Használhatóság

Használhatóság

 

A használhatóság definíciója

Az online marketingben a használhatóság a webhelyek egy minőségi jellemzője, ami arra utal, hogy a látogatók/felhasználók mennyire egyszerűen tudnak navigálni, kezelni egy adott webhelyet.

 

A webhelyek használhatósága egy fontos szempont az online marketingben. Minden cég érdeke, hogy webhelye minél könnyebben használható legyen, hiszen így érhetik el, hogy a lehető legtöbb felhasználó jusson el rajta a konverziós folyamat végéig.

Amennyiben egy webhely nem elég felhasználóbarát, és ebből kifolyólag nem használható egyszerűen, a legtöbb látogató rövid időn belül távozik majd róla, mielőtt bármilyen konverziós lépést végrehajtana (feliratkozás, regisztráció, vásárlás, stb.)

 

A használhatóság alapelvei

Egy jól használható webhely alapelvei a következők:Használhatóság

  • Könnyedén értelmezhető: Fontos, hogy a felhasználók az első látogatásuk alkalmával megértsék, hogy hogyan működik a webhely, és hogy hogyan végezhetik el rajta azokat a lépéseket, amiket szeretnének (pl. hogyan kereshetnek rajta). Ha mindez nem egyértelmű, akkor az első látogatás valószínűleg az utolsó is lesz egyben.
  • Hatékony: Milyen gyorsan végezheti el a szükséges lépéseket egy felhasználó, miután kiismerte a webhely működését? Ha valami 5 percig tart, amit 1 perc alatt is el lehetne végezni, akkor hiába tudja a felhasználó a dolgát – a webhely csak az idejét pazarolja.
  • Megjegyezhető: Mennyire könnyedén ismeri ki magát egy olyan felhasználó, aki néhány nap, vagy akár hét elteltével érkezik vissza a webhelyre?
  • Hibák: Milyen hibalehetőségei vannak a felhasználóknak a webhelyen, és milyen gyakran vétenek hibákat? Mi a következménye ezeknek a hibáknak, és hogyan reagálnak rájuk a felhasználók? Sokan például nem szívesen töltenek ki másodjára is egy űrlapot, ha valami miatt elsőre rosszul csinálták, és elölről kell kezdeniük az egész folyamatot. Hogyan küszöbölhetők ki ezek a hibák?
  • Elégedettség: Mennyire elégedett a felhasználó a webhely által nyújtott élménnyel? Lesz kedve később is visszatérni a webhelyre?

 

A használhatóság tesztelése

 

Egy webhely használhatósága többféleképpen is tesztelhető. E tesztek során kiderülhet, hogy a felhasználók milyen hibákat követnek el a webhely használata során, illetve, hogy összességében mennyire használható a webhely egy adott skálán.

 

A teszt történhet szimpla megfigyeléssel, hangos teszteléssel (ahol a felhasználó rendszeresen kommentálja az élményeit), szemkövetéssel, heurisztikus értékeléssel, és egyéb módszerekkel is. Ezek a tesztek gyakran a felhasználói élményt is segítenek értékelni a webhelyen.

 

Léteznek továbbá hőtérképek és görgetési térképek is, amelyek a felhasználók tartalomolvasási szokásaira kínálnak rálátást, vagy, hogy a látogatók egy-egy oldal mely részét tartják a legérdekesebbnek (hol töltenek a legtöbb időt az oldalon).

 

Egy felhasználóbarátibb navigációs rendszer kialakítása érdekében a kártyarendező módszer is alkalmazható. Ilyenkor a tesztalanyok navigációs kifejezéseket írnak fel külön kártyákra, majd sorba rendezik őket az alapján, hogy szerintük hogyan is nézne ki egy hatékony, átlátható navigációs rendszer.

 

Egy másik módszer a felhasználókat már a tervezési fázisból belevonni a webhely kialakításába, hogy minden desingdöntés a használhatóságot szolgálhassa, és ne visszamenőleg keljen változtatni a webhely alapjain (vagy csak nagyon keveset).

 

Akadálymentesség

Az akadálymentesség nem csak a korlátozott képességű felhasználók, hanem a keresőmotorok számára is fontos. Egy webhely akkor tekinthető igazán akadálymentesnek, ha olyan látogatók is használhatják, akiknek külső segítségre (pl. képernyő-felolvasókra) van szükségük a tartalom értelmezéséhez. Jó példák erre a képek ALT címkéi, amelyek egy rövid szöveges leírást kínálnak a képek tartalmáról a látássérültek és a keresőmotorok számára.

 

A használhatóság és a SEO kapcsolata

A használhatóság nem közvetlenül ugyan, de befolyásolja a webhelyek rangsorolását. Ha egy webhely nem használható könnyedén, a felhasználók többsége hamar távozik majd róla, így magas lesz a visszafordulási arány.

Ha azonban a felhasználók többsége gond nélkül tudja használni a webhelyet, jó eséllyel tovább maradnak, több tartalmat megnéznek, illetve több funkciót is kipróbálnak majd rajta. Ebből a Google azt a következtetést szűri le, hogy a webhely jó minőségű.

Gyakori kérdések

Kiemelt területeink