A használhatóság, azaz a Usability jelentése, jellemzése és magyarázata az online marketing szakszótárban.

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
fooldal > Szakszótár > Használhatóság

Használhatóság


Push értesítések

ÉRTESÜLJ ELSŐKÉNT,

IRATKOZZ FEL ÉRTESÍTÉSEINKRE


A használhatóság definíciója

Az online marketingben a használhatóság a webhelyek egy minőségi jellemzője, ami arra utal, hogy a látogatók/felhasználók mennyire egyszerűen tudnak navigálni, kezelni egy adott webhelyet.

A webhelyek használhatósága egy fontos szempont az online marketingben. Minden cég érdeke, hogy webhelye minél könnyebben használható legyen, hiszen így érhetik el, hogy a lehető legtöbb felhasználó jusson el rajta a konverziós folyamat végéig.

Amennyiben egy webhely nem elég felhasználóbarát, és ebből kifolyólag nem használható egyszerűen, a legtöbb látogató rövid időn belül távozik majd róla, mielőtt bármilyen konverziós lépést végrehajtana (feliratkozás, regisztráció, vásárlás, stb.)

 

A használhatóság alapelvei

Egy jól használható webhely alapelvei a következők:

  • Könnyedén értelmezhető: Fontos, hogy a felhasználók az első látogatásuk alkalmával megértsék, hogy hogyan működik a webhely, és hogy hogyan végezhetik el rajta azokat a lépéseket, amiket szeretnének (pl. hogyan kereshetnek rajta). Ha mindez nem egyértelmű, akkor az első látogatás valószínűleg az utolsó is lesz egyben.
  • Hatékony: Milyen gyorsan végezheti el a szükséges lépéseket egy felhasználó, miután kiismerte a webhely működését? Ha valami 5 percig tart, amit 1 perc alatt is el lehetne végezni, akkor hiába tudja a felhasználó a dolgát – a webhely csak az idejét pazarolja.
  • Megjegyezhető: Mennyire könnyedén ismeri ki magát egy olyan felhasználó, aki néhány nap, vagy akár hét elteltével érkezik vissza a webhelyre?
  • Hibák: Milyen hibalehetőségei vannak a felhasználóknak a webhelyen, és milyen gyakran vétenek hibákat? Mi a következménye ezeknek a hibáknak, és hogyan reagálnak rájuk a felhasználók? Sokan például nem szívesen töltenek ki másodjára is egy űrlapot, ha valami miatt elsőre rosszul csinálták, és elölről kell kezdeniük az egész folyamatot. Hogyan küszöbölhetők ki ezek a hibák?
  • Elégedettség: Mennyire elégedett a felhasználó a webhely által nyújtott élménnyel? Lesz kedve később is visszatérni a webhelyre?

 

A használhatóság tesztelése

Egy webhely használhatósága többféleképpen is tesztelhető. E tesztek során kiderülhet, hogy a felhasználók milyen hibákat követnek el a webhely használata során, illetve, hogy összességében mennyire használható a webhely egy adott skálán.

A teszt történhet szimpla megfigyeléssel, hangos teszteléssel (ahol a felhasználó rendszeresen kommentálja az élményeit), szemkövetéssel, heurisztikus értékeléssel, és egyéb módszerekkel is. Ezek a tesztek gyakran a felhasználói élményt is segítenek értékelni a webhelyen.

Léteznek továbbá hőtérképek és görgetési térképek is, amelyek a felhasználók tartalomolvasási szokásaira kínálnak rálátást, vagy, hogy a látogatók egy-egy oldal mely részét tartják a legérdekesebbnek (hol töltenek a legtöbb időt az oldalon).

Egy felhasználóbarátibb navigációs rendszer kialakítása érdekében a kártyarendező módszer is alkalmazható. Ilyenkor a tesztalanyok navigációs kifejezéseket írnak fel külön kártyákra, majd sorba rendezik őket az alapján, hogy szerintük hogyan is nézne ki egy hatékony, átlátható navigációs rendszer.

Egy másik módszer a felhasználókat már a tervezési fázisból belevonni a webhely kialakításába, hogy minden desingdöntés a használhatóságot szolgálhassa, és ne visszamenőleg keljen változtatni a webhely alapjain (vagy csak nagyon keveset).

 

Akadálymentesség

Az akadálymentesség nem csak a korlátozott képességű felhasználók, hanem a keresőmotorok számára is fontos. Egy webhely akkor tekinthető igazán akadálymentesnek, ha olyan látogatók is használhatják, akiknek külső segítségre (pl. képernyő-felolvasókra) van szükségük a tartalom értelmezéséhez. Jó példák erre a képek ALT címkéi, amelyek egy rövid szöveges leírást kínálnak a képek tartalmáról a látássérültek és a keresőmotorok számára.

 

A használhatóság és a SEO kapcsolata

A használhatóság nem közvetlenül ugyan, de befolyásolja a webhelyek rangsorolását. Ha egy webhely nem használható könnyedén, a felhasználók többsége hamar távozik majd róla, így magas lesz a visszafordulási arány.

Ha azonban a felhasználók többsége gond nélkül tudja használni a webhelyet, jó eséllyel tovább maradnak, több tartalmat megnéznek, illetve több funkciót is kipróbálnak majd rajta. Ebből a Google azt a következtetést szűri le, hogy a webhely jó minőségű.




Gyakori kérdések


Mi az a használhatóság?

Az online marketingben a használhatóság azt jelenti, hogy egy webhely látogatói mennyire egyszerűen tudják használni a webhely funkcióit, illetve navigációját. Ebben az akadálymentesség is fontos szerepet játszik.


Mitől lesz használható egy webhely?

Egy használható webhely működését könnyű értelmezni, gyorsan elvégezhetők rajta a kívánt feladatok, használata könnyedén megjegyezhető, kevés rajta a hibalehetőség, és összességében pozitív felhasználói élményt kínál, amiért a látogatók később szívesen visszatérnek rá.


Mi köze a használhatóságnak a SEO-hoz?

A használható webhelyek tovább tartják meg a felhasználóikat, így azok nem fordulnak vissza rögtön a találatok közé. Ez azt jelzi a Google-nak, hogy a webhely kielégíti a felhasználók igényeit, és jó minőségű.


Hatékony honlapüzemeltetés Honlapkészítés Marketing stratégia Online marketing

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2021.10.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

eBay

Az eBay definíciója Az eBay egy olyan internetes kereskedelmi platform, amelyen a...

Facebook

A Facebook definíciója A Facebook a világ legnagyobb...

Kulcsrakész üzlet

A kulcsrakész üzlet defiínciója Kulcsrakésznek nevezzük...

Storytelling

A storytelling definíciója A storytelling (magyarul...

Kulcsszó

Mi a kulcsszó szerepe? A kulcsszó, vagy keresőszó mindig egy olyan...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.