A nagy 2020-as online marketing útmutató kezdőknek 7/3

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

A nagy 2020-as online marketing útmutató kezdőknek 7/3

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Részletes és érthető útmutatónk harmadik része,  az online marketing alapjairól és sikeres használatáról gyakorlati példákon és valódi tapasztalatokon keresztül az alapoktól kezdve. 
 

A nagy 2020-as online marketing útmutató kezdőknek 7/3

A legfontosabb online marketing taktikák

Lássuk tehát, hogy milyen taktikákon, módszereken keresztül is valósul meg az online marketing, vagyis hogy mikből áll egy konkrét online marketing stratégia. Fontos megjegyezni, hogy egyáltalán nem kötelező, vagy létfontosságú az összes itt felsorolt technikát alkalmaznod – eleinte érdemes csupán néhányra koncentrálni majd idővel egyre bővíteni stratégiádat. Azonban érdemes minden eszközt értékelni, és a helyére tenni. Kell, vagy nem kell, ha kell, akkor milyen mértékben? Lássuk…

 

1. Online marketing eszköz: A tartalommarketing

Gyakori példám előadásaimon, konferenciákon, a kétezres évek közepe óta ezt mondogatom: Ha egy barátom megkérdezi tőlem, mit tegyen, ha több vevőt szeretne, de nincsen sok pénze a marketingre, mindig azt válaszolom: írj még egy cikket vagy tartalmat weboldaladra. Ha a reakció az, hogy de írok így is minden héten egyet, a válaszom így hangzik: Akkor írj MÉG EGYET!

 

A forgalomvonzás egyik legalapvetőbb módszere az úgynevezett tartalommarketing. A tartalommarketing, aminek lényege, hogy jó minőségű, szórakoztató, hasznos, értékes tartalmakat készítesz és kínálsz célközönségednek, hogy ezekkel keltsd fel figyelmüket márkádra.

 

A tartalommarketing azért olyan népszerű, mert rendkívül hatékony lehet, jól méretezhető, értéket kínál a célközönségnek, és a legtöbb tartalom ingyenesen elkészíthető (első sorban időbe kerül inkább).

 

Szerencsére nem kell minden létező tartalomtípussal (cikkek, képek, inforgrafikák, e-könyvek, videók, podcastek, stb.) foglalkoznod – első sorban azt kell kiderítened, hogy mi az, amire célközönséged vevő lenne – amivel megragadhatod a figyelmüket, és idővel ügyfelekké konvertálhatod őket.

 

Nézzük, hogy milyen nagyobb elemekből is áll a tartalommarketing.

 

Blogírás és keresőoptimalizálás (SEO)

A blogírás, vagy blogolás fogalmát bizonyára nem kell külön ismertetnünk. Lényegében arról van szó, hogy van egy webhelyed (vagy egy része márkás webhelyednek), amire különféle cikkeket publikálsz valamilyen témában.

 

A keresőoptimalizálás (angolul search engine optimization, rövidítve pedig SEO) célja, hogy tartalmaidat (például ezeket a blogcikkeket) fellelhetőbbé tedd azok számára, akik a Google-on, vagy más keresőmotorokon keresztül keresnek rá tartalmakra. Ha egy tartalom jól keresőoptimalizált (vagy „jó a SEO-ja”), akkor nagyobb eséllyel jelenik majd meg a keresőtalálatok magasabb pozícióiban.

 

A blogírás és a keresőoptimalizálás tehát kéz a kézben járnak egymással. Az előbbi tartalmat biztosít, míg az utóbbi célja, hogy erre a tartalomra minél többen rátaláljanak az interneten.

 

A blogírás működési elve így néz ki:

 

  1. Te, mint a márka képviselője cikkeket írsz, optimalizálsz, és publikálsz a céges blogon. Olyan cikkeket, amik jó eséllyel érdekelhetik célközönségedet. Miről? Pl. egy problémáról, ami foglalkoztatja vevőidet, és a terméked vagy szolgáltatásod erre megoldást kínál. 
  2. Célközönséged tagjai rátalálnak ezekre a cikkekre, amikor a Google-ban és más keresőmotorokban olyan témákra keresnek rá, amik érdeklik őket.
  3. Az így blogodra érkező látogatók elolvassák a cikket, és látják, hogy ez a blog értékes, hasznos, vagy szórakoztató tartalmakat kínál. Ilyenkor általában könyvjelzőbe teszik a blogot, hogy később is visszatérhessenek rá, de jobb esetben feliratkoznak hírleveledre, vagy (habár ők vannak kevesebben) úgy döntenek, hogy a te márkádtól vásárolnak, vagy veszik igénybe valamely szolgáltatását.

 

A lényeg: értékes, hasznos, keresőoptimalizált tartalmak, amelyekkel megmutatod a célközönségednek, hogy márkád igazi profi egy bizonyos területen, ezért megbízhatnak benne.

 

Persze mindezt könnyebb mondani, mint kivitelezni. Mindenekelőtt tudnod kell például, hogy miről is kellene írnod, ehhez pedig ismerned kell célközönséged érdeklődési köreit – tudnod, hogy mikre szoktak rákeresni, hogyan, továbbá hogy a különböző témákkal mekkora forgalmat vonzhatsz be.

 

Itt lép színre a SEO. A keresőoptimalizálással biztosíthatod, hogy tartalmaid megjelenjenek azok számára, akik releváns dolgokra keresnek rá.

 

Fontos továbbá biztosítanod azt is, hogy tartalmaid jó minőségűek legyenek, hiszen az online „tartalompiac” rendkívül telített, és manapság bárki indíthat magának blogot, teljesen ingyen, és írhat rá, amiről csak akar. Természetesen neked a csak konkurencia miatt kell legfeljebb aggódnod, de biztos lehetsz benne, hogy számos kisebb és nagyobb cég is verseng azért a közönségért, amit te is szeretnél megszólítani tartalmiddal.

 

A keresőoptimalizálással egybekötött blogírás nem kis munka, főleg ha figyelembe veszed, hogy rendszeresen illik friss tartalmakat feltölteni egy blogra, nem elég csak havonta egy-két rövid cikket írogatni rá. Azonban ha kitartó vagy, és kellő figyelmet és energiát fordítasz rá, akkor a tartalommarketing e formája egy elképesztően költséghatékony taktika lesz számodra, hiszen javarészt ingyenesen végezhető.

 

Podcasting

A „podcasting” az úgynevezett podcastek rögzítését és publikálását is jelenti. A podcast lényegében olyan, mint egy rádióadás, csak éppen nem egy igazi rádiócsatornán közvetítik, hanem általában előre rögzítik, majd publikálják azt az internetre, hogy az érdeklődők bármikor visszahallgathassák azt.

 

Tehát a podcastek is tartalmaknak számítanak, csak éppen hangos tartalmaknak, nem írottaknak, mint mondjuk a blogok.

 

Világszerte milliók hallgatnak podcasteket – sokuk telefonos alkalmazásokon keresztül iratkoznak fel rájuk, és hallgatják vissza őket, amikor kedvük tartja. Ilyen például az Apple által működtetett iTunes könyvtár is, amire bárki feliratkozhat, és meghallgathatja tartalmaidat. Az iTunes ráadásul egyfajta keresőmotorként működik, szóval ha a podcastet megfelelő kulcsszavakkal töltöd fel, akkor még optimalizálhatsz is arra, hogy többen rátaláljanak.

 

Persze többféle ilyen könyvtár is létezik, és még akár a YouTube-ra is publikálhatod podcastjeidet, csak éppen egy képet kell mellékelned hozzájuk, hogy videóként tölthesd fel őket. Ha az adott platform feliratkozást is lehetővé tesz a felhasználóknak, akkor hallgatóid mindig azonnal értesülhetnek róla, valahányszor új adást töltesz fel.

 

Lássuk tehát röviden egy podcast stratégia működési elvét:

 

  1. Indíts podcastet egy olyan témában, ami érdekelné célközönségedet.
  2. Rendszeresen adj ki új epizódokat és igyekezz népszerűsíteni podcastedet, hogy ezzel egy visszatérő hallgatóságra tehess szert.
  3. Hasznosítsd tekintélyedet és befolyásodat az adások során, hogy cselekedetre ösztönözd hallgatóidat, és érdeklődőkké vagy akár ügyfelekké konvertálhasd őket (vagy legalább elősegítsd a konverzió menetét).

 

Hatékonyságuknak köszönhetően a podcastek az online marketing egyre népszerűbb eszközei. Ha belegondolsz, rengeteg KLT-t (emlékezz vissza: „ismertség, kedvelés, bizalom”) lehet építeni egy olyan közönségben, aki rendszeresen fél, vagy akár egy órán keresztül hajlandó hallgatni a mondandódat.

 

A legjobb az egészben, hogy nem is feltétlenül muszáj saját podcastet indítanod ahhoz, hogy kihasználd az ilyen adások több százas, vagy akár több ezres közönségét. Eleinte elég, ha találsz egy olyan podcastet, ami releváns lehet célközönséged számára, és megpróbálsz bejutni egybe vendégként. 

 

Persze egy nagyon jó indokkal kell felkeresned a házigazdát, hogy beengedjen saját műsorába, de ha van valamilyen korábbi teljesítményed, amit fel tudsz mutatni (például van egy saját könyved, vagy megjelentél már egy nevesebb magazinban is), akkor az sokat dob majd az esélyeiden. Csak tartsd észben, hogy a házigazdának az az érdeke, hogy olyasvalakit hívjon meg műsorába, aki valamilyen értéket nyújt hallgatóságának.

 

YouTube marketing

A YouTube – ha esetleg valaki nem ismerné – a világ legnagyobb videós platformja, és egyben a világ második legnagyobb keresőmotorja is a Google mögött. A YouTube-on gyakorlatilag bárki teljesen ingyenesen regisztrálhat magának egy csatornát, amire korlátlan mennyiségű videót tölthet fel, hogy egy egyre népesebb nézősereget (feliratkozókat) toborozhasson személyes, vagy céges márkája köré.

 

Mint említettük, a YouTube is egy keresőmotor, ami azt jelenti, hogy közvetlenül a platformon is kiépíthetsz magadnak egy közönséget anélkül, hogy más platformokon keresztül kellene felhívnod az emberek figyelmét videóidra. Természetesen persze ez is lehetséges, és nagyon sokat segíthetsz vele csatornád felfuttatásában, de nem feltétlenül kényszerülsz rá, ha mindent jól csinálsz.

 

YouTube marketing

 

  1. Regisztrálj egy ingyenes YouTube csatornát márkád számára.
  2. Készíts és tölts fel rá jó minőségű videókat, amelyek érdekelhetik célközönségedet, és amelyek megjelenhetnek a találatok között, amikor rákeresnek valami relevánsra.
  3. Akárcsak a podcasteknél, használd tekintélyedet és befolyásodat, hogy nézőidet ügyfelekké konvertáld.

 

A YouTube leírhatatlanul sok lehetőséget rejteget magában. Egy olyan platformról beszélünk, amelyen havonta másfél milliárd aktív felhasználó nézegeti kedvenc videóit, átlagosan naponta több, mint egy órán keresztül (csak mobilkészülékeken…)

 

A YouTube nézősereg általában nagyon hűséges is – ha megtetszenek nekik tartalmaid és személyiséged, akkor feliratkoznak csatornádra és rendszeresen visszatérnek majd, hogy láthassák új videóidat (vagy akár néhány régebbit is). Az igazán elszánt nézők még értesítéseket is beállítanak a feliratkozás mellett, hogy azonnal tudják, ha új videót töltesz fel.

 

Jó minőségű videók = több KLT. Ilyen egyszerű.

A YouTube-on ráadásul még élőben is közvetíthetsz közönségednek, ami sokkal közvetlenebb kommunikációt tesz lehetővé a nézőkkel, mintha utólag válaszolnál a hozzászólásaikra. Persze nem muszáj csak élő közvetítésekre használnod a YouTube-ot, de megéri néha foglalkozni ezzel, hiszen a nézők szeretik, és az platform algoritmusa is magasabb pozíciókban jeleníti meg az éppen élő videókat a keresőtalálatok között.

 

Webináriumok

A webináriumok lényegében élő, vagy előre rögzített, és az internetre feltöltött előadások. Ezek gyakran diabemutatókon alapszanak, de persze más formákban is elkészíthetők.

A webináriumok sokban hasonlítanak a podcastekhez, csak éppen videó is tartozik hozzájuk. Elkészítésükhöz lényegében egy webkamerára, egy mikrofonra, és egy webinárum-kompatibilis prezentációs szoftverre van szükséged, no és persze egy rendszerezett és igényesen összeállított tananyagra, amit „leadhatsz” az érdeklődőknek.

 

Webináriumok

 

  • Dolgozz ki egy tananyagot, ami érdekelheti célközönségedet és népszerűsítsd azt, hogy minél több érdeklődő regisztráljon online kurzusodra.
  • Add le a tananyagot egy 30-90-es online szeminárium (innen a „webinárium” megnevezés) keretei között.
  • Az adás végén említsd meg termékedet vagy szolgáltatásodat, tégy egy konkrét felhívást, és említsd meg, hogy az érdeklődők hol tudhatnak meg többet kínálatodról.

 

A közvetlen és közvetett értékesítési próbálkozásokkal sokan nagyon nagy sikereket érnek el webináriumjaik során. Ezen a téren nincs semmilyen alapszabály, hiszen minden közönségfüggő – kísérletezd ki, hogy mire hogyan reagálnak nézőid, hogy tudd, mivel nyerheted meg őket.

 

A taktika attól is függ majd, hogy mit próbálsz eladni. Ha például egy szoftvert szeretnél értékesíteni, akkor webináriumodban bemutathatsz egy eljárást, amelyet céged szoftvere egyszerűbbé tesz. Ezzel egyszerre hasznos tudást kínálsz a nézőknek, és közben teljesen természetesen építed bele tartalmadba saját terméked reklámját is. Amikor az emberek látják, hogy mennyire hasznos is a termék, automatikusan meg akarják majd vásárolni azt, és nincs szükség erőltetett, 2 percenként ismételgetett marketingszövegekre.

 

Lesznek nehezebben és egyszerűbben eladható termékek és szolgáltatások, de némi kreativitással és felkészültséggel látványos sikereket arathatsz. Minél nagyobb közönséget foglalkoztatsz, és minél nagyobb értékű a kínálat, amit megjelenítesz webináriumaidban, annál nagyobb bevételre tehetsz szert ezekkel az online előadásokkal.

 

Webináriumok

 

  • A webináriumok akkor a leggazdaságosabbak, ha már van egy meglévő közönséged, ami érdeklődne az ilyen előadások iránt. Ha nincs, akkor jó eséllyel némi előzetes, gyakran fizetett promócióra lesz szükséged, hogy nézősereget toborozz magadnak.
  • A webináriumok tényleges nézettségi aránya általában 30%, ami azt jelenti, hogy ha 100-an regisztrálnak rá, akkor durván 30 nézőre számíthatsz majd.
  • Az értékesítések nagy része nem a webinárium alatt, vagy rögtön az adás befejezése után történik. Legtöbbjük az előadást követő napokban zajlik majd le, de csak ha van egy jó rendszered, amivel utólag felkeresheted a résztvevőket. Továbbá ha lehetővé teszed az emberek számára, hogy visszanézzék webináriumodat, akkor lehet, hogy valaki csak hetekkel, vagy hónapokkal később talál rá, és dönt úgy, hogy megvásárolja az emlegetett termékeket vagy szolgáltatásokat.
  • Meglehet, hogy nagyon sokat kell kísérletezned, mire rátalálsz arra a formátumra, témára, és stílusra, ami a legjobban tetszik közönségednek, és így a legjobb eredményeket is hozza.
  • A webináriumok különösen akkor működnek jól, ha email marketinggel kombinálják őket.

 

Nos, és ha már az email marketingnél járunk…

 

Email marketing

Az email marketing az online marketing egyik leghatékonyabb formája. Számos cég számára ez jelenti az elsődleges marketingcsatornát az online üzlet bevonzására. Ez a hatékonyság abból ered, hogy az email marketing lehetővé teszi a lehetséges ügyfelek fokozatos úgynevezett „gondozását”.

 

Sok cég értékesítési ciklusa különösen hosszú lehet, így jelentős KLT-t kell építeniük, ha szeretnék meggyőzni lehetséges ügyfeleiket. Ehhez hosszú távon rendszeres kommunikációt kell fenntartaniuk ezekkel a potenciális ügyfelekkel, amihez az emailek tökéletes eszközök lehetnek, sőt, az email marketing az egyik legjobb megoldás ilyen célokra.

 

Email marketing

 

  1. Regisztrálj egy fiókot egy email szolgáltatónál.
  2. Állíts össze magadnak egy email listát, amire olyan felhasználók (feliratkozók) kerülnek fel, akik önszántukból megadták neked (cégednek) elérhetőségeiket, és ezzel engedélyezték, hogy marketinganyagokat küldj nekik. Fontos, hogy ez az email lista szegmentált legyen, hogy a különböző ügyféltípusokat más és más személyre szabott üzenetekkel érhesd el.
  3. Küldj olyan emaileket ezeknek a feliratkozóknak, amelyek iránt érdeklődhetnek, és amelyek aktivizálják illetve cselekvésre szólítják fel őket. Ez a „gondozás” lényege.

 

A hatékonyságot illetően meggyőző statisztikáink vannak. A kereskedelmi szakemberek 80%-a azt állítja, hogy az email marketing segít legtöbbet az ügyfelek megtartásában, a VentureBeat szerint pedig minden egyes email marketingre elköltött dollár 38 dollárban térül meg.

 

Az emailt sokan egy elavult kommunikációs és marketingeszköznek tartják, pedig 2019-ben az egyik leghatékonyabb csatornát kínálja az ügyfelek megtartására és az értékesítések fellendítésére!

 

A következő részekben részletesen végigvesszük azokat a további online marketing technikákat, melyeket alkalamznod kell a hatékony online marketing kommunikáció érdekében. Iratkozz fel hírlevelünkre ITT, és push értesítéseinkre ITT, kövesd Facebook oldalunkat ITT, hogy ne maradj le a következő részekről. 

 

Ha szeretnéd, hogy áttekintsük marketing kommunikációdat, és ez alapján egy hosszú és rövidtávú online marketing stratégiát hozzunk létre cégednek, olvasd el ITT, mit is tehetünk céged sikerességéért! 

 

Gyere el induló tanfolyamunkra, ahol személyesen, kiscsoportos, gyakorlati foglalkozás keretein belül mondjuk el Neked, hogyan is használd az online marketinget hatékonyan! Kattints IDE a tanfolyam részleteiért! 

 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Kérje ajánlatunkat!