Van értékük a nofollow linkeknek a rangsorolásban?
Van értékük a nofollow linkeknek a rangsorolásban?
Egy átlagos felhasználó nem tudja megkülönböztetni egymástól a nofollow és a dofollow linkeket (és igazából nem is kell neki). A webhelyek látogatói szemszögéből a dofollow és nofollow hivatkozások pont ugyan úgy másolhatók és kattinthatók, mint minden más link az interneten.
SEO szempontjából azonban igenis nagy különbség van az ilyen linkek között.
A Google afféle bizalmi szavazatokként tekint a dofollow hivatkozásokra – ezek a linkek azt jelentik a keresőmotor számára, hogy a hivatkozott tartalom megbízható és tekintélyt érdemel. A dofollow linkek köztudottan a legfontosabb rangsorolási szempontok közé tartoznak a Google algoritmusában.
De mi a helyzet a nofollow linkekkel? Sokan a mai napig megkérdőjelezik, hogy pontosan mi a szerepük a SEO-ban ezeknek a hivatkozásoknak. Egyesek szerint semmi közük nincs a rangsoroláshoz, míg mások azt állítják, hogy „valamennyire azért csak segítenek” benne, csak épp kevésbé, mint a dofollow linkek.
Szóval mi az igazság?
A nofollow linkek története
2005-ben a Google, az MSN Search és a Yahoo összefogtak, hogy közös erővel lépjenek fel a hozzászólásokban elhelyezett spam jellegű hivatkozások ellen. Ebből az együttműködésből született a nofollow attribútum.
A Google eredeti blogbejegyzésében azt állította, hogy a nofollow címkével ellátott hivatkozásokat nem ismeri el a keresőmotor algoritmusa a találatok rangsorolásakor. Az ilyen linkeket a Googlebot nem „követi”, és sokkal kevesebb SEO értéket adnak tovább. Ez eddig egészen egyszerű.
A nofollow lehetővé teszi a webmesterek számára, hogy eltántorítsák a spam céllal kommentelő hozzászólókat, mert a címke lényegében értéktelenné teszi azokat az elhelyezők számára (legalábbis a rangsorolás értelmében). A nofollow továbbá lehetővé tette a szponzorált linkek elhelyezését úgy, hogy azok ne sértsék a Google irányelveit.
Ez volt az az időszak, amikor a linkvásárlás, mint üzletág jelentősen visszaesett. A webmesterek elkezdték az összes kifelé mutató hivatkozásukat nofollowra állítani, hogy megmeneküljenek a Google haragja elől. A SEO szakembereket nem érdekelték a nofollow hivatkozások.
Sokan azt a következtetést vonták le, hogy a nofollow linkek teljesen értéktelenek. Minden blogtulajdonos vitatkozott már cikkbeküldőkkel a linkek megjelölése miatt.
Mindez egészen 2020-ig változatlan maradt, amíg a Google nem frissítette a nofollow címke értelmezését.
A nofollow címke, mint rangsorolási szempont?
A nofollow linkek és a rangsorolás kapcsolatának értelmezéséhez mindenekelőtt tisztáznunk kell, hogy mi is pontosan az a rel=”nofollow”, és hogy a Google részéről továbbítanak-e a nofollow hivatkozások bármilyen mennyiségű PageRanket vagy más rangsorolási szempontokat.
Mi az a rel=”nofollow”?
A rel=”nofollow” attribútum segítségével lehet megjelölni azokat a linkeket, amelyeket nem szeretnénk, hogy a Google „kövessen” webhelyünkön. Ez jelenti a megoldást a fent említett linkpsam problémákra. A rel=”nofollow” implementációval Matt Cutts és Jason Shellen, a Google munkatársai álltak elő:
„A rel=”Nofollow” egy hiperlinkhez való hozzáadásával az oldal azt jelzi, hogy a hiperlink céloldala nem kaphat plusz súlyozást vagy rangsorolást azoktól a user agentektől, amelyek az oldalakra lépve elemzik az oldalon található linkeket (ilyenek pl. a keresőmotorok).”
A definíció két használati esetet kínál: a nofollow címke használható a felhasználói hozzászólások szabályozására, illetve az olyan linkeken is, amelyekre a tartalom szerzője szeretné felhívni a felhasználók figyelmét, de nem szeretne hozzájárulni a céltartalom rangsorolásához.
Hogy megkönnyítse a linkek rendszerezését, a Google jóval később két további attribútumot is bevezetett, amelyek ugyan ezt a célt szolgálják. A Google javaslata ezek használatára a következő:
• A rel=”sponsored” címkével a szponzorált linkeket ajánlott jelölni.
• A rel=”ugc” címke a felhasználói tartalmakra utal, amiket nem te szabályozol – ilyenek például a fórumok és kommentszekciók hozzászólásai.
• A rel=”nofollow” az „ugc” és a „sponsored” helyett is használható. A Google azt tanácsolja, hogy a webmesterek a rel=”nofollow” jelölést használják valahányszor nem szeretnének támogatni egy webhelyet vagy nem ők szabályozzák a hivatkozást.
Átadják a PageRanket a nofollow linkek?
2009-ben (jóval a 2020-as frissítés előtt) Matt Cutts nagyon határozottan állította egy blogbejegyzésében, hogy a nofollow linkek sem PageRanket, sem a horgonyszöveget nem adják át a céloldalnak.
Ezt válaszként írta egy mára elavult SEO gyakorlattal, a „PageRank faragással” kapcsolatos kérdésre. Mondandóját ezzel a mondattal zárta:
„Az alapvető dolog, amit tudnod kell, az az, hogy a nofollow linkek nem segítenek a webhelyeknek magasabb rangsorolást elérni a Google keresőtalálatai között.”
Ezzel látszólag végérvényesen le lehetett zárni a témát. A Google aztán 2020 március 1-én egy új algoritmusfrissítést vezetett be, ami sok vitát okozott a SEO közösségben a nofollow linkek működéséről.
A Google 2020-as algoritmusfrissítése
A Google hivatalos bejelentésében az áll, hogy „Feltérképezési és indexelési célok tekintetében a nofollow 2020 március 1-től kezdve célzásnak számít majd”.
A Google korábban parancsként kezelte a nofollow attribútumot, tehát sosem térképezte fel vagy indexelte a nofollow-val megjelölt linkeket.
A 2020-as frissítéssel a Google kijelentette, hogy az algoritmus (a frissítés bevezetésétől kezdve) inkább célzásként tekint majd ezekre a jelölésekre.
Martin Splitt, a Google egyik fejlesztési főtanácsnoka tisztázta, hogy mit jelent valójában a frissítés:
„Legyünk ezzel óvatosak: Tiszteletben tartjuk nofolow-t – nem társítjuk a hivatkozást a webhelyedhez.
Azonban, még ugyan úgy használhatjuk a linket a felfedezéshez.
Ez egy fontos nüansz…”
Később Danny Sullivan, a Google másik munkatársa is megszólalt a témában:
„Korábban, ahogy a bejegyzés is elmagyarázza, egyáltalán nem használtuk fel a [nofollow] linkeket. A változás azt jelentette, hogy figyelembe vesszük őket, ha valamennyire hasznosak lehetnek, de a célzás azt jelenti, hogy valószínűleg nem kapnak majd akkora (vagy semennyi) súlyozást.”
Ezek szerint tehát 2020 óta a Google követi és indexeli a nofollow linkeket, de a rangsorolásban továbbra sem segítenek, hiszen mindig is ez volt a nofollow célja.
Gyakori kérdések
Mi az a rel=”nofollow”?
A rel=”nofollow” attribútum segítségével lehet megjelölni azokat a linkeket, amelyeket nem szeretnénk, hogy a Google „kövessen” webhelyünkön.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.