Mi az a mobile-first indexelés, és mi köze van a SEO-hoz?
Mi az a mobile-first indexelés, és mi köze van a SEO-hoz?
Forrás: moz.com
A Google weboldalad mobil verzióját veszi ezentúl alapul a rangsor kialakítása során. A keresőoptimalizálás megváltozott tehát. Mit is jelent ez, és mit kell tenned annak érdekében, hogy weboldalad minél előbbre kerüljön a Google találati listájában ezentúl is? Mutatjuk!
Az utóbbi időben, különösen az elmúlt év során egyre többször hallhattunk erről a bizonyos „mobile-first” hozzáállásról a Google felől. Nem kérdés, hogy a keresőóriás a mobile-first indexeléssel igyekszik „mobilbarátabbá” tenni az internetet, az azonban nem mindenkinek tiszta, hogy pontosan mit is jelent ez.
Mit jelent ez egy hétköznapi cégtulajdonos számára? Kell valamit alakítani a céges webhelyen? Vagy maradhat úgy, ahogy van? Vagy minden borul? Vagy elég, ha csak mobilbarátra van megcsinálva a webhely? Vagy…?
Ezer kérdés, de ezekről később. Először nézzük meg, hogy miről is szól ez az egész mobile-first őrület, és miután tisztáztuk az alapokat, átveszünk néhány gyakrabban felmerülő kérdést és igyekszünk megválaszolni őket!
Szeretnél Te is időben felkészülni a legnagyobb trendekre, vagy úgy érzed, a jelenleginél jobban is kiaknázhatnád az online marketing lehetőségeit? Tanfolyamaink pontosan ebben segítenek, tudj meg többet róluk ITT!
Mi az a mobile-first indexelés?
Kezdjük az egyértelmű kérdéssel. A „mobile-first” (ha nagyon le szeretnénk fordítani, akkor talán „a mobil az első” lehetne) indexelés lényege, hogy a Google a webhelyek mobilos verzióját veszi az indexelés illetve a rangsorolás alapjául. Ha szoktad figyelni a webhelyedre érkező (keresőmotor) robotok forgalmát, akkor az utóbbi időben egyre többször találkozhattál a „Smartphone Googlebot” robottal.
A mobile-first azonban nem azt jelenti, hogy a Google-t csak a mobilos verzió érdekli. Ha egy webhelynek nincs mobilbarát megfelelője, attól még ugyan úgy bekerül majd az indexbe, csak éppen a rangsorolása nem lesz majd olyan kedvező. Sőt, egy jó mobilos felhasználói élményt biztosító webhely még a számítógépről keresők számára is előkelőbb pozícióban jelenhet meg a találatok között.
Más szóval a webhely mobilos verziója lesz a Google szemében az elsődleges verzió. Ha azonban korábban már foglalkoztál tartalmaid mobilra optimalizálásával, és minden megfelelően működik (mobilokon és asztali gépeken), akkor valószínűleg nem veszel majd észre nagy változást az elkövetkezendőkben.
Azonban a Google egyértelműen azt jelzi ezzel, hogy teljesen megváltoztatja a webhelyekhez való hozzáállását. Mindeddig a webhelyek asztali verziója volt a mérvadó, a mobilos verzió pedig az alternatív. A Google éppen ezért igyekezett rávenni minden webmestert, hogy akik eddig különálló mobilos webhelyverzióval (m.domain.hu) rendelkeztek, azok kezdjenek el switchboard címkéket használni (amik egy mobilos URL jelenlétét jelölték egy speciális rel=alternate címkével). A Google talán nem is próbálta meg átvizsgálni és gyorsítótárazni ezeket a mobilos verziókat, mert elég, ha csak ezeket az URL-eket mutatják a mobilról kereső felhasználóknak.
Tehát mivel eddig az asztali verzió volt az elsődleges, így a legtöbb SEO-val foglalkozó szakember és marketinges első sorban ezt alakította ki teljes mértékben, és ide került fel minden tartalom, itt lett alkalmazva a strukturált jelölőnyelv, ide mutattak a visszahivatkozások, stb.
Itt a mobile-first – most mit tegyek?
Egyáltalán nem kell kétségbe esni. A mobile-first éles tesztelése jelenleg csak nagyon kezdeti stádiumban van, szándékosan lassan halad, és a Google csak az olyan webhelyeknél alkalmazza, amelyeket késznek ítélt erre (ezen webhelyek üzemeltetői a lehető legkisebb változást észlelik majd).
A Google nyilvános ismertetője szerint ha webhelyed reszponzív designnal rendelkezik, vagy hasonlóan szinkronban van egymással a mobilos és asztali verziója, akkor nagy valószínűséggel nem is igazán kell tenned semmit.
A lényeg az, hogy mind mobilon, mind pedig asztali gépeken is gyorsan töltsenek be a webhely oldalai és grafikai elemei (képek, ábrák, stb.), hiszen ez továbbra is fontos rangsorolási szempont marad (a mobilokon most még fontosabbá válik, mint eddig).
Érdemes észben tartani továbbá, hogy a lenyíló fülek alá rejtett tartalmakat a Google ugyan úgy kezeli majd, mint az azonnal láthatókat. Ez azért van, mert a mobilok képernyője jóval kisebb, mit bármelyik hétköznapi számítógépé, és ez a lenyíló füles megoldás a leghatékonyabb a minimális hely kihasználására.
Amennyiben különálló mobilos webhellyel rendelkezel, a következőkre érdemes odafigyelned:
Tartalom
Győződj meg róla, hogy webhelyed mobilos verzióján szerepeljen minden olyan tartalom, ami az asztali verzión is megjelenik. Gondolunk itt szövegre, képekre, videókra és egyebekre is. Ügyelj rá, hogy ezek a tartalmak értelmezhetők és indexelhetők legyenek a mobilos robotok számára (képek alt címkéi, stb.).
Strukturált adatok
Mind a mobilos, mind az asztali webhelyen alkalmazhatod ugyan azt a strukturált adat jelölőnyelvet. A mobilos verzió strukturált adatai között természetesen a webhely mobilos URL-je kell, hogy szerepeljen. Kerüld azokat a strukturált adatdarabokat, amik nem szükségesek webhelyedre.
Meta adatok
Ellenőrizd, hogy webhelyed mindkét verziója között hasonlóak legyenek a meta leírások és főcímek is. A Google ismertetője szerint nem kell, hogy karakterről karakterre megegyezzenek, így rövidebbre is megfogalmazhatod a mobilos verziókat, azonban fontos, hogy ugyan azokat az információkat és kulcsszavakat tartalmazzák.
Közösségi elemek
Az OpenGraph címkék, a Twitter kártyák, és más közösségi médiás elemek is szerepeljenek a mobilos webhelyen, ha az asztalin is jelen vannak.
XML és webhelytérképek
Biztosíts, hogy a webhelytérképekre mutató hivatkozások a mobilos verzióról is elérhetők legyenek. Ez vonatkozik a robotoknak szóló elemekre (robots.txt és oldalon szereplő meta-robots címkék) és a bizalmat jelző elemekre (pl. az adatvédelmi nyilatkozatra mutató hivatkozások) is.
Search Console megerősítés
Amennyiben webhelyedet hozzáadtad a Google Search Console-hoz, ne felejtsd el a mobilos verziót is felvenni oda.
Szerverkapacitás
Biztosítsd, hogy host szervereid képesek legyenek kezelni a megnövekvő robotforgalmat.
Switchboard címkék
Ha jelenleg mobil witchboard címkéket használsz, akkor ezeket nem javasolt megváltoztatni, hagyd őket úgy, ahogy eddig voltak.
Gyakori mobile-first kérdések
A mobile-first indexelés egy különálló mobilos indexbe veszi fel a mobilos oldalakat?
Nem. A mobile-first indexelés ugyan azt az indexet használja, amit a Google eddig is alkalmazott. Az, hogy most a mobilos webhelyverziók kerülnek előtérbe nem jelenti azt, hogy a Google új indexet nyit nekik. Egész egyszerűen másképp kerülnek indexelésre az oldalak, de mindegyik a már meglévő indexbe kerül majd bele.
Aktív már a mobile-first indexelés? Kihat már a rangsorolásomra? Ha nem, akkor mikor kezdődik?
A Google már egy ideje tesztelgeti ezt a módszert néhány webhelyen, amelyeket késznek tartanak a váltásra. Mivel a folyamat nem egyik napról a másikra történik majd, így bizonyos webhelyeket előbb, míg másokat csak sokkal később ér majd el a mobile-first. Gary Illyes 2017 júniusában azt mondta, hogy akár évekbe is telhet, míg az index teljesen mobile-first bejegyzésekből áll majd.
A Google továbbá 2017 decemberében kijelentette a Webmasters Blogon, hogy csak lassan és körültekintően vezetik be a mobile-first indexelést, hogy a webmesterek fel tudjanak készülni a változásokra, de nem tudnak pontos időt mondani, hogy mikortól lép életbe az új rendszer.
A Google csak a mobilos webhelyverziót használja majd a rangsorolás kiszámításakor?
A mobile-first (mint ahogy már említettük, kissé erőltetetten „mobilelső”) azt jelenti, hogy a mobilos verzió lesz az elsődleges a rangsorolás eldöntésében. Bizonyos esetekben (ha például egy webhelynek nincs mobilos verziója) a Google az asztali verziót részesíti majd előnyben.
Valószínűleg azonban eltérő eredményeket figyelhetünk majd meg a mobilos és asztali keresések rangsorolások. Azonban ahogyan most még az asztali rangsorolásokat figyeljük első sorban, úgy a jövőben is érdemes lesz majd nyomon követni őket, még ha másodlagos helyre is csúsznak majd.
Milyen esetekben használja majd a Google az asztali verziót a rangsoroláshoz (a mobilos helyett)?
A Google nagy valószínűséggel általában csak akkor helyezi előtérbe az asztali webhelyet, ha nem talál mobilos verziót belőle.
Nagy valószínűséggel az asztali verzióra több visszahivatkozás mutat, mint a mobilosra, és jó eséllyel ezt is figyelembe veszik a robotok, de nem tudjuk még biztosan, hogy a mobilos verzió indexelése után az asztalit is biztosan megvizsgálják majd.
Mi van, ha a webhelyemnek nincs mobilos verziója?
Ha webhelyed nem rendelkezik mobilos verzióval, és asztali verziója nem mobilbarát, attól a tartalom még ugyan úgy indexelésre kerül.
DE – valószínűleg nem kap majd olyan jó rangsorolást, mint a mobilos verzióval rendelkező vagy mobilbarát webhelyek. Ez nem csak a mobilos, de az asztali számítógépekről indított keresések esetén is gyengébb rangsorolást eredményezhet számodra, mert a Google ezt úgy veszi, hogy nem kínálsz elég jó minőségű felhasználói élményt a látogatók számára (mert a vizsgáló robot mobilos funkciókat keres majd, amiket nem fog megtalálni az asztali verzión).
Mi lesz a nagyobb asztali webhelyekkel, amikhez csak kisebb mobilos verzió tartozik? Az asztali webhelyen megjelenő, de mobilos verzión nem szereplő tartalmak indexelve lesznek és megjelennek majd az asztali keresésekre?
Habár az új rendszer a mobilos verziókat részesíti előnyben, nem kell attól tartani, hogy az eddig indexelt asztali webhelyek hirtelen eltűnnek majd a keresőtalálatok közül. Ennek ellenére érdemes lesz biztosítani, hogy minden asztali tartalom szerepeljen a mobilos verzióban is, hogy továbbra is jó pozíciót tarthass meg a találati listákon.
Másképpen kezelik majd a reszponzív oldalakat és a különálló mobilos webhelyeket?
Nem, de ha egyikkel vagy másikkal rendelkezel, akkor több vagy kevesebb dolgod lesz velük.
Ha teljesen reszponzív webhellyel rendelkezel, akkor jó eséllyel már most is minden olyan tartalom megjelenik a mobilos verzión, ami elérhető az asztaliról. Ilyen esetben nincs más dolgod, mint biztosítani, hogy a mobilos felhasználói élmény tökéletes legyen webhelyeden.
Ha azonban különálló mobilos verziót üzemeltetsz az asztali mellett, akkor fontos, hogy minden tartalom átkerüljön rá az – eddig elsődlegesként kezelt – asztaliról.
Kihat ez arra, hogy miként helyezhetek majd el hirdetéseket/tartalmakat/stb. mobilos webhelyemen?
Ha webhelyed mobilos verziójánál eddig is igyekeztél akadálymentes, kényelmes, gördülékeny felhasználói élményt biztosítani, és tartalmaid, hirdetéseid és más elemeid nem akadályozzák mindezt, akkor lényegében maradhatsz eddigi stratégiádnál. Ellenkező esetben ügyelned kell, hogy a fent felsorolt dolgokat megvalósítsd mobilos webhelyeden.
Switchboard címkék
A Google állítása szerint ha már most is switchboardokat használsz, akkor ezeken nem kell változtatni.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.