Mi az a szemantikus SEO, és hogyan segíthet a rangsorolásban?

EN
77 Elektronika Kft

Mi az a szemantikus SEO, és hogyan segíthet a rangsorolásban?

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Ha egy nehéz kifejezésre kell jól rangsorolnod a Google találalti listáján, akkor ismerned kell a szemantikus keresőoptimalizálás módszerét. Mi az? Mutatom!

Mi az a szemantikus SEO, és hogyan segíthet a rangsorolásban?

Az elmúlt évek során a Google és más korszerű keresőmotorok különféle szemantikus technikákkal igyekezték értelmezni az emberi nyelveket, hogy még relevánsabb találatokat kínálhassanak felhasználóiknak.

 

Ez azt jelenti, hogy manapság már nem elég egyetlen egy kulcsszóra optimalizálni a tartalmakat. A szemantikus keresőoptimalizálás technikák alkalmazása során figyelembe kell venned, hogy a keresőmotorok természetes nyelvfeldolgozást és gépi tanulási technológiákat alkalmaznak.

 

De ne siessünk ennyire előre – egyáltalán mi az a szemantikus SEO, és hogyan segíthet a rangsorolásban? Az alábbiakban ezekre a kérdésekre kapsz választ.

 

Mi az a szemantikus SEO?

A szemantikus keresőoptimalizálás olyan webes tartalmak elkészítését jelenti, amelyek mélyebben, alaposabban foglalkoznak egy adott témával. Ezeket a tartalmakat a Google és más keresőmotorok robotjai könnyebben tudják értelmezni.

 

Ha láthatóbbá teszed számukra, hogy jó minőségűek tartalmaid, akkor a keresőmotorok is gyakrabban jelenítik majd meg őket a keresőtalálatok között.

 

A szemantikus SEO és a Google története

Amikor én elkezdtem foglalkozni a keresőoptimalizálással, valahogy a klétezres évek első felében, a keresőmotorok algoritmusa sokkal kezdetlegesebb volt.

A legtöbbjük az alapján állapította meg egy oldal témáját és relevanciáját, hogy egy-egy kulcsszó hányszor szerepelt az adott tartalomban.

 

Na persze, az emberi nyelv sokkal összetettebb ennél, és értelmezéséhez nem elég szimplán azt megvizsgálni, hogy milyen szavakat használunk. A kommunikációban sokat számít a kontextus, a hangsúly, a gesztikuláció és minden egyéb írásban nehezen (vagy egyáltalán nem) kifejezhető tényező is, amelyek mind befolyásolják a mondanivaló jelentését.

 

A Google ezért dolgozik már rég óta azon, hogy egy sokkal emberibb szemszögből értelmezze és rangsorolja az online tartalmakat. A keresőóriás már számos fontos fejlesztést vezetett be ennek érdekében – ez csupán néhány példa:

 

  • A Tudásháló egy hatalmas tudástár, aminek segítségével a Google robotjai könnyebben értelmezhetik a különböző entitások és koncepciók közötti kapcsolatokat.
  • A 2013-ban bevezetett Hummingbird frissítésnek köszönhetően a Google minden korábbinál hatékonyabban tudta értelmezni a keresések kontextusát, ezzel is kisebb hangsúlyt helyezve az önálló kulcsszavakra.
  • 2015-ben megjelent a RankBrain, amivel a Google a keresések mögött álló szándékot (keresőszándék) tudta jobban értelmezni, hogy még pontosabb találatokat kínálhasson a felhasználóknak.

 

Az ilyen technológiáknak köszönhetően a Google képes átvizsgálni egy adott tartalmat, és értelmezni, hogy milyen témával foglalkozik, hogy milyen altémákat érint, hogy milyen kifejezésekről és entitásokról beszél, és hogy milyen koncepciók kapcsolódnak hozzá.

 

Mivel teszi jobbá a szemantikus SEO a keresési élményt?

A Google mindig arra törekszik, hogy egyre jobb keresési élményt kínáljon felhasználóinak. Az emberek nem mindig egy konkrét választ szeretnének találni, amikor beírnak valamit a Google-ba, hanem gyakran egy témát szeretnének részletesebben is megismerni.

 

Tegyük fel például, hogy egy felhasználó azt gépeli be a Google-ba, hogy „mi az a SEO”. Amint kideríti, hogy mit takar ez a rövidítés, bizonyára új kérdések is felmerülnek majd benne, például, hogy „keresőoptimalizálás tanácsadó” vagy mondjuk ha egy szálloda marketing kommunikációjáért felel, akkor  „hotel seo”, és így tovább.

 

A keresési élmény szempontjából sokkal jobb a felhasználó számára, ha talál egy olyan tartalmat, ami az összes kapcsolódó kérdését megválaszolja, a helyett, hogy külön tartalmakban kellene rátalálnia ezekre a magyarázatokra.

 

A szemantikus SEO tehát lényegében úgy segít egy jobb felhasználói élményt teremteni, hogy egy tartalommal minél több releváns kérdésre választ ad. Ezt persze nem csak a felhasználó, hanem a Google is nagyra értékeli majd.

 

Mik a szemantikus SEO előnyei?

Habár a szemantikus SEO kivitelezése nagy mértékben igénybe veszi a tartalmakért felelős csapat tagjait, jelentős előnyei miatt megéri foglalkozni vele:

 

  • Több kulcsszóra lehet rangsorolni vele az organikus találatok között.
  • Jobb minőség a Google szemében.
  • Stabilabb márkatekintély a kereső felhasználók szemében (minél több releváns kulcsszóra jelenik meg egy márka, annál jobban megbíznak majd benne az emberek).
  • A Google egy hiteles, megbízható entitásként tekint majd a márkára, ami több releváns témában is jártas.
  • Tartalomrészletek rangsorolása.
  • Több belső hivatkozási lehetőség.
  • Hosszabb munkamenetek (a látogatók által webhelyen töltött idő).

 

Szemantikai SEO módszerek a jobb rangsorolásért

A szemantikus keresőoptimalizálás többféle módszerből áll, amelyek egy részéről talán már hallottál, vagy alkalmaztad is őket stratégiádban. Ezekben a technikákban az a közös, hogy mind segítenek mélyebben bemutatni az aktuális tartalom témáját, ezzel megkönnyítve a keresőmotorok számára, hogy értelmezni tudják ezeket a tartalmakat.

 

1. Optimalizálj kulcsszócsoportokra

A Google nem csak egy kulcsszóra figyel oda egy-egy oldalon, ezért érdemes mindegyik tartalomban több kulcsszót is megcélozni, tehát kulcsszócsoportokban gondolkodni.

 

A kulcsszócsoportok lényegében egymáshoz szemantikusan kapcsolódó kulcsszavak gyűjteményei. Ha sikerül ezekre optimalizálnod tartalmaidat egy-egy kulcsszó helyett, akkor egyszerre akár több kulcsszóra is jól rangsorolhatsz velük, és értékesebbé teheted őket közönséged számára.

 

Tegyük fel például, hogy a „Szállodai SEO kezdő marketingeseknek” című cikkeden dolgozol. A helyett, hogy egyetlen kulcsszóként tekintenél a „szállodai SEO” kifejezésre, alakíts ki belőle egy kulcsszócsoportot, amihez több releváns kulcsszó is tartozik, úgymint:

 

  • szállodai SEO
  • szállodai keresőoptimalizálás
  • SEO szállodáknak
  • hotel keresőoptimalizálás
  • stb.

 

A helyzet az, hogy még ha mindeddig egy-egy kulcsszóra is optimalizáltad tartalmaidat, a Google már évek óta több kifejezésre is rangsorolja őket. Ha viszont céltudatosan állsz hozzá a kulcsszóhasználathoz, akkor lehetőséged nyílik valamennyi ilyen kulcsszóra jó pozíciókat elérni.

 

2. Foglalkozz mélyebben a témákkal és készíts hosszabb tartalmakat

A legegyszerűbb szemantikai SEO módszer terjedelmesebb tartalmakat írni, hogy részletesebben, mélyebben foglalkozhass a legfontosabb témákkal.

 

Fontos észben tartani, hogy a tartalom hossza önmagában nem feltétlenül rangsorolási szempont, azonban a terjedelmesebb cikkek általában erősebb szemantikai jeleket hordoznak magukban a keresőmotorok szemében.

 

Több kutatásban is megállapították már, hogy a hosszabb tartalmak jobban rangsorolnak, ami minden bizonnyal annak köszönhető, hogy több hasznos információt kínálnak az adott témáról.

 

Persze csak azért nem szabad hosszú szöveges tartalmakat készíteni, hogy meglegyen egy bizonyos terjedelem, és a kulcsszavak halmozását is el kell kerülni. A legjobb módszer az, ha megpróbálsz minél több részletes információt kínálni olvasóid számára.

 

3. Használj rokonértelmű és kapcsolódó kifejezéseket

Mivel a Google algoritmusa már természetes nyelvfeldolgozást is használ, a rangsoroláshoz nem kell arra törekedned, hogy egy-egy kulcsszót minél többször használj tartalmaidban. A keresőmotor például – a szemantikus elemzésnek köszönhetően – már a rokonértelmű szavakat és a témán belül kapcsolódó kifejezéseket is képes értelmezni.

 

Habár ezek a kapcsolódó kifejezések nem javítják a rangsorolást, az oldalcímben, a H címkékben és a meta leírásokban elhelyezve mind a keresőmotorok, mind pedig az olvasók számára érthetőbbé tehetik a tartalmakat.


4. Használj strukturált adatokat

A strukturált adatok segítenek értelmezhetőbbé tenni egy oldal tartalmát a keresőmotorok számára. A megfelelő adatjelöléseknek köszönhetően a keresőmotorok könnyebben meg tudják állapítani a tartalom funkcióját és célját.

 

Ha például egy terméket árulsz webáruházad egyik oldalán, akkor az adatjelöléssel egyértelművé teheted a termék árát, méretét, színét és egyéb jellemzőit is a Google számára.

 

5. Használj tartalomoptimalizáló eszközöket

Számos tartalomoptimalizáló eszköz közül válogathatsz, amelyek segítenek szemantikusan kapcsolódó kulcsszavakat találni tartalmaidhoz.
Habár ezt a feladatot magadtól is elvégezhetnéd az első oldal találatainak elemzésével, ezek az eszközök pillanatok alatt megállapítják a legjobb kapcsolódó kifejezéseket, témákat, kérdéseket és egyéb tartalmi elemeket, amik segíthetnek tartalmad rangsorolásában.

 

6. Alakíts ki témacsoportokat webhelyeden

A kulcsszócsoportokkal ellentétben a témacsoportok nem csak egy-egy tartalomra összpontosítanak.

 

A témacsoportok olyan tartalmakból álló csoportok, amelyek mind egy központi témával foglalkoznak.

 

A fentebb említett „szállodai SEO” például egy nagyobb témacsoporthoz tartozhat, ami a szállodai marketinggel foglalkozik. A különböző cikkek (amelyeknek mind megvan a saját kulcsszócsoportjuk) mind egy központi „oszlopoldalra” hivatkoznak, ami általánosságban szól a szállodai marketingről. Ezek a cikkek lehetnek például:

 

  • „Szállodai SEO kezdő marketingeseknek”
  • „Közösségi média marketing szállodáknak”
  • „Az email marketing szerepe a szállodai ügyfélszerzésben”

 

Az effajta témacsoportok több szerepet is betöltenek:

 

  • Megerősítik a szemantikus SEO-t
  • Növelik azon kulcsszavak számát, amelyekre a tartalmak rangsorolni tudnak
  • Egy szaktekintélyként ábrázolják a webhelyet a „szállodai marketing” témakörében
     

Gyakori kérdések

Mi az a szemantikus SEO?

A szemantikus keresőoptimalizálás olyan webes tartalmak elkészítését jelenti, amelyek mélyebben, alaposabban foglalkoznak egy adott témával. Ezeket a tartalmakat a Google és más keresőmotorok robotjai könnyebben tudják értelmezni.

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!