Szűrőbuborék

Szűrőbuborék

A szűrőbuborék definíciója

A szűrőbuborék (“filter bubble”) egy olyan intellektuális elkülönítés, ami a webhelyek algoritmusai alapján történik. Az ilyen algoritmusok feladata a felhasználók korábbi böngészési szokásai alapján feltételezni, hogy mit szeretnének látni, és ilyen információkat kínálni nekik.
 
A webhelyek olyan korábbi böngészési szokásokat használnak a feltételezés alapjául, mint például a korábbi kattintások, böngészési előzmények, keresési előzmények, illetve a tartózkodási hely. Ennek köszönhetően a webhelyek valószínűbb, hogy csak olyan információkat mutatnak a felhasználónak, ami megfelel nekik a korábbi szokásaik alapján.
 
A szűrőbuborék tehát egyfajta intellektuális elkülönítés, amit az okoz, hogy a felhasználók lényegesen kevesebb olyan tartalmat látnak, amelyek szembe mennek a véleményeikkel.
 
A személyre szabott Google találati oldalak és Facebook hírfolyamok tökéletes példái ennek a jelenségnek
 
A „filter bubble” kifejezés Eli Parisertől származik, aki a 2011-ben megjelent „Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You” (Filterbuborék: Amit az internet rejteget előled) című könyvében említett meg.
 
Pariser egy olyan esetet hoz fel példaként, amiben a felhasználó a BP kifejezésre keres rá a Google-ban, és befektetési híreket kap találatként a Britis Petroleummal kapcsolatban, míg egy másik felhasználó a Deepwater Horizon [egy katasztrófát szenvedett olajfúró torony] olajszivárgásával kapcsolatos találatokat kap.
 
E két találat észrevehetően különbözik egymástól, és befolyásolhatja, hogy a kereső elé milyen kép épül fel a BP-vel kapcsolatos hírek alapján. Pariser szerint ez a buborék effektus káros hatással lehet a közösségi diskurzusokra, míg mások szerint ez a behatás elenyésző.

Gyakori kérdések

Kiemelt területeink