Mi az a szűrőbuborék, vagyis filter bubble?

EN

Szűrőbuborék



A szűrőbuborék definíciója

A szűrőbuborék (“filter bubble”) egy olyan intellektuális elkülönítés, ami a webhelyek algoritmusai alapján történik. Az ilyen algoritmusok feladata a felhasználók korábbi böngészési szokásai alapján feltételezni, hogy mit szeretnének látni, és ilyen információkat kínálni nekik.
 
A webhelyek olyan korábbi böngészési szokásokat használnak a feltételezés alapjául, mint például a korábbi kattintások, böngészési előzmények, keresési előzmények, illetve a tartózkodási hely. Ennek köszönhetően a webhelyek valószínűbb, hogy csak olyan információkat mutatnak a felhasználónak, ami megfelel nekik a korábbi szokásaik alapján.
 
A szűrőbuborék tehát egyfajta intellektuális elkülönítés, amit az okoz, hogy a felhasználók lényegesen kevesebb olyan tartalmat látnak, amelyek szembe mennek a véleményeikkel.
 
A személyre szabott Google találati oldalak és Facebook hírfolyamok tökéletes példái ennek a jelenségnek
 
A „filter bubble” kifejezés Eli Parisertől származik, aki a 2011-ben megjelent „Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You” (Filterbuborék: Amit az internet rejteget előled) című könyvében említett meg.
 
Pariser egy olyan esetet hoz fel példaként, amiben a felhasználó a BP kifejezésre keres rá a Google-ban, és befektetési híreket kap találatként a Britis Petroleummal kapcsolatban, míg egy másik felhasználó a Deepwater Horizon [egy katasztrófát szenvedett olajfúró torony] olajszivárgásával kapcsolatos találatokat kap.
 
E két találat észrevehetően különbözik egymástól, és befolyásolhatja, hogy a kereső elé milyen kép épül fel a BP-vel kapcsolatos hírek alapján. Pariser szerint ez a buborék effektus káros hatással lehet a közösségi diskurzusokra, míg mások szerint ez a behatás elenyésző.



Gyakori kérdések


Mi az a szűrőbuborék?

A szűrőbuborék azt jelenti, hogy egy webhely algoritmusa a felhasználók korábbi böngészési szokásaihoz igazítja a nekik megjelenített tartalmakat. Az algoritmusok ezen kívül figyelembe vehetik a látogató tartózkodási helyét is.


Mire jó a szűrőbuborék?

Ahogy egyre több adattal rendelkezik egy látogató preferenciáiról, az algoritmus annál kényelmesebb tartalomélményt nyújthat a látogatónak, aki csak releváns tartalmakat lát majd a webhelyen.


A szűrőbuborékok és a keresőoptimalizálás

Több keresőmotor, közük a Google is alkalmazza ezt a technikát, hogy egyre inkább a felhasználói érdeklődési köreihez igazíthassa találatait – mindenkinek egyénileg. Ez belezavarhat a márkák keresőoptimalizálási törekvéseibe, hiszen egyáltalán nem garantált, hogy minden felhasználónál ugyan olyan pozícióban jelennek majd meg ugyan arra a keresésre.


Online marketing

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.10.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Kérje ajánlatunkat!