Marketing tanácsok önálló szállodáknak
Marketing tanácsok önálló szállodáknak
A független szállodák komoly hátrányban vannak az országos és nemzetközi láncokhoz képest. Emiatt az ilyen önálló létesítmények arra kényszerülnek, hogy kreatív megoldásokat találjanak marketingjük fellendítésére. Ha szeretnék hatékonyan elérni célközönségüket, akkor mind az online, mind az offline jellegű csatornákat ki kell használniuk stratégiájuk részeként, amelyeken mind ugyan azt a márkaüzenetet kell kommunikálniuk.
Az alábbi gondolatok ezt igyekeznek megkönnyíteni – ha a te kezedben van egy önálló szálloda népszerűsítése, akkor most eláruljuk, hogy mire kell odafigyelned!
A célközönség kulcsfontosságú
A hatékony marketinghez tökéletes képed kell legyen arról, hogy kiknek címzed üzeneteidet, tehát hogy kik alkotják a célközönségedet. Tisztában kell lenned azzal, hogy honnan szerzik információikat, hiszen csak így tudhatod meg, hogy mely csatornákon keresztül érheted el őket.
A legegyszerűbb módszer bejelentkezéskor megkérdezni őket, hogy hol hallottak szállodádról, de akár már az online szobafoglaláskor is feltehetsz nekik egy egyszerű kérdést, ahol csak ki kell választaniuk, hogy közösségi médiában, újságban, ismerőstől, vagy más helyeken értesültek-e létesítményedről.
Fontos továbbá nyomonkövetni online látogatóid viselkedését is, például hogy megtudd, milyen eszközök segítségével keresik fel webhelyedet, hogy milyen külső forrásból érkeztek oda, vagy hogy mely oldalakon töltik a legtöbb időt. Ha a webhelyed alkalmas erre, akkor be kell állítanod a konverziómérést, mely azt is megmutatja, hogy milyen marketing eszközből keletkezett a beérkezett szobafoglalás vagy a rendezvényhelyszín ajánlatkérés. Ha nem alkalmas erre a webhelyed, tedd azzá! Nincs annál fontosabb, mint az, hogy értékelni tudd az egyes csatornák költséghatékonyságát.
Részletesebben a konverziómérésről itt írtunk: A marketing lényege az eladás. Te méred, mi mennyi vásárlót hoz, vagy csak vaktában lövöldözöl?
A márkaépítés szerepe
A márkaépítést (idegen nevén „branding”) ritkán helyezik előtérbe egy független szálloda marketingjében – sokan csak egy logót használnak, és ennyiben ki is merül a dolog. A márka azonban egyenlő a szállodád kínálatával, annak identitásával.
A brandingnek minden csatornán egységesnek kell lennie. Ez azt jelenti, hogy webhelyednek, Facebook bejegyzéseidnek, de még újságban megjelenő hirdetéseidnek is párhuzamban kell lenniük egymással, hogy az emberek bárhol könnyedén felismerhessék márkádat, szállodádat.
Ne feledd, hogy egy szálloda személyzete is éppen olyan fontos része a márkának, mint bármi más is, ezért fontos, hogy őket is bevond a márkaépítés folyamatába. Például alakíts ki egy jellemző stílust, amiben minden vendéget megszólítanak, üdvözölnek, stb.
Szeretnéd tudni, milyen marketing stratégiát javasolnánk mi a Te cégednek? 1998-óta gyűjtjük a tapasztalatokat, több, mint 500 cégnél dolgoztunk már ki hatékony, jól működő online marketinget. Marketing auditunkon megtudhatod, mit csinálnak jól, mit rosszul marketingeseid. A tapasztalatok alapján rövid és hosszú távú online marketing stratégiát dolgozunk ki Neked, melyet ha akarsz megvalósítasz magad, ha akarod, segítünk. Kattints ide, és vedd fel velünk a kapcsolatot most!
Online központod – a webhelyed
Akár az interneten, akár az újságban hall szállodádról egy lehetséges ügyfél, először nagy valószínűséggel saját webhelyedre látogatnak majd el, hogy többet tudjanak meg szállodádról. A webhely tehát sokszor az első benyomást képviseli, az első benyomás pedig mindig kritikus fontosságú.
Az első dolog, amit egy felhasználó észrevesz webhelyeden, az annak sebessége lesz. A mai átlag felhasználó összesen nem egészen 3 másodpercig hajlandó várni egy webhely betöltésére, mielőtt végleg otthagyná azt. A webhely sebessége továbbá fontos keresőrangsorolási szempont is – más szavakkal: a gyorsabb webhelyeknek több esélyük van az első találatok között megjelenni, ha egy felhasználó releváns keresést indít egy keresőmotorban (pl. a Google-on belül).
Miután egy látogató webhelyedre érkezik, csupán néhány másodpercet tölt majd a kezdőlapodon. Biztosítanod kell tehát, hogy a lehető legtöbb „gyorsan megemészthető” információ jelenjen meg ezen a kezdőlapon, de ez ne menjen a látvány rovására. Ha a kezdőlap nem képes erre, a látogatók nem mennek majd tovább. Azt, hogy kellően gyors-e a webhelyed, itt tudod ellenőrizni, a Google ingyenes eszközével.
Még mindig nem végeztél – mennyire navigálható egyszerűen szállodád webhelye? Hány kattintásba telik a kezdőlapról eljutni az aktuális ajánlatokig, a szobákról készített képekig, a foglalási felületig, stb.? Minél kevesebbet kell „mászkálnia” egy látogatónak a webhelyen, annál nagyobb valószínűséggel találja meg minél hamarabb a foglalás gombot (aminek egyébként a kezdőlapon, és webhelyed összes aloldalán szerepelnie kellene).
Sosem árt megjeleníteni néhány valódi, hihető véleményt szállodáról, amelyeket korábbi ügyfeleid írtak pozitív tapasztalataikról. Ez hitelesebbé és sokkal hívogatóbbá teszi létesítményedet azok számára, akik még nem döntötték el, hogy téged válasszanak-e. A honlapkészítés témában is sokat cikkezünk, itt tekintheted meg a webdesign cikk kategóriánkat: Honlapkészítés rovat
A keresőoptimalizálás szerepe
Lehet bármilyen szép, jól navigálható és olvasható a webhelyed, ha az emberek nem találnak rá, akkor alig érsz majd el vele valamit. Sokat dolgoztál azon, hogy ilyen jól működjön – ne hagyd, hogy ez a rengeteg erőfeszítés hiábavaló legyen. Ebben segít a keresőoptimalizálás, vagyis röviden a SEO.
Kezdetnek nézz utána azoknak a kulcsszavaknak, amik kapcsolódnak szállodádhoz és tevékenységeidhez. A „luxusszálloda” lehet hogy illik rá, de biztos lehetsz benne, hogy több tucat másik szálloda is kiszúrta már magának ezt a kulcsszót, és nehéz lesz jó helyezést elérni rá. Érdemes lehet inkább úgynevezett „long tail” kulcsszavakat használni, amik legalább három kifejezésből állnak (például „romantikus luxusszálloda Egerben”), amikért jóval kisebb a verseny, de továbbra is relevánsak lesznek az ilyen jellegű szolgáltatásra vágyók számára – magyarul rákeresnek majd az emberek.
Írtunk egy nagyon gyakorlatias cikket ebben a témában, ne hagyd ki, hotel keresőoptimalizálásról és annak eredményeiről szól. Olvasd el itt: Hogyan lehet több ügyfeled a Google, a SEO segítségével?
Nem árt felvenni a kapcsolatot népszerű blogokkal, ahol például elfogadnak vendégcikkeket egy-egy említésért cserébe. Az így szerzett, más webhelyekről a szállodádéra mutató, úgynevezett visszahivatkozások tovább erősítik majd SEO-dat.
A mobilok húzzák a világot – tartod a tempót?
Itt nincs mit fejtegetni – a Google bejelentette, hogy 2018-ban átáll a „mobile-first”, vagyis mobilelső indexelésre. Ha egy webhely nem rendelkezik mobilra is optimalizált, reszponzív kialakítással, akkor az idővel hátrányba kerül majd a korszerűbb webhelyekkel szemben.
Győződj meg róla, hogy webhelyed tökéletesen működik minden mobilkészüléken (beleértve a táblagépeket is), hogy ne vessz el a süllyesztőben! Ellenőrizd le a Google eszközével itt!
A PR hatalma
Sosem árt, ha a sajtó is a te oldaladon áll, ennek ellenére a legtöbb szállodaigazgató fejében még csak meg sem fordul, hogy „nyilvánoskodjon”. Az újságírók azonban nagyon szívesen foglalkoznak azokkal a szállodákkal (akár a tiéddel is), amik érdekelhetik az olvasóikat.
Ha tehát olyasmit kínálsz vendégeidnek, ami megérne egy-egy cikket a helyi újságban, vagy akár egy egész ország által látogatott hírportálon, akkor ne félj értesíteni erről a sajtót.
Külön hírértékű lehet például egy szállodádban megrendezett rendezvény is, amelyet ha időben beharangozol, akkor garantáltan egyre többen és többen érdeklődnek majd iránta, és beszélnek majd róla, mielőtt még megtörténne. És hogy hol fognak beszélni róla? Nézzük a következő pontot…
Közösségi média nélkül nincs marketing
Ha szállodád nincs jelen a népszerűbb közösségi platformokon (Facebook, Google Plus, Instagram, stb.), akkor óriási lehetőségeket szalasztasz el. Hogy miért? Mert ott van minden ügyfeled!
A közösségi média egy rettentően hatékony marketingeszköz ugyan, de nem szabad, hogy annak is érződjön ügyfeleid számára. A közösségi média marketing legfőbb céljai közé tartozik az érdeklődők bevonzása webhelyedre, és email címük, illetve más alapvető adataik megszerzése szegmentálási célokból.
A videók vizuális világa
A videó jelenleg a leghatásosabb tartalomtípusnak számít a marketing világában. Sokan attól tartanak, hogy túl drága elfogadható minőségű videót készíteni ilyen célokra, holott ez messze áll a valóságtól. A videó tökéletes formátum szállodád bemutatására, nem mellesleg pedig a keresőoptimalizálásban is szerepet játszik, hiszen a Google után a YouTube számít a második legnagyobb keresőmotornak az egész interneten.
A videók legfontosabb szempontjai a minőség és a kreativitás, e kettő pedig nem működik egymás nélkül. Lehet bármilyen szép, ha olyan, mint bármilyen más promóciós videó, akkor senkit nem hoz majd lázba, és fordítva.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.