Marketing trendek 2017-ben – mire érdemes odafigyelni 2018-ban?
Marketing trendek 2017-ben – mire érdemes odafigyelni 2018-ban?
Az online marketing változásai közismertek, nem csak a SEO és a közösségi média terén, de a teljes kommunikációban is. Mit tapasztaltunk ebben 2017-ben és mi várható 2018-ra?
Mint tudjuk az online marketing és az ott használt eszközök hihetetlen mértékben fejlődnek és átalakulnak, nem csak évről évre, de hónapról hónapra is akár. Ami tegnap még sikeres eszköz volt, ma már csak történelem. Ez az elkerülhetetlen jelenség arra kényszeríti a hivatásos marketingeseket, hogy rendszeresen újabb és újabb megoldásokkal álljanak elő, ha lépést szeretnének tartani a trendekkel és hatékonyan szeretnék alkalmazni azokat marketing stratégiájuk részeiként.
2017 egy igazán mozgalmas év volt ilyen szempontból, és a még hátralévő idő is tartogathat néhány meglepetést és újítást. Vizsgáljuk meg tehát az idei év trendjeit, és nézzük meg, hogy melyek ezek közül a legjelentősebbek, és mit várhatunk, mire készüljünk 2018-ban!
Minőségi tartalom nélkül semmit sem ér az egész – a tartalommarketing továbbra is tarol
Ha van egy marketingtípus, ami gyökeresen megváltoztatta a digitális marketing világát, akkor az kétségtelenül a tartalommarketing, így talán senkit sem lep meg, hogy 2017-ben minden eddigi évnél nagyobb igény alakult ki rá. Az emberek egyre több tartalmat akarnak, a márkáknak pedig muszáj lesz ezt biztosítani célközönségük számára, ha szeretnék gyarapítani és megtartani őket.
Szívesen segítünk marketing kommunikációd felpörgetésében, de elég sok dolgunk van... Így arra kérlek, mielőtt ajánlatot kérsz tőlünk, olvasd el, miben tudunk segíteni, IDE kattintva!
Könnyű azonban csapdába esni. Sokan – persze tévesen – hiszik azt, hogy bármilyen tartalommal sikerek érhetőek el. Ez a tévhit ma nem is állhatna messze a valóságtól, ugyanis, ahogy a keresőmotorok algoritmusai, és az olvasók elvárásai egyre „kényesebbé” válnak, úgy a márkáknak is igazodniuk kell ehhez. Egyértelmű tény, hogy a mennyiség csupán másodlagos a minőség után, és a releváns és részletes írások sokkal jobb befektetésnek számítanak, mint a sekélyes, semmitmondó tömegtartalmak.
Akik eddig is szöveges tartalmakra koncentrálták erőforrásaikat, azoknak nincs okuk aggodalomra – az írott tartalmak még mindig rendkívül versenyképesek, azonban az elmúlt évek során egyre több lehetőség jelent meg ezek kiegészítésére, első sorban videók és képek formájában.
A videóhirdetések hódításának korát éljük
A videók nem csak a tartalommarketingben, hanem a hirdetések területén is bizonyították magukat, méghozzá sokszorosan. A videóhirdetések sikere abban rejlik, hogy sokkal egyszerűbben képesek megragadni a célközönség figyelmét, és felkelteni az érdeklődést az éppen bemutatott termék, szolgáltatás, esemény, stb. iránt – mindehhez nem csak a mozgókép, de a hang erejét is felhasználva.
Mivel a videó manapság már minden eszközön megtekinthető, így fontos, hogy videótartalmaidat a lehető legtöbb készülékre, és célszemélyre optimalizáld. Például tedd érthetővé videód üzenetét hang nélkül is, amikor csak teheted (például feliratozással, hogy a telefonos nézők is érthessék azt anélkül, hogy egyáltalán rá kelljen koppintaniuk a videóra).
Mint említettük: a videónézés eszköze ma már mindenki zsebében ott van. A közösségi hálózatok egyre több videós funkciót kínálnak a tartalomkészítőknek, hogy hirdetéseikkel minél több embert érhessenek el, és akár egész üzleti modelleket is felépíthessenek köréjük.
Automata marketing?
A marketing automatizálása egy újszerű és pozitív felhasználói élmény lehetőségét hordozza magában. Segítségével a marketing szakemberek bizonyos eseményekhez (például egy email listára való feliratkozás) köthetnek egyes feladatokat (egy megerősítő email küldése a sikeres feliratkozásról), ami sokkal hatékonyabbá teheti a hétköznapokban használt marketing csatornákat, legyen szó emailről, közösségi médiáról, vagy másokról.
A legtöbb ilyen eszköz olyan lehetőségeket kínál, amelyekkel minden márka sajátosan eszközölheti a különböző feladatok automatizálását, legyen szó az új lehetőségek felfedezéséről, vagy a meglévő ügyfelek kiszolgálásáról. Habár a komplexebb feladatok beállítása hosszadalmas munka is lehet, a befektetett idő a későbbiekben többszörösen megtérül majd.
Persze nem csupán a megtakarított idő az egyetlen előny, amit az automatizáló eszközök képviselnek. A Nucleus Research azt állítja, hogy a marketing automatizálása az általuk vizsgált esetekben 14,5%-os fellendülést eredményezett a termelésben.
A marketing automatizálás rengeteg új lehetőséget nyújt a szakemberek számára. Néhány példa hatékony alkalmazására:
- Automatikus válaszküldés a közösségi ügyfélszolgálat minőségének (és ezzel a felhasználói elégedettség) javítása érdekében.
- Automatikus email üzenetek egy-egy felhasználói tevékenységre (vásárlás megerősítése, regisztráció, stb.)
- Automatikus közösségi bejegyzések bizonyos előre megadott eseményekre.
Minden adat hasznos
Ha a marketing automatizálását említettük, akkor nem hagyhatjuk ki az adatok jelentőségét sem – ezek kombinálásával ugyanis látványos eredmények érhetők el. Egyre több márka kezdi belátni, hogy az adatgyűjtés elengedhetetlen ahhoz, hogy megismerjék ügyfeleik igényeit, és ezzel javítsák az értékesített termékek számát, illetve a felhasználói elégedettséget is.
Az adatok megfelelő felhasználása elképesztő értékeket képvisel, amit az Ovum becslései is alátámasztanak – állításuk szerint az adatpiac 2020-ra 9,4 milliárd dolláros üzletté növi ki magát, ami hatalmas ugrás a 2016-os 1,7 milliárdhoz képest.
Ebből is látszik, hogy az adatok pótolhatatlanok egy digitális marketing stratégiában. A márkák így ismerhetik meg igazán célközönségüket, és egy személyre szabott, egyéni élményt biztosíthatnak annak tagjai számára
A közösségi platformok közül szerencsére egyre több kínál rálátást a statisztikákra, sajátos analitikai eszközök segítségével. Ezekkel az adatokkal „felfegyverkezve” a cégek sikeresebben prezentálhatják magukat célközönségük előtt.
A mobileszközök korát éljük
Talán senkit nem lep meg igazán, hogy az emberek egyre több időt töltenek okostelefonjaik nyomkodásával. Ebből a tagadhatatlan trendből is látszik, hogy milyen fontos is egy mobilközpontú stratégia kidolgozása. Ha sikeres mobilközpontú stratégiát szeretnél, akkor oda kell figyelned a sebességre, az elérhetőségre, az olvashatóságra és a különböző tartalomtípusok „fogyaszthatóságára” is.
Mindez persze jogosan vezet a következő kérdéshez: megéri-e? A válaszhoz elég csak megvizsgálni a 2016-os év statisztikáit, amelyek egyértelműen kimutatják, hogy az elmúlt évben a mobilos hirdetésekre fordított összegek meghaladták az asztali számítógépes és táblagépes hirdetések költségeit. Ez is azt mutatja, hogy nem csak 2017-ben, de a jövőben is egyre jobban megéri majd időt és pénzt fordítani a mobilos hirdetésekre.
A mobil- és PC-használók közötti talán legnagyobb különbség (marketinges szempontból), hogy míg az utóbbi tábor helyhez kötött, a telefonozók bárhová magukkal vihetik (és viszik is) a hirdetések megjelenítésére alkalmas eszközüket. Ez azt jelenti, hogy az okostelefonokon böngészőknek általában kevesebb idejük van a hirdetésekre koncentrálni, így a konvertálásuk is kihívást jelenthet – az emberek egyre kevésbé figyelnek fel az olyan hirdetésekre, amelyek nem 100%-ig relevánsak számukra.
Minél előbb adaptálódik egy cég a mobilkészülékek forradalmához, és minél inkább képes egy egységes üzenetet kommunikálni a különböző eszközök (PC, táblagép, mobil) mindegyikén, annál relevánsabb maradhat majd a folyamatos versenyben.
A közösségi média használata ügyfélszolgálatra és konverziókra
A közösségi média marketing ma már messze nem csak a kedvelések és követők számáról szól. Habár ezek kétségtelenül fontos tényezőknek számítanak, a közösségi platformok egyre több lehetőséget nyújtanak az ügyfélszolgálati feladatok lebonyolítására.
A közösségi ügyfélszolgálat feltörekvőben van, és egyre több cég igyekszik a Facebookon vagy a Twitteren minél gyorsabban megválaszolni ügyfeleik esetleges kérdéseit. A Facebook például több funkcióval is rendelkezik, amelyek megkönnyítik az automatikus kommunikációt, ha éppen nem vagy elérhető, de megemlíthetnénk még az egyre fejlődő chatbotokat is.
A közösségi média és az ügyfélkapcsolat-kezelés ötvözete további segítséget nyújthat a cégek számára abban, hogy megismerjék célközönségüket, illetve hogy kommunikációjuk is sokkal gördülékenyebbé válhasson.
Láthatjuk tehát, hogy a közösségi média nem csupán a márkatudatosság terjesztésének eszköze, hanem fontos szerepet játszik a konverziós folyamat egyik (gyakran első) állomásaként.
A keresőoptimalizálás szerepe egy mobilok által uralt világban
A keresőoptimalizálásra a mobilfelhasználók táborának rohamos gyarapodása is jelentősen kihatott, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni, ha az ember az organikus keresőstratégiáját fontolgatja. A keresés több okból is kulcsfontosságú a legtöbb cég számára, hiszen sok felhasználó ilyenkor találkozik először bizonyos márkanevekkel, amikor egy terméket szeretne vásárolni, de még nem döntötte el, hogy kitől.
A keresőmotorok egyre hatékonyabban válogatják össze a találatokat a felhasználók kereséseire, és köztudott, hogy a mobilos webhelyek felhasználói élménye is szerepet játszik a rangsorolásban. Természetesen a releváns tartalom továbbra is nélkülözhetetlen, de ha a mobilokról van szó, akkor nem szabad megfeledkezni a sebességről és a navigációról sem, hiszen ezek mind részei a felhasználói élménynek, és így kihatnak a rangsorolásra is.
Korábban már említést tettünk a PC-t és mobiltelefonokat használók között. A mobilozók másik sajátossága, hogy gyakran végeznek olyan „helyi” kereséseket, amelyek célja a közelükben található üzletek és szolgáltatások felkutatása. Éppen ezért egyre több márka igyekszik „helyben” gondolkodni, hogy könnyebben fellelhetővé (és vonzóbbá) tegyék magukat az ilyen felhasználók számára.
Tanuld meg, mi az az influencer marketing!
A influencer marketing csak az utóbbi időben vált igazán trenddé, köszönhetően az interneten naggyá váló online sztárok elterjedésének. Egyre több márka igyekszik ilyen befolyásos személyekhez (vagy „befolyásolókhoz”) fordulni termékeik és szolgáltatásaik népszerűsítése céljából, amit az ilyen személyek közösségi médiás jelenlétüknek köszönhetően rendkívül hatékonyan képesek végezni.
Felmerülhet azonban a kérdés, hogy vajon hogyan érdemes kiválasztani ezeket a influencereket? Fontos figyelembe venni, hogy csak azért, mert egy ilyen személy nagy követőbázissal rendelkezik, még nem garantálja, hogy termékelhelyezés sikeres lesz majd. A relevancia sokkal fontosabb szempontnak számít, és sok cég nagyobb sikereket ért már el olyan befolyásolók segítségével, akiknek követőbázisa kisebb, de sokkal érdeklődőbb a kérdéses márka iránt. Sokan az Instagramon gyűjtenek követőket, ami népszerűségükhöz jelentősen hozzájárul, azonban konverziókat sokkal kevésbé hozhat, mint egy nagy Facebook rajongói táborral rendelkező blogger, vlogger avagy influencer.
A befolyásmarketing elterjedése azonban kétélű fegyver – habár kétségtelenül új marketinglehetőségeket biztosít a márkák számára, az egyre gyakoribb termékmegjelenítések veszélyeztetik a nézők befolyásolóba és márkába fektetett bizalmát is. Fontos tehát, hogy olyan együttműködésekre kell törekedni, amelyek valóban őszintének tűnnek a célközönség számára.
Online marketing trendek 2018 – Összegezve
Egy sikeres digitális marketing stratégiához elengedhetetlen, hogy minél hamarabb alkalmazkodj az adott iparág és a trendek változásaihoz is. Stratégiád megújítása előtt tehát mindig vess egy pillantást jelenlegi céljaidra, és döntsd el, hogy mely irányba érdemes elindulni, hogy minél könnyebben elérhesd őket.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.