Marketing automatizálás
A marketing automatizálás definíciója
Olyan szoftvercsomagokkal végezhető marketing automatizálás, amelyek a legnépszerűbb online marketing stratégiákat (pl. SEO, CRM, email, közösségi média) egyetlen platformba gyűjtik össze.
A marketing feladatok hatékonyabb elvégzése mellett ezek a szoftverek lehetővé teszik a marketing csapatok számára, hogy megvizsgálhassák a közvetlen összefüggéseket a különböző tevékenységeik között.
Marketing automatizálás
A marketing automatizálása olyan szoftverek használatára utal, amelyek segítenek automatizálni a leggyakoribb marketingfeladatokat. Számos ismétlődő, egyszerű feladat van a marketingben, ami könnyedén automatizálható. Ez leveszi a terhet a marketingosztály válláról, akik így összetettebb problémák megoldására koncentrálhatnak.
A marketing automatizálásának több formája létezik, íme néhány népszerűbb ezek közül:
-
Email hírlevelek és visszaigazolások: Az emailek automatizálása többek között lehetővé teszi, hogy automatikus visszaigazolásokat küldj a megrendelésekről, azok állapotáról, és egyéb, az ügyfelet érintő információkról. Egy másik hasznos funkciója, hogy nem csak hírleveleket küldhetsz vele feliratkozóidnak, hanem külön csoportokat is kialakíthatsz, hogy mindenki az őt érdeklő tartalmakból kapjon összefoglaló emaileket.
-
Közösségi médiás időzítés: A sikeres közösségi média marketinghez rendszeresen kell bejegyzéseket publikálnod azokon a platformokon, amelyeken jelen vagy márkáddal. Ez gyakran csak nagyon körülményesen kivitelezhető, de szerencsére számos platform kínál időzítési lehetőséget, amellyel előre elkészített bejegyzéseidet egy későbbi dátumon és időpontban publikálhatod. Így akár hetekre előre is beidőzítheted tartalmaidat, amelyek automatikusan az adott időpontokban jelennek majd meg, mintha teljesen újak lennének.
-
Leadgondozó munkafolyamatok: A leadgenerálás (azaz az érdeklődők bevonzása), illetve a leadek ügyfelekké történő konverziója egy nagyon hosszú folyamat lehet, hiszen a legtöbben nem vásárolnak azonnal, amikor egy új márkát fedeznek fel. Ez a hosszú folyamat is automatizálható, ugyanis célzott emaileket, hirdetéseket küldhetsz azoknak a felhasználóknak, akik korábban már érdeklődést mutattak márkád iránt (pl. feliratkoztak hírleveledre, megtekintettek egy bizonyos oldalt webhelyeden, megnézték egy YouTube videódat, stb.)
-
Kampánykövetés és jelentések: Egy marketingkampánynak temérdek eleme lehet: landing oldalak, felhasználók, hirdetések, telefonhívások, és így tovább. Az automatizálás többek között ezek rendszerezését is lehetővé teszi, hogy egy átlátható felületen követhesd figyelemmel kampányod teljesítményét és eredményeit, akár a különböző elemekre lebontva.
Funkcionalitás
A marketing automatizálás olyan platform, amelyet a marketingesek az összes online és offline marketingkampányuk megtervezésére, koordinálására, kezelésére és mérésére használnak. A marketingeseknek meg kell érteniük az ügyfelüket, hogy hatékonyan tudjanak stratégiai marketingtervet kidolgozni. Ezt követően a marketingautomatizálási platformokat (MAP-k) úgy alakítják ki, hogy az nyolc kulcsfontosságú feladatot lásson el:
- Marketingkampányok és ügyfelek fejlesztése és elemzése
- Marketingkampányok irányítása
- Megfelelő ügyféladatok-szervezés és -tárolás
- Kapcsolatok áthelyezése érdeklődőkről ügyfelekre
- Érdeklődők minősítése az elköteleződési szintjük mérésével
- Több érintési pont, például e-mail és közösségi média integrációja
- Érdeklődőkezelés
- Kampányteljesítmény-elemzés
A GDPR hatása a marketingautomatizálásra
2018. május 25-én hatályba lépett az általános adatvédelmi rendelet. Ez nagy hatással volt arra, ahogy a marketing csapatok és szervezetek kezelhetik fogyasztói adataikat. A marketing automatizálást nyomon követő csapatoknak engedélyt kell kérniük a fogyasztótól, valamint átláthatóságot kell biztosítaniuk az adatok feldolgozásának módjáról.
Gyakori kérdések
Mi az a marketing automatizálás?
Olyan szoftverek használata, amelyek automatikusan elvégeznek egyes marketinggel kapcsolatos feladatokat.
Mire jó a marketing automatizálás?
A marketing automatizálással a marketingesek időt spórolhatnak meg, hiszen számos feladatot (pl. több ezer hírlevél kiküldését) nem kell elvégezniük. Elég csak beállítaniuk a szükséges paramétereket, és a szoftverek többnyire külső beavatkozás nélkül végzik a dolgukat.
Mit lehet automatizálni a marketingben?
Gyakori példa a marketing automatizálására az email hírlevelek kitöltése, megcímzése, és elküldése, de a hirdetések árképzését is rá lehet bízni egy számítógépes rendszerre, ami aztán a legjobb árajánlatokat teszi a hirdető nevében.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.