5 luxushotel-marketing stratégia a hosszútávú sikerekért
5 luxushotel-marketing stratégia a hosszútávú sikerekért
Mi kell ahhoz, hogy egy luxus hotel marketing stratégiája sikeres legyen? Saját tapasztalataink és nemzetközi irodalmi adatok alapján mutatjuk!
Végtelen medencék lenyűgöző kilátással, tágas tengerparti házikók, exkluzív wellness-kezelések, Michelin-csillagos éttermek, pazar design és kifogástalan kiszolgálás – a legtöbbeknek ezek jutnak eszébe, amikor a luxus hotelekről van szó. De hogyan tájékoztathatod ideális vendégeidet mindarról, ami igazán különlegessé teszi szállodádat számukra?
Egy hotelmarketing-stratégia akkor lehet igazán sikeres, ha szemléltetni tudja, hogy miért olyan egyedi szállodád és a vendégélmény, amit kínál. Mindemellett precízen kell megcéloznod a számodra ideális közönségeket, biztosítva ezzel, hogy marketingüzeneteid a megfelelő felületeken jelenjenek meg.
Az alábbiakban olyan luxushotel-marketing stratégiákról lesz szó, amelyek segítenek megkülönböztetni tulajdonodat a versenytársak márkáitól.
Használj storytellinget
Hogyan kommunikálhatod tulajdonod egyediségét egy olyan luxuspiacon, ahol minden versenyző kifogástalan szolgáltatásokat és elsőosztályú felszereltséget kínál? Amikor egy luxus szállodáról van szó, akkor sokan rögtön az áron kezdenek el gondolkodni, de az effektív storytelling képes elvonni a figyelmet a költségekről és átterelni azt az élményre.
A storytelling („történetmesélés”) jóval több az ügyfelek szimpla tájékoztatásánál. Lehetővé teszi számodra, hogy egy mélyebb, érzelmeken alapuló kapcsolatot alakíts ki márkád és vendégeid között. A hatékony storytellinghez érdemes elgondolkodni azon, hogy mi teszi egyedivé szállodádat. Meglehet, hogy egy történelmi jelentőségű épületben helyezkedik el, vagy egy olyan gyógyfürdő tartozik hozzá, aminek saját egyedi története van. Ezen egyedi történet elmesélésével megkülönböztetheted szállodádat a többi tulajdontól és elkezdhetsz kialakítani egy szorosabb köteléket célközönségeddel.
Az ambíciózus narratívák szintén magukkal ragadhatják a megcélozni kívánt vendégeket. Luxus szállodaként nem csupán egy kényelmes szobát adsz ki egy szép épületben.
Egy olyan világba hívod meg vendégeidet, ahol álmaik és vágyaik is valóra válhatnak. Ezt a narratívát erősítheted azzal is, hogy szállodád kitűnőségére és tekintélyére koncentrálsz. Együtt is működhetsz néhány híres, ismert, jó hírű emberrel is, akikkel közösen készíthettek olyan tartalmakat, amelyekkel közönséged tagjai könnyedén tudnak azonosulni, és az ő vágyaikat tükrözik.
Mindeközben tartsd szem előtt, hogy kiknek szólnak történeteid. Az emberek gyakran az idősebb korosztályhoz kötik a luxusszállodákat, és habár régebben valóban ez a korosztály látogatta inkább az ilyen tulajdonokat, manapság a 25-44 évesek teszik ki a luxus hotelek vendégeinek 64%-át. Ezek az emberek pedig jelen vannak a közösségi médián, képeket és videókat nézegetnek az interneten, utazó bloggereket és influencereket követnek, és ugyan ezekre az élményekre vágynak. Kíváncsiak a történetedre, és arra, hogy mit kínálsz nekik.
Ügyelj a vendégélményre
Aki luxus szállodában foglal szállást magának, az jóval többet fizet ki, mint amennyit egy kényelmes alvás megér. De az ilyen vendégeket nem az ár érdekli, hanem az érték, amit kapnak érte. Tudni akarják, hogy milyen érzéseket fog kiváltani belőlük szállodád és hogy milyen élményekben lesz részük – itt lép a színre a kísérleti szállodamarketing.
A kísérleti szállodamarketing segítségével szemléltetheted az általad kínált értékeket. Az élmények pedig fontos szerepet játszanak a luxus utazók döntéshozásában. Meg kell tehát mutatnod nekik, hogy mire számíthatnak, ha a te szállodádat választják. Ennek ábrázolásában sokat segíthetnek a felhasználói tartalmak. Egy 2019-es tanulmányból kiderült, hogy az utazásukat tervező fogyasztók 60%-át befolyásolják a más fogyasztók által készített tartalmak, míg csupán 19%-t befolyásolják a márkák saját, professzionális tartalmai.
A felhasználói tartalmakat tulajdonod Instagram profilján is hasznosíthatod, bemutatva ezzel vendégeid élményeit, vagy felhasználhatod őket webhelyeden is. A luxus utazók a közösségi médián is aktívak, 55%-uk szerint pedig a közösségi tartalmak elkészítésével értékesebb élményeket szerezhetnek.
Alkalmazz vizuális storytellinget képek segítségével
Ahhoz, hogy luxushotel-marketinged sikeres legyen, minden érintkezési ponton meg kell jelenjen ugyanazon az exkluzív narratíva. Ez magába foglalja a webhelyen használt szöveges tartalmakat, a cikkeket, a brosúrákat és minden közösségi bejegyzésedet és profilodat is. Ezeknek is a már sokat emlegetett luxusról, illetve kiváló élményekről és kifogástalan színvonalú szolgáltatásokról kell szólniuk, hogy meggyőzzék közönségedet, bárhol is találkoznak márkáddal.
A szavak azonban, bármennyire is meggyőzőek, gyakran sokkal hatásosabbak, ha vizuális kiegészítők is társulnak melléjük, amelyek alátámasztják és illusztrálják mondanivalójukat.
A luxus utazók nem fognak csak szöveges tartalmak alapján szállást foglalni maguknak. Profi képeket akarnak látni a tulajdonokról, kívül és belül is, beleértve az éttermet, a szabadidős lehetőségeket, és minden apró részletet is, hiszen csak így győződhetnek meg arról, hogy mindez megfelel az elvárásaiknak. Ne felejts el képeket biztosítani az olyan extra felszereltségekről, mint a medencék, a wellness részleg, a kertek, a vízpartok a sétányok és egyebek.
Mindez vonatkozik a videós tartalmakra is, amelyek kifejezetten a fiatalabb korosztályokat segítenek meggyőzni.
Különböztesd meg magad a versenytársaktól
2023-ban több, mint 4400 db négy- és ötcsillagos szálloda volt nyilvántartva világszerte, amelyek mind ugyanazért a luxus közönségért versengtek egymással. Még egy ilyen exkluzív szektorban is fontos, hogy megkülönböztesd magadat a versenymezőnytől.
Az exkluzivitás a luxus branding egyik alapköve. A fogyasztók vonzódnak az igazán egyedi dolgokhoz, és ez nem csak a termékre vagy szolgáltatásra, hanem a vásárlási élményre is vonatkozik. Ha sikerül összeválogatnod szállodád és szolgáltatási kínálatod egyedi elemeit, akkor egy olyan luxushotel-marketing stratégiát állíthatsz össze, ami segít majd kiemelkedni a tömegből.
Ezen a piacon mindenki képes és hajlandó extra lépéseket tenni az ügyfelek elégedettsége érdekében, ezért az apróbb részletekre kell koncentrálnod. A személyre szabott szolgáltatások például segíthetnek előnyt szerezni versenytársaiddal szemben. Ha minden vendégeddel VIP-ként bánsz, a nevükön szólítod őket és személyre szabott előnyöket kínálsz nekik (pl. a kedvenc behűtött pezsgőjükkel fogadod őket), akkor pozitív értékelésekre számíthatsz ügyfeleidtől.
Szállodád elhelyezkedése is segíthet márkád megkülönböztetésében. Készíthetsz például színvonalas és mutatós (tehát Instagramon is megosztható), útikalauzokat a helyi programokhoz, éttermekhez és bárokhoz, hogy vendégeid a környékbe is beleszeressenek, és még szívesebben térjenek vissza szállodádba.
Építs érzelmi kapcsolatokat ügyfeleiddel
A Fast Company egy 2024-es tanulmánya szerint a kizárólag érzelmi tartalmú hirdetési kampányok közel kétszer olyan jól (31% a 16%-kal szemben) teljesítettek, mint a kizárólag racionális tartalmú kampányok.
A luxus vendéglátás az érzelmekre épül, ezért kampányaidnak nem csupán szállodád designját és felszereltségét kell bemutatniuk. Főképp arról kell szóljanak, hogy milyen érzelmeket váltanak ki vendégeidből. Ehhez természetesen tudnod kell, hogy mi az, ami érzelmileg motiválja ügyfeleidet. Ha sikerül kiderítened, hogy mi ez (pl. hovatartozás érzete, szabadságérzet, jólétérzet stb.), akkor felhasználhatod ezt a tudást olyan történetek előadásához, amelyek segítenek ilyen érzelmi kapcsolatokat kiépíteni.
Gyakori kérdések
Melyek egy luxus hotel marketing stratégiájának alapjai?
Egy luxushotel marketingstratégiájának alapjai a következő fő elemekre épülnek:
Célcsoport meghatározása:
Egyértelműen meg kell határozni a célcsoportot, amely általában magas jövedelmű, prémium élményekre vágyó utazók, üzletemberek, és különleges alkalmakra utazó vendégek. A célcsoport igényei és preferenciái képezik a marketingüzenetek alapját.
Prémium márkaépítés:
A luxushotel esetében a márkaépítés alapja a minőség, a kifogástalan szolgáltatás és a különlegesség hangsúlyozása. Ehhez professzionális arculat, magas színvonalú vizuális tartalmak és egyedi élmények szükségesek.
Online jelenlét optimalizálása:
A weboldal, közösségi média és hirdetési csatornák kiváló minőségű tartalommal történő feltöltése alapvető. SEO (keresőoptimalizálás) szempontból is fontos, hogy a weboldal jól strukturált legyen, gyorsan betöltsön, és a keresett kulcsszavakra optimalizálva jelenjen meg.
Kiváló vendégélmény és ajánlások:
A luxushotelek számára a vendégélmény kulcsfontosságú. A kivételes szolgáltatás és vendégközpontúság pozitív visszajelzéseket generál, amelyek a marketing stratégia részeként organikusan vonzzák a vendégeket (pl. TripAdvisor, Google Review stb.).
Influencer marketing
Hírességek, befolyásos személyek vagy travel bloggerek felkérése, hogy tapasztalataikat megosszák, erőteljes eszköz lehet. Az ilyen együttműködések elősegítik a hotel exkluzív jellegének hangsúlyozását.
Élményalapú kampányok:
A luxushotelek által nyújtott különleges szolgáltatásokat (pl. spa, fine dining, privát túrák) élményként kell bemutatni. Ez lehet kampányok középpontja, amelyek érzelmi kapcsolódást építenek ki a potenciális vendégekkel.
Célzott hirdetések és remarketing:
Fontos a célzott online hirdetések alkalmazása, különösen az olyan felületeken, ahol a potenciális vendégek valószínűleg jelen vannak (pl. prémium utazási oldalak). A remarketing is erős fegyver, amely visszahozhatja a látogatókat a weboldalra.
Egyedi események és rendezvények:
A luxushotelek gyakran exkluzív eseményeket szerveznek, például borkóstolókat, gourmet vacsorákat vagy művészeti rendezvényeket, amelyek vonzzák a prémium vendégkört.
Lojalitás programok:
Különleges ajánlatok, exkluzív előnyök vagy pontgyűjtő programok kialakítása a visszatérő vendégek számára erősíti a lojalitást és ösztönzi a visszatérést.
Személyre szabott élmények:
A vendégek egyedi igényeinek kiszolgálása, mint például privát concierge szolgáltatás, egyedi üdvözlőcsomagok vagy speciális élménycsomagok, erősítik a hotel prémium státuszát.
A luxushotel marketing stratégiájának központi eleme a vendégek kiváló élményeinek bemutatása és a márka exkluzivitásának fenntartása.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.