Legfelső szintű tartomány

Legfelső szintű tartomány

A legfelső szintű tartomány definíciója

A legfelső szintű tartomány (top-level domain – TLD) a domain nevek jobboldali részére utal. A matebalazs.hu domain nevében például a „.hu” jelöli a legfelső szintű tartományt, a youtube.com domain nevében a „.com”, és így tovább.

 

A domain nevekről röviden

Amikor beírod a matebalazs.hu domain nevet böngésződbe, az pillanatokon belül betölti a webhelyet. Ehhez először is figyelembe veszi magát a domain nevet, majd megkeresi a hozzá tartozó IP címet, ami egy egyedi számsor. Minden webhelynek saját IP címe van, azonban mivel ezeket nehéz lenne megjegyezni, felhasználókként domain neveket használunk a webhelyek közötti navigációra.

Olyan ez, mint amikor a telefonodban név szerint keresel rá valakire, mielőtt felhívnád, nem pedig beütöd a telefonszámát. A telefon tudja, hogy melyik névhez melyik telefonszám tartozik, éppen úgy, ahogy a böngésző is kideríti, hogy melyik domain névhez melyik IP cím tartozik.

 

Ezért van tehát szükségünk domain nevekre. Mint fentebb olvashattad, ezeknek a domain neveknek a jobboldali része képezi a legfelső szintű tartományt (TLD). A TLD általában némi plusz információt kínál az adott domainről, például, hogy hol regisztrálták.

Temérdek TLD létezik: a .hu például a magyarországi webhelyekre utal, míg a .com a kereskedelmi webhelyeket jelzi.

 

A legfelső szintű tartományok eredete

Az első legfelső szintű tartományokat az 1980-as években hoztál létre, és három csoportra osztották őket: kategóriák, multiszervezetek, és országok. Ekkoriban minden entitásnak megvolt a saját TLD-je

  • .com: kereskedelmi
  • .org: szervezeti
  • .int: kormányközi
  • .edu: oktatási
  • .gov: kormányügynökségi
  • .mil: katonasági (csak az Egyesült Államokban)

 

Ma már egészen másképpen tekintünk a TLD-kre, és jelentésük is nagyban megváltozott. Manapság bárki regisztrálhat magának domain nevet, egy tetszőleges TLD-vel – kivéve persze az olyan gTLD-ket, mint a .gov, vagy a .mil.

De mik azok a gTLD-k?

 

gTLD-k és ccTLD-k

A gTLD a generic top-level domain (általános legfelső szintű tartomány) rövidítése. Ilyen a legtöbb ma használt TLD, mint például a .com, a .org, és a .net is.

A ccTLD a country code top-level domain (országkód legfelső szintű tartomány) rövidítése. Ide tartozik például a .hu, a .fr, a .co.uk, és így tovább.

 

2014 óta az ICANN több, mint 2000 új gTLD-t vezetett be, többek között hobbikhoz, iparágakhoz, technológiai témákhoz, és földrajzi helyekhez is. Ezeknek köszönhetően a webhelyek sokkal beszédesebb domain neveket választhattak maguknak, például .club, vagy .pizza (igen, létezik pizzás TLD is).

Ennek ellenére a mai napig is a .com a legnépszerűbb és legelterjedtebb legfelső szintű tartomány az egész világon, bizonyára azért, mert az eredeti TLD-k egyike. Éppen ezért sokan hajlandók komolyabb pénzeket is kiadni egy .com-os domain névért.

 

A legfelső szintű tartományok működése

Hogy be tudjanak tölteni egy webhelyet, a böngészőprogramoknak egy domain név minden részét meg kell vizsgálniuk, hogy rátaláljanak a szükséges adatokra. Az első lépés a legfelső szintű tartomány vizsgálata.

A világon jelenleg több, mint 750 root névszerver működik, amelyeket összesen 13 IP címmel lehet elérni. Ezek a szerverek tartalmazzák egy-egy domain összes gTLD-jének információit. Például a .com névszervere információt tárol az amazon.com-ról, viszont az amazon.de már nem szerepel benne.

A legfelső szintű tartományok kezeléséért az ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) felel. Az ICANN egyik részlege, a non-profit IANA (Internet Assigned Numbers Authority) rendeli hozzá a TLD-ket az IP címekhez.

Legfelső szintű tartomány

Legújabb trendek és fejlesztések

 

A legutóbbi években a TLD-k piaca jelentős átalakulásokon ment keresztül. Az új gTLD-k bevezetése nemcsak a választékot bővítette, hanem új lehetőségeket is nyitott a márkák és vállalkozások számára, hogy kreatívabb és relevánsabb domain neveket válasszanak. Ezen új TLD-k közé tartoznak például a .tech, .store, .online, .app és sok más, amelyek lehetővé teszik a vállalkozások számára, hogy domain nevük még inkább tükrözze tevékenységüket vagy iparágukat.

 

Emellett a ccTLD-k is egyre népszerűbbé válnak a helyi piacokra fókuszáló vállalkozások körében, mivel segítenek a helyi keresőoptimalizálásban (SEO) és a vásárlók bizalmának növelésében. Például egy magyar vállalkozás számára a .hu domain használata előnyt jelenthet a helyi keresésekben és a magyar fogyasztók körében.

Gyakori kérdések

Kiemelt területeink