Legfelső szintű tartomány
A legfelső szintű tartomány definíciója
A legfelső szintű tartomány (top-level domain – TLD) a domain nevek jobboldali részére utal. A matebalazs.hu domain nevében például a „.hu” jelöli a legfelső szintű tartományt, a youtube.com domain nevében a „.com”, és így tovább.
A domain nevekről röviden
Amikor beírod a matebalazs.hu domain nevet böngésződbe, az pillanatokon belül betölti a webhelyet. Ehhez először is figyelembe veszi magát a domain nevet, majd megkeresi a hozzá tartozó IP címet, ami egy egyedi számsor. Minden webhelynek saját IP címe van, azonban mivel ezeket nehéz lenne megjegyezni, felhasználókként domain neveket használunk a webhelyek közötti navigációra.
Olyan ez, mint amikor a telefonodban név szerint keresel rá valakire, mielőtt felhívnád, nem pedig beütöd a telefonszámát. A telefon tudja, hogy melyik névhez melyik telefonszám tartozik, éppen úgy, ahogy a böngésző is kideríti, hogy melyik domain névhez melyik IP cím tartozik.
Ezért van tehát szükségünk domain nevekre. Mint fentebb olvashattad, ezeknek a domain neveknek a jobboldali része képezi a legfelső szintű tartományt (TLD). A TLD általában némi plusz információt kínál az adott domainről, például, hogy hol regisztrálták.
Temérdek TLD létezik: a .hu például a magyarországi webhelyekre utal, míg a .com a kereskedelmi webhelyeket jelzi.
A legfelső szintű tartományok eredete
Az első legfelső szintű tartományokat az 1980-as években hoztál létre, és három csoportra osztották őket: kategóriák, multiszervezetek, és országok. Ekkoriban minden entitásnak megvolt a saját TLD-je
- .com: kereskedelmi
- .org: szervezeti
- .int: kormányközi
- .edu: oktatási
- .gov: kormányügynökségi
- .mil: katonasági (csak az Egyesült Államokban)
Ma már egészen másképpen tekintünk a TLD-kre, és jelentésük is nagyban megváltozott. Manapság bárki regisztrálhat magának domain nevet, egy tetszőleges TLD-vel – kivéve persze az olyan gTLD-ket, mint a .gov, vagy a .mil.
De mik azok a gTLD-k?
gTLD-k és ccTLD-k
A gTLD a generic top-level domain (általános legfelső szintű tartomány) rövidítése. Ilyen a legtöbb ma használt TLD, mint például a .com, a .org, és a .net is.
A ccTLD a country code top-level domain (országkód legfelső szintű tartomány) rövidítése. Ide tartozik például a .hu, a .fr, a .co.uk, és így tovább.
2014 óta az ICANN több, mint 2000 új gTLD-t vezetett be, többek között hobbikhoz, iparágakhoz, technológiai témákhoz, és földrajzi helyekhez is. Ezeknek köszönhetően a webhelyek sokkal beszédesebb domain neveket választhattak maguknak, például .club, vagy .pizza (igen, létezik pizzás TLD is).
Ennek ellenére a mai napig is a .com a legnépszerűbb és legelterjedtebb legfelső szintű tartomány az egész világon, bizonyára azért, mert az eredeti TLD-k egyike. Éppen ezért sokan hajlandók komolyabb pénzeket is kiadni egy .com-os domain névért.
A legfelső szintű tartományok működése
Hogy be tudjanak tölteni egy webhelyet, a böngészőprogramoknak egy domain név minden részét meg kell vizsgálniuk, hogy rátaláljanak a szükséges adatokra. Az első lépés a legfelső szintű tartomány vizsgálata.
A világon jelenleg több, mint 750 root névszerver működik, amelyeket összesen 13 IP címmel lehet elérni. Ezek a szerverek tartalmazzák egy-egy domain összes gTLD-jének információit. Például a .com névszervere információt tárol az amazon.com-ról, viszont az amazon.de már nem szerepel benne.
A legfelső szintű tartományok kezeléséért az ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) felel. Az ICANN egyik részlege, a non-profit IANA (Internet Assigned Numbers Authority) rendeli hozzá a TLD-ket az IP címekhez.
Legújabb trendek és fejlesztések
A legutóbbi években a TLD-k piaca jelentős átalakulásokon ment keresztül. Az új gTLD-k bevezetése nemcsak a választékot bővítette, hanem új lehetőségeket is nyitott a márkák és vállalkozások számára, hogy kreatívabb és relevánsabb domain neveket válasszanak. Ezen új TLD-k közé tartoznak például a .tech, .store, .online, .app és sok más, amelyek lehetővé teszik a vállalkozások számára, hogy domain nevük még inkább tükrözze tevékenységüket vagy iparágukat.
Emellett a ccTLD-k is egyre népszerűbbé válnak a helyi piacokra fókuszáló vállalkozások körében, mivel segítenek a helyi keresőoptimalizálásban (SEO) és a vásárlók bizalmának növelésében. Például egy magyar vállalkozás számára a .hu domain használata előnyt jelenthet a helyi keresésekben és a magyar fogyasztók körében.
Gyakori kérdések
Mi az a legfelső szintű tartomány (TLD)?
A legfelső szintű tartomány (TLD) a domain nevek jobb oldali része. Például a matebalazs.hu domain névben a .hu a legfelső szintű tartomány.
Mire valók a legfelső szintű tartományok?
A TLD-k azt jelzik, hogy milyen jellegű entitásé az adott domain név. A .com például kereskedelmi entitásokat jelöl, a .org szervezeteket, és így tovább.
Mik a legfelső szinttű tartományok típusai?
Megkülönböztetünk általános TLD-ket (gTLD), és országkód TLD-ket (ccTLD). Gyakori gTLD-k például a .com, a .edu. vagy a .net, míg a ccTLD-k között találjuk a .hu-t, a .fr-t, a .de-t és egyéb országokat jelölő TLD-ket.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.