Minek a SEO a közösségi média és a hirdetések világában? Minek ehhez tanácsadó, meg tudom én magam is csinálni? Mit csinál egy szakember egyáltalán?
A SEO szakemberekre sokan tekintenek kuruzslókként, akik álmokkal kereskednek. Szép álom az első találati oldalra jutni, még szebb az első pozícióba… de vajon mi az igazság az efféle ígéretek mögött? El lehet jutni az első oldalig? Tényleg szükséged van ehhez SEO tanácsadóra? Van egyáltalán értelme a keresőoptimalizálásnak, hiszen ITT VANNAK A HIRDETÉSEK ÉS A MINDENT VIVŐ KÖZÖSSÉGI MÉDIA MARKETING? Egyáltalán mi az a SEO? Cikkünk ezekre a kérdésekre igyekszik kimerítő, egyértelmű választ adni.
A SEO, vagyis keresőoptimalizálás célja egy webhely, vagy weboldal úgynevezett organikus (nem fizetett) rangsorolásának javítása a keresőmotorok találati oldalain. Amikor egy weboldalt megfelelően optimalizálunk egy vagy több kulcsszóra, akkor az az oldal magas pozícióban jelenik majd meg a keresőmotorok (például a Google) találatai között. Ez azért fontos, mert az emberek szinte ösztönösen az első durván három találatot veszik csak figyelembe, és minél magasabbra sikerül feltornászni egy weboldalt, annál jobb eséllyel vonzhatsz be vele több érdeklődő látogatót.
A keresőmotorok különböző szempontok alapján végzik ezt a sorbarendezést, és ha egy webhely, vagy weboldal nem felel meg ezeknek a szempontoknak, akkor minimális esélye lesz magas pozíciót elérni a találatok között.
Ahogy egyre több cég figyel fel erre, és alkalmaz SEO taktikákat vagy SEO szakembereket rangsorolása feljavítására, úgy egyre nehezebb lesz önállóan bejutni az első találatok közé, vagy megtartani a jelenlegi előnyös pozíciókat.
A Google (és más keresőmotorok) folyamatosan állítgatják, fejlesztik keresőalgoritmusaikat, amelyek ezért a rangsorolásért felelősek. Néha ezek a frissítések alig észrevehetők, és csupán néhány webhelyet érintenek, míg más esetekben jól rangsoroló webhelyek tucatjai csúszhatnak lejjebb a találati listákon, teret adva a korábban kevésbé jól teljesítő alternatíváknak. Ha ide kattintasz, megnézheted azt a cikkünket, amiben egy infografikában összefoglaltuk a 2018-as algoritmus váltásokat, és azt, mit okoztak ezek. Összetett ábra…
Ahhoz, hogy valaki lépést tudjon tartani ezekkel a változásokkal, ideje nagy részét ennek a területnek kell dedikálnia. Itt lépnek színre a SEO szakértők, tanácsadók. Mi a Marketing Professzoroknál egy összetett kutatási folyamatot futtattunk, mely nemzetközi irodalmazással és saját tapasztalatokkal kezdődik. Ezen adatok alapján saját teszteket állítunk be, csak erre a célra fenntartott weboldalainknál, ahol kockázatmentesen kipróbálhatjuk a SEO technikákat. A sikeres és jól működő folyamatokat alkalmazzuk csak éles oldalainkon. Ilyesmit nincs ideje megtenni egy a keresőoptimalizálást csak részfeladatként végző, belső marketingesnek.
Tegyük fel, hogy szeretnél több értékesítést lebonyolítani webhelyeden, de valamiért sehogy sem jön össze. Próbáltál email kampányokat, A/B tesztelgettél, hirdetéseket futtattál a Google-on, van rengeteg rajongód a Facebookon de egyszerűen semmi nem működik. Ne gondold azt, hogy ezzel egyedül Te vagy így. Kérdőíves kutatásokkal vizsgáltuk az emberek vásárlási szokásait, valamint Google Analytics adatokat elemeztünk 30 cég esetében. A vásárlást megelőző döntési folyamatban a Google 94%-ban jelen volt. Ha kicsit lejjebb görgetsz, meglátod, ezt számokkal is bizonyítom!
Most tegyük fel, hogy webhelyed jól rangsorol több kulcsszóra is, de nem a 10 legfontosabb kulcsszavadra. De az is lehet, hogy van 4-5 kulcsszó, melyre jól rangsorol, de ezek nem azok a kulcssszvak, amik a vásárlókat hozzák. Az is lehet, kevés ma már 4-5 kulcsszóra jó helyezést elérni, hiszen az emberek keresési szokásai fejlődtek, már senki nem azt írja be, ha online marketing tanácsadót keres, hogy tanácsadó, hiszen rengeteg egyéb tanácsadó létezik. Bizony, beírja, hogy online marketing tanácsadó, vagy esetleg marketing tanácsadó. De temérdek oka lehet annak, amiért a Google nem helyez magasabb pozícióba ezekre a kulcsszavakra:
… és ez csupán néhány dolog, ami tönkreteheti webhelyed, tartalmaid optimalizáltságát a keresőmotorok szemében.
Egy SEO tanácsadó segíthet, hogy webhelyed több organikus, valóban érdeklődő forgalmat kapjon, növelve ezzel nem csak a lehetséges konverziók (rendelések, asztalfoglalások, stb.) számát, hanem webhelyed relevanciáját is a Google szemében – a keresőmotorok általában úgy gondolkodnak, hogy egy forgalmas webhely bizonyára jó minőségű is, és magasabb pozícióval jutalmazzák azokat a tartalmakat, amelyek foglalkoztatják a felhasználókat.
Attól függően, hogy jelenlegi forgalmad mekkora bevételt termel webhelyeden, egy SEO tanácsadó akár néhány százalékos forgalomjavítással is fellendítheti céged profitját.
Tudjuk jól, hogy a legtöbb weboldal nem a látogatóiból él, vásárlót, asztalfoglalást, vendéget szeretne. És ezt hozza neki a keresőoptimalizálás. Mutatom!
Az alábbi táblázat egy budapesti étterem általunk keresőoptimalizált weboldalának eredményeit mutatja, összehasonlítva a 2016-os és a 2019-es asztalfoglalások számát, illetve az asztalfoglalások forrását (milyen weboldalról érkezett az étterem weboldalára a látogató, aki befoglalta az asztalt). A közösségi média felületeiket maguk kezelik.
Mi itt a SEO eredménye, mit kell nézni? A Google/Organic, a Yahoo és a DuckDuckGo egy-egy kereső. Ezekre optimalizáltunk. Ez NEM LÁTOGATÓ, EZ VÁSÁRLÓ, ASZTALFOGLALÁS! Számoljunk egy kicsit! Ha egy asztalfoglaláson csak 15.000 forint bevétele van, akkor mennyi plusz bevétele van a SEO-nak köszönhetően? Nézzük CSAK a Google eredményeket. 1752 plusz asztalfoglalás egy hónap alatt. Az 26.280.000 forint plusz árbevétel, CSAK A KERESŐOPTIMALIZÁLÁSNAK KÖSZÖNHETŐEN.
Vagyis csak a Google-nek. És ha nem 15.000 hanem 30.000 egy asztal fogyasztása? Ez SEO tanácsadó, megfelelően keresőoptimalizált honlap nélkül nem ment volna. Mert lehet bármilyen jó is egy étterem, lehet bármilyen jó is a konyha, a hírnév, a Google-ből érkező találatok a SEO miatt növekednek. Ezzel nem azt mondom, hogy egy rossz étterem sikeres lehet csak a SEO-ra alapozva, de ha vannak elfogadható alapok, akkor nagyot tud lendíteni bármilyen vállalkozáson (webáruház, hotel, egészségügyi intézmény, bármi).
A keresőoptimalizálás nagyvonalakban a webhely szerkezetének és tartalmának optimalizálásából áll, de vannak olyan SEO taktikák is (mint például a linképítés), amelyek nem közvetlenül a webhelyen történnek. Jogosan merül fel persze a kérdés: „De ezeket én is meg tudom csinálni magamnak, nem?”
Nos, igen, természetesen, de akkor nézzük is, hogy milyen feladatok várnak rád, ha helyettesíteni szeretnél egy SEO szakembert (persze minden más elfoglaltságod mellett):
Ha végigolvastad a fenti (messze nem teljes) listát, akkor láthatod, hogy a keresőoptimalizálás nem olyasmi, amit valaki minden más dolga mellett hatékonyan végezhet, ráadásul rengeteg a hibalehetőség is, bizonyos taktikák pedig többet árthatnak, mint segíthetnek, ha az ember rosszul csinálja őket.
Persze ma már mindenre van eszköz – valami, ami egyszerűbbé teszi a munkádat. SEO terén ezt az „eszközt” SEO szaktanácsadónak hívják. A keresőoptimalizálás egy annyira összetett terület, hogy nincs az a segédprogram, online alkalmazás, vagy mesterséges intelligencia, ami képes lenne egyáltalán belekezdeni ezekbe a feladatokba.
Ha mindez nem lenne elég ok, a keresőoptimalizálás az egyik legkedvezőbben megtérülő marketingbefektetés, amit egy modern cég 2019-ben választhat.
Ha szeretnéd kihozni a legtöbbet (vagy még annál is többet) webhelyed SEO potenciáljából, és ezzel több érdeklődő ügyfelet vonzani márkád irányába, akkor kérd átfogó SEO auditunkat!
A keresőoptimalizálásnak különféle szintjei vannak. Ezt az alábbi ábrán foglaltuk össze.
A keresőoptimalizálás ára függ a folyamatok mélységétől és időbeli tartamától is. Mire érdemes tehát fizetni egy SEO tanácsadónak? Semmiképpen sem a pozíciók tartásáért, hiszen a pozíció még nem vásárlás, nem pénz. A látogatottság már inkább, hiszen nem feltétlenül egy, vagy 10 kulcsszó hozza a vásárlások 100%-át, sőt, még talán a 10-et sem. Mit kérj tehát a SEO tanácsadódtól? Látogatottságot és konverziót, azaz a vásárlások növekedését! Az összes többi csak hablaty…
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.