Facebook marketing 2017-ben
Facebook marketing 2017-ben
Nem szerencsés, ha csak a közösségi médiára támaszkodik a marketinged, de a tervezéskor lehetetlen figyelmen kívül hagyni a legnagyobb felhasználói bázissal bíró Facebook-ot. Magyarországon kétségkívül ez a legnépszerűbb Social Media platform, és a végbemenő változások vállalkozásod marketingstratégiáját is befolyásolni fogják.
Mire számíthatunk a Facebook marketingben 2017-ben? Összeszedtük a legfontosabb változásokat, hogy lépést tudj tartani a trendekkel!
1 # Facebook marketing 2017-ben: Live streaming video
Videókat már régóta lehet feltölteni a felületekre, melyek töretlen népszerűségnek örvendnek. Az user-ek előnyben részesítik ezeket a tartalmakat, olyannyira, hogy a Facebook adatai szerint a 1,7 milliárd aktív felhasználó naponta mintegy 100 órányi videót néz végig. A szöveges tartalmak kezdenek kiszorulni, helyüket átveszik a képek, és a videók. Az élő bekapcsolódás lehetősége, a felhasználónak azt az élményt nyújtja, mintha személyesen is részt venne az adott eseményen. A Facebook szerint a live video közvetítéseket egyre többen követik, és ezek alá a videók alá átlagosan tízszer annyi komment érkezik, mint bármely egyéb tartalom alá. Tehát készülj fel, és jelentkezz be élőben! Készíts live oktató videókat, tarts live fogadóórákat vagy mondj el bármit, ami releváns tartalom fogyasztóid számára.
2 # Facebook marketing 2017-ben: Bloggerek, vloggerek, és influencerek
Az elmúlt évtizedekben a marketing szakma különböző hírességeket - népszerű énekeseket, színészeket használt a brand-ek kampányaiban. A felkért sztárok csak a nevüket, és arcukat adták, és emellett néha megjelentek egy-egy sajtótájékoztatón. Az internetes világ kibontakozásával egy teljesen új véleményformáló réteg alakult ki. A bloggerek, és a vloggerek bármilyen témában gyárthatnak, tartalmat- miközben egy lojális tábort alakítanak ki a Social Media felületeken. A hitelességük, és rajongótáboruk által megszavazott bizalom azon alapszik amit írnak- tehát a tartalmon. Az influencerek is erősen formálják a közönség ízlését, és ők nem a szobájukból falai közül kommunikálnak - legtöbbször már ismerjük őket valamilyen orgánumból. Ők azok a celebek, akik valós teljesítményükkel szerezték meg a bizalmat (sport, zenei, vagy egyéb területen) vagy becsatlakoztak egy már ismert, személyes brand-del rendelkező ember mellé. Erre példát a magyar médiában is láthatunk: Sarka Kata Hajdú Péterrel való házassága révén lett ismert közszereplő, majd mellette kiépítette saját rajongótáborát.
Tanulság a vállalkozások számára: ki kell használnod a véleményvezérek erejét, ha szeretnéd, hogy márkád minél ismertebb legyen! Éttermed van? Hívj meg egy híres food bloggert vacsorázni, hogy le tudja írni tapasztalatait! Kozmetikai termékeket gyártasz? Adj ajándékcsomagot egy ismert divat vloggernek, aki meg tudja mutatni közönségének, hogy milyen használat közben a terméked!
3 # Facebook marketing 2017-ben: Reszponzív weboldalak
Már több felmérés, és kutatás bizonyította, hogy az okostelefonokról való internetezés egyre inkább teret nyer – csak 2016-ban több mint 2 milliárd embert használta őket a neten való keresgélésre. A Facebook-ot többen érik el telefonról, mint asztali számítógépről. Ezért a mobilbarát weboldal, és tartalom kialakítása központ szerepet kell, hogy játsszon marketingstratégiádban. Ha nem reszponzív a site-od a Facebook hirdetési kampányra elköltött összeg kidobott pénz lesz: a reklámra kattintva a felhasználó mobilról használhatatlan weboldalra kerül, és azonnal bezárja azt.
4 # Facebook marketing 2017-ben: Termékek, és szolgáltatások piaci konszolidációja a Social Media által
A Social Media kétélű fegyver: magaslatokba tud repíteni, de ha hibázol, a közösség haragja tönkre is tehet. Ez üdvözítő azok számára, akik minőségi szolgáltatásokat nyújtanak, de egyben rossz hír azoknak, azok nem tudnak megfelelő minőséget produkálni. Minden céget, szolgáltatást, terméket lehet értékelni, és személyes véleményt közzétenni. Az emberek az online világban hajlamosabbak véleményt nyilvánítani, mint pld. személyesen. Ennek is megvan a maga pszichológiai magyarázata, de számunkra sokkal fontosabb az a tény, hogy ezáltal az olyan vállalkozások, melyek nem tudnak felzárkózni kénytelenek elhagyni a piacot. Mondhatnánk azt is, hogy vissza térhetünk az egyik alapvető elvhez miszerint: „Jó bornak nem kell cégér.” Vagyis nem lesz szükségünk marketingre. De ez nem igaz. A konszolidáció után, a minőség magasabb szintű lesz, de a kapitalizmus kerekei nem állnak le – és a piac feltöltődik olyan új szereplőkkel, akik fel tudják, és fel is akarják venni velünk a versenyt. A piaci konszolidáció a budapesti éttermek példáján keresztül érthető meg a legjobban. 15 évvel ezelőtt nagyon kevés jó vendéglő volt a fővárosban – majd elindult a bisztró korszak: minőségi ételekkel, exkluzív és kreatív vendégtérrel várva a látogatókat. A közepes, és gyenge éttermek sorra bezártak. Viszont a bisztrók népszerűségén felbuzdulva, egyre többen nyitottak ilyen helyeket – és mára elérkeztünk oda, hogy csak az igazán igényes, és ütős marketinggel – és szolgáltatással rendelkezők tudnak állandó fogyasztói közönséget kialakítani.
5 # Facebook marketing 2017-ben: Hirdetések folyamatos perszonalizációja
A Facebook hirdetés kezelő felülete már eddig is jól körülhatárolt célközönség létrehozását tette lehetővé, de a fejlesztések mind arra irányulnak, hogy a felhasználók csak ténylegesen az érdeklődési körüknek megfelelő tartalmakkal találkozzanak. A nem megfelelő tartalmakkal való találkozás (spam) ellenérzéseket vált ki, és a Social Media óriás nem akarja látogatóit elveszíteni ezzel. Másrészről a hirdetőknek is kedvező, hiszen a pontosabb szűréssel kreatívabban, és hatékonyabban érhetik el közönségüket.
Jelenleg a Facebook az alapján célozza a hirdetéseket, hogy milyen tematikájú oldalakat néz meg a user, és ez alapján rendeli hozzá a kampányokat. Azok a releváns tartalmak lesznek láthatóak, melyeknek a legnagyobb a keresési rátája. A jövőbeli a fejlesztéseknek köszönhetően a technika finomításával megcélozhatjuk akár focizni szerető 35 éves kétgyerekes családapát, vagy a rock zenét kedvelő vegyészmérnök egyetemistát is.
6 # Facebook marketing 2017-ben: Chatbot reformáció és robot automatizáció
A Chatbot-ok használata a Facebook Messenger-ben újdonság, azonban már más cégek chat alapú applikációjában már találkozhattunk velük. A Chatbot egy olyan szolgáltatás, amellyel a chat-en keresztül interakcióba léphetünk egy vállalkozással, kérdéseket tehetünk fel, vagy a segítségével kiválaszthatjuk a megvásárolni kívánt árut. A Chatbot rendelkezhet mesterséges intelligenciával (ezáltal az emberekkel lefolytatott beszélgetések alapján folyamatosan tanul) vagy előre meghatározott szabályok szerint válaszol a kérdezőnek. Ha olyan kérdéssel találkozik, melyre nem tud választ adni, automatikus továbbítja az ügyfélszolgálatnak.
Az ügyfélszolgálat funkció csak az egyik lehetőség, a Chatbot-nak ezenkívül még számtalan felhasználási területe van. Ha az érdeklődő vásárolni szeretne, a Chatbot segít a terméket megkeresni a webáruházban, és a Messengeren belül kosárba tudja tenni a terméket. A Chatbot segítségével bármilyen interaktív játék fejleszthető a Messenger-re, és ezenkívül hírlevél küldési funkció elérhető. A feliratkozott felhasználókat bármikor el lehet érni ütemezett promóciós üzenetekkel. Tehát lassan elfelejthetjük a klasszikus levelezőrendszereket- a Messenger Chatbot hamarosan ki fogja váltani.
A Chatbot-ok használata végtelen lehetőségeket hordoz magában: a H&M az értékesítés befolyásolására használja – az egyik bot-juk a vásárlók által preferált öltözködési stílusokra kérdez rá, és ezek alapján ajánl termékeket, melyekből a fogyasztó szabadon választhat.
Minden előrejelzés azt mutatja, hogy a mobil használat utat tört magának, és ennek figyelembevételével kell megtervezned a jövő évi marketingstratégiádat.
Ha szeretnél még többet megtudni a jövő évi trendekről, és érdekel az online marketing világa, gyere el, és hallgass meg minket élőben! Előadásainkra itt tudsz jelentkezni!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.