Előrejelzés
Az előrejelzés definíciója a marketingben
Az előrejelzés, vagy marketing előrejelzés során a marketingesek célja megállapítani, hogy törekvéseiknek milyen hatása lesz a jövőben. Például ha februárban publikálsz egy e-könyvet, akkor márciusban X új érdeklődőt vonzol majd ezzel be.
A tapasztaltabb marketingesek egészen a bevételig részletezik előrejelzéseiket. Például hogy az előbb említett e-könyv hány érdeklődőt, hány megkötött üzletet, és hogy mekkora összbevételt hoz majd a cég számára például augusztusra.
Ezekhez az előrejelzésekhez számos tényezőt figyelembe kell venni, és a marketingesek általában csak az elmúlt időszakok adatai alapján becsülhetik fel az elkövetkezendő idők teljesítményét. Mindez meglehetősen kétségessé, és megbízhatatlanokká teszi a marketing előrejelzések többségét.
Mi a probléma a marketing előrejelzésekkel?
Az előrejelzésekhez a marketingesek gyakran átlagolt értékekre hagyatkoznak. Ezzel az a baj, hogy túl sokat feltételeznek túl általános értékek alapján, és ezek a feltételezések exponenciálisan pontatlanabbakká válnak, minél hosszabb időtartamokra tekintenek előre.
Például egy marketinges veszi a várt leadek számát minden egyes csatornában, és megszorozza azokat az adott csatorna átlagos konverziós arányával. Ez után fogja a végeredményeket, majd összeadja őket, és ezt tekinti az adott hónap várható összes lehetséges ügyfelének. Ezt az értéket aztán megszorozza a megkötött üzletek átlagos arányával, majd az üzletek értékének átlagos arányával, és ez alapján számítja ki az adott hónap várható bevételét. Ebben a számításban egyszerűen túl sok az átlagolt érték, hogy pontos eredményeket kapjunk.
Minden érdeklődő és lehetséges ügyfél egyedi, sajátos ellenvetésekkel, költségvetéssel és igényekkel, és ebből kifolyólag több vagy éppen kevesebb győzködésre, lépésre, vagy kapcsolati pontra lesz szükségük ahhoz, hogy konvertáljanak.
Gyakori kérdések
Mi az az előrejelzés a marketingben?
A marketing előrejelzések célja előre megjósolni, hogy egy marketingstratégia, vagy taktika mennyire lesz eredményes. Például, ha megosztod legújabb cikkedet a Facebookon, akkor az hány új látogatót vonz majd webhelyedre.
Mi a baj a marketing előrejelzésekkel?
A fő probléma az, hogy sok marketinges korábbi átlagértékek alapján becsüli meg törekvései eredményeit. Sajnos ezek az előrejelzések ritkán pontosak.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.