Hogyan válaszd ki a tökéletes online marketing ügynökséget

EN
77 Elektronika Kft

Hogyan válaszd ki a tökéletes online marketing ügynökséget ?

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Egzaktul, pontosan meghatározható, milyen egy jó online marketing ügynökség, mely egy cég fellendítésében valóban segítséget tud adni, nem csak pénzt visz. Mutatjuk!

Hogyan válaszd ki a tökéletes online marketing ügynökséget

Lassan 24 éve foglalkozom marketinggel, mindig sok volt körülöttem a konkurencia, ebben nincs újdonság gondolom számodra sem. Egy valamit azonban fontosnak tartok elmondani neked, amit ebben a 24 évben tapasztaltam: ez a konkurencia mindig más és más. A marketing ügynökségek jönnek, mennek, felbukkan egy nagy elánnal, hírverést csap maga körül, majd eltűnik. Mi nem pörgetjük a saját marketing és PR kommunikációnkat ezerrel, de itt vagyunk. Immáron lassan 24 éve... 

 

Milyen a jó online marketing ügynökség?

Az online marketing egyre fontosabb lett. Amikor belekezdtem, még sokan csak legyintettek. De Te azzal bizonyára már az első pillanattól kezdve tisztában vagy, hogy az online marketing manapság minden cég számára nélkülözhetetlen. Talán az is egyértelmű számodra, hogy egy jó online marketing ügynökség aranyat ér cégednek. Viszont honnan tudod, hogy melyik ügynökséggel éri meg üzletet kötni, és melyek azok, amiket nagy ívben el kell kerülnöd? Melyek azok, melyek jöttek és el is múlnak majd szépen, ahogyan a többi?  

 

Ha szeretnéd sikerre vinni cégedet az internet világában, de nem akarod bármelyik önjelölt marketingesre bízni márkád jövőjét, akkor az az alábbi cikk neked szól! Lássuk, hogy hogyan válaszd ki a legjobb online marketing ügynökséget számodra. 

 

Ismerned kell a céljaidat 

 

Mivel nincs két egyforma cég, így nincs egyetlen olyan marketingstratégia, ami mindenki számára tökéletes lenne. Sőt, még rövid- és hosszútávú marketingcéljaid sem feltétlenül lesznek ugyan azok, mint amiket versenytársaid tűztek ki maguk elé, pedig ugyan azt a piaci rést célozzátok meg. De miért? 

 

Azért, mert a marketing egy olyan eszközkészlet, amivel megmutathatod ügyfélkörödnek, hogy mi tesz benneteket egyedivé. 

 

Ebben az eszközkészletben szerepel a branding, a videós anyagok, márkád hangneme, minden vizuális anyagod és persze céged története is, hogy csak néhányat említsünk. Fontos szerepet tölt be például céges webhelyed is, amelyet bármikor átformálhatsz közönséged igényei szerint. 

 

Mindez azt jelenti, hogy saját célokat kell kitűznöd arra, hogy hogyan „marketingezd” magadat célközönséged (ideális ügyfeleid) számára. 

 

Bármilyen marketingről is legyen szó, a legelső lépés a célok kitűzése. Ha tudod, hogy milyen célokat szeretnél elérni, akkor sokkal könnyebb lesz kiválasztanod az erre ideális online marketing ügynökséget céged számára. 

 

A marketing ügynökségek gyakran adott területekre szakosodnak a marketing óriási világában, és több szakértőjük is van egy, vagy több területről. Ha tehát ismered konkrét marketingcéljaidat, akkor tudod, hogy milyen specialitású ügynökséget kell találj céged számára. 

 

Amikor a 2000-es évek elején még senki nem hallott az Online Marketing Auditról  (OMA) és az Online Marketing Startégiáról (OMST), mi már akkor győzködtük a multinacionális ügyfeleineket, építsék bele a hagyományos marketing stratégiába az OMST-t is. Legyen része, vagy ha még nem állnak készen rá, legyen melléklete a marketing stratégiának.

 

A 2000-es évek elején, közepén rengeteg multinacionális és nagy állami  cégnek (GlaxoSmithKline, ABBOTT, MVM, Ovit stb.) dolgoztunk, ahol sokat tanultunk a szervezettség és a stratégia fontosságáról. Már akkor is imádtam vitorlázni, így megragadt bennem a mondás, és amikor az egyetemeken tanítottam (SZIE, BGE, Miskolci Egyetem)  akkor is mindig ezzel kezdtem az online marketing féléveket: Semmilyen szél nem jó annak, kinek nincs célul kiszemelt kikötője! Így találtuk ki – Magyarországon valószínűleg először – az Online marketing Audit és az Online Marketing Stratégia fogalmát.

 

Azóta persze már mások is használják ezeket a fogalmakat, mint annyi minden kifejezést, melyet mi vittünk be a marketing lexikonba.  

 

Kiknek ajánlott online marketing ügynökséggel szerződniük? 

 

Amikor még elkezdtem az egészet, már az is csoda volt, ha egy kisvállalatnak volt honlapja. Még a nagyoknak sem volt “jó honlapjuk”. A helyzet az, hogy ebben a digitális világban egyetlen cég sem engedheti meg magának, hogy elhanyagolja az online marketinget. Legyen szó a legfrissebb kisvállalkozásokról vagy a nemzetközi óriásokról, az online jelenlét manapság nélkülözhetetlen egy valamirevaló cég számára. 

 

A kitűzött céljaid alapján meglehet, hogy egy hosszútávú stratégiára van szükséged – például ki szeretnéd építeni teljeskörű online jelenlétedet, és optimalizált, digitális tartalmakat szeretnél publikálni. Az is lehet, hogy szeretnéd felújítani webhelyedet, ami általában egy rövidebb távú projekt. 

 

Bármit is szeretnél elérni az interneten, egy felkészült, tapasztalt online marketing ügynökség rengeteget segíthet stratégiád kialakításában és kivitelezésében is. 

 

Speciális területek, amelyek extra marketingfigyelmet igényelnek 

 

Habár minden magát versenyképesnek tartó cégnek szüksége van az online marketingre, egyes iparágak fokozott figyelmet igényelnek, ha online stratégiájukról van szó. 

 

A B2B szoftverfejlesztő vállalatok például más cégeknek igyekeznek értékesíteni termékeiket. Számukra rendkívül fontos, hogy fizetett hirdetéseikkel és organikus tartalmaikkal előkelő pozíciókban jelenjenek meg a Google és más keresőmotorok találati oldalain. 

 

Egyes cégek számára a helyi ügyfélkör jelenti a megélhetést. Ilyenek például az orvosok, akik hajlamosak háttérbe szorítani a marketinget, jelentősen aláásva ezzel online fellelhetőségüket. 

 

A hotelek és az éttermek a nagy OTA-kkal (Booking, stb.) küzdenek, melyek elveszik tőlük nyereségük nagy részét. Ha hoteled vagy éttermed van, olyan online marketing ügynökséget válassz, aki tudja, hogyan kell a problémáiddal megküzdeni, mert látott már ilyet belülről... 

 

A számodra tökéletes online marketing ügynökség kiválasztásakor tehát arra is ajánlott odafigyelned, hogy melyikük foglalkozik többek között a saját területeddel. 

 

Hogyan válaszd ki a tökéletes online marketing ügynökséget ?

 

Az alábbiakban a legfontosabb szempontokat soroljuk fel, amelyeket figyelembe kell venned egy online marketing ügynökség kiválasztásakor. 

 

Tudd, hogy mire van szükséged 

Remélhetőleg tehát már konkrétan tudod, hogy milyen célt szeretnél elérni marketingeddel. Az első fontos szempont az, hogy kiválasztott marketing ügynökségend profiljának passzolnia kell ezekhez a célokhoz. Más szóval: figyelj oda rá, hogy mire szakosodott egy-egy ügynökség, és hogy milyen módszerekkel végzik munkájukat. 

 

Az eredmények többet érnek, mint a szavak 

Keress olyan marketing ügynökséget, ami nem csak szövegel, hanem bizonyít is. Például könnyedén felmérheted egy ügynökség értékét, ha megkérded őket, mutassák meg, milyen eredményeket értek el a Google keresőben a SEO azaz a keresőoptimalizálás területén. Ne higgy annak az online marketing ügynökségnek, aki azt állítja, saját weboldalának keresőoptimalizálása nem érdekes, ő csak az ügyfelekre koncentrál. De persze, kérj referenciákat is, akár kontaktokkal.  Egy jó marketingügynökség pozitív kapcsolatot ápol az ügyfeleivel és segít fellendíteni legfontosabb teljesítménymutatóikat. 

 

Az eseteredmények mindig kőkemény tényeket kell, hogy közöljenek, úgymint: 

 

  1. Milyen eredményeket érnek el aktuális ügyfeleik számára? 
  2. Milyen online marketing technikákat alkalmaznak? 
  3. Hogyan járul hozzá az ügynökség ügyfelei hosszútávú növekedéséhez? 

 

Egy megbízható online marketing ügynökség nem titkolózik, és átlátszóan beszél szolgáltatásairól, módszereiről és eredményeiről. Az esettanulmányok sokat segíthetnek a számodra megfelelő ügynökség kiválasztásában. Ha egy ilyen tanulmányban olyan adatokat látsz, amelyek megfelelnek elvárásaidnak és céljaidnak, akkor tudni fogod, hogy megbízhatsz az adott ügynökség szavában. 

 

Tartsd nyitva a szemed 

Az első benyomás a marketingben is nagyon fontos. Amikor egy kiszemelt ügynökség kínálatát vizsgálod, figyelj oda arra is, hogy hogyan prezentálják azt. Tegyük fel, hogy grafikus designt és animációkat szeretnél webhelyedre – egyáltalán kínál ilyesmit az adott ügynökség? 

 

Ha például egy új webhelyet szeretnél céged számára (vagy átalakítani a meglévőt), akkor nézd meg, hogy hogyan teljesít az adott ügynökség webhelye pl. a keresőkben. Keress rá egy pár fontos kifejezésekre: marketing, keresőoptimalizálás, online marketing. Fontos! A Google találati listájának első pár helye a hirdetéseké, ezeket kerüld el, ideig-óráig fizetett hirdetéssel bárki elöl lehet, de az igazi megoldás az, ha az organikus találatok között vagy az elsők közt. Nézd meg, a találati listában a neve mellett szerepel-e a “Hirdetés” szó, vagy nem.  

 

Nézd meg, értenek-e a honlapkészítéshez!  Tényleg képesek egy működőképes, gyors, igényes webhelyet készíteni? Olyan minőséget tudnak biztosítani, amire szükséged van?  

 

Figyelj tehát oda rá, hogy az adott ügynökség demonstrálja is, amit ígér. Ha teszik, amit látsz, akkor derítsd ki, hogy hajlandók lennének-e biztosítani ezt a minőséget. 

 

Kik alkotják a csapatot? 

Értelemszerűen egy olyan marketingügynökséget kell választanod magadnak, amelynek tagjai képesek biztosítani számodra kitűzött céljaidat és eredményeidet. Egy jó ügynökségnél olyan szakemberek dolgoznak, akik jól ismerik saját területüket, és akikre rábízhatod márkád online jelenlétét. 

 

Első körben nézz rá az ügynökség webhelyére, hogy megismerkedhess a csapat tagjaival: 

 

  • Milyen területekre szakosodtak az egyes tagok? 
  • Milyen szakmai hátterük van az adott területen és általánosságban a marketingben? 
  • Egyáltalán van ilyen bemutatkozó oldal a webhelyen? 

 

Ha nem tudsz eleget kideríteni az ügynökség tagjairól saját webhelyükön, akkor érdemes utánuk nézned a LinkedInen. Persze itt sem biztos, hogy minden csapattag megtalálható, de sosem árt ellenőrizni, hogy mit mutat magáról a cég ezen a platformon. 

 

Ha kérdéseid merülnének fel a csapattal kapcsolatban, okvetlenül tedd fel azokat az első konzultáció során. Minden esetben meg kell győződnöd róla, hogy a csapattagok specialitása párhuzamban áll-e céged egyedi céljaival. 

 

Ne feledd, hogy minden marketingügynökség és online stratégia mögött egy csapat szakember áll, akik elsődleges feladata létrehozni azt, amire márkádnak szüksége van. Fontos tehát, hogy olyan ügynökséget válassz, amely a céljaidnak megfelelő csapattagokat sorakoztat fel számodra. 

 

Nézd meg, hogy mások mit mondanak 

Szintén sokat deríthetsz ki egy marketing ügynökségről, ha utánajársz, hogy korábbi és mostani ügyfelei mit mondanak róluk. Mielőtt felvennéd a kapcsolatot egy ügynökséggel, olvasd el az ügyfelek visszajelzéseit, véleményeit és beszámolóit. Ezek mind megbízható források, főleg ha egy-egy korábbi ügyfél hasonló célokkal rendelkezik, mint amilyeneket te is szeretnél elérni céged számára. Ha nem találsz ilyet, kérj referenciákat magától az online marketing ügynökségtől az ajánlatkérés során!  

 

Mások beszámolóit olvasgatva gondolj bele, hogy mennyire tudsz azonosulni ezekkel az ügyfelekkel. Ezek alapján nézz utána, hogy miket hozott létre a cég ügyfelei számára – látogass el például webhelyikre. 

 

Minél jobban tudsz azonosulni egy ügynökség korábbi ügyfeleivel, annál könnyebb lesz eldönteni a beszámolók alapján, hogy az adott ügynökség ideális választás-e saját céged számára, vagy sem. 

 

Figyelj oda a saját első benyomásodra 

Miután találtál egy olyan marketing ügynökséget, ami a megfelelő szolgáltatásokat kínálja, végezetül azt kell megfigyelned, hogy személyesen milyen vélemény alakul ki benned róluk. Egy megbízható online marketing ügynökség rövid időn belül válaszol megkeresésedre, és átlátszóan beszél magáról. Saját márkád jövője a választott ügynökség őszinteségétől és megbízhatóságától függ. 

 

Ha például egy kisebb vállalkozást vezetsz, akkor érdemes lehet egy szintén kisebb méretű ügynökséggel szerződni. A közvetlen kommunikáció szintén fontos, hiszen marketinged és márkád sorsa függ tőle. Ha nem tudsz rendszeresen és rendesen kommunikálni az ügynökséggel, és nem tudod, hogy mit tesznek éppen vállalatod igényeinek kielégítése érdekében, akkor honnan fogod tudni, hogy jó helyre megy a befektetésed? 

 

A kölcsönös tisztelet és rokonszenv szintén fontos. Sokkal stabilabb alapot biztosít, ha egy ügynökséggel jól kijössz és őszinte lehetsz velük. A cél az, hogy kiválasztott online marketing ügynökségeddel inkább üzleti partnerekként tekintsetek egymásra. 

 

Árulkodó jelek: online marketing ügynökség, akiket NE válassz

Egyes megnyilvánulások és taktikák rögtön gyanúra adnak okot. Íme néhány dolog, ami árulkodó jel lehet egy online marketing ügynökségtől. 

 

Túl sokat ígérnek 

Az online marketing ügynökségek is ugyan olyan cégek, mint amilyet te is vezetsz, ami azt jelenti, hogy ők is próbálnak ügyfeleket szerezni maguknak. Ha egy ügynökség elképesztő ígéreteket tesz (például hogy egy hónap alatt az első helyre emelnek a Google találatok között, vagy egy hét alatt 10 ezer új követőt szereznek a Facebookon) akkor biztos lehetsz benne, hogy ez mind tényleg túl jól hangzik ahhoz, hogy igaz legyen. 

 

A rövidtávú marketingtaktikák gyors eredményeket hozhatnak ugyan, de általában ezek az eredmények is elég rövidtávúak. Arról nem is beszélve, hogy valószínűleg kérdőjeles taktikákkal jutnak hozzájuk. Az ilyen etikátlan taktikák (mint például a black hat seo) pont, hogy árthatnak webhelyednek. 

 

Mint fentebb olvashattad, ezek az együttműködések akkor működnek a legjobban, ha az ügynökség nem ügyfélként, hanem partnerként tekint rád. Egy jó ügynökség a legjobbat akarja számodra, ezért őszintén és átlátszóan beszél taktikáiról, és realisztikus megállapodásra jut majd veled. 

 

Etikátlan taktikákat alkalmaznak 

Túl gyakran fordul elő manapság, hogy egy cég azért kerül szorul helyzetbe, mert egy etikátlan online marketing ügynökséggel állt össze. Az ilyen módszerek nemhogy alig segítenek az online előrejutásban, hanem akár súlyos büntetéseket is maguk után vonhatnak a keresőmotoroktól. 

 

A spam jellegű visszahivatkozások például gyors és egyszerű eredményeket hoznak ugyan, de sosem garantált, hogy a keresőmotorok mindig értékelni fogják őket. 

 

Szóval miből következtetheted ki, hogy egy online marketing ügynökség ilyen etikátlan módszereket használ? Íme néhány árulkodó jel: 

 

  • Nem mutatnak adatalapú eredményeket 
  • Gyors eredményeket kínálnak, de nem árulják el, hogy hogyan 
  • Nehéz elérni őket 
  • Nem váltják be az ígéreteiket 
  • Nem beszélik meg veled, hogy kik is ők valójában, mint cég 
  • Nem vállalják fel korábbi ügyfeleiket 

 

Együttműködés egy online marketing ügynökséggel 

Ahhoz, hogy hatékonyan tudj együttműködni választott online marketing ügynökségeddel, egy csapatot kell alkotnotok, és partnerekként kell tekintenetek egymásra. 

Mikor kitűzöd céges céljaidat, fontos, hogy saját csapatoddal is megbeszélj mindent, és egyetértsetek a döntésben. Mindkét oldal egy azonos cél irányába kell, hogy törekedjen. 

 

Folyamatos beszélgetés 

Miközben egy marketingügynökséggel működsz együtt, fontos, hogy saját munkatársaiddal is folytasd a kommunikációt. Ez a kommunikáció segít elkerülni a kellemetlen félreértéseket és ütközéseket mind az ügynökséggel, mind pedig saját cégeden belül. Munkatársaidnak biztosan van néhány jó ötlete, amivel hozzájárulhatnának a sikerekhez – hallgasd meg őket! 

 

Fontos továbbá, hogy őszinte légy online marketing ügynökségeddel. Ha nem tudod, hogy valamit miért csináltak, ne félj rákérdezni a dolgokra. Továbbá, ha új célt tűzöl ki, vagy megváltoztatod egy korábbi célodat, akkor azonnal értesítsd erről részletesen az ügynökséget, hiszen előfordulhat, hogy stratégiád is módosítást igényel majd. 

 

Bízz az ügynökségben 

Habár mindenképpen fontos saját ötletekkel is előállni, ne feledd, hogy marketingspecialistákkal dolgozol együtt, akik már hosszú évek, évtizedek óta a szakmában vannak. Fogadd meg a tanácsaikat, és bízz a tapasztalatukban, hiszen ezért szerződtél velük. Mindig légy nyitott a kompromisszumokra, ha azok hosszútávon márkád javát szolgálják majd. 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!