Mi az a kanonikus URL és hogyan használd SEO központúan
Mi az a kanonikus URL és hogyan használd SEO központúan
Ha nem jól használod a kanonikus URL-eket, bizony nagyon sokat árthatsz vele. Mutatjuk, mi a jó, mi az amit kerülnöd kell. Részletes útmutató, gyakorlati példák
A kanonikus URL-eket minden valamirevaló SEO szakembernek tudnia kell használni, hiszen felelőtlen alkalmazásukkal súlyos problémákat okozhatnak ügyfeleik webhelyein.
De mik azok a kanonikus URL-ek, kanonikus címkék, és egyáltalán miről szól a kanonizálás? A következőkben ezekre, és más fontos kérdésekre válaszolunk!
Mik azok a kanonikus címkék és kanonikus URL-ek
A kanonikus címkéket 2009-ben vezették be, hogy a webmesterek elkerülhessék a duplikált (másolt) tartalmakból származó problémákat webhelyeiken. A kanonikus címkék segítségével azt jelezheted a keresőmotorok számára, hogy egy adott weboldal fő (vagy „kanonikus”) verziója egy másik URL-en található. Ezt nevezik kanonizálásnak.
Ha például webhelyeden több olyan oldal is szerepel, amelyek tartalmai majdnem teljesen megegyeznek egymással (ez gyakran fordul elő például webáruházakban, ahol sok hasonló terméknek saját adatlapja és saját URL-je van), akkor a kanonizálással el lehet kerülni, hogy a Google belezavarodjon ezekbe a duplikált tartalmakba.
A kanonizáláshoz leggyakrabban a rel=”canonical” jelölést szokás használni, habár nem ez az egyetlen lehetséges módszer a kanonizálásra.
A kanonikus címkéket gyakran keverik a kanonikus URL-ekkel, pedig ezek nem felcserélhető fogalmak. Tisztázzuk ezt, mielőtt továbbhaladnál az útmutatóban!
Mik azok a kanonikus címkék?
A kanonikus címke egy weboldal HTML forráskódjának „
” szakaszában található, és a következőképpen néz ki:
Ezek lehetnek önmagukra mutató címkék, vagy mutathatnak egy másik oldal URL címére is.
Mik azok a kanonikus URL-ek?
A kanonikus URL az a webes cím, amit fő URL-ként jelölsz több hasonló tartalmú weboldal kanonikus címkéjében. Az előző példával élve a vastagon szedett URL-t nevezzük kanonikus URL-nek:
A Google „gyűjtő URL-eknek” nevezi a kanonikus URL-eket, és a következőképpen definiálja (itt találod) őket:
„A gyűjtő-URL az oldal azon URL-jét jelenti, amely a Google szerint a legjobban képviseli az oldalt a különböző párhuzamos oldalak közül.”
Habár a kanonikus URL-t te állíthatod be magadnak weboldalaidon, a Google ezt nem köteles figyelembe venni, és bizonyos esetekben egy egészen más oldalt is tekinthet kanonikusnak, mint amit te megjelöltél a kanonikus címkében.
Összefoglalva tehát: A kanonikus URL-ek mutatják meg a keresőmotoroknak, hogy több hasonló oldal közül melyiket kezeljék fő verzióként, és jelenítsék meg a keresőtalálatok között. A Google ezt nem mindig veszi figyelembe, például ha úgy véli, hogy egy másik oldal (például az adott tartalom mobilos verziója) jobban megfelel a felhasználónak.
Milyen egyéb módszerekkel lehet megadni egy kanonikus URL-t?
A népszerű kanonikus címkéken kívül más módszerekkel is kanonizálhatsz egy URL-t a keresőmotorok számára:
- Használhatsz 301-es átirányításokat
- Beállíthatsz egy rel=canonical HTTP fejlécválaszt
- A webhelytérképedben (azonban érdemes észben tartani, hogy míg a webhelytérképedben felsorolt összes oldal kanonikus lehet, a Google dönti el, hogy ezek közül melyek számítanak egymás másolatainak (ha vannak ilyenek))
A Google ezt a súgócikket kínálja a „párhuzamos URL-ek összevonására” (ide kattintva találod). Ne feledd, hogy a Google terminológiája szerint a kanonikus URL-ek „gyűjtő URL-ek”.
Fontos: Egyáltalán nem muszáj kanonikus URL-eket megjelölni webhelyed oldalain. Ha nincs kanonikus URL megjelölve, akkor a Google más jelek alapján próbálja majd megállapítani, hogy mely verziót jelenítse meg a másolatok közül.
A kanonizálás megfelelő használatával azonban egyrészt részletesebben befolyásolhatod, hogy egy webhely hogyan jelenjen meg a keresőmotorok találati oldalain, másrészt elkerülheted a duplikált (másolt) tartalmakból származó problémákat.
Miért jönnek létre duplikált tartalmak egy webhelyen?
A duplikált tartalmak sosem azzal a szándékkal jönnek létre, hogy többszörösen szerepeljenek egy webhelyen. A leggyakrabban az történik, hogy egy tartalomkezelő rendszer (CMS) több URL-t is létrehoz, amikor:
- egy új oldalt hozol létre webhelyeden;
- webhelyednek több indexelhető verziója is van;
- van egy alternatív verziód különböző eszközökre (pl. egy mobilos verzió);
- vagy ha dinamikus URL-eket használsz.
Tételezzük fel például, hogy a következő URL-ek közül mindegyik ugyanazt a tartalmat kínálja egy látogató számára egy webhelyen:
- https://www.webhelyem.hu/kategoria/termek-14/
- https://www.webhelyem.hu/termek-14/
- https://webhelyem.hu/kategoria/termek-14/
- http://www.webhelyem.hu/kategoria/termek-14/
- http://www.webhelyem.hu/termek-14/
- http://webhelyem.hu/kategoria/termek-14/
- http://m.webhelyem.hu/termek-14/
- https://m.webhelyem.hu/termek-14/
Bőven lehetne még példákat írni a listához, de már így is láthatóan körvonalazódik a probléma: egy keresőmotor számára ez nem egy tartalom, amit hatféleképpen (vagy annál is több) URL-en lehet elérni, hanem hat különálló tartalom, amik egymás másolatai:
- Vannak, ahol a CMS létrehozott egy külön verziót a webhelyen a kategória alkönyvtárban, és egyet azon kívül is – ilyen például az első két URL.
- Mindegyik URL-nek van egy HTTP és egy HTTPS változata is, de vannak olyanok is, amelyek elől hiányzik a „www”, vagy éppen mobilos verziót (m.) jelölnek.
Duplikált tartalmak tehát több okból is létrejöhetnek, és számtalan webhelyen vannak jelen anélkül, hogy a webmesterek egyáltalán észrevennék őket. Ezeket a problémákat segítenek elkerülni a kanonikus URL-ek.
Miért érdemes kanonikus URL-eket használni a SEO-hoz?
A kanonikus URL-ek tehát első sorban megoldást kínálnak a másolt tartalmak okozta problémákra. Azonban a kanonizálás a SEO szempontjából is hasznos lehet:
Megszabhatod, hogy mely weboldal (URL) jelenjen meg a keresőtalálatok között
Amikor beállítasz egy kanonikus URL-t webhelyeden, akkor azt jelzed ezzel a keresőmotoroknak, hogy a tartalom egy bizonyos verzióját jelenítsék meg a keresőtalálatok között – a kanonizált verziót.
Ha például egy tartalom két URL-en is megtalálható webhelyeden:
- http://www.webhelyem.hu/kategoria/termek-14/
- http://www.webhelyem.hu/index.php?id=14
... akkor egyértelmű, hogy ezek közül az első a biztatóbb, amire több felhasználó mer majd rákattintani.
Összegyűjtheted a linkértéket a duplikált, vagy közel egyező oldalakról
Ha webhelyeden több azonos (duplikált, másolt) vagy közel azonos oldal is található, akkor ezek a különálló URL-ek más és más helyekről gyűjthetnek vissza hivatkozásokat. Ha mindegyiken megjelölöd ugyanazt az URL-t kanonikusként, akkor az összes ilyen oldal linkértéke átszáll majd arra az egy, fő kanonizált URL-re.
Ez segít, hogy több oldal linkértékét egyre összpontosítsd, hogy az sokkal nagyobb eséllyel rangsorolhasson, és ne kelljen a többi verzióval versengenie.
Megjelölheted átvett tartalmaidat
Sok olyan tartalom létezik az interneten, ami egyszerre több, egymástól független webhelyen is megtalálható, hogy minél több közönség láthassa.
Hogy a duplikált tartalmak ne versengjenek egymással, és az eredeti verzió részesülhessen az összes linkértékből, amit a tartalom kiérdemelt.
Megakadályozhatod, hogy a Googlebot feltérképezzen bizonyos oldalakat webhelyeden
A Google feltérképezéséért felelős robotjai csak korlátozott időt és erőforrást tudnak rászánni webhelyed feltérképezésére – ez az úgynevezett feltérképezési keret. A kanonikus URL-ek megadásával segíthetsz, a Google és más keresőmotorok robotjainak, hogy ne térképezzék fel többször ugyanazt a tartalmat webhelyeden, és így hatékonyabban kihasználhassák keretüket.
Érdemes észben tartani, hogy a feltérképezési keret csak a több száz, vagy több ezer oldalból álló webhelyeken jelenthet problémát, így a kisebb webhelyeken kizárólag ezért nem érdemes a kanonizálással foglalkozni.
A kanonizálás módszerei
Hogyan kell használni a rel=”canonical” címkét
Mint fentebb említettük, a rel=”canonical” címke a html dokumentum (tehát a weboldal forráskódjának)
szakaszába kell kerüljön, és a következőképpen kell megadni:
A legtöbb CMS-nek van egy egyszerűsített eszköze erre, de saját magad is beírhatod egy oldal forráskódjába.
Hogyan kell használni a rel=”canonical” HTTP fejlécet
A kanonikus címkéken kívül használhatsz még egy rel=”canonical” HTTP fejlécet is. Ezt a módszert kell használnod például akkor, amikor kanonikus URL-t szeretnél megjelölni egy PDF-ben, vagy más, nem HTML formátumú dokumentumokban.
Ehhez hozzáféréssel kell rendelkezned webhelyed .htaccess fájljához, és a következő kódot kell használnod:
Header add Link "< http://www.webhelyem.hu/kanonikus-oldal/>; rel="canonical""
Hogyan kell használni a 301-es átirányításokat a kanonikus URL-ek megjelölésére
A Google szerint 301-es átirányításokat is használhatsz a kanonizáláshoz. Fontos azonban megjegyezni, hogy 301-es átirányítás használatakor csak a céloldal lesz majd elérhető, mert a többi mind automatikusan átirányítódik majd rá.
A 301-es átirányításokat akkor érdemes használni, ha duplikált tartalmak jönnek létre:
- egy webhely HTTP és HTTPS verziói között;
- egy webhely WWW és nem WWW verziói között;
- egy webhely /-re és nem /-re végződő URL-jei között.
Ha csak néhány oldalról van szó, akkor sokkal érdemesebb inkább szimpla kanonikus címkéket alkalmazni 301-es átirányítás helyett. A 301-es átirányítások általában akkor használatosak, ha többé nem akarsz visszatérni az eredeti URL-hez, amiről átirányítod a forgalmat (pl. törölni készülsz azt).
Kanonikus URL-ek használata webhelytérképekben
Amikor webhelytérképet töltesz fel a Google számára, akkor fontos, hogy ne legyenek benne olyan URL-ek, amiket nem tartasz kanonikusnak, mert a Google automatikusan azt feltételezi, hogy egy webhelytérképben csak kanonikus URL-ek vannak, így mindegyiket annak veszi majd.
Ezzel ugyan nem tudsz olyan konkrétan megadni kanonikus URL-eket, de mindenképpen érdemes észben tartani, amikor webhelytérképet készítesz webhelyedről a Google számára.
Bevált szokások a kanonikus címkék megfelelő használatához
Mint láthattad, a kanonikus címkék koncepciója és beállítása nem túl bonyolult dolog, de ha ismered a legjobb bevált szokásokat, akkor a duplikált tartalmak kiszűrése és a kanonizálás sokkal egyszerűbben megy majd. Íme tehát néhány tipp, amik ezekben segíthetnek:
- Oldalanként csak egy kanonikus URL-t jelölj meg: minden oldal csak egyetlen egy kanonikus URL-re mutasson, ha úgy döntesz, hogy szükség van kanonizálásra. Ha kettő, vagy több ilyen szerepel az oldalon, akkor a keresőmotorok egyiket sem veszik majd figyelembe.
- Figyelj a megfelelő domain protokoll megadására: Ha webhelyed HTTPS protokollt használ, akkor vigyázz, nehogy véletlenül egy HTTP-s URL-t adj meg kanonikusként.
- Figyelj az URL-ek végére: Ha webhelyed URL-jei végén nem használsz / jelet, akkor a kanonikus URL-ben se használj. Ha igen, akkor természetesen használnod kell.
- Figyelj a WWW használatára: Az előző két ponthoz hasonlóan ügyelj arra is, hogy webhelyeden használsz-e WWW-t a címben. Ha igen, akkor a kanonikus URL-t is úgy add meg, ha pedig nem, akkor persze a kanonikusban se szerepeljen WWW.
- Használj abszolút URL-eket: A kanonikus URL-ek mindig abszolútak kell, hogy legyenek, nem pedig relatívak.
- Használj önmagukra mutató kanonikus URL-eket, ha nem egy másik URL-t szeretnél kanonizálni: Ha egy weboldaladon nem szeretnél más URL-t megjelölni kanonikusként, akkor is helyezz el rajta egy kanonikus címkét, csak éppen ez a címke az oldal saját URL-jére mutasson.
A kanonikus címkék beállításának leggyakoribb hibái (és elkerülésük)
A kanonikus címkék beállítása során több hibalehetőség is fennáll. Íme a leggyakoribbak:
- Egy 301-es átirányításra kanonizálsz: Fontos, hogy ne kanonizálj olyan URL-eket, amiket átirányítasz egy másik oldalra. Inkább közvetlenül a céloldalra állítsd be a kanonikus címke URL-jét.
- Nem kapcsolódó tartalomra kanonizálsz: Csak olyan oldalra mutass kanonikusként, amelynek tartalma közel, vagy teljesen megegyezik az aktuális oldal tartalmával. Ne próbáld nem kapcsolódó oldalak linkértékét átörökíteni ezzel a módszerrel egymásra.
- Egyszerre több kanonikus URL-t állítasz be: Mint fentebb említettük, minden oldalhoz csak egy kanonikus URL-t állíts be, különben a keresőmotorok az összes jelölést figyelmen kívül hagyják majd azon az oldalon. Figyelj rá, hogy a CMS ne helyezzen el véletlenül egy második kanonikus címkét is a szakaszban – ez általában akkor fordul elő, amikor felülírod az alapértelmezett (pl. saját magára mutató) kanonikus címkét.
- Összekevered az oldalakra bontást és a kanonizálást: Ha nem megfelelően csinálják, a tartalmak oldalakra bontása okozhat duplikált tartalmi problémákat, azonban nem feltétlenül jó megoldás a tartalom összes oldalát az elsőre kanonizálni. Lehetőleg kanonizálj rajtuk egy „összes megtekintése” oldalt.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.