Kanonikus címke
A kanonikus címke definíciója
Egy kanonikus címke elhelyezésével segítségével jelezheted a keresőmotoroknak, hogy melyik URL-t tekintsék az oldal elsődleges, hivatalos verziójának. Ezzel elkerülheted, hogy a webhelyeden többszörösen előforduló tartalmak összezavarják a keresőmotorokat, és problémákat okozzanak a rangsorolásban. Úgy is mondhatnánk, hogy a kanonikus címkével megadhatod, hogy a hasonló tartalmak közül melyik jelenjen meg a keresőmotorok találati oldalain.
A kanonikus címke az oldal HTML kódjában kell szerepeljen, a „HEAD” szakaszban, az alábbi formátumban:
A kanonikus címke elhelyezését kanonizálásnak nevezzük.
A kanonizálás szerepe
A többszörösen előforduló (vagy „duplikált”) tartalmak számos problémát okozhatnak webhelyed számára:
- Amikor a keresőmotorok átvizsgálják webhelyedet, és túl sok hasonló tartalmat találnak, akkor előfordulhat, hogy nem találják meg az egyedi tartalmaidat.
- Ha webhelyeden több olyan tartalom is van, aminek több másolata is megtalálható webhelyeden, akkor ez gyengítheti e tartalmak rangsorolási esélyeit.
- Még ha tartalmaidnak sikerül is rangsorolnia a találatok között, a keresőmotorok nem feltétlenül fogják tudni, hogy melyik URL-t jelenítsék meg egy adott keresésre.
A kanonizálással (tehát a kanonikus címke elhelyezésével) elkerülhetők ezek a problémák, hiszen lényege, hogy egyértelműen rámutatsz arra az URL-re, amire fel szeretnéd hívni a keresőmotorok figyelmét a többszörösen előforduló tartalmak közül.
Mikor kell kanonizálni?
Többszörös tartalmak számos okból létrejöhetnek egy webhelyen. Ha például webhelyednek HTTP és HTTPS verziója is létezik, illetve ezeknek van WWW előtagú és WWW nélküli verziójuk is, akkor az kapásból négy verzió minden egyes weboldaladról.
Persze a felhasználókat ez nem igazán zavarja, hiszen minden oldalon ugyan azt a tartalmat látják. A keresőmotorok azonban URL-ek alapján azonosítják ezeket az oldalakat, és részükről a WWW/nem WWW, illetve a HTTP/HTTPS verziók mind külön kezelendők.
Gyakori probléma továbbá a webáruházakban, amikor egy termékből több szín/méret/verzió érhető el. Ilyenkor a vásárlók egy termék különböző színeit gyakran ugyan azon a termékoldalon tekinthetik meg, de sok CMS ezt úgy oldja meg, hogy URL paraméterekkel variálja, hogy mely verzióját mutassa a terméknek. Így egy termék két színéhez két különböző URL jön létre, holott az oldalak tartalma szinte 100%-ban egyező.
Ez csupán néhány példa azokra az esetekre, amelyek komoly SEO problémákat okozhatnak a kanonikus címke hiányában.
Tippek a kanonikus címke használatához
1. A kanonikus címkék saját magukra is mutathatnak
Amennyiben van egy oldalad, amit szeretnél megjelölni elsődleges verziónak, akkor minden más, hasonló tartalmú oldalon el kell helyezned a kanonikus címkét, ami erre az oldalra mutat.
Azonban az elsődlegesnek megjelölt oldalon is elhelyezhetsz egy kanonikus címkét, ami ugyan arra az oldalra, tehát saját magára mutat. Ez egyáltalán nem okoz hibákat, sőt, csak még inkább nyomatékosítja majd, hogy ez az oldal a kanonikus oldal.
2. Kanonizáld webhelyed kezdőlapját is
Mivel egy webhely kezdőlapjának több verziója is létezhet, és mások bármelyikre hivatkozhatnak ezek közül, érdemes minden kezdőoldal-verziót az elsődlegesre kanonizálni.
3. Ellenőrizgesd rendszeresen a dinamikus kanonikus címkéidet
Amennyiben webhelyeden olyan kódot használsz, ami automatikusan kanonizálja weboldalaidat, érdemes rendszeresen ellenőrizni az általa elhelyezett kanonikus kódokat. Előfordulhat, hogy egyetlen hiba miatt minden kanonikus címkéd más tartalmakra mutat majd, aminek semmi értelme. Figyelj oda URL-jeidre is, különösen, ha CMS-ed gyakran egészíti ki azokat különböző attribútumokkal (pl. egy webáruházban).
4. Kanonizálj egyértelműen
A keresőmotorok nem szeretik, ha nem egyértelmű utasításokat adsz nekik. Például:
- Ne kanonizálj A oldalról B oldalra, és egyszerre B oldalról A oldalra is.
- Ne kanonizálj A oldalról B oldalra, és használj 301-es átirányítást B oldalról A oldalra
- Kerüld a kanonizálások láncba fűzését. Ne kanonizálj egyik oldalról a másikra, majd arról egy harmadikra, hanem egyből minden érintett oldalról az egyetlen elsődlegesre mutasson a kanonikus címke.
5. Figyelj oda, hogy mennyire hasonló két oldal
A kanonizálást első sorban két vagy több teljesen egyező oldal tisztázására szokás használni. Sokan több, egymáshoz nagyon hasonló oldalt is szoktak kanonizálni egyetlen elsődleges verzióra. Ezek rendben vannak, de nem mindig egyértelmű, hogy mi számít „túl hasonlónak”, és miket lehet meghagyni külön, kanonizálatlan oldalakként.
Ha például egy termék adatlapja csak a termék színében, árában, vagy méretében különbözik a többi verziótól, akkor ajánlott kanonizálni. Ha azonban az oldalak túlságosan különböznek egymástól a keresőmotorok szemében, akkor nem fogják figyelembe venni a kanonikus címkét.
6. Kanonizáld a domainek közötti többszörös tartalmakat
Ha egyszerre több webhelyed is van, amelyeken többszörösen előforduló tartalmak vannak, akkor domainek között is kanonizálhatsz. Ha például több hírközlő webhelyet is működtetsz, és egy hír szóról szóra megegyezően megjelenik minden ilyen hírportálodon, akkor mindegyik verzióról kanonizálhatsz a legfontosabb webhelyedre. Ilyenkor a keresőmotorok csak az elsődlegesnek megjelölt, kanonikus verziót veszik majd figyelembe, és annak nem kell a többivel versengnie a rangsorolásért.
Kanonikus címke, vagy 301-es átirányítás?
Akik ismerik a 301-es átirányításokat, azok a fentieket olvasva bizonyára elgondolkodtak rajta, hogy vajon a kanonizálás is átadja-e úgy a linkértéket a kanonikus, hivatalos URL-nek, mint a 301. Ebben sajnos nem lehetünk biztosak, de az eddigi jelek szerint igen. Fontos azonban észben tartani, hogy a kanonizálás és a 301-es átirányítás két teljesen más felállást eredményez.
Amikor átirányítasz egy oldalt egy másikra 301-el, akkor a felhasználók mindig csak azt az oldalt látják majd, amire az átirányítás mutat – nem fogják tudni megtekinteni annak az oldalnak a tartalmát, amiről átirányítasz rá. Ha azonban átirányítás helyett kanonizálsz, akkor a felhasználók ugyan úgy megtekinthetik az „alárendelt” oldalt, és a hivatalosat is, de a keresőmotorok tudni fogják, hogy csak az utóbbi fontos számukra. A 301-es átirányításról itt olvashatsz bővebben.
Frissítések a kanonizálás terén
- Google Tag Manager: A Google Tag Manager egy hatékony eszköz a kanonikus címkék dinamikus beillesztéséhez a webhelyekre. Ez lehetővé teszi a webhelytulajdonosok számára, hogy a kanonikus címkéket a kód szerkesztése nélkül frissítsék.
- Hreflang címkék: A hreflang címkék használata a nemzetközi webhelyek számára fontos. Ezek a címkék jelzik a keresőmotoroknak, hogy melyik oldal melyik nyelvi verziója a releváns a különböző régiókban történő keresésekhez.
- Séma jelölés: A séma jelölés használata további információkat adhat a keresőmotoroknak a webhely tartalmáról, beleértve a kanonikus URL-eket is.
Gyakori kérdések
Mi az a kanonikus címke?
A kanonikus címke segítségével megjelölheted a keresőmotorok számára, hogy a webhelyeden többszörösen előforduló tartalmak közül melyik verziót kezeljék elsődlegesként.
Miért van szükség kanonikus címkékre?
A kanonikus címkék elhelyezése (kanonizálás) egyértelművé teszi a keresőmotorok számára, hogy melyik oldalt rangsorolják webhelyeden, ha többnek is megegyező, vagy nagyon hasonló tartalma van.
Hogyan kell használni a kanonikus címkét?
A kanonikus címke (rel=”canonical”) az oldalak HEAD szakaszában kell szerepelnie, és arra az URL-re kell mutatnia, amit elsődlegesként szeretnél megjelölni a keresőmotorok számára.
Mi a különbség a kanonizálás és az átirányítás között?
Ha A oldalról B oldalra kanonizálsz, akkor a felhasználók láthatják A és B oldal tartalmát is. Ha A oldalról B oldalra irányítasz át, akkor a felhasználók csak B oldal tartalmát láthatják. A keresőmotorok mindkét esetben tudják, hogy csak a B oldalt kell figyelembe venniük.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.