Az Instagram 2025. július 10-i újítása nemcsak a tartalomgyártókat, hanem a vállalkozásokat is új pályára állíthatja. A közösségi platform eddig főként márkaépítésre és követőszerzésre szolgált, de most valódi SEO-eszközzé válik. Aki eddig nem foglalkozot...
Amit a politikai online marketingből Te is megtanulhatsz YouTube csatornád felfuttatásához
A politikai online marketinget az USA-ban sokkal profibban végzik, mint itthon. Cégvezetőként, online marketingesként is van mit tanulnod belőle. Mutatjuk!

Az USA-ban a célegyenesbe fordult az elnökválasztási kampány, a jó és a rossz harca mindig éles küzdelmekkel jár. Igaz ez az online marketingre is, így a Youtube is kiadott egy kis ismertetőt a politikai online marketing kampányok segítéséhez, melyet nem csak politikusok, Te is sikerrel használhatsz, ha egy jól működő YouTube csatornát szeretnél üzemeltetni.
Az útmutató három fő fejezetre oszlik: Első lépések (First Steps), Tartalomtervezés (Content Planning) és Tartalomkészítés (Content Creations).
1. YouTube politikai marketing: Az első lépések
Az „Első lépések” fejezetnek három szakasza van: Találja meg a „miértjét”, Gondolkodjon el brandingen, illetve Ismerje meg a formátumokat.
Találd meg a „miértedet”
Tudnod kell, hogy egyáltalán miért készítesz tartalmakat. Ha egy tartalomnak nincs konkrét célja, akkor attól a webhely sem híresebb, sem hitelesebb, sem hasznosabb nem lesz. A tartalom célját legegyszerűbb a célközönség céljaihoz igazítani – például, hogy megoldást kínáljon egy-egy problémájukra. Ez persze igaz az egész online marketingre, az USO megválasztásától kezdve a kulcsszókutatáson át a SEO és a közösségi média marketing minden kis eleméig.
Ötletmerítés gyanánt nézz szét versenytársaid Gyakran Ismételt Kérdések (GY.I.K.) oldalain, hiszen ezek a kérdések is arról árulkodhatnak, hogy mikre kíváncsiak leggyakrabban a célközönséged tagjai.
A célorientált tartalmak azért teljesíthetnek olyan jól, mert sok keresés mögött olyan célok és szándékok állhatnak, amelyekre megoldást nyújthatsz.
Ha például valaki a „marhapörkölt” szóra keres rá, akkor jó eséllyel arra kíváncsi, hogy „hogy készül a marhapörkölt?” Ha tudod, hogy célközönséged gyakran érdeklődik ez iránt, akkor persze nem a marhapörköltről fogsz cikket írni (honnan származik, hol fogyasztják előszeretettel, stb.), amiben kapcsolódó kulcsszavak is szerepelnek, hanem egy konkrét útmutatót (receptet), ami egyenesen és egyértelműen megválaszolja a kérdést: „hogy készül a marhapörkölt?”
Ez a nem mindegy. Hogy csak a Google-nak és a seo algoritmusának írsz („marhapörkölt”), vagy konkrétan a felhasználóknak („így készül a marhapörkölt”). Egy kezdő seo szakember csak a kulcsszavakra és a rokonértelmű, illetve szemantikailag kapcsolódó (LSI) kulcszavakra összpontosít. Ezek persze fontosak, de egy tapasztalt profi látja a keresés mögött megbújó kérdést, és választ kínál arra.
A Google ezt a következőképpen magyarázza el az útmutató eredeti célközönségének – a politikusoknak:
„A „miért” meglelése érdekében gondolkodj el a következőkön:
- Kik az „ideális nézők” Ön számára? (pl. kor, demográfiai csoport, politikai nézetek, stb.)
- Mit szeretne kínálni közönségének a tartalmaival? (pl. általános ismereteket, szórakoztatást, az aktuális helyzet ismertetését, stb.)
- Milyen egyedi értékeket tud kínálni Ön, vagy a szervezete?
A fenti kérdések megválaszolása segíthet megoldani a „Mégis miről beszélhetnék?” dilemmát, amit minden tartalomkészítő megtapasztal, akár a YouTube-on aktív, akár egy webhelyen, vagy épp egy podcastet vezet, legyen az cégvezető, brand manager vagy online marketing szakember.
Branding
A következő rész arról beszél, hogy hogyan alakítsd ki YouTube csatornád brandingjét, hogy jól nézzen ki. Külön figyelmet érdemel a csatorna borítóképe, a csatornához tartozó profilkép, a csatorna bemutatkozó videója, illetve a lejátszási listák.
Habár ezeket nehéz közvetlenül átemelni webhelyes környezetbe, a lényeg nem változik: egy igényesen kialakított, profi megjelenésű csatornára/webhelyre van szükség, hogy pozitív első benyomást tehess a célközönséged tagjaiban.
Tartalomformátumok
Az „Ismerje meg a formátumokat” szakasz természetesen a tartalomformátumokról szól. Ezekből természetesen érdemes többfélét is kiválogatni, hogy ennyivel változatosabbá tehesd tartalmaidat. A google az alábbiakat javasolja:
- Heti összefoglalók
- Kulisszák mögötti tartalmak
- Interjúk
- Magyarázóvideók
- Kérdezz-felelek
- Listák
- Együttműködések
- Élő közvetítések
2. YouTube politikai marketing: A tartalomtervezés
A Google ebben a fejezetben nagyszerű tippeket kínál egy tartalom-ütemterv elkészítéséhez. A google határozottan azt javasolja, hogy inkább a tartalompublikáció rendszerességére kell odafigyelni, mint a mennyiségére. Ez azt jelenti, hogy válassz egy ütemtervet, ami realisztikus számodra, és tartsd magad hozzá!
Egy másik jó tanács, ami az útmutatóban olvasható, hogy ne vállalj túl sokat:
„Ügyeljen tartalmai kezelhetőségére. A nagyon igényesen elkészített videók remekek lehetnek, de hosszú távon nehéz tartani a lépést velük. Érdemes találni egy egyensúlyt a tartalmak mennyisége és minősége között, amihez hosszú távon is tudja tartani magát.”
A tartalmak három fajtája
A Google háromfajta tartalmat említ meg az alapján, hogy milyen célokat szolgálnak: Hős (Hero), Csomópont (Hub) és Segítség (Help) tartalmakat. Lássuk, hogy melyik mit is takar!
Hős tartalmak
A YouTube-on kívül azok a tartalmak számítanak „hősöknek”, amelyek egy komolyabb kulcsszóra/kifejezésre próbálnak rangsorolni, vagy egy fontos fájdalompontot céloznak meg. Itt nem feltétlenül csak az örökérvényű (örökzöld) tartalmakra kell gondolni, hiszen szólhatnak aktuális eseményekről és lehetnek bejelentések is.
A Google a következőket javasolja a „Hős” tartalmakhoz:
„Gyakoriság: Ritka. Általában egy nagyobb esemény, pillanat vagy ötlet köré építik fel őket.
tartalom: Többek számára releváns témák, amelyekre a közvélemény átmenetileg fokozott figyelmet fordít (pl. elnökválasztás, törvényhozási szavazatok, stb.)
célközönség: A Hős tartalmak a lehető legáltalánosabb célzásra törekszenek, és még olyan nézőket is érdekelhetnek, akik nem ismerik az Ön szervezetét vagy többi tartalmát.
Cél: Egy rövid időre kiemelni az Ön tartalmát, és ezzel minél több hétköznapi nézőt hosszútávú feliratkozóvá konvertálni.”
Segítség tartalmak
Ideális esetben minden tartalom hasznos és segít valamiben az olvasóknak. Még egy e-kereskedelmi termékoldalt is ki lehet így alakítani (pl. használati tippek, vásárlói vélemények megjelenítésével, stb.)
A Google konkrétan itt az örökzöld tartalmakra utal. Ezek azok a tartalmak, amelyek hosszútávon is relevánsak maradnak, mert olyan témával foglalkoznak, amelyek nem változnak az évek során. A már emlegetett jó marhapörkölt receptet tíz év múlva is úgy kell majd elkészíteni, mint ma – tehát örökérvényű tartalom.
Az örökzöld tartalmak minden webhely számára hasznosak, hiszen rendszeres forgalmat vonzhatnak be, és egyfajta forrássá válhatnak az emberek számára az évek során. Mindemellett általában ezek szerzik a legtöbb értékes visszahivatkozást a domainnek.
De nézzük, hogyan írja le ezeket a Google:
„Gyakoriság: Gyakrabban, mint a Hős tartalmakat, de ritkábban, mint a Csomópontokat.
Tartalom: Örökzöld témák, amelyek konkrét kérdéseket vagy területeket céloznak meg (pl. Mi az a SEO, stb.)
célközönség: Ezek a széleskörű, de célzott tartalmak általában olyan hétköznapi nézőknek szólnak, akik általában nem foglalkoznak a csatornájával.
Cél: Örökzöld videókat biztosítani, amelyek folyamatosan új nézőket vonzanak be és konvertálnak feliratkozókká.”
Csomópont tartalmak
Ezek azok a fő tartalmak, amiket rendszeresen készítesz és publikálsz webhelyedre (vagy YouTube csatornádra). A Google a következő formátumokat javasolja Csomópont tartalmaknak:
- Heti összefoglalók
- Kulisszák mögötti tartalmak
- Interjúk
- Magyarázóvideók
- Kérdezz-felelek
- Listák
- Együttműködések
- Élő közvetítések
A Csomópont tartalmak célja, hogy mind a visszatérő, mind az új látogatóknak kínálni tudjon valamit, amibe belemerülhetnek, miután felfedezték YouTube csatornádat, webhelyedet vagy podcastedet.
A Csomópont tartalmak egyik fő jellemzője, hogy naprakész aktualitásokat dolgoz fel. Ide tartoznak a friss hírek és felkapott témák, amik miatt a nézők/olvasók/hallgatók rendszeresen visszatérnek majd, sokan bizonyára azért, hogy ne maradjanak le a legfontosabb újdonságokról.
A Google javaslata a Csomópont tartalmakhoz a következő:
„Gyakoriság: Ezek azok a tartalmak, amelyeket rendszeresen megoszt nézőivel.
Tartalom: Fenntartható, célzott tartalmak, amelyek kifejezetten az Ön feliratkozói ízléséhez és elvárásaihoz igazodnak. (Használja a tartalomformátumokat!)
„Célközönség: Az Ön meglévő feliratkozói, illetve azok a felhasználók, akik rendszeresen nézik tartalmait, de még nem iratkoztak fel.
„Cél: Arra ösztönözni a nézőközönséget, hogy újra és újra visszatérjenek azokért a rendszeresen teltöltött tartalmakért, amelyek megfelelnek elvárásaiknak és vágyaiknak. A másodlagos cél egy tartalomtár kialakítása azoknak az új nézőknek, akik szét szeretnének nézni a feliratkozás után.”
3. YouTube politikai marketing: Tartalomkészítés
Ez a fejezet kifejezetten a videókészítéssel foglalkozik.
„Maradjon elérhető […] a közönség az Ön igazi, szűretlen énjére kíváncsi. A személyes tartalmak a legjobbak. A távolságtartás és a titokzatosság itt nem ideális eszközök.
A tökéletlenség itt erénynek számít. Habár ez elsőre nem tűnik logikusnak, ne féljen kissé csiszolatlanul elkészíteni videóit.
Rögzítsen jó minőségű hangot. A minőségi hang jelentősen kihat arra, hogy milyen élményeket kínál a videó a nézőknek.”