Amit a politikai online marketingből Te is megtanulhatsz YouTube csatornád felfuttatásához

A politikai online marketinget az USA-ban sokkal profibban végzik, mint itthon. Cégvezetőként, online marketingesként is van mit tanulnod belőle. Mutatjuk!
 

Amit a politikai online marketingből Te is megtanulhatsz YouTube csatornád felfuttatásához

Az USA-ban a célegyenesbe fordult az elnökválasztási kampány, a jó és a rossz harca mindig éles küzdelmekkel jár. Igaz ez az online marketingre is, így a Youtube is kiadott egy kis ismertetőt a politikai online marketing kampányok segítéséhez, melyet nem csak politikusok, Te is sikerrel használhatsz, ha egy jól működő YouTube csatornát szeretnél üzemeltetni. 

 

Az útmutató három fő fejezetre oszlik: Első lépések (First Steps), Tartalomtervezés (Content Planning) és Tartalomkészítés (Content Creations).

 

1. YouTube politikai marketing: Az első lépések

Az „Első lépések” fejezetnek három szakasza van: Találja meg a „miértjét”, Gondolkodjon el brandingen, illetve Ismerje meg a formátumokat.

 

Találd meg a „miértedet”

Tudnod kell, hogy egyáltalán miért készítesz tartalmakat. Ha egy tartalomnak nincs konkrét célja, akkor attól a webhely sem híresebb, sem hitelesebb, sem hasznosabb nem lesz. A tartalom célját legegyszerűbb a célközönség céljaihoz igazítani – például, hogy megoldást kínáljon egy-egy problémájukra. Ez persze igaz az egész online marketingre, az USO megválasztásától kezdve a kulcsszókutatáson át a SEO és a közösségi média marketing minden kis eleméig. 

 

Ötletmerítés gyanánt nézz szét versenytársaid Gyakran Ismételt Kérdések (GY.I.K.) oldalain, hiszen ezek a kérdések is arról árulkodhatnak, hogy mikre kíváncsiak leggyakrabban a célközönséged tagjai.

 

A célorientált tartalmak azért teljesíthetnek olyan jól, mert sok keresés mögött olyan célok és szándékok állhatnak, amelyekre megoldást nyújthatsz.

 

Ha például valaki a „marhapörkölt” szóra keres rá, akkor jó eséllyel arra kíváncsi, hogy „hogy készül a marhapörkölt?” Ha tudod, hogy célközönséged gyakran érdeklődik ez iránt, akkor persze nem a marhapörköltről fogsz cikket írni (honnan származik, hol fogyasztják előszeretettel, stb.), amiben kapcsolódó kulcsszavak is szerepelnek, hanem egy konkrét útmutatót (receptet), ami egyenesen és egyértelműen megválaszolja a kérdést: „hogy készül a marhapörkölt?”

 

Ez a nem mindegy. Hogy csak a Google-nak és a seo algoritmusának írsz („marhapörkölt”), vagy konkrétan a felhasználóknak („így készül a marhapörkölt”). Egy kezdő seo szakember csak a kulcsszavakra és a rokonértelmű, illetve szemantikailag kapcsolódó (LSI) kulcszavakra összpontosít. Ezek persze fontosak, de egy tapasztalt profi látja a keresés mögött megbújó kérdést, és választ kínál arra.

 

A Google ezt a következőképpen magyarázza el az útmutató eredeti célközönségének – a politikusoknak:

 

„A „miért” meglelése érdekében gondolkodj el a következőkön:

  • Kik az „ideális nézők” Ön számára? (pl. kor, demográfiai csoport, politikai nézetek, stb.)
  • Mit szeretne kínálni közönségének a tartalmaival? (pl. általános ismereteket, szórakoztatást, az aktuális helyzet ismertetését, stb.)
  • Milyen egyedi értékeket tud kínálni Ön, vagy a szervezete?

 

A fenti kérdések megválaszolása segíthet megoldani a „Mégis miről beszélhetnék?” dilemmát, amit minden tartalomkészítő megtapasztal, akár a YouTube-on aktív, akár egy webhelyen, vagy épp egy podcastet vezet, legyen az cégvezető, brand manager vagy online marketing szakember. 

 

Branding

A következő rész arról beszél, hogy hogyan alakítsd ki YouTube csatornád brandingjét, hogy jól nézzen ki. Külön figyelmet érdemel a csatorna borítóképe, a csatornához tartozó profilkép, a csatorna bemutatkozó videója, illetve a lejátszási listák.

 

Habár ezeket nehéz közvetlenül átemelni webhelyes környezetbe, a lényeg nem változik: egy igényesen kialakított, profi megjelenésű csatornára/webhelyre van szükség, hogy pozitív első benyomást tehess a célközönséged tagjaiban.

 

Tartalomformátumok

Az „Ismerje meg a formátumokat” szakasz természetesen a tartalomformátumokról szól. Ezekből természetesen érdemes többfélét is kiválogatni, hogy ennyivel változatosabbá tehesd tartalmaidat. A google az alábbiakat javasolja:

  • Heti összefoglalók
  • Kulisszák mögötti tartalmak
  • Interjúk
  • Magyarázóvideók
  • Kérdezz-felelek
  • Listák
  • Együttműködések
  • Élő közvetítések

 

2. YouTube politikai marketing: A tartalomtervezés

A Google ebben a fejezetben nagyszerű tippeket kínál egy tartalom-ütemterv elkészítéséhez. A google határozottan azt javasolja, hogy inkább a tartalompublikáció rendszerességére kell odafigyelni, mint a mennyiségére. Ez azt jelenti, hogy válassz egy ütemtervet, ami realisztikus számodra, és tartsd magad hozzá!

 

Egy másik jó tanács, ami az útmutatóban olvasható, hogy ne vállalj túl sokat:

„Ügyeljen tartalmai kezelhetőségére. A nagyon igényesen elkészített videók remekek lehetnek, de hosszú távon nehéz tartani a lépést velük. Érdemes találni egy egyensúlyt a tartalmak mennyisége és minősége között, amihez hosszú távon is tudja tartani magát.”

 

A tartalmak három fajtája

A Google háromfajta tartalmat említ meg az alapján, hogy milyen célokat szolgálnak: Hős (Hero), Csomópont (Hub) és Segítség (Help) tartalmakat. Lássuk, hogy melyik mit is takar!

 

Hős tartalmak

A YouTube-on kívül azok a tartalmak számítanak „hősöknek”, amelyek egy komolyabb kulcsszóra/kifejezésre próbálnak rangsorolni, vagy egy fontos fájdalompontot céloznak meg. Itt nem feltétlenül csak az örökérvényű (örökzöld) tartalmakra kell gondolni, hiszen szólhatnak aktuális eseményekről és lehetnek bejelentések is.

 

A Google a következőket javasolja a „Hős” tartalmakhoz:

 

„Gyakoriság: Ritka. Általában egy nagyobb esemény, pillanat vagy ötlet köré építik fel őket.

 

tartalom: Többek számára releváns témák, amelyekre a közvélemény átmenetileg fokozott figyelmet fordít (pl. elnökválasztás, törvényhozási szavazatok, stb.)

 

célközönség: A Hős tartalmak a lehető legáltalánosabb célzásra törekszenek, és még olyan nézőket is érdekelhetnek, akik nem ismerik az Ön szervezetét vagy többi tartalmát.

 

Cél: Egy rövid időre kiemelni az Ön tartalmát, és ezzel minél több hétköznapi nézőt hosszútávú feliratkozóvá konvertálni.”

 

Segítség tartalmak

Ideális esetben minden tartalom hasznos és segít valamiben az olvasóknak. Még egy e-kereskedelmi termékoldalt is ki lehet így alakítani (pl. használati tippek, vásárlói vélemények megjelenítésével, stb.)

 

A Google konkrétan itt az örökzöld tartalmakra utal. Ezek azok a tartalmak, amelyek hosszútávon is relevánsak maradnak, mert olyan témával foglalkoznak, amelyek nem változnak az évek során. A már emlegetett jó marhapörkölt receptet tíz év múlva is úgy kell majd elkészíteni, mint ma – tehát örökérvényű tartalom.

 

Az örökzöld tartalmak minden webhely számára hasznosak, hiszen rendszeres forgalmat vonzhatnak be, és egyfajta forrássá válhatnak az emberek számára az évek során. Mindemellett általában ezek szerzik a legtöbb értékes visszahivatkozást a domainnek.

 

De nézzük, hogyan írja le ezeket a Google:

 

„Gyakoriság: Gyakrabban, mint a Hős tartalmakat, de ritkábban, mint a Csomópontokat.

 

Tartalom: Örökzöld témák, amelyek konkrét kérdéseket vagy területeket céloznak meg (pl. Mi az a SEO, stb.)

 

célközönség: Ezek a széleskörű, de célzott tartalmak általában olyan hétköznapi nézőknek szólnak, akik általában nem foglalkoznak a csatornájával.

 

Cél: Örökzöld videókat biztosítani, amelyek folyamatosan új nézőket vonzanak be és konvertálnak feliratkozókká.”

 

Csomópont tartalmak

Ezek azok a fő tartalmak, amiket rendszeresen készítesz és publikálsz webhelyedre (vagy YouTube csatornádra). A Google a következő formátumokat javasolja Csomópont tartalmaknak:

 

  • Heti összefoglalók
  • Kulisszák mögötti tartalmak
  • Interjúk
  • Magyarázóvideók
  • Kérdezz-felelek
  • Listák
  • Együttműködések
  • Élő közvetítések

 

A Csomópont tartalmak célja, hogy mind a visszatérő, mind az új látogatóknak kínálni tudjon valamit, amibe belemerülhetnek, miután felfedezték YouTube csatornádat, webhelyedet vagy podcastedet.

 

A Csomópont tartalmak egyik fő jellemzője, hogy naprakész aktualitásokat dolgoz fel. Ide tartoznak a friss hírek és felkapott témák, amik miatt a nézők/olvasók/hallgatók rendszeresen visszatérnek majd, sokan bizonyára azért, hogy ne maradjanak le a legfontosabb újdonságokról.

 

A Google javaslata a Csomópont tartalmakhoz a következő:

 

„Gyakoriság: Ezek azok a tartalmak, amelyeket rendszeresen megoszt nézőivel.

 

Tartalom: Fenntartható, célzott tartalmak, amelyek kifejezetten az Ön feliratkozói ízléséhez és elvárásaihoz igazodnak. (Használja a tartalomformátumokat!)

 

„Célközönség: Az Ön meglévő feliratkozói, illetve azok a felhasználók, akik rendszeresen nézik tartalmait, de még nem iratkoztak fel.

 

„Cél: Arra ösztönözni a nézőközönséget, hogy újra és újra visszatérjenek azokért a rendszeresen teltöltött tartalmakért, amelyek megfelelnek elvárásaiknak és vágyaiknak. A másodlagos cél egy tartalomtár kialakítása azoknak az új nézőknek, akik szét szeretnének nézni a feliratkozás után.”

 

3. YouTube politikai marketing: Tartalomkészítés

 

Ez a fejezet kifejezetten a videókészítéssel foglalkozik.

 

„Maradjon elérhető […] a közönség az Ön igazi, szűretlen énjére kíváncsi. A személyes tartalmak a legjobbak. A távolságtartás és a titokzatosság itt nem ideális eszközök.

 

 

A tökéletlenség itt erénynek számít. Habár ez elsőre nem tűnik logikusnak, ne féljen kissé csiszolatlanul elkészíteni videóit.

 

 

Rögzítsen jó minőségű hangot. A minőségi hang jelentősen kihat arra, hogy milyen élményeket kínál a videó a nézőknek.”

Kiemelt területeink