Amit a politikai online marketingből Te is megtanulhatsz YouTube csatornád felfuttatásához
Amit a politikai online marketingből Te is megtanulhatsz YouTube csatornád felfuttatásához
A politikai online marketinget az USA-ban sokkal profibban végzik, mint itthon. Cégvezetőként, online marketingesként is van mit tanulnod belőle. Mutatjuk!
Az USA-ban a célegyenesbe fordult az elnökválasztási kampány, a jó és a rossz harca mindig éles küzdelmekkel jár. Igaz ez az online marketingre is, így a Youtube is kiadott egy kis ismertetőt a politikai online marketing kampányok segítéséhez, melyet nem csak politikusok, Te is sikerrel használhatsz, ha egy jól működő YouTube csatornát szeretnél üzemeltetni.
Az útmutató három fő fejezetre oszlik: Első lépések (First Steps), Tartalomtervezés (Content Planning) és Tartalomkészítés (Content Creations).
1. YouTube politikai marketing: Az első lépések
Az „Első lépések” fejezetnek három szakasza van: Találja meg a „miértjét”, Gondolkodjon el brandingen, illetve Ismerje meg a formátumokat.
Találd meg a „miértedet”
Tudnod kell, hogy egyáltalán miért készítesz tartalmakat. Ha egy tartalomnak nincs konkrét célja, akkor attól a webhely sem híresebb, sem hitelesebb, sem hasznosabb nem lesz. A tartalom célját legegyszerűbb a célközönség céljaihoz igazítani – például, hogy megoldást kínáljon egy-egy problémájukra. Ez persze igaz az egész online marketingre, az USO megválasztásától kezdve a kulcsszókutatáson át a SEO és a közösségi média marketing minden kis eleméig.
Ötletmerítés gyanánt nézz szét versenytársaid Gyakran Ismételt Kérdések (GY.I.K.) oldalain, hiszen ezek a kérdések is arról árulkodhatnak, hogy mikre kíváncsiak leggyakrabban a célközönséged tagjai.
A célorientált tartalmak azért teljesíthetnek olyan jól, mert sok keresés mögött olyan célok és szándékok állhatnak, amelyekre megoldást nyújthatsz.
Ha például valaki a „marhapörkölt” szóra keres rá, akkor jó eséllyel arra kíváncsi, hogy „hogy készül a marhapörkölt?” Ha tudod, hogy célközönséged gyakran érdeklődik ez iránt, akkor persze nem a marhapörköltről fogsz cikket írni (honnan származik, hol fogyasztják előszeretettel, stb.), amiben kapcsolódó kulcsszavak is szerepelnek, hanem egy konkrét útmutatót (receptet), ami egyenesen és egyértelműen megválaszolja a kérdést: „hogy készül a marhapörkölt?”
Ez a nem mindegy. Hogy csak a Google-nak és a SEO algoritmusának írsz („marhapörkölt”), vagy konkrétan a felhasználóknak („így készül a marhapörkölt”). Egy kezdő SEO szakember csak a kulcsszavakra és a rokonértelmű, illetve szemantikailag kapcsolódó (LSI) kulcszavakra összpontosít. Ezek persze fontosak, de egy tapasztalt profi látja a keresés mögött megbújó kérdést, és választ kínál arra.
A Google ezt a következőképpen magyarázza el az útmutató eredeti célközönségének – a politikusoknak:
„A „miért” meglelése érdekében gondolkodj el a következőkön:
- Kik az „ideális nézők” Ön számára? (pl. kor, demográfiai csoport, politikai nézetek, stb.)
- Mit szeretne kínálni közönségének a tartalmaival? (pl. általános ismereteket, szórakoztatást, az aktuális helyzet ismertetését, stb.)
- Milyen egyedi értékeket tud kínálni Ön, vagy a szervezete?
A fenti kérdések megválaszolása segíthet megoldani a „Mégis miről beszélhetnék?” dilemmát, amit minden tartalomkészítő megtapasztal, akár a YouTube-on aktív, akár egy webhelyen, vagy épp egy podcastet vezet, legyen az cégvezető, brand manager vagy online marketing szakember.
Branding
A következő rész arról beszél, hogy hogyan alakítsd ki YouTube csatornád brandingjét, hogy jól nézzen ki. Külön figyelmet érdemel a csatorna borítóképe, a csatornához tartozó profilkép, a csatorna bemutatkozó videója, illetve a lejátszási listák.
Habár ezeket nehéz közvetlenül átemelni webhelyes környezetbe, a lényeg nem változik: egy igényesen kialakított, profi megjelenésű csatornára/webhelyre van szükség, hogy pozitív első benyomást tehess a célközönséged tagjaiban.
Tartalomformátumok
Az „Ismerje meg a formátumokat” szakasz természetesen a tartalomformátumokról szól. Ezekből természetesen érdemes többfélét is kiválogatni, hogy ennyivel változatosabbá tehesd tartalmaidat. A Google az alábbiakat javasolja:
- Heti összefoglalók
- Kulisszák mögötti tartalmak
- Interjúk
- Magyarázóvideók
- Kérdezz-felelek
- Listák
- Együttműködések
- Élő közvetítések
2. YouTube politikai marketing: A tartalomtervezés
A Google ebben a fejezetben nagyszerű tippeket kínál egy tartalom-ütemterv elkészítéséhez. A Google határozottan azt javasolja, hogy inkább a tartalompublikáció rendszerességére kell odafigyelni, mint a mennyiségére. Ez azt jelenti, hogy válassz egy ütemtervet, ami realisztikus számodra, és tartsd magad hozzá!
Egy másik jó tanács, ami az útmutatóban olvasható, hogy ne vállalj túl sokat:
„Ügyeljen tartalmai kezelhetőségére. A nagyon igényesen elkészített videók remekek lehetnek, de hosszú távon nehéz tartani a lépést velük. Érdemes találni egy egyensúlyt a tartalmak mennyisége és minősége között, amihez hosszú távon is tudja tartani magát.”
A tartalmak három fajtája
A Google háromfajta tartalmat említ meg az alapján, hogy milyen célokat szolgálnak: Hős (Hero), Csomópont (Hub) és Segítség (Help) tartalmakat. Lássuk, hogy melyik mit is takar!
Hős tartalmak
A YouTube-on kívül azok a tartalmak számítanak „hősöknek”, amelyek egy komolyabb kulcsszóra/kifejezésre próbálnak rangsorolni, vagy egy fontos fájdalompontot céloznak meg. Itt nem feltétlenül csak az örökérvényű (örökzöld) tartalmakra kell gondolni, hiszen szólhatnak aktuális eseményekről és lehetnek bejelentések is.
A Google a következőket javasolja a „Hős” tartalmakhoz:
„Gyakoriság: Ritka. Általában egy nagyobb esemény, pillanat vagy ötlet köré építik fel őket.
Tartalom: Többek számára releváns témák, amelyekre a közvélemény átmenetileg fokozott figyelmet fordít (pl. elnökválasztás, törvényhozási szavazatok, stb.)
Célközönség: A Hős tartalmak a lehető legáltalánosabb célzásra törekszenek, és még olyan nézőket is érdekelhetnek, akik nem ismerik az Ön szervezetét vagy többi tartalmát.
Cél: Egy rövid időre kiemelni az Ön tartalmát, és ezzel minél több hétköznapi nézőt hosszútávú feliratkozóvá konvertálni.”
Segítség tartalmak
Ideális esetben minden tartalom hasznos és segít valamiben az olvasóknak. Még egy e-kereskedelmi termékoldalt is ki lehet így alakítani (pl. használati tippek, vásárlói vélemények megjelenítésével, stb.)
A Google konkrétan itt az örökzöld tartalmakra utal. Ezek azok a tartalmak, amelyek hosszútávon is relevánsak maradnak, mert olyan témával foglalkoznak, amelyek nem változnak az évek során. A már emlegetett jó marhapörkölt receptet tíz év múlva is úgy kell majd elkészíteni, mint ma – tehát örökérvényű tartalom.
Az örökzöld tartalmak minden webhely számára hasznosak, hiszen rendszeres forgalmat vonzhatnak be, és egyfajta forrássá válhatnak az emberek számára az évek során. Mindemellett általában ezek szerzik a legtöbb értékes visszahivatkozást a domainnek.
De nézzük, hogyan írja le ezeket a Google:
„Gyakoriság: Gyakrabban, mint a Hős tartalmakat, de ritkábban, mint a Csomópontokat.
Tartalom: Örökzöld témák, amelyek konkrét kérdéseket vagy területeket céloznak meg (pl. Mi az a SEO, stb.)
Célközönség: Ezek a széleskörű, de célzott tartalmak általában olyan hétköznapi nézőknek szólnak, akik általában nem foglalkoznak a csatornájával.
Cél: Örökzöld videókat biztosítani, amelyek folyamatosan új nézőket vonzanak be és konvertálnak feliratkozókká.”
Csomópont tartalmak
Ezek azok a fő tartalmak, amiket rendszeresen készítesz és publikálsz webhelyedre (vagy YouTube csatornádra). A Google a következő formátumokat javasolja Csomópont tartalmaknak:
- Heti összefoglalók
- Kulisszák mögötti tartalmak
- Interjúk
- Magyarázóvideók
- Kérdezz-felelek
- Listák
- Együttműködések
- Élő közvetítések
A Csomópont tartalmak célja, hogy mind a visszatérő, mind az új látogatóknak kínálni tudjon valamit, amibe belemerülhetnek, miután felfedezték YouTube csatornádat, webhelyedet vagy podcastedet.
A Csomópont tartalmak egyik fő jellemzője, hogy naprakész aktualitásokat dolgoz fel. Ide tartoznak a friss hírek és felkapott témák, amik miatt a nézők/olvasók/hallgatók rendszeresen visszatérnek majd, sokan bizonyára azért, hogy ne maradjanak le a legfontosabb újdonságokról.
A Google javaslata a Csomópont tartalmakhoz a következő:
„Gyakoriság: Ezek azok a tartalmak, amelyeket rendszeresen megoszt nézőivel.
Tartalom: Fenntartható, célzott tartalmak, amelyek kifejezetten az Ön feliratkozói ízléséhez és elvárásaihoz igazodnak. (Használja a tartalomformátumokat!)
„Célközönség: Az Ön meglévő feliratkozói, illetve azok a felhasználók, akik rendszeresen nézik tartalmait, de még nem iratkoztak fel.
„Cél: Arra ösztönözni a nézőközönséget, hogy újra és újra visszatérjenek azokért a rendszeresen teltöltött tartalmakért, amelyek megfelelnek elvárásaiknak és vágyaiknak. A másodlagos cél egy tartalomtár kialakítása azoknak az új nézőknek, akik szét szeretnének nézni a feliratkozás után.”
3. YouTube politikai marketing: Tartalomkészítés
Ez a fejezet kifejezetten a videókészítéssel foglalkozik.
„Maradjon elérhető […] a közönség az Ön igazi, szűretlen énjére kíváncsi. A személyes tartalmak a legjobbak. A távolságtartás és a titokzatosság itt nem ideális eszközök.
A tökéletlenség itt erénynek számít. Habár ez elsőre nem tűnik logikusnak, ne féljen kissé csiszolatlanul elkészíteni videóit.
Rögzítsen jó minőségű hangot. A minőségi hang jelentősen kihat arra, hogy milyen élményeket kínál a videó a nézőknek.”
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.