10 tipp a hatékony LinkedIn marketinghez
10 tipp a hatékony LinkedIn marketinghez
Legyen szó kapcsolatok kiépítéséről, érdeklődők bevonzásáról, vagy márkád népszerűsítéséről, a LinkedIn egy elengedhetetlen marketingplatformot kínál stratégiád kivitelezéséhez. Ellentétben a Facebookkal vagy a Twitterre, a LinkedIn egy kifejezetten szakemberek számára kialakított hálózat, amely az üzleti kapcsolatok létrehozásában és megerősítésében segít.
De mégis hogyan zajlik a marketing a LinkedInen? A következőkben erről lesz szó!
Ha úgy érzed, a marketing stratégia kialakítása és hatékony üzemeltetése nem a Te asztalod, vagy éppen csak időd nem engedi, keress minket bizalommal IDE kattintva!
Mit takar a LinkedIn marketing?
A LinkedIn nem csak szakemberek és munkakeresők számára ideális platform. Tény, hogy profik milliói használják hálózatuk bővítésére és karrierjük építéséhez, de céged növekedésében is fontos szerepet játszhat, ha ismered a bevált LinkedIn taktikákat. Ez a szakmai közösségi platform új lehetséges kapcsolatok millióit tárja eléd, amelyekkel megerősítheted márkádat.
A LinkedIn első sorban a karrier kiépítéséről, a professzionális kapcsolatokról, az iparágak megvitatásáról, a szakmai kapcsolatokról, illetve más üzleti tevékenységekről szól. Nem csak üzleti partnereket, hanem B2B vásárlókat és kereskedőket is találhatsz rajta.
LinkedIn marketingstratégia – Miért nélkülözhetetlen?
A LinkedIn kevésbé szól a termékek és szolgáltatások értékesítéséről és marketingjéről, mint más közösségi platformok. Ezen a hálózaton nem nézik jó szemmel, ha valaki nyíltan reklámozza saját márkáját, és megpróbálja ráerőltetni kínálatát másokra. Éppen ezért egy olyan marketingstratégiára lesz szükséged, ami figyelembe veszi a LinkedIn összes sajátosságát.
De miért éri meg foglalkozni vele? Nos, a Sprout Social statisztikái szerint a LinkedInen marketingező cégek 277%-kal több leadet (érdeklődőt) szereznek maguknak, mint azok, akik például a Facebookon próbálkoznak ugyan ezzel. A megkérdezett B2B marketingesek szerint továbbá a LinkedInről származik közösségi médiás leadjeik 80%-a.
Egy megfelelő LinkedIn marketingstratégia tehát nagymértékű, releváns forgalmat termelhet céged számára.
Tippek a hatékony LinkedIn marketinghez
1. Keress célzott ügyfeleket és kapcsolatokat
A LinkedIn páratlan célzási lehetőségeket kínál a digitális hirdetések terén. A kisebb vállalatok szűkíthetnek olyan cégméretekre vagy munkahelyi szerepkörökre, amelyekről tudják, hogy jó eséllyel érdeklődnének kínálatuk iránt.
Ha például egy ügyfélkezelő szoftvert fejlesztesz és kínálsz kisvállalkozások számára, akkor megadhatod, hogy hirdetéseid csak a hazai, 100 főnél kisebb, ügyfélkezeléssel foglalkozó cégek számára jelenjenek meg, vagy csak ügyfélszolgálati vezetőknek, stb.
2. Gyarapítsd email listádat
Írj minden kapcsolatodnak egy levelet a platformon, és köszönd meg nekik, hogy kapcsolatban lehettek a LinkedInen. Ezen kívül üzenetedben hívd meg őket email marketing listádra is.
A LinkedIn naponta 50 ilyen üzenetet enged kiküldeni. Mellékelj az üzenetekben egy hivatkozást, amin keresztül a címzettek feliratkozhatnak az emlegetett email listára.
Fontos továbbá a viszonzásra is utalni üzenetedben. Közöld a címzettekkel, hogy milyen előnyük származhat a feliratkozásból, illetve említsd nekik, hogy szívesen megtekintenéd egy korábbi munkájukat is. Ehhez nem kell túl sok időt felhasználnod, mégis jó pontokat szerezhetsz vele kapcsolataidnál.
3. Írj szponzorált frissítéseket
A szponzorált frissítések segítségével a cégek bejegyzéseiket más, őket nem követő felhasználók hírfolyamán is megjeleníthetik. Ez sokban hasonlít a Facebook vagy az Instagram PPC hirdetéseihez, azzal a fontos különbséggel, hogy a LinkedInen többek között cégnév, beosztás, képesítések, végzettségek és csoportok alapján lehet megcélozni a felhasználókat.
A felhasználók releváns iparágakat célozhatnak meg anélkül, hogy versengniük kéne a többi céggel és üzenettel.
A szponzorált frissítésekkel olyan hasznos gondolatvezetői tartalmakat kínálhatsz célközönséged számára, amelyek határozott felhívásokat is tartalmaznak.
Az emberek nem idegesítő reklámokra, hanem hasznos, értékes tartalmakra vágynak, méghozzá ingyen. Ha céged hasznos tartalmait (tanulmányok, útmutatók, elemzések, stb.) a LinkedIn szponzorált frissítésein keresztül terjeszted, akkor szűk, érdeklődő célközönségeket érhetsz el velük. Mindez több látogatót vonz majd webhelyedre, akik érdeklődőkké, és ügyfelekké vagy partnerekké is konvertálhatnak a jövőben.
4. Készíts minőségi tartalmakat
Az igazán jó, LinkedInre posztolt tartalmaknak két fő célja van. Először is, segítenek egy probléma megoldásában, megmagyaráznak egy koncepciót, vagy hasznos tanácsokat adnak arról, hogy célközönséged hogyan végezze hatékonyabban a munkáját. Ez gondolatvezetői státuszba emel téged és márkádat az adott szakterületen, ami a bizalom egyik előfeltétele az B2B szektorban.
Másodszor, ez a bizalom, illetve az általad kínált értékek idővel egyre több forgalmat biztosítanak majd márkád számára.
5. Posztolj közvetlenül a LinkedInre
A LinkedIn algoritmusa sokkal értékesebbnek tartja azokat a bejegyzéseket, amelyeket közvetlenül a LinkedInen készítesz. Tehát ha egy cikket a LinkedInen írsz meg, annak nagyobb sikere lehet, mint valaminek, amit a blogodról osztasz meg egy hivatkozás formájában.
Ha egy LinkedIn bejegyzés lendületet szerez egy releváns kategóriában, akkor több száz, vagy akár több ezer olvasója is lehet. Mindez sokkal több olvasót és elérést szerezhetsz tartalmaidnak, mint egy újonnan indult blogon, vagy egy, a LinkedInen megosztott hivatkozással.
6. Mutasd meg alkalmazottaid arcát
Kérd meg minél több alkalmazottadat, hogy regisztráljanak ők is a LinkedInre egy személyes profilt maguknak. Ezen a profilon professzionális képek szerepeljenek, illetve tüntessék fel munkahelyi szerepkörüket, illetve egy rövid leírást arról, hogy hogyan segítik céged működését munkájukkal. Ha kell, kérj meg egy fényképészt, aki profi minőségű portrékat készít ezekhez a profilokhoz, elvégre ide nem illenek azok a telefonos képek, amiket az ember a Facebookra tölt fel magáról.
7. Csatlakozz csoportokhoz (és légy aktív bennük)
Egy vállalkozás tulajdonosaként (főleg kisvállalkozások esetén) mindenképpen érdemes csatlakoznod néhány releváns LinkedIn csoporthoz. Ez egyrészt betekintést nyújt célközönséged beszélgetéseibe és véleményeibe, másrészt pedig lehetőséget kínál arra, hogy megoszd tanácsaidat és tapasztalataidat a csoport többi tagjával.
Mi több, ha valakivel egy csoportban vagy, akkor üzeneteket is küldhetsz neki, még akkor is, ha nem vagytok kapcsolatban a platformon. Mivel a LinkedIn beépített „email” rendszere eléggé zsúfolt lehet, ezek a csoportüzenetek sokkal letisztultabb kommunikációt biztosíthatnak közted és a csoporttagok között.
8. Hozd létre saját csoportodat
Ha szeretnéd a legtöbbet kihozni a LinkedIn csoportjaiból, akkor mindenek előtt készítsd el sajátodat! Miután ez kész, nézz körül azokban a csoportokban, amelyeknek már most tagja vagy (és/vagy csatlakozz újakhoz), hogy kik azok a tagok, akiket érdekelhetne saját csoportod.
Szűrd a tagok listáját a releváns szempontok (beosztás, stb.) szerint, és küldj meghívókat a legígéretesebb felhasználóknak. A legjobb eredmények érdekében mindenkinek küldj személyre szabott meghívó üzeneteket.
Miután a meghívottak elkezdenek csatlakozni csoportodhoz, minden lehetséges új üzleti partneredet egy helyen tudhatod majd. Tekintve, hogy te szabod meg, hogy ki csatlakozhat, és ki nem, könnyedén kizárhatod versenytársaidat a tagok közül.
Na persze, rengeteg hasznos, értékes tartalmat, tippet, tanácsot, útmutatót is kell kínálnod a tagoknak, hogy legyen okuk a csoportban maradni. Kerüld az erőltetett hirdetéseket!
9. Ne feledkezz meg céges oldaladról
Gondoskodnod kell márkád LinkedIn oldalának aktivitásáról és karbantartásáról is. Az itt használt színek, képek és tartalmak webhelyed és más közösségi profiljaid stílusát kell, hogy idézzék. Rendszeresen frissítened kell továbbá ezt az oldalt, hogy a márka aktív és releváns maradjon a többi felhasználó szemében.
Nincs is rosszabb annál, mint amikor az ember egy olyan webhelyre, vagy közösségi profilra talál, amit hónapok óta nem frissítettek. Ezzel rengeteg lehetséges kapcsolatról, partnerről és ügyfélről maradhatsz le!
10. Igényeld meg saját URL-edet
Mindenkinek érdemes megszereznie saját URL-címét a LinkedInen, ezzel biztosítva, hogy profiljuk hivatkozása a nevüket is tartalmazza. Ez különösen fontos azoknak, akik kapcsolatai között sok lehetséges ügyfél is van (főleg a B2B szektorban). De miért?
Amikor valaki egy új üzleti partnerrel készül találkozni, az minden bizonnyal rákeres majd a Google-on előtte, hogy többet is kiderítsen az adott személyről. Ha LinkedIn profilod URL címe a nevedet is tartalmazza, akkor a Google előbbre helyezheti majd ezt a profilt a találatok között.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.