Nagy hotel SEO útmutató 2020 - 1. rész
Nagy hotel SEO útmutató 2020 - 1. rész
A mai online-központú világban minden hoteltulajdonos tisztában van vele, hogy csak azok a szállásadók rúghatnak labdába, akik egy erős online marketing kommunikációval és weboldallal rendelkeznek. A weboldal marketing kommunikációd alapja, az a felület, ahol a potenciális vendégek – a legköltséghatékonyabban (gondolunk itt az OTA-kra) – megismerhetik hoteledet és szobát is foglalhatnak.
A felhasználók többségének fogalma sincs róla, hogy melyik szállodába szeretne menni, ezért a Google-hoz (vagy néha más keresőmotorokhoz) fordulnak, ahol kereséseiken keresztül rátalálhatnak a tökéletes hotelre. DE! A Google egyrészt rengeteg szálláslehetőséget kínál egy-egy ilyen keresésre (amik közül értelemszerűen ki kell tűnnöd), másrészt ott vannak a szállásközvetítő weboldalak – OTA-k –, amiken előszeretettel foglalnak a felhasználók – hiszen a kereséseikre megjelennek –, és amely foglalások után te komoly közvetítői díjakat, jutalékokat fogsz fizetni.
Hogyan kerülj ki ebből, az elsőre ördögi körnek tűnő szituációból? Hogyan használd a hotel SEO-t közvetlen foglalásaid arányának növelésére, és így az OTA-k csökkentésére? Melyek a hotel SEO legfontosabb elemei, összefüggései és feladatai? A NAGY hotel SEO útmutatónkból kiderül!
Szeretnél több közvetlen szobafoglalást? Jó lenne még több vendég, mondjuk a hétköznapokra? Szeretnél több rendezvény ajánlatkérést? Egy-két esküvőt nyárra vagy csapatépítő tréninget a tavaszi-őszi időszakra? Segítünk! Auditáljuk szállodádat, megalkotjuk hotel marketing stratégiédat, és meg is valósítjuk azt! Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints: hotel marketing tanácsadás.
Mi az a hotel SEO?
A hotel SEO (vagy szállodai keresőoptimalizálás) olyan technikák és módszerek összessége, amelyek célja, hogy egy hotel webhelye minél magasabb pozícióban jelenjen meg a keresőmotorok (pl. a Google) találatai között. Ez azért fontos, mert az emberek többsége általában csak az első néhány találatot nézi meg egy keresés után, így az alacsonyabb pozíciók jóval kevesebb figyelmet, kattintást, forgalmat és fizető ügyfelet szerezhetnek.
A hotel SEO célja tehát, hogy megerősítse szállodád webhelyének pozícióját a keresőtalálatok között, ami több forgalomhoz vezet majd. A statisztikák szerint a Google által kínált legelső keresési találat a kattintások közel 32%-ából részesül – a felhasználók egyharmadát nem is érdekli, hogy mit kínál a többi találat.
Szállodatulajdonosként (vagy szállodamarketingesként) bizonyára te is tisztában vagy vele, hogy milyen ádáz verseny is dúl a vendégek figyelméért. Így megy ez az interneten is, ahol a hotel SEO segítségével jelentős előnyöket szerezhetsz a konkurenciával szemben. Hasonlóképpen, ha elhanyagolod szállodád webhelyének keresőoptimalizálását, akkor biztos lehetsz benne, hogy a versenytársak hamar leelőznek majd a találatok között, aminek a következményeit ezek után bizonyára részleteznünk sem kell.
Nézzük, hogy mi mindent kell tenned annak érdekében, hogy szállodád webhelye minél magasabb pozíciót foglalhasson el a Google és más keresőmotorok találatai között!
Hotel SEO Nr. 1.: Határozd meg célközönségedet
A hatékony szállodai SEO-hoz mindenekelőtt tudnod kell, hogy kik alkotják célközönségedet – kik ők, milyen emberek, mit szeretnek, mik a foglalási és utazási szokásaik, stb. Ez sokkal egyszerűbb, ha tudod, hogy szállodád első sorban milyen típusú vendégeket vár. Elképzelhető, hogy kifejezetten fiatal párokra hegyezted ki a szolgáltatásokat, vagy üzleti utazóknak szánod szobáidat, esetleg családokra, egyedül utazókra, gazdaságos költekezőkre stb.
Ideális célközönséged tehát első sorban attól függ, hogy kiket tekintesz ideális vendégeknek hoteledben. Ha ezt sikerül kiderítened, a következő lépés utánajárni, hogy ezek az emberek milyen kifejezéseket írhatnak be a keresőbe, amikor az interneten szeretnének szállást találni maguknak. Például ha szállodád családbarát, akkor ideális célközönséged valószínűleg olyan kifejezésekre keres rá, mint „családbarát szálloda ” vagy „legjobb családbarát szállodák ” és így tovább.
Ezeket hívjuk kulcsszavaknak vagy keresőkifejezéseknek. A feladatod az lesz, hogy kiderítsd, milyen kulcsszavakat használhatnak ideális vendégeid, ha szállást szeretnének találni.
Hotel SEO Nr. 2.: Végezz kulcsszókutatást
A kulcsszavak a hotel SEO alapvető részét képezik. Mint fentebb említettük, ezek azok a szavak vagy kifejezések, amiket az emberek beírnak a keresőkbe, amikor valamit találni szeretnének az interneten – például szálláslehetőségeket egy adott környéken.
Kulcsszavakra azért van szükség, mert ezek alapján párosítják a keresőmotorok a beírt kereséseket az internetes tartalmakkal. Amikor például egy felhasználó beírja a keresőbe, hogy „legjobb veszprémi szállodák”, akkor az adott keresőmotor felkutatja azokat a tartalmakat az adatbázisából, amik jól passzolnak ehhez a kifejezéshez a kulcsszavak alapján.
A hotel SEO-hoz egy kulcsszólistára lesz szükséged, ami tartalmazza azokat a kifejezéseket, amikre célközönséged jó eséllyel használ majd szálláskereséskor, például:
- szálloda Eger
- egri hotelek
- legjobb szállodák Egerben
- Egri borvidék hotelek
- wellness hotel Eger
Ezeket nem nehéz kitalálni, hiszen általában a szálloda vagy hotel szót kell kombinálnod azzal a településsel, ahol vendégeidet várod. Ezeknél azonban jóval több kulcsszóra lesz szükséged!
A kulcsszókutatást számos ingyenes vagy félig ingyenes online eszköz segíti. Ezek a kulcsszókereső eszközök úgy működnek, hogy egy megadott kulcsszóhoz kapcsolódó, hasonló kifejezéseket sorolnak fel, amelyek között jó eséllyel további kulcsszóötleteket találsz majd. Az ingyenesek között talán a Google Kulcsszótervezője a legnépszerűbb, aminek használatához regisztrálnod kell egy ingyenes Google Ads fiókot. Egy másik népszerű, ingyenesen is használható opció az Ubersuggest (és itt találsz még több alternatívát erre a célra).
A legegyszerűbb megoldás szimplán rákeresni egy kulcsszóra a Google Keresőjében, majd legörgetni találatok alá, ahol a Google több, kapcsolódó keresést is felsorol. Persze ez csak néhány alternatívát kínál, ezért érdemes inkább a fent említett kulcsszókeresők valamelyikét alkalmazni erre a célra. Ezek az eszközök gyakran további információkat is kínálnak a felsorolt kulcsszójavaslatokról, például hogy mennyire népszerűek, keresettek.
Magas keresési arányú kulcsszavak
A keresési arány (sok eszközben „search volume”) azt mutatja meg, hogy mennyire keresett egy adott kulcsszó vagy kifejezés. Mindenképpen van értelme többek között sűrűn keresett kulcsszavakat is megcélozni – például olyanokat, amikre legalább 1000-en keresnek rá havonta.
A gyakran keresett, népszerű kulcsszavak előnye, hogy sokan érdeklődnek irántuk, de persze sok más szálloda is megcélozza őket a SEO során, így viszonylag nehéz rangsorolni rájuk – ez a hátrányuk. Ezek általában olyan kifejezések, mint „legjobb szálloda” vagy „szálloda”, stb.
Long-tail kulcsszavak
A long-tail kulcsszavak olyan keresőkifejezések, amelyek legalább 3 szóból állnak. Ezek előnye, hogy habár kevesebben használnak ilyen hosszú kulcsszavakat a kereséshez, a long-tail kifejezések általában sokkal határozottabb keresőszándékra utalnak.
Például, ha valaki csak annyit ír be a keresőbe, hogy „balatoni hotelek”, az csak annyit jelent, hogy valahol a Balaton körül keres magának valamilyen szálláshelyet. Optimalizálhatod tartalmaidat ezzel a kulcsszóval, de egyáltalán nem biztos, hogy az adott kereső pont olyan szálloda után kutat, mint amilyen a tiéd is.
Ezzel szemben, ha valaki arra keres rá, hogy „családbarát hotel a Balaton déli partján”, akkor ezzel már sokkal többet elárul arról, hogy milyen szállások érdeklik. Ha erre a kifejezésre optimalizálsz, akkor biztos lehetsz benne, hogy jóval kisebb versennyel kell szembeszállnod a keresőtalálatok között, és abban is, hogy ha valaki így keres szállodát, azt biztosan érdekli majd a kínálatod!
Nézz bele versenytársaid kulcsszavaiba is
Az Ubersuggest kulcsszókereső eszköz segítségével versenytársaid webhelyének SEO adatait is megtekintheted. Ehhez keresd fel az eszköz webhelyét (ITT), írd be a versenytárs webhelyének URL-jét a sárga keresősávba, állítsd a nyelvet jobb oldalt magyarra (Hungarian / Hungary) majd nyomj rá a Search gombra.
Ez után számos hasznos információ jelenik majd meg az adott domainről, például az organikus kulcsszavak száma, a legjobban teljesítő oldalak, illetve a becsült forgalom is, hogy csak néhányat említsünk. A legfontosabb azonban, hogy megtalálhatod azokat hotel SEO kulcsszavakat, amelyeket saját tartalmaik optimalizálásához használnak. Ezek közül te is válogathatsz magadnak olyan kifejezéseket, amiket jó eséllyel saját célközönséged is előszeretettel használna.
Az Ubersuggest ingyenes funkciói limitáltak, de van egy 7 napos próbaverzió is, ahol minden funkciót kipróbálhatsz.
A kulcsszavak használata
Miután összeállítottad a legjobb kulcsszavaid listáját, fontos, hogy természetesen használd azokat webhelyed szöveges tartalmaiban. Ez a szállodai SEO egyik fontos íratlan szabálya. Az erőltetett kulcsszóhasználat olvashatatlanná teheti a szövegeket, és a keresőmotorok sem díjazzák.
Hotel SEO Nr. 3.: Írd meg az oldal meta címét, meta leírását és URL címét
A webhely meta címe, meta leírása és URL címe mind fontos szerepet játszanak a hotel SEO-ban. Ez többek között azért van, mert az az a három elem, amelyek megjelennek a Google és sok más keresőmotor találataiban. Fontos tehát, hogy ezeket az elemeket is gondosan optimalizáld webhelyed oldalain.
Megjegyeznénk továbbá, hogy ezeket a mezőket a webhely adminisztrációs felületén tudod megváltoztatni, de mivel sok webhely eltérő rendszerre épül fel, magadnak kell utánajárnod, hogy ez hol található saját szállodai webhelyeden.
Az oldal meta címének optimalizálása
A meta cím („meta title”), vagy az oldal címe az a szöveg, ami a böngésző lapfülén is megjelenik. A keresőmotorok többek között a meta cím alapján határozzák meg, hogy miről szól egy oldal tartalma, és ez által, hogy milyen beírt kifejezésekre lenne érdemes megjeleníteni a kereső felhasználóknak.
A meta címet megtekintheted úgy, hogy ráviszed az egérmutatót a böngésző lapfülére, vagy a CTRL + U lenyomásával. Ez a billentyűkombináció előhozza az oldal forráskódját, ahol a
címke (CTRL + F a kereséshez) szövege az oldal meta címe. Ezt csak megtekinteni tudod itt, módosítani nem.
Ezt a szöveget jelenítik meg a keresőmotorok a találatok között is – ez az a kattintható, általában kékkel szedett sor, ami a találatok tetején jelenik meg.
Ahhoz, hogy oldalaid meta címei a szállodai SEO-nak is megfeleljenek, érdemes odafigyelned az alábbiakra:
- A meta címeknek tartalmazniuk kell az adott oldal elsődleges kulcsszavát.
- Ez a kulcsszó jó, ha minél előrébb helyezkedik el a meta címben.
- Arra is ügyelj, hogy a cím néhány szóban összefoglalja azt, amiről az oldal tartalma szól, hogy hasznos legyen mind a keresőmotoroknak, mind pedig a felhasználóknak.
- A meta címet érdemes 50-60 karakter hosszúra korlátozni.
Az oldal meta leírásának optimalizálása
A meta leírás („meta description”) egy szöveges mező, ami – a meta címnél bővebben – leírja, hogy miről szól az adott oldal tartalma. A meta leírás nem vesz rész közvetlenül a rangsorolásban – a Google nem veszi figyelembe, amikor eldönti, hogy egy oldal megfelelő találat-e egy adott keresésre, vagy sem (más keresőmotoroknál számíthat). Azonban ez a mező segíthet kattintásra ösztönözni a kereső látogatókat azzal, hogy tartalmazza a megcélzott kulcsszót.
Érdemes megjegyezni, hogy ha a Google úgy véli, hogy a tartalom egy részlete jobban kapcsolódik a kereséshez, mint maga a meta címke, akkor ahelyett az adott szövegrészletet is megjelenítheti a találatban. Ettől függetlenül érdemes kattintásra ösztönző, hasznos meta leírást írni, hiszen nem számíthatsz rá mindig, hogy a Google talál valami jobbat a tartalomban.
A meta címkét szintén a CTRL + U billentyűkombinációval tekintheted meg az oldal forráskódjában. Itt keress rá (CTRL + F) a meta name="description" szövegre (vagy csak simán arra, hogy description), hogy megtaláld a meta leírást. Ne feledd, hogy itt csak megtekintheted ezt a mezőt – szerkeszteni nem lehet.
Ahhoz, hogy hotel SEO szempontjából erős meta leírásokat készíthess, ügyelned kell néhány dologra:
- Először is fontos, hogy a meta leírás jól összefoglalja az adott oldal tartalmát – ha például szállodád webhelyének kezdőlapján szerkeszted a meta leírást, akkor mutasd be benne szállodádat 1-2 mondatban.
- Ügyelj továbbá, hogy az adott oldal kulcszavát is tartalmazza a leírás, még akkor is, ha a Google nem veszi figyelembe a rangsorolásnál (a fent említett kattintás-ösztönzés miatt).
- A meta leírás nagyjából 150-160 karakter hosszú legyen.
Az oldal URL-jének optimalizálása
Az URL a webhely internetes címe (nem összetévesztendő a meta címmel, vagy a cikk címével), ami a böngészők URL sávjában jelenik meg. Ehhez egyszerűen csak pillants fel az adott lapfülhöz tartozó sávba a böngészőablak tetején.
A webhely URL-je is részt vesz a szállodai SEO-ban, ugyanis a keresőmotorok használják az oldalak rangsorolásához. Mint láthatod, az URL a keresőtalálatokban is megjelenik:
url példa
Szóval mitől lesz szállodai SEO szempontjából ideális egy URL? Lássuk:
- Az URL lehetőleg legyen könnyedén olvasható és értelmezhető – ne zavarja össze a felhasználókat (és persze a keresőmotorokat sem)
- Elsődlegesen tartalmazza az adott oldal megcélzott kulcsszavát, és ne többet ennél (csak legfeljebb ha nagyon szükséges)
- A szavakat a biztonság kedvéért kötőjellel válaszd el egymástól a szavakat.
Hotel SEO Nr. 4.: Optimalizáld szállodád webhelyének tartalmait
A szállodai SEO csak úgy működhet, ha van mit optimalizálni szállodád webhelyén. Ehhez természetesen tartalmakra lesz szükséged.
Webhelyed oldalainak szerkesztése során győződj meg róla, hogy minden oldal tartalmazzon egy
címkével megjelölt szöveget, amiben szerepel az oldal elsődleges kulcsszava. Érdemes csupán egyetlen
címkéjű szöveget írni az oldalra – ez általában az oldal címe (nem összekeverendő a korábban említett meta címmel). A címkékről útmutatónk második részében bővebben is szót ejtünk majd – egyelőre győződj meg róla, hogy legyen belőle egy az oldalon, ami a kulcsszót is tartalmazza.
Ez után biztosítsd, hogy az oldal fő kulcsszava az első 100 szó között is megjelenjen a fő tartalomban, tehát valahol az első 1-2 bekezdésben.
Ahogy szállodád webhelyére egyre több oldal és tartalom kerül fel, úgy egyre több felhasználó találhat majd rá szállodádra amikor ezekhez kapcsolódó témákra keres rá az interneten. Ehhez persze olyan tartalmakat kell készítened webhelyedre, amelyek érdekelhetik célközönségedet (ezek lehetnek utazási tippek, a 10 legjobb látnivaló szállodád környékén, stb.) A lényeg, hogy ezek a tartalmak hasznosak legyenek a kereső felhasználók számára és többször is tartalmazzák az adott oldal kulcsszavát, természetesen elhintve a szövegben.
A legtöbb ilyen tartalmat egy blogon érdemes elhelyezni, amelyet szállodád webhelyén belül alakítasz ki. A blog tartalmaira (oldalaira) is azok az optimalizálási javaslatok vonatkoznak, amiket fentebb említettünk. Egy blog továbbá lehetőséget kínál arra, hogy számos kulcsszót megcélozz webhelyeddel.
Útmuatónk folytatódik!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.