Nagy a baj a Facebook háza táján....
Nagy a baj a Facebook háza táján....
A Facebook haldoklik? Az adatvédelmi botrányok, az oldalak folyamatosan csökkenő elérése, mind a magán felhasználókat mind a cégeket elűzik a Facebookról. Ráébred-e Mark Zuckerberg, hogy rossz úton jár, és megtalálja-e azt az utat, amin a Google jár: Élni és élni hagyni!
A Facebook már hosszú évek óta az első számú közösségi hálózat, amely mára már több mint kétmilliárd aktív felhasználót szolgál ki minden egyes hónapban. A folyamatosan fejlesztett platform nem csak az egyszerű felhasználók, hanem a Facebookot hirdetésre használó marketingesek körében is a hétköznapok szerves részévé vált.
Amikor 2012-ben egy nagy, nemzetközi szépségipari cég tenderén vettem részt a Marketing Professzorok Kft. képviseletében, azt kérték tőlünk, csak Facebook oldalakkal számoljunk, a brandeknek ők már nem akarnak weboldalakat. Hiába magyaráztam, hogy a Facebook nem a cég tulajdona, míg egy weboldal mindig is az marad, az aktuális divatnak, a közösségi média marketing őrületnek hódolva nem voltak hajlandóak lemondani erről a tervükről, így szakmaiatlanság miatt nem voltunk hajlandóak indulni a tenderen. Ma, 2018-ban már egy jól keresőoptimalizált, értett, ismert weboldaluk lenne, nagy látogatottsággal. Helyette szinte nulla elérésű, értéktelen Facebook oldalaik vannak. A Facebook folyamatosan csökkentette az eléréseket, ahogy az egyetemi hálózatot kiépítő fiatal srácból, Mark Zuckerbergből egy harácsoló, a felhasználókból, a cégekből minden fillért kihúzó milliárdos lett.
Az utóbbi időben mind a felhasználóknak, mind a Facebookon hirdető cégeknek is meggyűlt a bajuk a közösségi hálók királyával. Ez egy nemrégiben nyilvánosságra hozott jelentésből látható – a statisztikák arra engednek következtetni, hogy a felhasználók átlagosan 24%-kal kevesebb időt töltenek a Facebookon, mint korábban. Ez egy cseppet sem elhanyagolható esés – inkább már zuhanásnak nevezhető. De mit is várhatnánk, ha a tartalomkészítőktől, az oldalak vezetőitől el kell búcsúzzunk, hiszen nem éri meg nekik a tartalomgyártás a Facebookon, mert folyamatosan csökkenti elérésüket az algoritmus? A Facebook magán jellegű felhasználói is hozzászoktak az érdekes tartalmakhoz, színes hírekhez. A felhasználói összetétel az idősebb korosztály felé tolódik el, hiszen őket érdekli leginkább a szomszéd thaiföldi utazása és azok az unalmassá vált sablonos tartalmak, melyeket most a Facebook ránk erőltet.
A közösségi média függőivé váltunk
Pedig sokak számára a mindennapok elmaradhatatlan részévé vált a közösségi média használata, legyen szó akár tartalmak nézegetéséről, megosztásáról, vagy csak beszélgetésekben való részvételről a kommentszekciókban. Mindig van valami új őrület, ami az embereket újra és újra a közösségi platformokhoz vonzza, akárcsak egy digitális mágnes.
Ez nem véletlen.
A közösségi média szándékosan úgy van kialakítva, hogy függőséget okozzon az emberekben. Mindezt olyan apróságokkal próbálja elérni (sikeresen), mint a különböző tevékenységekről küldött értesítésekkel. Egyre több értesítés, egyre több irányított forgalom szükséges a rendszer életben tartásához. Hol vannak már azok a szép idők, amikor egy bajba jutottnak pillanatok alatt összeszedtük a hiányzó, különleges vércsoporthoz tartozó vért az átömlesztéshez.
De mi a helyzet azokkal, akik számára a közösségi média a munkát jelenti?
Itt válik súlyosabbá a történet. Egy egyszerű felhasználó megengedheti magának, hogy egy-két napig ne nézzen rá közösségi fiókjára – attól még nem dől össze a világ. Azonban ha az ember a közösségi médián végzi munkája egy részét, akkor már sokkal fontosabbá válik, hogy az mennyire szolgálja ki a digitális szükségleteit a függőséget okozó manipulatív trükkök helyett.
A Facebook talán a legnagyobb „ludas” minden ilyen hálózat közül. A platform már évek óta szándékosan visszafogja azon hirdetők organikus eléréseit, akik nem hajlandók pénzt fizetni a nyilvánosságért. A legnagyobb probléma az, hogy mindez unfair előnybe helyezi azokat, akik többet hajlandóak fizetni az elérésekért.
Számtalan tisztességes Facebook oldal került a háttérbe csak ezért – mert a Facebook több pénzt akar kisajtolni az oldaltulajdonosokból. Aki nem fizet, az az egykori organikus elérései töredékére számíthat csupán.
A legtöbb felhasználó pedig észre sem vette, hogy szeretett közösségi platformjukból hirdetési platform lett.
Nincs mentség
Más keresőrendszerek stratégiáját elnézve a Facebooknak nincs mentsége erre a viselkedésre.
Példának okáért ott van a Google. Mindenki tudja, hogy a Google is fizetett hirdetéseket jelenít meg a keresőtalálati oldalain, azonban a webhelyeknek keresőoptimalizáláson keresztül esélyük van príma organikus eléréseket szerezniük. A Google nem kényszeríti a webhelyeket arra, hogy fizessenek a láthatóságukért. A fizetett hirdetések kiemelt pozícióban jelennek meg, de az organikus találatok rangsorolása nem befolyásolható pénzzel.
A Twitter már közelebb áll a Facebook stratégiájához, de még ők sem lökték annyira a háttérbe az organikus bejegyzéseket, mint a „közösségi platformok királya”.
Mit hoz a jövő?
Jó kérdés. Jelenleg úgy tűnik, hogy a Facebookon egyre nehezebb érvényesülni, ha az ember nem szeretne komoly pénzeket beleölni a hirdetésekbe. A hatékony, nagyon kreatív posztolás még hozza az eredményeket, de ki tudja meddig? Több, mint 2 millió Facebook rajongót gyűjtöttünk össze oldalainkon, melyek érdekes hírekkel teli újságokat is kiszolgálnak, mint pl. az Agrároldal.hu, a Vitorlazas. hu vagy a Magyarorszagom.hu. Nem like oldalak, nem álhírekkel vannak tele. Sokan szeretik, olvassák őket. Bár a keresőoptimalizálásnak, a hírlevél adatbázisnak köszönhetően a Facebookon kívül is sok embert elérnek, mégis érzékeny veszteség lesz számukra a közösségi média megszűnése, ha egyszer ide jutunk. A 24%-os zuhanás szintén aggasztó, azonban fontos megjegyezni, hogy sokan már lassan egy egész évtizede használják a Facebookot, és eszük ágában sincs teljesen „átköltözni” egy másik platformra.
Nem is kell ezt tenniük – hiszen az emberek egyszerre több közösségi hálózaton is jelen lehetnek, a legtöbb más és más lehetőségeket és funkciókat biztosít számukra.
Pontosan ez az, amit a marketingeseknek is meg kell érteniük – nem a Facebook a világ közepe. Minél több platformon vagy naprakész tartalmaiddal, annál könnyebben érheted majd el közönségedet ott, ahol a legszívesebben töltik a digitális közösségi idejüket – legyen az az Instagram, a Snapchat, a LinkedIn, vagy bármi más. És ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a keresőoptimalizált weboldal még mindig az online marketing alapja és csúcsa is egyben.
Ha szeretnél egy, a Facebookon is túlmutató online marketing stratégiát, kattints ide!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.