A Xiaohongshu (Little Red Book) a közösségi média és az e-kereskedelem ötvözésével forradalmasította a vásárlási élményt. Ez a platform nemcsak közösségi médiaként működik, hanem online piactér is, amely inspirációt adhat a magyar webáruházak számára. Hog...
Az AMP legnagyobb hibája és annak áthidalása
Az AMP (Accelerated Mobile Pages, azaz gyorsított mobiloldalak) egy online kezdeményezés az online mobilos tartalmak gyorsabb megjelenítése céljából. A gyorsabb mobiloldalak jobb felhasználói élményt biztosítanak, ami többek között a keresőoptimalizálásnak is jót tesz.
Az amp azonban nem tökéletes, és kialakításából adódóan egy alapvető hibával rendelkezik, amit ha az ember nem kezel megfelelően, akkor sok fejfájásra számíthat majd. A következőkben elmagyarázzuk, hogy mi ez a probléma, és hogy hogyan orvosolható.
Mi a baj az AMP-vel?
Az amp legnagyobb hibájának megértéséhez először meg kell néznünk, hogy hogyan is működik a gyorsított mobiloldalak rendszere.
A leegyszerűsített verzió az, hogy az AMP oldalakat nem a saját szervered, hanem a Google CDN-e (Content Delivery vagy Distribution Network, tehát tartalomelosztó, vagy tartalomterjesztő hálózat) tárolja. Ez azt jelenti, hogy az AMP oldalak a Google saját gyorsítótárába kerülnek bele, ahonnan a keresőmotor villámgyorsan megjelenítheti azt a felhasználóknak.
Ez mind szép és jó, egészen addig, amíg az AMP oldalt nézegető felhasználó egy olyan hivatkozásra nem kattint, ami átirányítja őt a webhely egy nem AMP-vel gyorsított oldalára. Amikor ez történik, akkor az AMP oldalról átkerül a webhely saját szerverére – és itt van a probléma gyökere.
Amikor ugyanis a felhasználó a Google AMP gyorsítótárából átlép a saját szerveredre (amit ő igazából észre sem vesz), a google statisztikája ezt úgy értelmezi majd, hogy a felhasználó egy ismeretlen, külső forrásból (a google gyorsítótára) érkezett, nem pedig a keresőből (ahonnan valóban érkezett).
Hogyan befolyásolja az AMP hibája a statisztikákat?
A statisztika az átlépéskor megszakad, és pontatlan adatokat mutat majd: ha például egy nap ezer felhasználó talál rá a webhelyre a Google-on keresgélve, de mind az AMP oldalon keresztül érkezik, akkor a Google Analytics azt mutatja majd, hogy ezek mind ismeretlen forrásból érkeztek.
További problémát jelenthet az is, ha összeszámolod az AMP oldal statisztikáit a webhely statisztikáival, mert az összes munkamenet száma így irreálisan nagy lesz. Valahányszor ugyanis egy felhasználó átlép az AMP oldalról egy saját szerveren tárolt oldalra, új munkamenetet indít (legalábbis a statisztika szempontjából – pedig valójában egy felhasználó egy látogatásáról van szó, amit a rendszer duplán számol.
Hasonlóan pontatlan lesz a visszafordulási arány is az AMP oldalon – lényegében 100%-ot mutat majd, mert minden felhasználó elhagyja a domaint, aki az AMP oldalról átlép a saját szerveren tárolt bármely oldalra – ami valójában nem kéne, hogy visszafordulásnak számítson. Ennek köszönhetően a munkamenetenként megtekintett oldalak száma és az átlagos munkamenet-időtartam is rendkívül alacsony lesz, és egyáltalán nem tükrözik majd a valóságot.
A Google hivatalos megoldása az AMP hiányosságára
Sokan ezen probléma miatt vetették el az AMP-t, hiszen a pontos statisztikák elengedhetetlenek az online marketinghez. Szerencsére a Google is felismerte ezt a problémát, és előállt egy megoldással, ami segít áthidalni azt. A módszer a „session stiching” nevet kapta, amit leginkább „munkamenet-összefűzésként” lehetne lefordítani.
A munkamenet-összefűzés lényege, hogy a kliens azonosítóját (ID) az AMP gyorsítótárból a rendszer továbbítja a saját webhely szerverére, így a Google Analytics az egész munkamenetet egyként kezeli majd – tehát a két munkamenet „összefűzésre” kerül.
A Google 2017 szeptemberében, két évvel az AMP megjelenése után állt elő ezzel a javítással. A javítás az új AMP Client ID api-t használj az azonosító (ID) továbbítására.
Hogyan alkalmazható a javítás?
A Google útmutatója alapján a munkamenet-összefűzés a következő lépésekből áll (a Google Címkekezelős verziót lejjebb találod):
1. Az AMP oldalak
“
”
részében helyezd el az alábbi címkét idézőjel nélkül:
“
”
Fontos, hogy ezt a címkét csak az AMP oldalak “
”
szekciójában helyezd el, és ne add hozzá a nem AMP oldalaidhoz!
2. Most áttérünk a NEM AMP oldalakra. Az oldalakon található Google Analytics kódhoz írd hozzá az alábbi részletet (az UA-XXXXX-Y a követésazonosító):
ga(‘create’, ‘UA-XXXXX-Y’, ‘auto’, {‘useAmpClientId’: true});
Amennyiben a Google Címkekezelőt használod, a következőket kell tenned:
1. Keresd meg a címke konfiguráció > „Beállítandó mezők” részt
2. Állítsd az useAmpClientId-t true-ra
3. Mentsd el az új beállításokat
4. Küldd el a címkét
5. Tedd közzé a tárolót
Teljes munkamenet-összefűzés alkalmazása
Az előbb bemutatott technika ugyan segít pontosabban nyomonkövetni a látogatókat, azonban még mindig hiányos.
Ha mindent jól csináltál, akkor a különböző forrásból érkező adatok a kliens azonosítóval összefűzésre kerülnek. Ez után láthatod majd, hogy kik érkeztek AMP oldalakról és kik „sima” oldalakról. A statisztika viszont sajnos még így is foghíjas lesz.
Egyrészt azért, mert nem látod majd a különbséget a saját szerveren megosztott AMP oldalak és a Google CDN-jén megosztott oldalak között. Másrészt pedig, ha a tranzakciós források megállapítása érdekében szeretnéd szegmentálni a statisztikai adatokat, akkor az AMP oldalak webes adatforrásokként szerepelnek majd 0 munkamenettel és néhány tranzakcióval.
A következőkben leírtak erre kínálnak megoldást.
Első lépés
Első lépésként navigálj a Google Analytics felületén az Adminisztrálás felületre, válaszd ki az ampprojet.org címet a fiókot, majd a tulajdont. A tulajdon neve alatt kattints a Követési adatok menüre, majd az alatta lenyíló menüben válaszd a Hivatkozókizárási lista menüpontot. Ebben a menüben add hozzá a listához az ampproject.org címet.
Ezzel eltávolíthatod az önhivatkozásokat (saját domainen belüli hivatkozások) a CDN-ből, de a Google Analyticsből nem tűnnek el a feljegyzések. Ezzel kiiktathatod a hivatkozás (forrás/médium) felülírását, amikor a felhasználó a CDN-ből átnavigál a webhelyre a második kattintásával. Így hát, amikor a forgalom a CDN-re érkezik a Google-on (organikus vagy fizetett csatornán) keresztül, akkor a rendszer annak is tekinti majd ahelyett, hogy a CDN-ről származó hivatkozás felülírná.
Ez a lépés különösen e-kereskedelmi (és persze más jellegű) webhelyek számára kiváló, mert a látogatót a CDN-en tárolt oldalra lépésétől kezdve egészen a fizetés pillanatáig nyomon lehet követni.
Második lépés
A Google továbbá azt tanácsolja, hogy az ampproject.org összes aldomainjét is add hozzá a Hivatkozókizárási listához. Erre viszont csak abban az esetben van szükség, ha webhelyedhez olyan aldomainek is tartoznak, amelyek AMP-ot használnak, vagy ha ppc landing oldalaid is AMP-pal gyorsítottak.
Harmadik lépés
Navigálj a Google Analyticsben az Adminisztrálás felüleltre, majd a fiók/tulajdon alatt kattints az Egyéni definíciók menüpontra, azon belül pedig az Egyéni dimenziókra. Itt hozz létre egy Lekérés hatókörű egyéni dimenziót AMPDOC_HOST néven. Ez után szegmentálni tudod majd a CDN-ről és az AMP-ról indult forgalmat.
Negyedik lépés
A Google Címkekezelőben állítsd be, hogy az AMP tároló oldalmegtekintései magukba foglalják az egyéni dimenziót: állítsd a Dimenzió értékét az AMPDOC_HOST-ra. Az AMPDOC_HOST-ot nem kell definiálni a változók beállításai között, így, ilyen formában is megadható értékként.
Ötödik lépés
Most már meg tudod nézni az oldalmegtekintéseket a CDN és az AMP oldalakon a tartalomjelentésekben. Ha csak a CDN-t szeretnéd megtekinteni a jelentésben, akkor szűrj CDN-re a keresőben.
Hatodik lépés
Végezetül a Google Analytics felületén válaszd a Viselkedés > Webhelytartalom > Céloldalak menüpontot, és zárd ki a „CDN” kifejezést, illetve vedd bele az „AMP” kifejezést a szűrésbe (idézőjelek nélkül), hogy csak az AMP landing oldalak adatai jelenjen