Az AMP legnagyobb hibája és annak áthidalása

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

Az AMP legnagyobb hibája és annak áthidalása

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Az AMP (Accelerated Mobile Pages, azaz gyorsított mobiloldalak) egy online kezdeményezés az online mobilos tartalmak gyorsabb megjelenítése céljából. A gyorsabb mobiloldalak jobb felhasználói élményt biztosítanak, ami többek között a keresőoptimalizálásnak is jót tesz.
 

Az AMP legnagyobb hibája és annak áthidalása

Az AMP azonban nem tökéletes, és kialakításából adódóan egy alapvető hibával rendelkezik, amit ha az ember nem kezel megfelelően, akkor sok fejfájásra számíthat majd. A következőkben elmagyarázzuk, hogy mi ez a probléma, és hogy hogyan orvosolható.

 

Mi a baj az AMP-vel?

 

Az AMP legnagyobb hibájának megértéséhez először meg kell néznünk, hogy hogyan is működik a gyorsított mobiloldalak rendszere.

 

A leegyszerűsített verzió az, hogy az AMP oldalakat nem a saját szervered, hanem a Google CDN-e (Content Delivery vagy Distribution Network, tehát tartalomelosztó, vagy tartalomterjesztő hálózat) tárolja. Ez azt jelenti, hogy az AMP oldalak a Google saját gyorsítótárába kerülnek bele, ahonnan a keresőmotor villámgyorsan megjelenítheti azt a felhasználóknak.

 

Ez mind szép és jó, egészen addig, amíg az AMP oldalt nézegető felhasználó egy olyan hivatkozásra nem kattint, ami átirányítja őt a webhely egy nem AMP-vel gyorsított oldalára. Amikor ez történik, akkor az AMP oldalról átkerül a webhely saját szerverére – és itt van a probléma gyökere.

 

Amikor ugyanis a felhasználó a Google AMP gyorsítótárából átlép a saját szerveredre (amit ő igazából észre sem vesz), a Google statisztikája ezt úgy értelmezi majd, hogy a felhasználó egy ismeretlen, külső forrásból (a Google gyorsítótára) érkezett, nem pedig a keresőből (ahonnan valóban érkezett).

 

Hogyan befolyásolja az AMP hibája a statisztikákat?

A statisztika az átlépéskor megszakad, és pontatlan adatokat mutat majd: ha például egy nap ezer felhasználó talál rá a webhelyre a Google-on keresgélve, de mind az AMP oldalon keresztül érkezik, akkor a Google Analytics azt mutatja majd, hogy ezek mind ismeretlen forrásból érkeztek.

 

További problémát jelenthet az is, ha összeszámolod az AMP oldal statisztikáit a webhely statisztikáival, mert az összes munkamenet száma így irreálisan nagy lesz. Valahányszor ugyanis egy felhasználó átlép az AMP oldalról egy saját szerveren tárolt oldalra, új munkamenetet indít (legalábbis a statisztika szempontjából – pedig valójában egy felhasználó egy látogatásáról van szó, amit a rendszer duplán számol.

 

Hasonlóan pontatlan lesz a visszafordulási arány is az AMP oldalon – lényegében 100%-ot mutat majd, mert minden felhasználó elhagyja a domaint, aki az AMP oldalról átlép a saját szerveren tárolt bármely oldalra – ami valójában nem kéne, hogy visszafordulásnak számítson. Ennek köszönhetően a munkamenetenként megtekintett oldalak száma és az átlagos munkamenet-időtartam is rendkívül alacsony lesz, és egyáltalán nem tükrözik majd a valóságot.

 

A Google hivatalos megoldása az AMP hiányosságára

 

Sokan ezen probléma miatt vetették el az AMP-t, hiszen a pontos statisztikák elengedhetetlenek az online marketinghez. Szerencsére a Google is felismerte ezt a problémát, és előállt egy megoldással, ami segít áthidalni azt. A módszer a „session stiching” nevet kapta, amit leginkább „munkamenet-összefűzésként” lehetne lefordítani.

 

A munkamenet-összefűzés lényege, hogy a kliens azonosítóját (ID) az AMP gyorsítótárból a rendszer továbbítja a saját webhely szerverére, így a Google Analytics az egész munkamenetet egyként kezeli majd – tehát a két munkamenet „összefűzésre” kerül.

 

A Google 2017 szeptemberében, két évvel az AMP megjelenése után állt elő ezzel a javítással. A javítás az új AMP Client ID API-t használj az azonosító (ID) továbbítására.

 

Hogyan alkalmazható a javítás?

A Google útmutatója alapján a munkamenet-összefűzés a következő lépésekből áll (a Google Címkekezelős verziót lejjebb találod):

 

1. Az AMP oldalak

” 

részében helyezd el az alábbi címkét idézőjel nélkül:

 

 

 


Fontos, hogy ezt a címkét csak az AMP oldalak “

 szekciójában helyezd el, és ne add hozzá a nem AMP oldalaidhoz!

 

2. Most áttérünk a NEM AMP oldalakra. Az oldalakon található Google Analytics kódhoz írd hozzá az alábbi részletet (az UA-XXXXX-Y a követésazonosító):

ga(‘create’, ‘UA-XXXXX-Y’, ‘auto’, {‘useAmpClientId’: true});

 

Amennyiben a Google Címkekezelőt használod, a következőket kell tenned:

1.    Keresd meg a Címke konfiguráció > „Beállítandó mezők” részt
2.    Állítsd az useAmpClientId-t true-ra
3.    Mentsd el az új beállításokat
4.    Küldd el a címkét
5.    Tedd közzé a tárolót

 

Teljes munkamenet-összefűzés alkalmazása

 

Az előbb bemutatott technika ugyan segít pontosabban nyomonkövetni a látogatókat, azonban még mindig hiányos.

 

Ha mindent jól csináltál, akkor a különböző forrásból érkező adatok a kliens azonosítóval összefűzésre kerülnek. Ez után láthatod majd, hogy kik érkeztek AMP oldalakról és kik „sima” oldalakról. A statisztika viszont sajnos még így is foghíjas lesz.

 

Egyrészt azért, mert nem látod majd a különbséget a saját szerveren megosztott AMP oldalak és a Google CDN-jén megosztott oldalak között. Másrészt pedig, ha a tranzakciós források megállapítása érdekében szeretnéd szegmentálni a statisztikai adatokat, akkor az AMP oldalak webes adatforrásokként szerepelnek majd 0 munkamenettel és néhány tranzakcióval.

 

A következőkben leírtak erre kínálnak megoldást.

 

Első lépés

Első lépésként navigálj a Google Analytics felületén az Adminisztrálás felületre, válaszd ki az ampprojet.org címet a fiókot, majd a tulajdont. A tulajdon neve alatt kattints a Követési adatok menüre, majd az alatta lenyíló menüben válaszd a Hivatkozókizárási lista menüpontot. Ebben a menüben add hozzá a listához az ampproject.org címet.

 

Ezzel eltávolíthatod az önhivatkozásokat (saját domainen belüli hivatkozások) a CDN-ből, de a Google Analyticsből nem tűnnek el a feljegyzések. Ezzel kiiktathatod a hivatkozás (forrás/médium) felülírását, amikor a felhasználó a CDN-ből átnavigál a webhelyre a második kattintásával. Így hát, amikor a forgalom a CDN-re érkezik a Google-on (organikus vagy fizetett csatornán) keresztül, akkor a rendszer annak is tekinti majd ahelyett, hogy a CDN-ről származó hivatkozás felülírná.

 

Ez a lépés különösen e-kereskedelmi (és persze más jellegű) webhelyek számára kiváló, mert a látogatót a CDN-en tárolt oldalra lépésétől kezdve egészen a fizetés pillanatáig nyomon lehet követni.

 

Második lépés

 

A Google továbbá azt tanácsolja, hogy az ampproject.org összes aldomainjét is add hozzá a Hivatkozókizárási listához. Erre viszont csak abban az esetben van szükség, ha webhelyedhez olyan aldomainek is tartoznak, amelyek AMP-ot használnak, vagy ha PPC landing oldalaid is AMP-pal gyorsítottak.

 

Harmadik lépés

 

Navigálj a Google Analyticsben az Adminisztrálás felüleltre, majd a fiók/tulajdon alatt kattints az Egyéni definíciók menüpontra, azon belül pedig az Egyéni dimenziókra. Itt hozz létre egy Lekérés hatókörű egyéni dimenziót AMPDOC_HOST néven. Ez után szegmentálni tudod majd a CDN-ről és az AMP-ról indult forgalmat.

 

Negyedik lépés

 

A Google Címkekezelőben állítsd be, hogy az AMP tároló oldalmegtekintései magukba foglalják az egyéni dimenziót: állítsd a Dimenzió értékét az AMPDOC_HOST-ra. Az AMPDOC_HOST-ot nem kell definiálni a változók beállításai között, így, ilyen formában is megadható értékként.

 

Ötödik lépés

 

Most már meg tudod nézni az oldalmegtekintéseket a CDN és az AMP oldalakon a tartalomjelentésekben. Ha csak a CDN-t szeretnéd megtekinteni a jelentésben, akkor szűrj CDN-re a keresőben.

 

Hatodik lépés

Végezetül a Google Analytics felületén válaszd a Viselkedés > Webhelytartalom > Céloldalak menüpontot, és zárd ki a „CDN” kifejezést, illetve vedd bele az „AMP” kifejezést a szűrésbe (idézőjelek nélkül), hogy csak az AMP landing oldalak adatai jelenjen
 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Kérje ajánlatunkat!