E-kereskedelem
Az e-kereskedelem definíciója
Az e-kereskedelem (vagyis elektronikus kereskedelem, esetleg internetes kereskedelem) az áruk és szolgáltatások interneten történő értékesítését és vásárlását jelenti, illetve az e tranzakciókhoz szükséges adatok és pénz online átutalását. Az e-kereskedelmet gyakran a kézzelfogható termékek online értékesítésére használják, de valójában minden kereskedelmi jellegű tranzakció beletartozik, ami az interneten történik.
Az e-kereskedelmet nem szabad összetéveszteni az e-üzlettel (vagyis elektronikus üzlettel), ami az interneten működő cégek működtetését, és az ahhoz tartozó feladatok kezelését jelenti.
Az e-kereskedelem rövid története
Az elektronikus kereskedelem története 1944 augusztus 11-én kezdődött, amikor egy férfi eladott egy Sting CD-t egy barátjának NetMarket („NetPiac”) nevű webhelyén keresztül, ami egy azóta is működő amerikai kereskedelmi platform.
Azóta az e-kereskedelem sokkal egyszerűbbé tette a termékek és szolgáltatások felfedezését illetve megvásárlását online üzleteken (vagy webáruházakon) keresztül. Az e-kereskedelem elterjedése a legkisebb magánvállalkozóktól kezdve a világméretű szupervállalatokig mindenki előtt új lehetőségeket nyitott meg, hiszen ma már bárki árulhatja és eladhatja termékeit illetve szolgáltatásait a megannyi erre kialakított platformok egyikén.
Az e-kereskedelmi modellek típusai
Az elektronikus kereskedelemnek négy fő típusát különböztetjük meg az alapján, hogy milyen jellegű felek között történnek a tranzakciók.
B2C (Business to Consumer)
B2C tevékenységről beszélünk, amikor egy cég egy fogyasztónak értékesít egy terméket, vagy szolgáltatást – például amikor valaki rendel magának egy új okostelefont az Interneten.
B2B (Business to Business)
Amikor két cég üzletel egymással akkor B2B tevékenységről beszélünk – például amikor egy cég felkér egy másik céget arra, hogy készítse el a webhelyét.
C2C (Consumer to Consumer)
C2C tevékenységnek nevezzük azt, amikor két fogyasztó üzletel egymással – például amikor eladod régi bútoraidat a Vaterán.
C2B (Consumer to Business)
C2B tevékenységről beszélünk, amikor egy fogyasztó értékesít valamilyen terméket vagy szolgáltatást egy cégnek, vagy vállalatnak – például amikor egy influencer szerződést köt egy céggel, és kompenzációért cserébe reklámozza annak termékeit saját közönségének.
Gyakori kérdések
Mi az az e-kereskedelem?
Az e-kereskedelem (vagy elektronikus kereskedelem) az, amikor egy cég az interneten árusítja termékeit, vagy szolgáltatásait, és a felhasználók online vásárolják, rendelik meg ezeket. A vásárlások során lebonyolított online tranzakciók is az e-kereskedelem részét képezik.
Miért hasznos az e-kereskedelem?
A hagyományos boltokban történő kereskedelemmel ellentétben az online vásárlás bárhonnan kényelmesen elvégezhető, a kereskedő félnek pedig nem feltétlenül kell üzlethelységet bérelnie a termékek értékesítéséhez.
Milyen e-kereskedelmi modellek léteznek?
B2C (egy cég fogyasztóknak értékesít), B2B (egy cég más cégeknek értékesít), C2C (egy fogyasztó más fogyasztóknak értékesít), C2B (egy fogyasztó cégeknek értékesít).