E-kereskedelem

E-kereskedelem

Az e-kereskedelem definíciója

Az e-kereskedelem (vagyis elektronikus kereskedelem, esetleg internetes kereskedelem) az áruk és szolgáltatások interneten történő értékesítését és vásárlását jelenti, illetve az e tranzakciókhoz szükséges adatok és pénz online átutalását. Az e-kereskedelmet gyakran a kézzelfogható termékek online értékesítésére használják, de valójában minden kereskedelmi jellegű tranzakció beletartozik, ami az interneten történik.

 

Az e-kereskedelmet nem szabad összetéveszteni az e-üzlettel (vagyis elektronikus üzlettel), ami az interneten működő cégek működtetését, és az ahhoz tartozó feladatok kezelését jelenti.

 

Az e-kereskedelem rövid története

Az elektronikus kereskedelem története 1944 augusztus 11-én kezdődött, amikor egy férfi eladott egy Sting CD-t egy barátjának NetMarket („NetPiac”) nevű webhelyén keresztül, ami egy azóta is működő amerikai kereskedelmi platform.

 

Azóta az e-kereskedelem sokkal egyszerűbbé tette a termékek és szolgáltatások felfedezését illetve megvásárlását online üzleteken (vagy webáruházakon) keresztül. Az e-kereskedelem elterjedése a legkisebb magánvállalkozóktól kezdve a világméretű szupervállalatokig mindenki előtt új lehetőségeket nyitott meg, hiszen ma már bárki árulhatja és eladhatja termékeit illetve szolgáltatásait a megannyi erre kialakított platformok egyikén.

 

Az e-kereskedelmi modellek típusai

Az elektronikus kereskedelemnek négy fő típusát különböztetjük meg az alapján, hogy milyen jellegű felek között történnek a tranzakciók.

 

B2C (Business to Consumer)

B2C tevékenységről beszélünk, amikor egy cég egy fogyasztónak értékesít egy terméket, vagy szolgáltatást – például amikor valaki rendel magának egy új okostelefont az Interneten.

 

B2B (Business to Business)

Amikor két cég üzletel egymással akkor B2B tevékenységről beszélünk – például amikor egy cég felkér egy másik céget arra, hogy készítse el a webhelyét.

 

C2C (Consumer to Consumer)

C2C tevékenységnek nevezzük azt, amikor két fogyasztó üzletel egymással – például amikor eladod régi bútoraidat a Vaterán.

 

C2B (Consumer to Business)

C2B tevékenységről beszélünk, amikor egy fogyasztó értékesít valamilyen terméket vagy szolgáltatást egy cégnek, vagy vállalatnak – például amikor egy influencer szerződést köt egy céggel, és kompenzációért cserébe reklámozza annak termékeit saját közönségének.

Gyakori kérdések

Kiemelt területeink