Egyre jobban elterjednek a hirdetésblokkolók, melyek nem csak a kelletlen hirdetésekre hatnak, hanem az értékes információkra is, nehézzé teszik a hirdetésekből élő újságok és a hirdető marketingesek életét is. Mit tegyünk hát? Összefoglaltuk, szerintünk mi a megoldás!
Nem könnyű az online marketingesek élete. A SEO egyre kuszábbá válik (a mesterséges intelligenciára nem egyszerű dolog optimalizálni), a PPC nem a kis pénztárcáknak való, a bannerhirdetéseket pedig egyre többen hagyják figyelmen kívül.
Ha mindez nem lenne elég, ott vannak még azok a bizonyos hirdetésblokkolók is, amelyektől sok marketinges fogja a fejét, méghozzá okkal. Cikkünkben választ adunk arra, hogy miért terjedtek el ennyire ezek az eszközök, és hogy mit tehetnek a marketingesek, a hirdetéshálózatok, és a fogyasztók, hogy egy olyan online élményt teremthessünk közösen, ami mindenkinek megfelel.
De előbb, egy fontos kérdés…
A hirdetésblokkoló (ad blocker) egy olyan számítógépes kód, amely a böngészőkbe épülve megakadályozza, hogy a webhelyeken elhelyezett hirdetések megjelenjenek a felhasználónak. A fejlettebb hirdetésblokkolók nem csak a „hagyományos” online hirdetéseket (pl. bannerek) tüntetik el, hanem a Google fizetett találatait, a YouTube videók közben bejátszott reklámokat, és a Facebook hirdetéseket is.
Ez persze egy óriási érvágás lehet a hirdetők számára – 2015-ben közel 22 milliárd dollárnyi bevételtől estek el a marketingesek a blokkolt hirdetések miatt, ez az érték azóta pedig egyre csak nőtt, hiszen egyre többen alkalmaznak ilyen kiegészítőket/bővítményeket böngészőjükben.
A legnépszerűbb hirdetésblokkoló kiegészítő az AdBlock Plus, de tucatnyi más, hasonló jellegű bővítmény is létezik, ami kifejezetten a hirdetések elrejtése céljából jött létre. Ezek a kiegészítők általában elérhetők minden népszerűbb böngészőhöz (Firefox, Chrome, Safari, Internet Explorer), és nem csak asztali böngészőkre, hanem telefonos alkalmazásokhoz is letölthetők.
Ahogy egyre többen használnak ilyen eszközöket, egyre kevesebb felhasználónak jelennek meg a hirdetések, ami mind a hirdetőnek, mind pedig a hirdetési hálózatnak veszteséget jelent, hiszen ezekből nem származik semmilyen bevétel. De miért baj ez? Kinek jó ez?
Egyedül a felhasználók járnak jól… vagy mégsem? Mint tudjuk, rengeteg online magazin, webhely vagy blog kínálja ingyenesen tartalmait az olvasóknak, és ezek első sorban (vagy kizárólag) a hirdetésekből befolyó pénzből tudnak csak gazdálkodni. Azt már megszokhattuk, hogy az online tartalmakért nem kell fizetni, de az internetes kiadóknak is vannak költségeik, amelyeket másképpen képtelenek fedezni.
Mindez azt jelenti, hogy a hirdetések blokkolásával azoknak a webhelyeknek ártanak a felhasználók, amelyeket szívesen látogatnak új, ingyenes tartalmakért. Ezzel persze néhányan tisztában vannak, és a már emlegetett, nagyon népszerű AdBlock Plus is rendelkezik egy előre összeállított „fehérlistával”, amely engedélyezésével a felhasználók átengedhetnek bizonyos hirdetéseket a kiterjesztés szűrőjén.
Minden marketinges felhasználó, de nem minden felhasználó marketinges. Felhasználói szempontból bizonyára te magad is egyet értesz azzal, hogy a hirdetések gyakran megzavarhatják a böngészési élményt.
Rengeteg webhelyen találkozhatsz ezzel a jelenséggel. Hirdetések fent, lent, jobbra, balra, a bekezdések között, stb. Ezek a hirdetések mind elterelik a figyelmet a fő tartalomról, egy gyengébb felhasználói élményt kínálva ezzel.
Tény, hogy a hirdetési hálózatoknak és sok webmesternek ezek a hirdetések az elsődleges bevételforrások, de a felhasználó érdekei egyre jobban háttérbe szorulnak és így nem csoda, hogy sokan inkább teljesen kizárják őket böngészési élményükből.
Ha változást szeretnénk látni az online hirdetések és a felhasználók közötti viszonyban, akkor mindenek előtt okosabb, kevésbé tolakodó hirdetésekre lesz szükségünk. Ez a hirdetők, a hirdetési hálózatok, és a webmesterek felelőssége és feladata – nekik kell biztosítaniuk azt a felhasználói élményt, amelyben nem a hirdetéseké a főszerep, hanem a tartalomé és a webhelyek látogatóié.
Természetesebb elhelyezést garantáló natív hirdetések és az influencer marketing (erről itt írtunk) szerencsére egyre népszerűbbek a hirdetők köreiben. Ezek az alternatívák első sorban arra koncentrálnak, hogy valamilyen értékes tartalmat kínáljanak a felhasználóknak, beleszőve ebbe a burkolt, de indokolt termékelhelyezéseket.
A hirdetésblokkolók azért jöttek létre, hogy „rendet tegyenek” az interneten, és sok webhelyet elnézve, erre valamilyen szinten szükség is volt. Nem elég, hogy a hirdetések megzavarják a látogatókat, betöltésük több sávszélességet követel meg, ami lassíthatja az oldalakat. A hirdetésblokkoló eszközök tehát több ízben is kellemesebb felhasználói élményt biztosítanak.
A rendezettebb internet létrejötte azonban nem csak az egyik oldalon (hirdetők, hálózatok, webmesterek) múlik – a felhasználóknak is tenniük kell azért, hogy megkapják, amire vágynak. Lássuk, hogy kinek mi a feladata ebben a folyamatban!
A hálózatok és hirdetők nem létezhetnének célközönségeik, vagyis a felhasználók nélkül, ezért egyértelmű, hogy a felhasználók azok, akik a változás frontján állnak majd. Felhasználóként a következőket teheted:
A kiadók kezében elképesztő felelősség és hatalom van, hiszen ingyenes, könnyedén hozzáférhető tartalmaikkal milliók világnézeteit és véleményeit befolyásolhatják az interneten. Azonban még ez a hatalom sem jogosítja fel őket arra, hogy minden szabad felületet a reklámoknak szenteljenek webhelyükön, erősen csorbítva ezzel a felhasználói élményt.
A hirdetések fontossága megkérdőjelezhetetlen a mai világban, de fontos, hogy kiadóként a felhasználói élmény elsődleges prioritást élvezzen a hirdetésekkel szemben. A megoldás tehát okosabb bevételforrások kihasználásában rejlik:
A hirdetéshálózatok feladata új módszerekkel előállni a különböző hirdetések megjelenítésére és adagolására. A Google temérdek hirdetést kezel, és bevételének nagy része ezekből származik, így nem csoda, hogy a szupervállalat is megérezte a hirdetésblokkolók hatását.
A Google Contributor egy érdekes kezdeményezés, ami lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egy bizonyos összegért cserébe „utalványt” vásárolhassanak, amelyet aztán különböző webhelyeken használhatnak fel a hirdetésmentes böngészés biztosítására.
Ez csupán egy lehetséges megoldás a sok közül – íme néhány egyéb lépés, amelyeket a hirdetéshálózatoknak kellene megtenniük:
A hirdetésblokkolók elterjedésének, és az adatkezeléssel kapcsolatos törvényeknek és botrányoknak köszönhetően egyre kevesebb márka mer pénzt fektetni az online hirdetésekbe. Azonban rengeteg olyan digitáliskampány-stratégia állítható össze, amelyek segíthetnek alkalmazkodni a változásokhoz. Ha egy márkát képviselsz, akkor az alábbi tanácsok neked szólnak:
A hirdetőknek és ügynökségeknek is hajlandóknak kell lenniük alkalmazkodni a változásokhoz. Fontos, hogy új technológiákat próbáljanak ki a hirdetések kommunikálására. A közönség folyamatos, hirdetésekkel való bombázásával csak azt érik majd el, hogy közönségük rövid időn belül elidegenedik tőlük. Lássuk, hogy mi a feladatod hirdetőként, vagy egy hirdetési ügynökség tagjaként:
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.