A LinkedIn a szakemberek első számú üzleti közösségi platformja, amely lehetőséget biztosít a vállalkozók, cégek, és munkaadók számára, hogy kapcsolatba lépjenek egymással és népszerűsíthessék saját vagy céges márkáikat. Aki B2B-vel foglalkozik, annak mindenképpen itt a helye, de persze, mint minden ilyen jellegű hálózatnak, a LinkedInnek is megvannak a saját technikái, amikkel komoly sikereket, versenyelőnyt lehet elérni. Ezekből gyűjtöttünk össze most egy csokorral 2019-re!
Habár a jelentős változások esetén mindenképpen érdemes azonnal frissíteni profilodat, ajánlott legalább évente egyszer elvégezni ezt, még akkor is, ha nem történt semmi említésre méltó az utóbbi időben. Egy egyszerű frissítés segít aktuálisabbá, relevánsabbá tenni téged (vagy márkádat) a többi felhasználó szemében. Fontos, hogy leendő ügyfeleid, üzleti partnereid, vagy éppen jövendőbeli munkaadód számára pozitív első benyomást tégy, amiben egy naprakész adatlap sokat segíthet.
Ezért több mindent tehetsz. Kezdésképpen nézd meg, hogy mikor töltöttél fel magadról legutóbb professzionális profilképet – ne feledd, első benyomások! Nem árt egy egyéni borítóképet sem feltölteni adatlapodra, ami lényegében egy hirdetőtábla márkád számára.
Elég hatásos profilod címsora? Ne feledd, csupán másodperceid vannak arra, hogy felkeltsd egy látogató érdeklődését, és bevonzd azokat, akikkel érdemes lenne üzleti kapcsolatba lépned. Fontos, hogy minden elérhetőséged friss legyen, és legalább webhelyedet, blogodat, illetve email címedet feltüntesd profilodon.
A Summary, vagyis Összegzés rész különösen fontos – itt összesen 2000 karakterben írhatod le, hogy ki vagy, mit csinálsz, és – ami talán a legfontosabb – hogy hogyan segítesz ügyfeleidnek (ha ilyen jellegű munkát végzel).
Az évek során sok olyan kapcsolatot szed össze az ember, akiket valójában nem ismer, és semmi értelme, hogy szerepeljenek a listán. Érdemes tehát szelektálni egy kicsit, és törölni azokat a kapcsolatokat, akikre nincs szükséged, vagy sosem kommunikáltál velük.
Ez valójában fontosabb, mint gondolnád – a LinkedIn algoritmusa határozza meg, hogy mely kapcsolataid látják majd a tartalmakat, amiket megosztasz. Ha a rendszer olyan felhasználóknak jeleníti meg tartalmaidat, akik nem igazán érdeklődnek ezek iránt, akkor kevesebb esélyed lesz arra, hogy a felhasználók reagáljanak ezekre a tartalmakra.
Sajnos nem csak a Facebook, hanem a LinkedIn hírfolyamán is gyakran jelenhetnek meg olyan tartalmak, amikért a felhasználók nem rajonganak, azonban kevesen tudják, hogy a LinkedIn algoritmusát be lehet „tanítani” arra, hogy kevesebb ilyen bejegyzést jelenítsen meg. Valahányszor valamilyen ilyen jellegű tartalmat látsz, kattints a bejegyzés jobb felső sarkában található három szürke pöttyre, majd válaszd a „Hide this post”, vagyis „Bejegyzés elrejtése” opciót. Minél több bejegyzést rejtesz el, annál jobban fogja tudni a LinkedIn, hogy milyen dolgok iránt nem érdeklődsz, és később alapból kevesebb ilyen tartalom jelenik majd meg hírfolyamodon.
Valahányszor egy új bejegyzést publikálsz a LinkedInen, a rendszer algoritmusa eldönti, hogy hány felhasználó hírfolyamában jelenik az meg – ez többek között azon is múlik, hogy az adott bejegyzés mekkora aktivitást vált ki azokból a felhasználókból, akiknek először megjelenik. Emlékszel a második pontra a cikkben? Ezért fontos csak az érdeklődő kapcsolatokat megtartani.
A különböző bejegyzéstípusok más és más mértékű nyilvánosságot kapnak a LinkedIn algoritmusából – ezek a következők:
Ha hivatkozást szeretnél posztolni, akkor két opciód van. Az első (legjobb) opció, hogy a hivatkozás előtt írsz néhány mondatot arról, hogy mit is rejt maga mögött a hivatkozás, és hogy miért érdemes meglátogatni. Ezt egy szöveges bejegyzésnek készíted el, amihez rögtön publikálás után egy hozzászólás formájában hozzáadod a linket, így az nem a bejegyzésbe kerül bele.
A második opció egy történetet írni a hivatkozás előtt, ami magával ragadja az olvasókat, és felkelti az érdeklődésüket, hogy nagyobb eséllyel kattintsanak rá a hivatkozásra. Ezután szintén az első hozzászólóként helyezd el a hivatkozást a bejegyzés alá, rögtön miután posztoltad azt.
A közvetlenül feltöltött (vagy „natív”) videók ötször valószínűbb, hogy beszélgetésre ösztönzik kapcsolataidat, mint bármilyen más tartalomtípus, és mint azt már tudod, minél sűrűbben tudod aktivizálni kapcsolataidat, annál több felhasználónak jelenhetnek meg tartalmaid.
Videók feltöltésekor fontos, hogy minél hamarabb a lényegre térj, hiszen az emberek csupán néhány másodpercig hajlandók odafigyelni valamire. Próbáld beleszorítani mondandód velejét 60 másodpercbe, és összpontosíts egyetlen témára anélkül, hogy eltérnél a tárgytól.
Fontos továbbá az is, hogy feliratozd videóidat, mert a legtöbb felhasználó valószínűleg hang nélkül fogja nézni őket. A videók automatikusan elindulnak ugyan a hírfolyamban, de le is lesznek némítva. Tégy egy szívességet magadnak és kapcsolataidnak is, és feliratkozd videóidat, hogy hang nélkül is érthető legyen a lényegük.
Szeretnéd kihozni a maximumot online jelenlétedből? Többre vágysz, mint amit most el tudsz érni? Segítünk! Vedd fel velünk a kapcsolatot ITT!
Manapság nagy értéke van a közösségi bizonyítékoknak – akár egy új fodrászt szeretne az ember, akár egy marketing tanácsadóra van szüksége, sokan a közösségi oldalakon olvasott vélemények alapján döntik el, hogy kit választanak. A legtöbben automatikusan jobban bíznak egy másik egyenrangú ügyfél véleményében (még ha az teljesen ismeretlen is), mint abban, amit egy márka állít magáról. A közösségi bizonyítékoknak óriási befolyásoló hatalmuk van az emberek (és cégek) vásárlási döntései felett.
Érdemes minél több hiteles ajánlást szerezni a LinkedInen, de nem csak ezek mennyisége, hanem frissességük is számít. Egy 4-5 éves ajánlás 4-5 évvel ezelőtti tevékenységeidről szól, nem arról, amit most csinálsz. Ha ajánlást kérsz valakitől, akkor érdemes konkrétan megmondani, hogy melyik tulajdonságodat emeljék ki az ajánlásban, illetve hogy említsék meg (ez nagyon fontos), hogy milyen eredményeket értek el a segítségeddel (legyen szó ügyfelekről, vagy éppen üzleti partnerekről). Nem ajánlott az alapértelmezett ajánláskérő üzenetet küldeni, hiszen így nem tudod megfogalmazni, hogy pontosan miről is szeretnél ajánlást kapni.
A LinkedInen megszerzett ajánlásaidat aztán más közösségi platformokon és webhelyeden is megjelenítheted.
Az, hogy milyen módon jelensz meg rendszeresen (akár online akár offline környezetben) rengeteg üzleti lehetőséget hajthat a malmodra. A LinkedInen a „megjelenést” úgy kell érteni, hogy hogyan kommunikálsz a kapcsolataiddal személyes üzenetek, bejegyzések, hozzászólások formájában, és hogy általánosságban tanúbizonyságot adsz szakértelmedről, illetve arról, hogy mik azok a dolgok, amik mellett kiállsz.
Kommunikációd során elnyerheted majd azok bizalmát, akik követik tevékenységeidet, és biztos lehetsz benne, hogy többen figyelik bejegyzéseidet, mint amennyien reagálnak is rájuk, vagy üzenetet küldenek neked.
Hasonlóképpen, ha gondosan megválogatod, hogy kiket követsz, és kiknek a bejegyzéseire reagálsz (és hogyan), akkor egyre nagyobb tekintélyt, befolyást szerezhetsz saját vagy személyes márkádnak a LinkedInen.
Azzal, hogy aktívan igyekszel segíteni másoknak akár problémamegoldással, akár tanácsadással, és hogy általánosságban őszinte érdeklődést mutatsz mások dolgai iránt, hosszútávú, kölcsönösen előnyös kapcsolatokat építhetsz ki, amelyek akár legnagyobb üzleti fogásaid is lehetnek.
Mindemellett ez abban is segít majd, hogy szakértői, gondolatvezetői státuszba emeld magad a többi felhasználó szemében, és olyasvalakiként jelenj meg, aki érti is, amit csinál.
Mindebben az alábbi tevékenységek segíthetnek:
Ha szeretnél kissé kiemelkedni a megszokott szöveges üzenetek közül (amikkel egyébként semmi baj nincs), akkor küldj hangos üzeneteket kapcsolataidnak a LinkedIn mobilalkalmazásából!
Egy rövid üzenettel a személy, akivel kapcsolatban állsz hallhatja a hangod, és sokkal tömörebben meg tudod fogalmazni így mondanivalódat, mint néhány sor szöveggel. Ez a funkció csak a LinkedIn mobilalkalmazásában érhető el, amelyben képeket és dokumentumokat is csatolhatsz üzeneteidhez. Ezt szintén érdemes kihasználni, amennyiben indokolt!
Ha a LinkedInt egy ingyenes fiókkal használod, akkor ez a tipp különösen neked szól. Ha sikerült felállítanod egy ideális ügyfélperszónát, akkor minden bizonnyal olyan személyekre keresel majd rá, akik passzolnak ehhez a fiktív ügyfélhez (vagy éppen üzleti partnerhez, alkalmazotthoz, stb).
Azonban ahelyett, hogy rendszeresen elvégeznéd ugyan azt a keresést a platformon, beállíthatsz egy automatikus értesítést is, hogy a LinkedIn emailben figyelmeztessen, valahányszor egy olyan felhasználót talál, aki megfelel ezeknek a kritériumoknak. Lényegében a LinkedIn folyamatosan automatikusan keresi neked az ideális ügyfeleket/partnereket.
Miután elindítottál egy keresést a tetszőleges paraméterekkel (keresés szövege, szűrők, stb.), kattints a „Create search alert” gombra a keresés mellett jobb oldalon. Ezt a funkciót meglepően kevesen használják ki, pedig nagyon hasznos és kényelmes megoldás a leadek kiszűrésére!
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.