Vásárlási folyamat
A vásárlási folyamat definíciója
A vásárlási folyamat az a folyamat, amely során vásárló felismeri, hogy van egy bizonyos problémája, majd felkutatja, értékeli, végül pedig megvásárolja azokat a termékeket vagy szolgáltatásokat, amelyek megoldják ezt a problémát.
A vásárlási folyamat lépései
1. A probléma felismerése
Ahhoz, hogy a vásárlási folyamat elkezdődhessen, a lehetséges vásárlónak el kell ismernie, hogy jelenleg más helyzetben van, mint amiben lenni szeretne. Talán máshogy látja magát, mint szeretné, vagy szüksége van valamire, ami nincs a birtokában, és így tovább. Ez a szükség egy problémát jelent a lehetséges vásárló számára.
Ugyanakkor, ez a szükség egy lehetőséget kínál a marketingesnek, hiszen a megfelelő marketingeszközökkel segíthet rávezetni a lehetséges vásárlót, hogy felismerje ezen problémáját. Marketinges szempontból a vásárlási folyamat első szakaszában tartalommarketinget érdemes alkalmazni ehhez. Ossz meg olyan tartalmakat, amelyek hasznosnak bizonyulhatnak ideális ügyfeleid számára, illetve tégy fel kérdéseket, amikkel bevonhatod a lehetséges vásárlót a vásárlási folyamatba. A lehetséges vásárló így könnyebben ráeszmél majd, hogy van egy bizonyos problémája, amit meg kell oldania.
2. Az információ felkutatása
Miután a lehetséges vásárló azonosította problémáját, elkezd információt keresni arról, hogy hogyan oldhatná meg azt a problémát. Ha valakinek kezd tönkremenni a hajszárítója, akkor elkezd hajszárítók után kutatni. Ha valakinek fáj a foga, akkor fogorvost keres magának, és így tovább.
Marketingesként úgy célozhatod meg ezt a problémát, hogy szakértőként tünteted fel márkádat vagy egy ügyfeled márkáját az adott releváns területen (legyen szó a hajszárítókról, a fogápolásról stb.) Ebben szintén a tartalommarketing segíthet, hiszen hasznos, értékes, szakmai anyagok megosztásával bebizonyíthatod, hogy az általad képviselt márka valóban ért ahhoz, amivel foglalkozik. Ez segít megnyerni a lehetséges vásárló bizalmát.
3. Az alternatívák összehasonlítása
A lehetséges vásárló utánanézett a lehetséges megoldásoknak, és talált néhány márkát, terméket vagy szolgáltatást, amelyek megadhatnák azt neki. Ideje összevetni a lehetséges alternatívákat, hogy kiválaszthassa közülük a legjobbakat.
Itt kell bebizonyítanod a lehetséges vásárlónak, hogy a te megoldásod a legjobb számára. Ki kell hangsúlyoznod, hogy mi teszi egyedivé azt, amit kínálsz, és hogy miért érdemes téged választania az alternatívák helyett. Talán a lehető legjobb árakat biztosítod, vagy olyan funkciói vannak termékeidnek, amiket egyetlen másik gyártó sem kínál, és így tovább.
4. A vásárlói döntéshozás
Ebben a szakaszban a lehetséges vásárló ismeri az opcióit, tisztában van vele, hogy melyik termék mit kínál, hogy milyen árakkal kell számolnia, illetve, hogy milyen fizetési opciói vannak. A következő lépés tehát eldöntenie, hogy szeretne-e vásárolni, vagy sem.
Ezen a ponton kell meggyőznöd a lehetséges vásárlót arról, hogy miért éri meg tőled vásárolnia. Tüntesd fel korábbi ügyfeleid pozitív visszajelzéseit, a biztonságos online fizetést igazoló tanúsítványaidat, a pénzvisszatérítési garanciádat és minden egyéb tényezőt, ami biztonságérzetet kelt a lehetséges vásárlóban. A cél az, hogy magabiztosan, ne pedig kételkedve érkezzen meg a vásárlás döntő pillanatához.
Ha egy lehetséges vásárló ezen a ponton szakítja meg a vásárlási folyamatot, akkor a későbbiekben remarketing technikákkal hívhatod fel a figyelmét ismét kínálatodra. Ez azért fontos, mert előfordulhat, hogy a lehetséges vásárló készen állt a rendelésre, de valamilyen külső tényező miatt nem véglegesíthette azt.
5. A vásárlás
A lehetséges vásárló teljes mértékben készen áll arra, hogy véglegesítse a vásárlását. Minden konverzióhoz vezető lépésen túl van, és nincs más hátra, mint rákattintani a „Rendelés” gombra. Na persze, ha a rendelési felület nem elég egyértelmű, túlságosan összetett, vagy nem túl bizalomgerjesztő (lásd: előző pont), akkor a lehetséges vásárló szó szerint az utolsó pillanatban is úgy dönthet, hogy nem fejezi be vásárlását.
Helyezd magad ügyfeleid helyébe, és menj végig te is a vásárlási procedúrán. Lassú itt-ott a rendelési felület? Jól el lehet olvasni okostelefonokon és asztali számítógépeken is? Átlátható a rendelési űrlap? Ezeket a problémákat mind orvosolnod kell.
6. A vásárlást követő értékelés
A vásárlási folyamat nem ér véget vásárlás véglegesítésével. Még ez után is el lehet veszíteni az újonnan szerzett ügyfelet, és mindazt a bevételt, amit a későbbiekben hozna a cég számára. Miután a vásárló megrendelte a terméket vagy szolgáltatást, és használni kezdte azt, el fogja dönteni, hogy elégedett-e vele, és hogy a későbbiekben ismét ezt a márkád választaná-e, ha hasonló szüksége, problémája adódna.
Ha a vásárló úgy véli, hogy hibát követett el a rendeléssel, akkor visszaküldheti a terméket. Ezeket az eseteket néha meg lehet oldani egy egyszerű cserével, de egyáltalán nem biztos, hogy a vásárló ismét az adott márkát választja majd.
Érdemes a kézbesítés után néhány nappal egy automatikus kérdőívet küldeni az ügyfél email címére, és megérdeklődni, hogy elégedett volt-e a vásárlási folyamattal, illetve a termékkel vagy szolgáltatással.
Gyakori kérdések
Mi az a vásárlási folyamat?
Az a folyamat, amely során egy lehetséges ügyfél felismeri egy problémáját, felkutatja a lehetséges megoldásokat, végül pedig kiválasztja és megvásárolja a számára megfelelő opciót.
Mi a marketing szerepe a vásárlási folyamat során?
A marketing célja meggyőzni a lehetséges vásárlót, hogy egy adott márka termékei vagy szolgáltatásai kínálják a legideálisabb megoldást az azonosított problémára, majd rávezetni a lehetséges ügyfelet a vásárlásra.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.