Vendégblogolás kezdőknek – a modern SEO turbója
Vendégblogolás kezdőknek – a modern SEO turbója
A vendégblogolásnak (vendégcikkek írása mások blogjaira) temérdek előnye van: az ember nem csak új kapcsolatokra tehet szert, de tartalmai ezen új kapcsolatok olvasóihoz is eljutnak. Ezen felül, a linkmarketing révén fontos elem a keresőopitmalizálásnak is.
Keresőoptimalizálás és PR tevékenység egyben
SEO és a vendégblogok
A linkek erejéről már mindenki hallott, aki valaha foglalkozott a SEO-val. Minden online marketing iránt nyitott emberben élénken él az emlék, amikor a 2014-es választások előtt a Google-be beírva a rablók szóra a Fidesz.hu jött elsőnek. Sokszor említem egyetemi óráimon is ezt a példát, hiszen nagyon szemléletesen mutatja a linkek erejét. Az igazsághoz azonban hozzá tartozik, hogy ma ezt már nem lehetne olyan egyszerűen kivitelezni, ahogy ezt 2014-ben az ellenzék tette. Nyilvánvaló, hogy a Fidesz.hu-n nem írt senki arról, hogy milyen rablók vannak, csupán a kívülről, a websitera mutató linkek ereje emelte a találati lista első helyére az oldalt. Bár ma is a rangsorolás egyik legfontosabb eleme, a Google algoritmusa ma már ennél jóval okosabb, nem lehet egy halom irreleváns linkkel egy szót sikeresen keresőoptimalizálni. Minőségi linkek kellenek, ezeket pedig nehezebb megszerezni, mint valaha. De van egy módszer erre, és ez nem más, mint a vendégblogokon elhelyezett linkek.
PR és a vendégblogolás
Minél több jól ismert személy adja nevét tartalmaidhoz, annál nagyobb tekintélynek örvendhetsz majd, és idővel talán pont te leszel az, akit egy kezdő felkeres hasonló kéréssel. Ha az adott blognak van közösségi média tábora is, akkor még a social marketing erejére is számíthatsz. Sokan tudják, hogy a Marketing Professzorok több mint 2 millió Facebook rajongót ér el oldalaikon keresztül, így gyakran keresnek meg éppen emiatt minket is hasonló kérésekkel.
De ne szaladjunk ennyire előre. Önálló blogvezetéssel manapság elképesztően nehezen csinál magának nevet az ember, éppen ezért olyan fontos megpróbálkozni a vendégblogolással egy kis „kezdőlöket” reményében. Lássuk hát, hogy miről is van szó.
A vendégbloggerek útja
Néhány sorral feljebb azt írtuk, hogy az önálló blogírással nehezen csinálhat nevet magának az ember – igazság szerint ez éppen úgy igaz a vendégblogolásra is. Ez persze nem volt mindig így, de ma már ez a helyzet.
Minél nagyobbá válik valaki neve a blogok világában, annál több felelősség nehezedik a vállára, és annál több olyan ember találja meg, mint te – akik vendégblogolni szeretnének náluk. Éppen ezért egyre nehezebbnek tűnik bejutni ezekbe az „elit körökbe”. Nehéz, de nem lehetetlen.
De ejtsünk egy pár szót a forgalomépítésről. A forgalomépítésnek két fajtája van: az egyik fajta akkor is működik, amikor az embernek nincs saját közönsége, a másik pedig csak akkor, amikor van.
Amennyiben vendégbloggerként kezded pályafutásod, bizonyára az előbbi kategóriába tartozol, tehát egyelőre nem rendelkezel saját közönséggel. Ilyen esetben az interjúztatás és a vendégblogolás az a két technika, amelyekkel a legjobb eredményeket érheted el. Az alábbiakban e két technika elegyéről beszélünk majd.
Hogyan kezdj neki?
Habár a profi bloggerek mind más irányból közelítik meg a vendégblogolás kérdését, egyvalamiben mindannyian egyetértenek – ha úgy keresel fel valakit vendégblog ajánlattal, hogy az a valaki még soha sem hallott rólad, akkor jobb, ha nem is pazarolod az idődet.
Az ilyen nagyobb bloggereket azonban szerencsére nem nehéz utolérni. Ha azt szeretnéd, hogy egyre több helyen lássák nevedet, akkor kövesd őket az összes lehetséges közösségi platformon, kedveld a bejegyzéseiket, írj hozzászólásokat, stb. Ezzel már egy lépéssel közelebb kerülhetsz hozzájuk, de valójában még semmit nem tettél azért, hogy igazi kapcsolatot építs ki velük. Mi tehát a következő fázis?
Itt jönnek a képbe az úgynevezett összefoglaló cikkek.
Egy összefoglaló cikk lényegében több rövid interjú, amelyeket egyetlen cikkben gyűjtesz össze. Hogy hogyan juthatsz hozzá ezekhez? Fel kell keresned néhány szakértőt (természetesen olyanokat, akik a te területeddel foglalkoznak), és fel kell tenned nekik ugyan azt a kérdést. Az így kapott válaszokból áll össze az összefoglaló cikk.
Egy összefoglaló cikkhez tehát először is ki kell találnod egy kérdést, aztán meg kell találnod azokat a szakértőket, akik választ adhatnak erre a kérdésre. Miután megszerezted e-mail címeiket is, fel kell venned velük a kapcsolatot, majd összeállítanod a cikket a válaszaikból, és végül valahogyan népszerűsítened azt.
Ezen lépések közül a kapcsolatfelvétel, vagyis a kapcsolatépítés az, ami több magyarázatot igényelhet. Ez következik most.
Amit a kapcsolatépítésről tudnod kell
Egy összefoglaló cikk elkészítése során egy szakértővel összesen általában ötször adódik alkalmad felvenni a kapcsolatot (amennyiben az adott szakértő az elejétől a végéig hajlandó együttműködni veled). Ideális esetben következő folyamat zajlik le:
- Elküldöd első e-mailedet a kiszemelt szakértőnek.
- A célszemély választ küld az üzenetedre.
- Megköszönöd neki egy e-mailben.
- Értesíted, hogy az összefoglaló cikk nyilvánosan elérhetővé vált blogodon.
- Válaszul ő is felhívja rá a figyelmed, hogy megosztotta cikkedet a követőivel.
E folyamat nem kevés lehetőséget biztosít arra, hogy megerősítsd a kapcsolatod egy addig ismeretlen szakértővel. Ha minden jól sikerült, akkor jöhet a következő lépés: egy második összefoglaló cikk.
A módszer itt szinte teljesen egyezik legelső összefoglalód elkészítésével, azonban most már új szakértőknek is elküldheted új kérdésedet, és feltüntetheted e-mailedben, hogy korábban már több embertől is választ kaptál. Ezt az e-mail végén érdemes megemlíteni, valahogy így:
Csak hogy biztosan tudja, hogy jó társaságra számíthat, íme azon szakértők listája, akik korábban már válaszoltak:
- Szakértő 1 az 1-Blogról
- Szakértő 2 a 2-Blogról
- Szakértő 3 a 3-Blogról
- Stb…
Körvonalazódik már, hogy miben rejlik az ilyen összefoglaló cikkek ereje? Minél több szakértő nevét látják az újonnan felkeresett személyek, annál inkább érdemesnek látják majd, hogy válaszoljanak kérdéseidre. Minden összefoglaló e-mail az előzőekre épül, mindegyik egyre nagyobb lesz, és egyre több választ kapsz majd rájuk.
Ideje vendégcikket írni
Végre elérkeztél a téma érdekesebb részéhez, ideje megtervezni első vendégcikkedet. Ezzel nem érdemes foglalkozni, míg nincs néhány sikeres összefoglaló cikk, amihez több szakértő is a nevét adta – ha fel tudsz sorolni legalább 40-45 ilyet, akkor ideje megtenni a következő lépést.
Ha több tucat szakértővel sikerült felvenned a kapcsolatot (pozitív végeredménnyel), akkor nagy valószínűséggel egy-kettővel közelebbről is megismerkedhettél. Ezen szakértők közül bizonyára többeknek is van saját blogjuk, amelyekre szívesen fogadnak majd tőled vendégcikket – hiszen már nem vagy teljesen idegen számukra.
Vendégcikkeid elsődleges feladata eleinte saját domained tekintélyének (domain authority – DA) fellendítése lesz. Ehhez először össze kell gyűjtened azon szakértők blogjainak DA értékét, akiknél szeretnél vendégcikkeket elhelyezni.
Használd a Moz Open Site Explorer eszközét, és másold be a célszemély domainjét, hogy kiderítsd, milyen DA tartozik hozzá. Az így kapott értékeket (1-100) egy Excel táblában gyűjtsd össze a szakértők neve, e-mail címe és domain neve mellett. Ezek után nincs más dolgod. mint a DA oszlop szerint sorba rendezni a listaelemeket, és elvetni minden 30 alatti DA értékűt ezek közül, ugyanis ezek nem sokat segíthetnek webhelyed saját tekintélyén.
Miről érdemes írni?
Gondolj bele, hogy mi az, amit igazán szeretsz, amiről a legszívesebben írnál. Megvan? Felejtsd el.
A blogbejegyzések nem magadnak, hanem olvasóidnak szólnak, vendégblogolás esetén pedig a másik blog olvasótáborának igényeit kell figyelembe venned, ha azt szeretnéd, hogy cikked sikeres legyen. Koncentrálj tehát arra, amit ők szeretnének, és garantáltan népszerűbbé válsz majd közöttük.
Sokak próbálnak ihletet meríteni a legnépszerűbb, legfelkapottabb témákból, vagy a legfrissebb feltett kérdésekből egy-egy bejegyzés hozzászólásai között. Ez a módszer, habár segít eldönteni, hogy miről lenne érdemes írni, egyetlen nagy hibával rendelkezik – elképesztően időigényes.
Van azonban egy ennél sokkal gyorsabb és hatékonyabb módszer, ami garantálja, hogy választott témád maximálisan releváns lesz a kiszemelt blog olvasói számára. Nem kell mást tenned, mint ellátogatnod a blogra, és megvizsgálni a top 5-10 legolvasottabb/legfelkapottabb/legtöbb hozzászólással rendelkező cikket. A legtöbb blog rendelkezik egy ilyen részleggel, ahol értesülhetsz arról, hogy mely témák a legnépszerűbbek az olvasók között.
Vizsgáld meg a blog top 10 bejegyzését, és jegyezd fel a következőket: a cikk témája, a főcím stílusa, a bevezető stílusa és végül a terjedelem.
Általában ezek a bejegyzések legfeljebb 2-3 témában íródtak, így a kör már ezzel sokat szűkíthető. Egy idő után egyre tisztábbá válik majd, hogy milyen jellegű cikkek a népszerűbbek az olvasók között. Látni fogod, hogy milyen témákban érdemes megírni vendégcikkedet, milyen tartalmat kell ígérjen a cikk címe, milyen bevezetővel kelthető fel az olvasók érdeklődése, és hogy mekkora méretű tartalmat érdemes megfogalmazni az „emészthetőség” érdekében.
Az első próbálkozás
Felvetted a kapcsolatot néhány szakértővel, ismered blogjaik felépítését, és olvasóik igényeit – ideje felkeresni őket egy vendégcikkel. Ahogy eddigi kapcsolatépítésedet, úgy ezt a lépést is a korábbi összefoglaló cikkek sikerére kell felépítened.
Keresd fel a kiszemelt szakértőt, és közöld vele, hogy nagyon örülsz annak, hogy volt olyan kedves, és időt szánt arra, hogy megválaszolja korábbi kérdésed vagy kérdéseidet. Ez után említsd meg, hogy van néhány ötleted lehetséges vendégcikk témákra, és kérdezd meg, hogy elfogad-e a blogján ilyen külső forrásból származó bejegyzéseket (persze ezt csak akkor kell megkérdezni, ha a blogon sehol nincs feltüntetve egyértelműen, hogy van-e lehetőség ilyen cikkek beküldésére).
Ez után néhány pontban sorold fel azt a kb. 3 ötletet, amelyeket a top 10 bejegyzés alapján összeszedtél.
Ne felejtsd el egy jól átlátható táblázatban feljegyezni, hogy milyen ötleteid vannak, hogy ezeket kinek küldted el eddig, illetve mikor, és hogy ki melyik cikkötletbe egyezett bele. Nagyon fontos, hogy ne küldd el ugyan azt az ötletet két embernek!
Munkára fel!
Amint valaki elfogadott egy ötletet, ideje kidolgozni az eddig csak vázlatosan létező jegyzetet egy teljes cikké. Ezt minden esetben fejezd be a megbeszélt határidőig, és ne felejtsd el összegyűjteni az összes cikkhez tartozó képet egy zip fájlban.
Előfordulhat, hogy külön személyes (korlátozott) hozzáférést kapsz majd az adott bloghoz, ahová saját magadnak kell feltöltened cikked tartalmát, és megformáznod azt. Más esetekben csak a cikk anyagát kell elküldened, és a szerkesztő gondoskodik róla, hogy az megjelenjen a blogon.
Akár magad kell feltöltsd a cikket, akár csak el kell küldened, minden esetben értesítsd a blog tulajdonosát, vagy a kijelölt szerkesztőt, hogy a tartalom készen áll (és feltöltötted, vagy ebben az e-mailben mellékeled a képekkel együtt). Ajánld fel továbbá segítségedet a cikk megformázásában is, első sorban a belső hivatkozások elhelyezése miatt.
Sokak feledkeznek meg az egyik legfontosabb dologról – a szerző bemutatkozásáról. Ezt minden esetben mellékeld a cikkhez! Ezeket is érdemes megvizsgálni a blogbejegyzéseknél, és ezek alapján készíteni egy sajátot, hasonló formázással, stílussal és terjedelemmel. Ideális esetben ez a bemutatkozás tartalmazza, hogy mivel foglalkozol, hogy mikkel segítheted az olvasót, és persze egy hivatkozást saját webhelyedre vagy blogodra. Érdemes még egy előnyös profilképet is mellékelni.
Törődj az olvasókkal
A blog olvasói immáron a te olvasóid is (pontosabban vendégcikkedé), így a cikk tartalmával kapcsolatos felmerülő kérdésekre a te feladatod lesz választ adni is – az olvasók általában azt várják el, hogy az válaszoljon a kérdéseikre, aki a cikket írta.
Érdemes további interakcióra buzdítani az olvasókat a cikk végén – bátorítsd őket arra, hogy írjanak hozzászólásokat és kérdezzenek a cikkel kapcsolatban. Ez azért is fontos, mert minél több hozzászólás érkezik egy bejegyzésre, a Google annál fontosabbnak tartja majd az adott tartalmat, ami segít a rangsorolásban – ez pedig nagyon fontos mind a te, mind a blog tulajdonosa számára is.
Ideális esetben néhány, de legkésőbb 24 órán belül reagálj a kérdésekre és a megjegyzésekre. Az olvasók így látni fogják, hogy valóban érdekel a véleményük, és ez a bizalomépítésben is rengeteget számít. Nem feltétlenül muszáj tehát terjengős, részletes válaszokat írni minden megjegyzéshez – a lényeg a kapcsolatteremtés.
Végezetül
Fussuk át röviden, hogy mikről is volt szó a fent leírtakban.
Amennyiben még nincsenek olvasóid, a leghatékonyabb technikák az interjúztatás és a vendégcikkek írása. Mi ezeket kombináltuk, és átvettük, hogy hogyan segíthetnek az összefoglaló cikkek abban, hogy megismertesd saját magad néhány szakértővel, mielőtt megpróbálnál vendégcikkeket küldeni nekik.
Az összefoglaló cikkek elkészítése során kiépítesz néhány erősebb kapcsolatot a szakterületeddel foglalkozó szakértőkkel, akiknek aztán néhány cikkötletet küldesz. Ha valamelyikőjük érdeklődik egy-egy ilyen cikk iránt, akkor elkészíted azt és elküldöd nekik, majd figyeled a cikkre érkező hozzászólásokat és reagálsz rájuk.
Kezdhettük volna ezzel a rövid összefoglalóval is a cikket, de mint láthattad, rengeteg apró részlete van a folyamatnak, amelyeket megfelelő sorrendben kell elvégezned. Sok szerencsét a vendégblogoláshoz!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.