A turisztikai keresőoptimalizálás, vagyis SEO egy ijesztően összetett dolog. Rengeteg hibát elkövethetsz, ami rontja helyezésedet a Google találati listáján. Mutatjuk, mit tegyél és mit ne 2019-ben!
A turisztikai keresőoptimalizálás, vagyis SEO egy ijesztően összetett dolog. Egy utazási iroda webhelyén megszámlálhatatlanul sok oldalt, repülőinformációt, foglalási adatot, üresedési adatot, célállomást és egyebeket kell kezelniük a marketingeseknek, nem is beszélve a megannyi API-ról, amik használhatóvá teszik a szolgáltatást különböző eszközökön is.
Mindezt figyelembe véve SEO szempontjából nem éppen leányálom turisztikai webhelyet kezelni.
Értelemszerűen rengeteg hiba becsúszhat az optimalizáláskor, ha ennyi mindenre kell odafigyelni, de egy kis odafigyeléssel, és következő listánkkal elkerülheted/kiszűrheted/kijavíthatod a figyelmetlenségből adódó SEO problémákat!
Egy utazási webhelyen temérdek szűrő áll a felhasználók rendelkezésére, amikkel pontosan megadhatják, hogy mikor szeretnének utazni, hová, hogy milyen szolgáltatásokra vágynak, és így tovább.
Egy utazás összes lehetséges paramétere megjelenik az URL-ben, ami komoly problémaforrás lehet, mert óvatlanságból indexelhetők maradnak a keresőmotorok számára. A baj az, hogy ezek az oldalak csak egy adott felhasználó számára értékesek, amit a keresőmotorok nem igazán szeretnek. Ez több okból is bajos lehet:
Először is nyisd meg a Google Search Console eszközét, és vess egy pillantást az Index Lefedettség jelentésre. Kattints az Érvényes szűrőre a grafikon felett, és nézd meg, hogy volt-e mostanában nagyobb ugrás az indexelt oldalak mennyiségében. Ha találsz ilyet, és tudod, hogy nem egy szándékos művelet eredménye, akkor lehet, hogy feleslegesen indexelt oldalaid vannak.
A következő lépés végezni egy site: keresést a Google-on, például site:webhelyem.hu – ez felsorolja majd az összes indexelt oldalt webhelyedről. Érdemes megjegyezni, hogy a találatok száma eltérhet attól, amit a Google Search Console az érvényes szűrőn belül mutat.
Ha sok olyan URL-t látsz a találatok között, amiknek nincs helyük az indexben, akkor szükséged lesz egy teljes URL listára az összes oldaladról, illetve arról, hogy indexelhetőek-e, vagy sem. Ezt többféle eszközzel is elkészítheted webhelyedről.
A problémát többféleképpen is megoldhatod:
Nem csak a SEO változik, hanem az emberek hozzáállása is az internethez. Ma már nem érdemes kulcsszavakkal teli meta címeket írni az oldalaknak, mert a felhasználók nem ezekre fognak rákattintani. Az átkattintások pedig - mint bizonyára tudod – fontos relevanciajelzők a Google irányába.
Szóval hogyan lehet jobb meta címeket írni? Nos, mindenképpen próbálj meg hatni a felhasználók érzelmeire. Az emberek az élmények reményében fizetnek be utazásokra – ezeket az élményéhes érzelmeket kell megcéloznod. Nézd meg, hogy jelenleg hogyan prezentálod kínálatodat, és gondolkodj el rajta, hogy milyen érzelmeket váltana ez ki egy felhasználóból.
A számozott listák nagyon hatékonyak tudnak lenni, és jól összefoglalják a különböző információkat, amikre egy átlagos látogató kíváncsi lehet. Igyekezz minél több információt elhelyezni az ilyen cikkekben, és tükrözze ezt azok címe is.
Használj erőteljes kifejezéseket, úgymint prémium, titkos, lenyűgöző, varázslatos, csodálatos, bizonyított, garantált, pihentető, kaland, biztonságos, vendégszerető, stb.
Fel is tüntetheted a legalacsonyabb árat a címben.
Próbálj nem automatikusan generált címeket adni oldalaidnak. Persze érdemes továbbra is a megfelelő kulcsszavakat elhelyezni bennük, de igyekezz túllépni a NÉV – HELYSZÍN – MÁRKANÉV sablonon.
A turisztikai szektorban rendszeresen váltogatják egymást a forgalmas és kevésbé forgalmas időszakok (akár szezontól függetlenül is), és ezzel együtt az utazni vágyók szándékai is. Másképpen megfogalmazva: az emberek az év különböző részeiben más és más élményekre vágynak, tehát máshogyan is kell kommunikálni velük.
Mi a megoldás?
Ahhoz, hogy megfelelően célozhasd meg célközönségedet, ki kell derítened, hogy mikor mire keresnek rá a legsűrűbben.
Az utazási tippek, blogok, és útmutatók különálló iparágnak számítanak, de még a kisebb utazási irodák is megcélozhatják maguknak ezt a piacot. Persze nehéz felvenni a versenyt az olyan óriásokkal, mint a TripAdvisor – az utazási irodák általában nehezebben rangsorolnak, mint az utazóblogok, hiszen az utóbbiak sokkal függetlenebbek és hitelesebbek a felhasználók szemében.
Ha szeretnél kitűnni a tömegből, akkor választanod kell valamit, és minden erőddel arra összpontosítani, hogy jobbat kínálj belőle, mint bárki más.
Biztosan sok olyan utazási iroda webhelyén jártál már, ahol időjárás-jelentéseket, járatidőket, térképeket, és top 10 listákat találtál. Ezekkel a világon semmi baj nincs, csak éppen semmiben nem különböznek a több tucat egyéb, hasonló webhelytől.
Derítsd ki (például a fent említett módszerek valamelyikével), hogy mi az, ami iránt érdeklődnek az emberek utazási témában, és fókuszálj arra – lehetőleg csak arra. Idővel jó eséllyel a te webhelyed lesz az, ami a meghatározó forrásként él majd az emberek tudatában, akár a nemzetközi utazási szabályokról, akár a legjobb éttermekről, akár az időjárásról legyen szó.
Meglepő módon sok utazási webhelyen nincs kereső funkció. Ez nagy hiba, ugyanis az ilyen webhelyeken a rengeteg oldaluk miatt nehéz navigálni, és a keresés igazán megkönnyítheti a felhasználók dolgát.
A keresésekből te is rengeteg információt leszűrhetsz, és nem csak azt, hogy pontosan mire is keresnek rá a felhasználók. Például megnézheted, hogy mely oldalakon mire kíváncsiak az emberek. Lehet, hogy a landing oldalakról hiányzik valamilyen fontos információ, mert sokan arra keresnek rá, miután oda kerülnek? Esetleg van valami, amire gyakran rákeresnek a kezdőlapon? Jobb lenne külön gombot kihelyezni ennek?
Azon kívül, hogy értelemszerűen el kell helyezned egy keresőt webhelyeden, a Google Analytics felületén is érdemes bekapcsolni a keresési analitika követését:
Előbb vagy utóbb minden felhasználó találkozik egy 404-es hibával, és akárcsak bármilyen más problémát, ezt sem mindegy, hogy hogyan kezeled. Sok webmester humorosra fogja ezeket az oldalakat, hiszen a sablonos 404 hibaoldalak akár ijesztőek is lehetnek a felhasználók számára, akik rögtön sarkon is fordulnak, miután meglátnak egyet.
Egy egyszerű „Hoppá, valami nincs rendben…” kezdetű hibaüzenet sokkal barátságosabb, és még tippeket is lehet adni a felhasználónak, hogy mi történhetett (elírt URL cím, rossz hivatkozás, stb.) Ami talán a legfontosabb, egy gombot is el lehet helyezni az oldalon, ami azonnal visszaröpíti a felhasználót a kezdőlapra.
Szóval mi kell egy jó egyéni 404-es hibaoldalhoz?
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.