A 10 legfontosabb tartalommarketing-trend, amelyek kihatnak majd 2020-as tartalomélmény-stratégiádra
A 10 legfontosabb tartalommarketing-trend, amelyek kihatnak majd 2020-as tartalomélmény-stratégiádra
Habár a tartalom maga továbbra is releváns és egyre központibb részét képezi a marketingnek, a tartalom elkészítése, terjesztése, és fogyasztása folyamatosan változik, és drasztikusan változni is fog az elkövetkezendő néhány esztendőben. Ebben a cikkben a top 10 tartalommarketing-trendről lesz szó, amelyek jelentős kihatással lesznek majd tartalomélmény-stratégiádra!
Vajon a mai szöveges tartalmak lesznek 2020 magnókazettái? Mennyire vagyunk felkészülve marketingesekként arra, hogy megjósoljuk, miként változnak majd a fogyasztók tartalom-felfedezési, fogyasztási, és megosztási preferenciái illetve szokásai? Hogyan hathat ki ez a tudás arra, hogy hogyan tervezzük meg tartalomélmény-stratégiáinkat a közeljövőben? Milyen technológiákról kell tudnunk, és milyenekkel kell kísérleteznünk mostanában? Milyen készségekre lesz szükségük a tartalommarketinges csapatoknak, hogy elkészítsék és kivitelezzék a jövő tartalomélményeit? A Content Experience Explainer e számában belevetjük magunkat azokba a nagyobb trendekbe és témákba, amelyeket a progresszív tartalommarketingeseknek fontolóra kell venniük, hogy egy lépéssel a mezőny – és ügyfeleik – előtt maradhassanak!
1. Adatalapú kreativitás
Ma, amikor az üzletben minden adatalapú, vajon mennyire van lemaradva a kreativitás és a storytelling? Akár arra használjuk az adatokat, hogy kivitelezzünk egy „nagy kreatív ötletet” egy szokatlan, de hatékony módon; vagy akár arra, hogy személyre szabjuk vele a tartalmakat és ajánlatokat, az adatnak a továbbiakban is fontos szerepe lesz a kreatív folyamatban. Az adatok, a technológia, és a nagyszerű storytelling egy olyan gépezetté álltak össze, amelyek a relevancia, a személyre szabottság, és a kreativitás erejével juttatják el új területekre a márkákat.
2. Dinamikus, személyre szabott tartalomfolyamok
Ahogyan azt a tartalommarketing élményalapú megközelítése kapcsán már emlegettük, a tartalommarketing ma már nem csak arról szól, hogy a lehetséges ügyfelek különálló tartalmakat fogyasztanak a vásárlói utazás véletlenszerű pontjain. Mivel az „identity resolution”, és az CDP-khez (ügyféladat-platformok) hasonló technológiák lehetővé teszik egy egységes ügyfélkép felállítását több eszközön és platformon is, a „dinamikus tartalomfolyamok” elkészítése is lehetséges. Létrehozhatunk egy egész tartalomcsomagot, amit teljes mértékben egy egyéni ügyfél utazásához igazíthatunk.
Lehetőségünk van okos javasló-motorokat és mesterséges intelligenciát alkalmazni, hogy a lehetséges ügyfeleket szándékosan egy informált döntés irányába tessékelhessük; személyre szabott tartalomfolyamokat megjeleníteni a visszatérő webhelylátogatók számára identitás-címkék segítségével; és válaszalapú „következő legjobb tartalmakkal” gondozni a lehetséges ügyfeleket emailen keresztül.
Az igazi cél azonban az 1:1-hez tartalomélmény – ami nem csak a személyhez igazított, hanem a tranzakció kontextusához is. Ez a megközelítés figyelembe venné, hogy minden személy egyedi perszónát képvisel; és másképpen viselkedik és reagál majd, ha például egy szakember, egy édesanya, vagy egy páciens a tartalom fogyasztója.
3. Többcsatornás tartalomstratégiák
Az ügyfél mindenütt ott van – minden csatornán, platformon, és eszközön – és így a tartalmainknak is ott kell lenniük. Függetlenül attól, hogy hogyan és hol lépnek kapcsolatba a tartalmakkal, a lehetséges ügyfelek egy gördülékeny élményre vágynak.
Egy többcsatornás tartalomterv nem olyan egyszerű, mint újrahasznosítani egy tartalmat többféle csatornán, platformon, vagy eszközön való fogyasztásra. Lényege, hogy értelmeznünk kell, milyen platformokat és csatornákat milyen információszerzési szükségeltekre, és az utazások mely szakaszaiban használnak szívesebben a lehetséges ügyfelek; és hogy a tartalmakat e rálátás alapján készítsük el.
4. Partnerkapcsolatok és együttműködések márkák között
Ez a trend a B2B marketingben kezd szárnyra kapni. Egyre gyakrabban áll össze két azonos célközönségű, de egymást kiegészítő kínálatot felmutató márka, hogy együttes erővel készítsenek útmutatókat és e-könyveket vagy webináriumokat.
A B2C világában is láthattunk már példákat arra, ahogy két egymást kiegészítő márka összeállt hogy plusz értéket kínáljon a fogyasztóknak. Egy kozmetikai cég például együttműködhet egy ruházati márkával, hogy készítsenek egy videót a legújabb stílusokról és trendekről; míg egy autós cég együttműködhet egy utazási céggel hogy tartalmakat készítsenek az autós utazásokról.
5. A pillanatban történő / mikropillanat tartalommarketing
A Google szerint a fogyasztókat 2019-ben és a későbbiekben a mikropillanatok kihasználásával lehet aktivitásra késztetni. Habár egy ilyen kezdeményezés alapját egy vásárlói utazás részletes megtervezése jelentené, a porgresszív tartalommarketingesek tudják, hogy a tartalmak célja nem csak az értékesítés, hanem az is, hogy hasznosak legyenek, amikor az ügyfeleknek a legnagyobb szükségük van rájuk.
A Google szavaival élve márkatartalmaknak a „tudni szeretnék valamit”, „menni szeretnék valahová”, csinálni szeretnék valamit”, és „vásárolni szeretnék valamit” spektrum minden pillanatában ott kell lenniük, hasznosaknak kell lenniük, és felelősségre vonhatóknak kell lenniük. A tartalomterjesztő rendszereknek nem csak a személyt kell felismerniük, hanem az adott interakció vagy tranzakció kontextusát is.
6. Beszélgetésszerű tartalommarketing chatbotokkal és MI-vel
Az olyan hagyományos „interaktív tartalmak”, mint a kérdőívek, és a különféle eszközök egy valósidejű aktivitásnak teret adó átalakítást kapnak mesterséges intelligenciának, a chatbotoknak, és az MI-vel felszerelt chatbotoknak köszönhetően! Ezek a technológiák nem csak 24X7 hozzáférést biztosítanak, hanem értelmes beszélgetéseket és céltudatos válaszokat is lehetővé tesznek.
A fárasztó űrlapkitöltésektől kezdve a lehetséges ügyfelek intelligens tartalomjavaslatokkal való webhelyen tartásáig, a beszélgetésszerű tartalommarketing-megoldások kezdik átformálni a call-to-action (felhívások) koncepcióját. A marketingvezetők úgy készülhetnek fel erre a jövőre, hogy házon belüli kompetenciát szereznek a tartalomírásban az ilyen MI-alapú technológiák, és az MI-vel működő tartalomkészítő eszközök oktatására. Lényegében olyan emberekre lesz szükségük, akik képesek a gépeket emberibb módon megszólaltatni, mint valaha.
7. Értékmutatók
A mérhetőség és az üzleti célokhoz való stratégiai hozzájárulás kétségkívül a progresszív tartalommarketingesek céljai közé tartoznak. Azonban a mérés kontextusa a mennyiségi mutatókról (forgalom és látogatások) az értékekre (oldalon töltött idő, megosztások és aktivitás, a vásárlói utazás során elfogyasztott tartalmak száma, stb.), illetve az egyedülálló tartalmakról a dinamikus tartalomfolyamokra kezd átállni.
A marketingesek ma készen állnak prémiumot fizetni azoknak a kiadóknak, akik magas aktivitást képesek felmutatni a közönségek és a tartalmak között – míg nem is olyan régen, minden arról szólt, hogy mely kiadók képesek felmutatni a legtöbb forgalmat.
8. Okos tartalmak
A progresszív marketingesek fokozott érdeklődést mutatnak az IoT (dolgok internete) és az okoseszközök iránt, illetve hogy ezek milyen szerepet játszanak a vásárlók utazásában és életében. Mindez természetesen felveti a kérdést: vajon hogyan szeretnék fogyasztani a márkás tartalmakat, illetve hogyan lépnének kapcsolatba velük ezeken a platformokon?
Habár még csak kialakulófélben van, a korán kezdőknek komoly lehetőségük van értelmezni a vásárlók viselkedését és interakcióit az IoT-tal és más okos tartalmakkal, és olyan tartalom-megközelítésekkel kísérletezniük, amelyek a legtöbbet hozzák ki ebből a lehetőségből.
Vajon változik majd a világ, és idővel üzenetküldő robotok és okoshangfalak válogatják össze és olvassák fel nekünk a tartalmakat? Vagy feltűnik majd egy teljesen új, váratlan módja az annak, ahogy kapcsolatba lépünk az okoseszközökkel? Az olyan marketingesek számára, akik korai előnyökre szeretnének lecsapni, érdemes kijelölni valakit a csapatból, aki nyomon követi az ilyen technológiákat, illetve nyitva tartja a szemét az új lehetőségekre a különféle kereskedelmi bemutatókon és a mainstream médiába.
9. A „keresés” változó világa
A keresés nem az, ami valaha volt, és most nem a Google folyamatosan változó algoritmusairól van szó. A hangalapú, vizuális, és vertikális keresés hagyományos keresőstratégiákba való beépítéséhez újra kell tanítani a tartalomkészítőket, hogy megismerjék ezen új keresőcsatornák működését, hogy hogyan és mikor használják őket a fogyasztók, és biztosítani kell, hogy mindez intelligensen bele legyen építve a tartalommarketing-stratégiába is. Az holisztikus keresőtudás elengedhetetlen lesz az okostartalom-marketing csapatok részére, a 2020-as és azon túli keresőoptimalizáláshoz.
Például, a vertikális keresés általában a vásárlói utazás utolsó szakaszaiban történik. A vertikális tartalomigényekhez készített tartalmaknak tehát a döntéshozást kell megkönnyíteniük, nem pedig az tudatosság megerősítésével foglalkozniuk. A platformkeresés szintén egyre népszerűbb – jelentős számú ügyfél az Amazonon, vagy preferált közösségi média webhelyén (például az Instagramon) fog hozzá a termékkereséshez, nem pedig a Google-ön. Ezeken a feltörekvő keresőplatformokon sokkal nagyobb az esély arra, hogy a keresés aktivitássá alakuljon át.
10. Tartalom a közösségeknek
Hasonló gondolkodású közösségek, egyenrangú tagok alkotta közösségek, közösségek a Facebookon, a Slacken, a LinkedInen, a Redditen, a Quorán, vagy a WhatsAppon: bárhová is nézel, úgy tűnik, hogy a fogyasztók számára a témaalapú közösségek váltak a független vélemények, visszajelzések, és javaslatok forrásává azon termékekkel kapcsolatban, amelyek vásárlását fontolgatják.
A progresszív marketingesek kezdik megérteni, hogy ahhoz, hogy igazán hasznosíthassák a közösségalapú tartalommarketing-lehetőségeket, egy újfajta tartalom-megközelítésre lesz szükségük, ami minden tekintetben a lekérdezésekre adott valósidejű válaszokról szól, a branding bármilyen eleme nélkül.
A helyi tartalmak, és a regionális nyelveken íródott tartalmak fontossága is egyre nő, bármilyen globális is egy márka, vagy annak ügyfelei, hiszen e közösségek közül számos földrajzilag alakul ki.
Végezetül, az influencer és szóbeszédalapú marketingstratégiákat is át kell értékelni az ilyen egyre növekvő, egy márka iránt sem elfogult közösségek kontextusában, hogy olyan meggyőző beszélgetéseket lehessen kialakítani, amelyek segíthetnek az ilyen közösségek és az azokat alkotó fogyasztók megismerésében.
Írta: Mocsonoky Csaba | Ez a cikk eredetileg a MarTech Advisoron jelent meg.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.