A storytelling definíciója és szerepe az online marketingben

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
Főoldal > Szakszótár > Storytelling

Storytelling


Instagram logo

KÖVESS MINKET

ISTAGRAMMON


A storytelling definíciója

A storytelling (magyarul „történetmesélés”) az a folyamat, amely során tények és elbeszélés segítségével kommunikálsz valamit célközönségednek. Léteznek valós történetek, és olyan történetek is, amelyeket némileg kiszíneztek, hogy alapvető üzenetük érthetőbb legyen.

 

A storytelling definiálásához hasznos lehet figyelembe venni azokat a dolgokat, amik jellemzők a storytellingre, és azokat, amik nem:

A storytelling:

  • Hasznos információkat közöl egy elbeszélés keretei között
  • Motiválja csapatodat, vagy célközönségedet
  • Olyasmi, ami mellett márkád kiáll
  • Az ügyfeleidről (vagy néha csapatod tagjairól) szól
  • Érzelmes és magával ragadó
  • Bevezetésből, tárgyalásból és befejezésből áll
  • Interakció márkád és ügyfeleid között

 

A storytelling NEM:

  • Bármilyen hosszú cikk
  • Az értékesítései céljaid
  • Egy hirdetés
  • A márkádról szól
  • Unalmas
  • Valami „izgalmas”, ami nemrég történt
  • Értékesítési szöveg

 

Az emberek azóta mesélnek egymásnak történeteket, mióta kommunikálni tudnak egymással, így nem csoda, hogy a storytelling minden kultúrában és társadalomban jelen van valamilyen formában. A történeteket, még ha eredetileg különböző nyelveken is íródtak, bármilyen kultúra és nemzedék képes értelmezni. A történetek teret engednek a képzelőerőnknek, és segítenek, hogy egy közösség részének érezhessük magunkat – függetlenül attól, hogy mi meséljük vagy hallgatjuk-e őket.

Történeteket bárki el tud mesélni, azonban vannak, akik szakmai szinten űzik a storytellinget cégük, márkájuk, vagy egy ügyfelük képviseletében – ők a marketingesek, a tartalomkészítők, és a PR-osok.

 

Mitől lesz jó egy történet?

Fontos leszögezni, hogy ez egy szubjektív kérdés. Lehetetlen olyan történetet találni, amit mindenki szeret, ahogy olyat is, amit mindenki megvetne. Vannak azonban olyan elemek, amelyek vitathatatlanul jobbá tehetik a storytelling élményét mind a mesélő, mind pedig a közönség számára:

  • Szórakoztató: A jó történetek magukkal ragadják a közönségüket, és végig megtartják a figyelmüket.
  • Tanulságos: A jó történetek felkeltik az emberek érdeklődését az adott téma iránt, és hasznos információkat kínálnak róla.
  • Átérezhető: Egy jó történettel a közönségből többen is tudnak azonosulni, hiszen olyan érzelmekre hat, amit a legtöbben megtapasztaltak már.
  • Rendezett: A jó történeteknek feszes szerkezetük van, ami segít érthetően átadni az alapvető üzenetüket, hogy a közönség könnyedén értelmezni tudja azt.
  • Emlékezetes: Akár mert humorosak, botrányosak, meghatók, vagy meghökkentők, a jó történetekre a közönség tagjai sokáig emlékezni fognak.

 

Egy történetnek három fő elemre van szüksége:

  • Karakterekre: Minden történetben kell legyen legalább egy karakter, akivel a közönség tagjai együtt tudnak érezni, akivel azonosulni tudnak. Ő az a fő elem a történetben, aki kapcsolatot képez márkád és közönséged között. Ha közönséged képes beleélni magát a történetbe a karakteren keresztül, akkor sokkal valószínűbb, hogy válaszolnak majd a felhívásra.
  • Konfliktus: A konfliktus az a folyamat, amely során a karakter megbirkózik egy kihívással. Ez az elem váltja ki az érzelmeket a közönségből, és további kapcsolatokat képez köztük és a karakter között. Ha nincs konfliktus, és nincs érzelmeket kiváltó tanulása történetednek, akkor jó eséllyel nem is igazi történetet próbálsz elmesélni.
  • Megoldás: Minden történetnek van egy befejezése, de nem muszáj, hogy jó befejezés legyen. A befejezés összegzi a történetet, és felhívást (CTA) állít a közönség elé.

 

A storytelling menete

Mivel a storytelling, azaz a történetek elmesélése egy művészeti forma, kreativitást, tudást, és rengeteg gyakorlást követel meg a mesélőtől. Mint minden művészeti ágazatnak, a storytellingnek is van egy menete, ami minden cégnél egyedi – tudják, hogy hogyan építsenek fel és adjanak elő egy olyan történetet, hogy az hasson a közönségükre.

Ez a menet rendkívül fontos egy cég számára, hiszen temérdek olyan adatot, tényt és üzenetet kell beleszőniük történeteikbe, méghozzá úgy, hogy azok végig követhetők és érdekesek maradjanak célközönségük számára.

Lássuk tehát, hogy milyen lépésekre érdemes osztani egy történet megalkotását!

 

1. Ismerd meg közönségedet

Mielőtt elkezdenéd megírni történetedet, jó, ha tudod, hogy kiknek szól majd. Kik lesznek azok, akikre a legnagyobb hatással lesz mondandód? Kik lesznek azok, akik pozitívan reagálnak felhívásodra? Mindehhez ismerned kell célközönségedet.

Az első lépés tehát célpiacod alapos vizsgálata, illetve a buyer personák kialakítása lesz. Ez a lépés segít megismerni azokat, akiknek történeteid szólnak (akik megnézik, meghallgatják, elolvassák őket), és iránymutatást kínál majd a következő lépésekhez is, miközben kialakítod történeted alapjait.

 

2. Fogalmazd meg történeted alapvető üzenetét

Akármilyen hosszú is történeted, rendelkeznie kell egy alapvető üzenettel. Ez az a gondolat, amire történeted felépül majd, így hát fontos, hogy a legelején megfogalmazd.

Mit szeretnél elérni storytellingeddel? Egy terméket próbálsz eladni? Esetleg egy szolgáltatást szeretnél bemutatni közönségednek? Talán egy közelgő esemény beharangozójára épül fel történeted? Mi a történet lényege? Próbáld az alapvető üzenetet 6-10 szóban megfogalmazni. Amíg ez nem sikerül, nincs alapvető üzenetedet, amire felépíthetsz egy történetet.

 

3. Döntsd el, hogy milyen történetet fogsz elmesélni

Nem minden történet egyforma – szerencsére. Ha szeretnéd meghatározni, hogy milyen történetet is próbálsz elmesélni, találd ki, hogy milyen érzelmeket, reakciókat szeretnél kiváltani közönségedből. Ez segít meghatározni a történet menetét, illetve, hogy milyen formában szerepeljen benne az alapvető üzeneted.

  • Ha cselekvésre buzdítanál: Történetednek ábrázolnia kell, hogy korábban egy ilyen cselekvés hogyan segített valakinek, vagy változtatta meg valaki életét. El kell magyaráznod, hogy közönséged tagjai hogyan tehetik meg ugyan ezt, a hasonló eredmények reményében. Ne részletezd túl a dolgokat, és ne térj le a tárgyról, hogy közönséged tagjai végig a cselekvésre összpontosíthassák figyelmüket.
  • Ha magadról mesélnél az embereknek: Adj elő egy őszinte történetet, ami emberi küzdelmeket, megpróbáltatásokat, kudarcokat és győzelmeket is megemlít. A vásárlók manapság az olyan márkákhoz vonzódnak, amelyek hitelesek a marketingjükben, és ez a storytellingre is vonatkozik.
  • Ha értékeket szeretnél szemléltetni: Mesélj el egy olyan történetet, amiben gyakori érzelmek, karakterek és helyzetek jelennek meg, hogy a közönség azonosulni tudjon vele, és megérthesse, hogyan kötődik a történet saját életükhöz. Ez minden történetben fontos, de nélkülözhetetlen, ha olyan értékekre próbálod felhívni az emberek figyelmét, amiket nem mindenki ért, vagy fogad el.
  • Ha közösséget építenél vagy együttműködésre buzdítanál: Egy olyan történetre lesz szükséged, ami arra ösztönzi az embereket, hogy vitassák meg egymással a történetben elhangzottakat. Szintén egy olyan helyzetre lesz szükséged, amikbe többen is bele tudják élni magukat, és magukra ismernek a főszereplőben. Minél semlegesebbek karaktereid és helyzeteid, annál többek tudnak majd együttérezni történeteddel.
  • Ha tudást szeretnél átadni: Mesélj el egy olyan történetet, amiben próbálkozások, kísérletek menetét szemlélteted, hogy a közönség tudja, miként sikerült rábukkanni egy megoldásra, illetve alkalmazni azt.

 

4. Fogalmazd meg felhívásodat

Történeted célja és felhívása (CTA) hasonlóak ugyan, de a CTA lesz az, ami megfogalmazza, hogy mire szeretnéd rávenni közönségedet, miután a történeted végére értek.

Mi az, amit szeretnél, hogy közönséged csináljon, miután befejezte történetedet? Vásároljanak meg egy terméket? Iratkozzanak fel egy hírlevélre? Adományozzanak egy jótékonysági célra? Ezt a történet céljával párhuzamosan fogalmazd meg, hogy biztosan passzoljanak egymáshoz.

 

5. Válassz storytelling médiumot

Egy történetnek többféleképpen is alakot ölthet, ami meghatározza, hogy az emberek hogyan élhetik át az adott történetet. Egyes történeteket olvasnak, míg másokat hallgatnak, vagy néznek. Történeted médiuma a történet jellegétől, célközönségétől, illetve a rendelkezésedre álló időtől és erőforrásoktól is függ.

Lássuk, hogy milyen médiumokat használhatsz történeted elmeséléséhez:

  • Írott történetek: Könyvek, újságcikkek, blogbejegyzések – ezek mind írott történetek. Általában csak szövegekből állnak, habár egyesek képes illusztrációkat is tartalmazhatnak. Ezeket a legegyszerűbb elkészíteni, hiszen minden történetet meg kell írni, de az írott történetekkel más dolgod nem is igazán lesz, miután elkészültek.
  • Elmondott történetek: Ezeket a történeteket személyesen adja elő valaki, például egy előadáson, egy konferencián, stb. Mivel egy élő, és vágatlan előadásmódról van szó, ezek a történetek komoly felkészülést és sok gyakorlást igényelnek, hogy hatásosan lehessen elmesélni őket, és érzelmeket lehessen kiváltani velük a hallgatóságból.
  • Hangos történetek: Ezeket a történeteket szintén szóban meséli el valaki, azonban nem élőben kerülnek előadásra, hanem előre rögzített hanganyagokként. Sok podcast történetek előadásáról szól, és egy jó mikrofonnal manapság bárki készíthet ilyen felvételeket.
  • Digitális történetek: A videók, animációk, interaktív történetek és játékok mind digitális történeteknek számítanak. Természetesen ezekkel a médiumokkal lehet a legjobban szemléltetni a történetek alapvető üzenetét, de egyben ezek a legköltségesebb és legmunkaigényesebb opciók is.

 

6. Írd meg történetedet

Itt az ideje, hogy a fentiek figyelembevételével megírd, felvedd, meganimáld stb. történetedet, attól függően, hogy milyen médiumon keresztül zajlik majd a storytelling.

Ez után már csak az maradt, hogy előadd történetedet a megfelelő közönségnek!




Gyakori kérdések


Mi az a storytelling?

Marketingüzeneted elbeszélés formájú közlése célközönségeddel. A szó maga „történetmesélést” jelent. Ezek a történetek szólhatnak márkádról, vagy lehetnek akár elégedett ügyfeleid sikertörténetei is.


Mi a storytelling célja?

A storytelling abban segít, hogy célközönséged könnyebben tudjon azonosulni történeteiddel, és így márkáddal is.


Online marketing

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2021.09.30-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Fizikai cím

A fizikai cím definíciója A fizikai cím az emailt feladó...

Közösségbefolyásoló marketing

A közösségbefolyásoló marketing definíciója Akkor...

Breadcrumb

Mit jelent a breadcrumb, vagy breadcrumb navigáció? A breadcrumb egy...

Partnerhivatkozás

A partnerhivatkozás, vagy partner link egy egyéni hivatkozás, amely két...

Minőségindex

A Yahoo! Japán sajátos minőségi mérőértéke (a Google...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.