notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Mit jelentenek a különböző átirányítások?

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
Főoldal > Melyik átirányítást használjam?

Melyik átirányítást használjam?


2020/11/07
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

SEO szakemberként vagy webhelytulajdonosként előbb vagy utóbb kénytelen leszel átirányításokat létrehozni. Valahányszor törölsz egy oldalt, megváltoztatsz egy URL-t, vagy új domainre váltasz, át kell irányítanod régi URL-jeidet egy újra. Az URL-ek átirányítása a SEO szempontjából is nagyon fontos feladat, de elsőre kissé ijesztő lehet.

Mit jelentenek a különböző átirányítások?
Youtube logo

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

Az átirányítások azt jelzik egy keresőmotor (vagy egy felhasználó böngészője) számára, hogy egy keresett URL tartalma átmenetileg vagy véglegesen másik címre költözött át. Azonban egyáltalán nem mindegy, hogy melyik átirányítást használod, ezek ugyanis komoly hatással lesznek SEO-dra Az alábbiakban megismerkedhetsz a különböző átirányítási módszerekkel, és hogy mikor melyiket ajánlott használni.

 

Miért van szükség átirányításokra?

Az átirányításokat általánosságban érdemes elkerülni, de ha mindenképpen muszáj átirányítanod URL-jeidet, akkor fontos, hogy megfelelően tedd azt. Az URL-ek átirányítása valójában egy teljesen általános webhely-karbantartási feladat, amit minden webmesternek és SEO szakembernek ismernie kell.

 

Az átirányításokra többféle okból is szükség lehet – ezek a leggyakoribbak:

  • Töröltél egy oldalt vagy bejegyzést
  • Frissítettél vagy megváltoztattál egy tartalmat úgy, hogy URL-változásra is szükség volt
  • Kulcsszó kannibalizációs problémákat oldottál meg
  • Új domainre költöztetted webhelyedet
  • El akarod hagyni a www-t webhelyed címéből
  • Engedélyezted a permalinkeket a WordPress rendszerében
  • Webhelyeket egyesítesz
  • Másik CMS-re váltasz
  • Más URL szerkezetre váltasz

 

A HTTP állapotkódok és az átirányítások

Cikk inline

Hogy megértsd az átirányítások működését, és tudd, hogyan befolyásolhatod, hogy mivel válaszol a szerver egy böngészőnek (vagy keresőmotornak), meg kell ismerkedned néhány HTTP állapotkóddal.

 

A HTTP állapotkódok olyan fix számkódok, amiket a szerver a böngészőnek küld, miután az lekért róla egy dokumentumot (általában egy weboldalt). Számos állapotkód létezik, úgymint 200, 301, 404 vagy 503 – mindegyiknek megvan a maga jelentése, amit a böngésző értelmezni tud. A 404-es állapotkód például azt jelenti, hogy a kért oldal nem található meg az adott URL-en. Az 503-as állapotkód azt jelenti, hogy a szerver átmenetileg nem működik (nem lehet csatlakozni hozzá), például egy karbantartás vagy túl nagy forgalom miatt.

 

Ahhoz, hogy webhelyed gond nélkül működhessen, ismerned kell a HTTP állapotkódokat. Ebben a korábbi lapszemlében erről is olvashatsz.

 

Az átirányítások fajtái

Az átirányításoknak több fajtája is van, és mivel gyakran kell majd használnod őket, érdemes megjegyezni, hogy melyik mit jelent és csinál:

  • 301 – végleges
  • 302 – megvan
  • 307 – átmeneti

 

Érdemes még észben tartani a 410-es („tartalom törölve”) és a 451-es („tartalom jogi okokból nem érhető el”) kódokat is, amelyek, habár nem átirányítások, hasznosnak bizonyulhatnak.

 

301 – Végleges átirányítás

A 301 az egyik leggyakoribb átirányítás, amit akkor kell használni, ha egy végérvényesen átköltöztetett, vagy törölt URL-t szeretnél átirányítani. Szintén 301-es átirányításokat kell használni, ha megváltoztattad webhelyed permalink szerkezetét.

 

A 301-es kód azt jelzi a keresőmotorok robotjai (és a böngészők) számára, hogy a kért oldal többé nem található meg az adott URL-en, ezért ne is indexeljék azt. Ha nem megfelelően állítasz be egy átirányítást, akkor a keresőmotorok és felhasználóid is 404-es hibaoldallal találhatják szembe magukat, ami sem felhasználói élmény, sem SEO szempontjából nem jó jel.

 

Mivel a 301-es átirányítás véglegesnek minősül, csak akkor használd, ha biztos vagy benne, hogy soha nem lesz szükséged az előző URL-re (tehát ha más tartalomhoz sem szeretnéd felhasználni a jövőben). Ha a jövőben még szükséged lehet az előző URL-re (visszaköltözik rá a tartalom, vagy új tartalommal töltöd fel, stb.), akkor 302-es átirányítást használj (erről lejjebb bővebben).

 

A 301-es átirányításokról továbbá fontos tudni, hogy minden linkértéket átörökítenek az új URL-re a régiről, így az új URL SEO „ereje” megegyezik majd az előző URL-ével.

 

A Yoast SEO Premium többek között átirányítás-kezelővel is rendelkezik, ezért érdemes kipróbálni, ha WordPress webhelyet használsz.

 

302 – Megvan

A 302-es egy félreértett átirányítás, és gyakran használják átmenetiként. Ez a kód valójában azt jelenti, hogy a kért tartalom megtalálható a szerveren, csak éppen egy másik URL-en van. Azonban a 302-es állapotkód nem részletezi, hogy ennek mi az oka. Ha átmenetileg egy másik URL-re szeretnéd küldeni webhelyed látogatóit, de az eredeti URL-t a későbbiekben használni szeretnéd, akkor 302-es átirányítást ajánlott használni.

 

Mivel a 302-es átirányítás csak átmeneti, a Google ezt úgy értelmezi majd, hogy idővel visszatérsz majd hozzá. Ennek köszönhetően a linkérték sem teljesen örökítődik át az új URL-re. Továbbá, ha túl sokáig hagysz meg egy 302-es átirányítást, a Google egy idő után 301-esként kezdheti kezelni azt, és az összes linkértéket átörökíti az új címre.

 

307 – Átmeneti

A 302-eseket gyakran használják átmeneti átirányításokként, azonban a HTTP 1.1 megjelenésével már a 307-es állapotkód jelzi az átmeneti átirányításokat. Míg a 302-es átirányítások nem árulják el, hogy miért van másik URL-en a tartalom, addig a 307-es átirányítások konkrétan azt jelzik a keresőmotorok robotjainak, hogy csak átmeneti átirányításról van szó, és a tartalom idővel visszakerül majd az eredeti címére. Az állapotkód üzenete szerint a tartalom idővel visszakerülhet, tehát továbbra is ezen az eredeti URL-en kell keresni a tartalmat.

 

Ha tehát átmeneti átirányítást tervezel, és a tartalom később visszakerül majd eredeti címére, akkor 307-es átirányítást haználj.

 

Egyéb fontos állapotkódok (nem átirányítások)

Ez a két állapotkód nem átirányítást jelez ugyan, de hasznosak lehetnek webhelyed hétköznapi karbantartása során. Ezek a kódok lényegében azt kommunikálják, hogy „Egyszer volt valami ezen a címen, de már nincs”.

 

410 – Tartalom törölve

A 404-es oldalak a webhelyek legsúlyosabb problémái közé tartoznak, és ha rápillantasz Google Search Console jelentéseidre, akkor jó eséllyel saját portádon is találsz majd néhányat. A 404-es hibákat mindig gyorsan javítani kell, hiszen a Google a hanyag karbantartás jeleként tekint rájuk, a felhasználók pedig könnyedén összezavarodnak, ha találkoznak egyel (és rögtön el is hagyhatják webhelyedet). A 404-es hibák gyakran akkor fordulnak elő, amikor a lekért oldal törölve lett az adott URL-ről anélkül, hogy átirányították volna.

 

Irányítsd át a 404-es állapotú oldalra érkező forgalmat egy 301-essel egy másik, kapcsolódó tartalomra, vagy legalább a főoldalra. Egy másik módszer konkrétan közölni a felhasználókkal és a keresőmotorokkal, hogy a kért URL szándékosan lett törölve – ezt jelenti a 410-es állapotkód. Onnantól kezdve a keresőmotorok nem fogják próbálni feltérképezni az oldalt, és törlik az indexükből az URL-t.

 

451 – Tartalom jogi okokból nem érhető el

Ha egyszer abba a kellemetlen helyzetbe kerülsz, hogy jogi okokból törölnöd kell egy oldalt webhelyedről, akkor jelezd ezt a keresőmotoroknak egy 451-es állapotkóddal. Ez azt jelenti, hogy volt itt valaha valamilyen dokumentum, és képes lettél volna eleget tenni a lekérésének, de jogi okokból nem teheted meg.

 

REGEX átirányítások

Ha profi SEO szakember vagy, és összetettebb átirányításokat kell végezned, akkor REGEX átirányításokra lehet majd szükséged. A fent tárgyalt egyszerű átirányítások egy URL-t egy másik URL-re irányítanak át. A REGEX átirányítások segítségével azonban például meghatározhatsz egy átirányítást, ami egy egész csoportnyi URL-t átirányítanak egy adott URL-re, ha tartalmaznak egy bizonyos kulcsszót.

 

Ez hasznos lehet, ha nagyobb SEO projektekkel van dolgod, azonban csak akkor használj REGEX átirányításokat, ha pontosan tudod, hogy mit csinálsz, különben egész webhelyeket tehetsz tönkre velük.

 

Írta: Mocsonoky Csaba | A cikk forrása eredetileg angol nyelven jelent meg a Yoast.com-on: https://yoast.com/which-redirect/

Hatékony honlapüzemeltetés SEO, keresőoptimalizálás

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2020.12.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
0
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Landing oldal

Mi az a Landing Page? Az az oldal a weboldaladon, amire egy látogató egy...

Sikerarány

Mi is az a sikerarány? A sikerarány azon lehetséges ügyfelek...

Permalink

A permalink egy bizonyos blogbejegyzésre vagy fórumtémára mutató...

Videómarketing

Mi az a videómarketing? A videómarketing egy olyan online marketing...

A weboldal hajtás feletti része

 Above the fold azaz hajtás felett   A honlapnak azon területe, amely a...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.