Szállodahirdetések célzása a Facebookon – így csináld ésszerűen
Szállodahirdetések célzása a Facebookon – így csináld ésszerűen
Miért is olyan elengedhetetlen eszköze az online szállodamarketingnek a Facebookon való kommunikáció? Ez első sorban két dolognak köszönhető: a Facebook egyrészt elképesztő mennyiségű adattal rendelkezik a felhasználókról, amelyeket – bizonyos módon és mértékig – a rendelkezésünkre is bocsájt, másrészt a hirdetéseinek köszönhetően lehetőséget kínál arra is, hogy marketing üzeneteinket eljuttassuk a célközönségüknkbe tartozó olyan felhasználók elé, akiket egyébként az organikus tartalmakkal nem, vagy csak sok-sok befektetett munka után érnénk el.
A turizmus és szállodamarketing egy igen speciális terület. Ami itt működik, az természetesen egy webáruháznál, egy könyvelőnél vagy egy állatorvosnál nem fog, és fordítva. Éppen ezért, mielőtt szorosan kapaszkodnánk a lenti tippekbe, le kell szögeznünk: a hirdetések sikerességét nem csupán a beállítások, de a földrajzi elhelyezkedés, a szolgáltatások, a célközönség is nagy mértékben befolyásolja. Mindez annyit jelent, hogy a hirdetések folyamatos optimalizációt igényelnek, ugyanakkor egy kis gyakorlással és a célközönségünk ismeretével – bár egyre magasabb és magasabb hirdetési költséggel – érhetünk el szép eredményeket.
Egy biztos. A célzott hirdetések sokkal hatékonyabbak, mint az általános reklámok, amik vagy érdekelnek valakit, vagy nem. A célzás lényege éppen az, hogy konkrét szempontok alapján adhatod meg, hogy mely felhasználók láthassák hirdetéseidet. Mindez persze akkor fontos, ha egy adott ajánlat vagy csomag egy bizonyos, szűk célközönség számára szól (pl. 25 – 35 év közötti, utazást tervező nők), de az is előfordulhat, hogy egy bizonyos ajánlatunkkal országosan szeretnénk elérni a felhasználókat.
Mielőtt rövid útmutatónkba belekezdenénk, érdemes áttekintenünk, hogy a célzási beállításaink milyen információk alapján érik el a célközönségünket. A Facebook maga is ad erre vonatkozóan egy rövid betekintést az algoritmus működésébe. Célozhatunk földrajzi hely, életkor, nem, részletes célzás, kapcsolatok, vagy egyéni célközönség alapján. A demográfiai adatok elég egzakt szempontok, nincs is velük kapcsolatban sok kérdés. De mit jelent, ha a részletes célzást, a kapcsolatokat vagy egyéni célközönséget használunk a potenciális vendégek elérésére?
A részletes célzás során bizonyos kritériumok alapján szerepeltetünk vagy kizárunk felhasználókat a célközönségből. Hogy mi alapján határozza meg a közösségi média királya, hogy mely felhasználók tartoznak vagy nem tartoznak az adott halmazba?
- hirdetések alapján, amelyekkel kapcsolatban a felhasználó aktivitást váltott ki, vagy amit megnyitott
- az oldalak alapján, amelyekkel kapcsolatba lépett
- a Facebookon folytatott tevékenységek, vagy azokhoz kapcsolódó interakciók alapján (eszközhasználat, utazási preferenciák)
- demográfiai jellemzők alapján
- az általuk használt eszköz és sebesség alapján
A kapcsolatokra természetesen a felhasználó által beállított (vagy észlelt) családi állapot, stb. alapján célozhatunk, az egyéni célközönséget mi magunk hozhatjuk részre bizonyos szempontok alapján, de ez már egy terjedelmesebb téma. Tekintsük most át röviden, hogyan és mire éri meg célozni egy szálloda marketingesének!
Célozz érdeklődések szerint
Kedveléseik alapján a Facebook jól tudja, hogy felhasználói milyen dolgok iránt érdeklődnek. Ez, illetve a különböző magatartási jellemzők (vagy viselkedési szokások, ha úgy tetszik) a legnépszerűbb és leghasznosabb célzási szempontok közé tartoznak.
A Facebookon sok-sok érdeklődési kör és magatartás közül válogathatsz. A hirdetés létrehozásakor keresd meg a Célközönség szakasz Részletes célzás opcióját és kezdj el begépelni egy érdeklődési kört. A Facebook szinte rögtön elkezdi felsorolni a javasolt lehetőségeket, amelyek közül rögtön válogathatsz is. Az egérmutatót egy adott érdeklődési körre ráhúzva láthatod, hogy hány felhasználót fed le.
Rögtön ez alatt megadhatod, hogy szeretnél-e kizárni bizonyos felhasználói csoportokat érdeklődési köreik alapján. Ezzel tovább szűkítheted a kört és megakadályozhatod, hogy hirdetéseid olyan emberek is lássák, akiket esetleg zavarna és jelentenék.
Miközben különböző érdeklődési köröket foglalsz bele vagy zársz ki, a jobb oldalon egy kis mutatón láthatod, hogy nagyjából hány fő tartozik leendő célközönségedbe (ezt azért nem kell készpénznek venni). A Tallózás gombra kattintva láthatod az összes szűrési opciót.
Szeretnéd kihozni a maximumot szállodád online marketing kommunikációjából? Segítünk! Vedd fel velünk a kapcsolatot IDE kattintva!
Célozz meg olyan felhasználókat, akik utazásban gondolkodnak
A Facebook – mint említettük – a felhasználók viselkedéséről is sokat tud, így ez alapján is célozhatsz meg embereket a platformon. Ezt szintén a Részletes célzás sávba kattintva teheted meg – bírhatsz magatartási jellemzőket vagy tallózhatsz is közöttük. Például kiválaszthatod azokat, akik gyakran mennek nemzetközi utakra, ingáznak, stb. Itt több opciót is látsz majd a részletesebb célzás érdekében.
Célozz kor, nem és lakóhely alapján
Az érdeklődésalapú célzás jó kiindulópont, de ennél sokkal konkrétabban is szűkítheted célközönségeidet egy szállodai Facebook hirdetés létrehozásakor. A platform lehetővé teszi, hogy korra, nemre és lakhelyre szűrd közönségedet. Bizonyos országokban konkrét városokat is megcélozhatsz marketingüzeneteiddel. Például megcélozhatsz olyan 30-50 év közötti nőket, akik Budapesten élnek és érdeklődnek az üzleti utak iránt.
A Facebook ezen kívül nyelvi szűkítést is kínál – ha a környező országok utazóit szeretnéd megcélozni, akkor ezt is megteheted helyi és nyelvi célzással, értelemszerűen ilyenkor az adott nyelven kell létrehoznod hirdetéseidet is.
Használj további demográfiai csoportokat
A hirdetést demográfiai jellemzők szerint is célozhatod – például kapcsolati állapot, végzettség, jövedelem és így tovább. Ezt szintén a Részletes célzás sávban teheted meg – kezdj el gépelni, vagy kattints a Tallózás szóra. Ez egy végtelenül hasznos opció a szállodák számára, hiszen itt választhatod ki, hogy szülőket szeretnél megcélozni családi ajánlataiddal, vagy épp módosabb utazókat luxus kínálatoddal.
Érd el azokat, akiknek valamilyen évfordulója közeleg
A Facebookon megcélozhatod azokat a felhasználókat is, akiknek 1-2-3 hónapon (pontosabban 30-60-90 napon) belül valamilyen évfordulója lesz. Ez tökéletes, ha például romantikus csomagokat is kínálsz vendégeidnek, hiszen biztosan sokan ünnepelnék szívesen ezeket a fontos eseményeket kényelmes körülmények között.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.