Amit egy marketingesnek a Spotify influencer marketingről tudnia kell

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

Spotify influencer marketing – Így tarolj a világ legnépszerűbb zenés platformján

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Az influencer marketing kifejezés hallatán a legtöbbeknek rögtön az Instagram, a Facebook, a YouTube vagy más népszerű közösségi platformok ugranak be. De gondoltad volna, hogy a Spotify is alkalmas arra, hogy célközönségedet influencereken keresztül szólítsd meg?

Amit egy marketingesnek a Spotify influencer marketingről tudnia kell

A Spotify a világ legnépszerűbb zenehallgató alkalmazása, amely már 2019 elején több mint 210 millió aktív havi felhasználóval büszkélkedett. Ezek a felhasználók havi szinten több mint 24 órát töltenek zenehallgatással a platformon, 44%-uk pedig minden nap használja a Spotify-t.

 

Ha ezek a számok téged is meggyőztek és érdekel, hogy mi fán terem a Spotify influencer marketing, akkor az alábbi cikk neked szól!

 

Érdemes a Spotify influencer marketinggel foglalkoznod?

Mint minden influencer marketingre alkalmas platform, a Spotify is csak akkor lehet ideális választás számodra, ha célközönséged jelentős része használja azt.

 

Habár ennek mindenképpen érdemes önállóan is utánanézned, jó, ha tudod, hogy kikből is áll össze a Spotify felhasználóbázisa.

 

Területi megoszlás tekintetében, a Spotify felhasználóinak legnagyobb része (~36%) európai, akiket az észak-amerikaiak (~29%), latin-amerikaiak (~22%) és a világ többi része (összesen ~13%) követ.

 

Korukat tekintve, a 30 év alatti zenehallgatók 39%-a állítja, hogy a Spotify a kedvenc zenei csatornájuk. Ebből következik, hogy a Spotify influencer marketing remek választás lehet számodra, ha a fiatalabb, millenáris és z-generációs korosztályokat szeretnéd elérni. A felhasználók legnagyobb részét a 25-35 éves korosztály teszi ki, akiket a 18-25 évesek, majd az 55-60 évesek követnek.

 

Amennyiben célközönségedre ismertél a fent említett statisztikák alapján, a Spotify egy ígéretes influencer marketing platform lehet számodra. Ez azonban még nem elég a sikerekhez.

 

Mivel a Spotify egy kifejezetten zenékre és podcastekre kiélezett platform, fontos, hogy ideális célközönséged az ilyen jellegű tartalmak iránt is érdeklődjön. Sokat segít tehát, ha tartalmaid és a márkád által képviselt iparág kompatibilis mindezzel. Ha tudod célközönségedről, hogy kedvelik a zenés tartalmakat, akkor kétségtelen, hogy megéri foglalkoznod a Spotify influencer marketinggel.

 

Szerencsére ez nem jelenti azt, hogy más jellegű influencerek nem lehetnek eredményesek a platformon. Ha márkád partnerei felhasználói tartalmakkal is foglalkoznak, akkor is van esélyed hasznot húzni a Spotify-ból, ugyanis a felhasználói lejátszási listák rendkívül népszerűek a platformon.

 

Szóval mi fán terem a Spotify influencer marketing?

 

A Spotify influencer marketing opciói

Ha szeretnéd influencer kampányokkal elérni célközönségedet a Spotify-on, akkor két opciód van: választhatod a lejátszási listás módszert és a podcasteket. Nézzük meg, hogy mit takarnak ezek!

 

Spotify influencer marketing lejátszási listákkal

A lejátszási listák a Spotify sztárjai. A platform több, mint kétmilliárd lejátszási listát tartalmaz, és ezek száma napról napra nő. Szóval mégis hogyan lehet kitűnni egy ilyen elképzelhetetlenül hatalmas versenymezőnyből?

 

Nos, mindenekelőtt tudnod kell, hogy a Spotify-on kétféle lejátszási lista létezik: a Spotify által összeállított listák (ezeket a Spotify mesterséges intelligenciájú algoritmusa állítja össze, de márkák is szponzorálhatják őket), illetve a felhasználói lejátszási listák, amelyeket természetesen a felhasználók készítenek.

 

A Spotify algoritmus persze hétpecsétes titok, azonban a felhasználói lejátszási listák közé mindenképpen van esélyed bejutni. Ezeknek is megvannak a saját előnyei, úgymint a kísérletezés szabadsága, vagy az elkészítés egyszerűsége és elhanyagolható költségei.

 

De hogy néz ki mindez a gyakorlatban? Ott van például a sportruházattal foglalkozó Gymshark, ami influencereket kér fel arra, hogy készítsenek nekik márkás lejátszási listákat reklámcélokra. Ez alapból jó párosítás, hiszen az edzések és a zene gyakran járnak kéz a kézben. A Gymshark influencer partnerei természetesen népszerű sportolók, akik személyes kedvenceikből állítanak össze kifejezetten edzésekre kiélezett lejátszási listákat.

 

Ezeket a lejátszási listákat aztán a Gymshark a Twitteren osztja meg követőivel, akik természetesen a sport szerelmesei. Ezen kívül persze maguk az influencerek is terjesztik ezeket a listákat saját csatornáikon.

 

Szerencsére nem kell sportmárkának lenned, hogy kihasználd a Spotify influencer marketing előnyeit, és még ügyfeleid sem kötelező, hogy a zene vagy a sport szerelmesei legyenek. No de akkor mi a megoldás?

 

A McDonald’s például latin-amerikai éttermeit szerette volna feldobni a Spotify segítségével. Ehhez egy zseniális, márkahű kampánnyal álltak elő, amiben sült krumplijaik kerültek a középpontba, mint Spotify lejátszási listák. A kampány lényege az volt, hogy az ügyfeleknek bele kellett helyezniük a krumplidarabokat az étterem tálcáiban kialakított sávokba, majd beolasniuk azt a Spotify vonalkód-felismerő funkciójával. Az alkalmazás a krumplikból „kód” láttán azonosította a márkás lejátszási listát, amiben az étterem által válogatott dalok szerepeltek.

 

Ehhez ugyan egyetlen influencernek sem volt köze, de remek példa arra, hogy némi kreativitással mi minden lehetséges egy olyan platformon is, mint a Spotify.

 

Fontos azonban észben tartani, hogy mivel a zenészek pénzt keresnek a Spotify lejátszási listáival, szerzői jogi problémákat okozhat, ha ezeket ügyfeleid márkás oldalára is kihelyezed. Az Instagrammal ellentétben a Spotify-on nincs lehetőség a szponzorált tartalmak megjelölésére. Szóval hogyan kerülheted el az ilyen kellemetlen PR problémákat? Íme néhány tipp:

  • Próbálj legalább 20 zeneszámot beválogatni lejátszási listádba, hogy ne merüljön fel reklámszerződés gyanúja egy adott előadóval.
  • Egy előadótól csak egy zeneszámot adj hozzá listádhoz.
  • Ne válassz zeneszámokat olyan előadóktól, akik versenytárs márkákkal működnek együtt vagy köztudott róluk, hogy nem olyan értékeket támogatnak, amelyeket márkád is képvisel. E mellett kerüld az olyan előadókat is, akik korábban jelét adták annak, hogy nem kedvelik márkádat.
  • Fontos, hogy lejátszási listáidra ne reklámokként tekints. Ezek célja márkád személyiségének zenés bemutatása, nem pedig az értékesítés.

 

Ha konkrét reklámokat szeretnél futtatni a Spotify-on, akkor a platform erre külön lehetőséget kínál.

 

Szponzorált lejátszási listák

A szponzorált lejátszási listák egy másik lehetőséget kínálnak a márkák számára, amikkel felhívhatják magukra célközönségük figyelmét. A platformon a márkák szponzorálhatják a Spotify által ajánlott lejátszási listákat, illetve személyre szabhatják őket a még precízebb célzás érdekében.

 

A Spotify már az „E Heti Kaland” (Discover Weekly) funkciót is elérhetővé tette a márkák számára. A Spotify minden hétfőn előáll egy új „E Heti Kaland” listával, amit a rendszer mesterséges intelligenciájú algoritmusa állít össze és összesen 30 zeneszámot tartalmaz. Ez a lista egy hétig marad a felhasználók lejátszási listái között.

 

Az influencerek és a márkák számára ez a lista lehetőséget nyújt arra, hogy még több figyelmet szerezzenek tartalmaik számára, és összességében jobb megtérülésre is számíthatnak a hirdetésekre fordított összegekért cserébe. Ezeket a lejátszási listákat a szabad személyre szabhatóság teszi olyan csalogatóvá a felhasználók számára, ami a statisztikákból is megmutatkozik, ugyanis a hallgatók kétszer annyi tartalmat hallgatnak hetente a platformon, mint azok, akik nem használják az E Heti Kaland listát.

 

Spotify történetek

A Spotify már egy ideje foglalkozik sajátos stories, vagyis történetek funkciójának tesztelésével, ami lehetővé teszi az influencerk számára, hogy egy népszerű formátumban oszthassák meg kedvenc dalaikat követőikkel. Ez a funkció egyelőre csak néhány nagyobb influencer számára érhető el, de ha sikere lesz, akkor idővel minden bizonnyal többen is kihasználhatják majd.

 

A Spotify történetek jelenlegi formájuk alapján hasonlóak lesznek az Instagramon és Facebookon megszokott formátumhoz, annyi különbséggel, hogy nem csak rövid videókat, hanem zenerészleteket is tartalmazhatnak, amikbe a felhasználók belehallgathatnak, mielőtt továbblépnének. Mindez további aktivitásra ösztönzi a felhasználókat, ami természetesen a márkák és influencer célja bármely platformon.

 

Spotify influencer marketing podcastekkel

A Spotify nemrégiben olvasztott magába több frissen alapult podcast vállalkozást, beleértve az Anchort és a Gimletet. A platform azóta egyre komolyabb pénzeket fordít podcast funkcióira, ami megint csak egy új csatornát kínál mindazok számára, akik a Spotify influencer marketing segítségével szeretnének kapcsolatba lépni célközönségükkel.

 

A podcastek sajátossága, hogy akár órákig is képesek egy platformon tartani a felhasználókat, hiszen vannak köztük 30, 60 és 90 perces adások is. Nehéz még egy olyan közösségi hálózatot találni, ahol az emberek ennyi ideig hajlandók egyetlen dologra fordítani a figyelmüket és aktivitásukat.

 

A Spotify természetesen már azon is dolgozik, hogy hogyan illesszen be célzott hirdetéseket valós időben ezekbe a podcast adásokba a felhasználóról összegyűjtött adatok (ízlés, kor, tartózkodási hely) alapján.

 

Szóval hogyan használhatják ki podcasteket az influencerek a Spotify-on?

 

Amellett, hogy kiváló minőséget kell szolgáltatniuk, fontos az is, hogy hogyan terjesztik tartalmaikat. A megfelelő terjesztési módszerek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a podcastek a megfelelő közönséghez juthassanak el. Íme két bevált tipp ehhez:

 

Népszerűsítsd a podcasteket több csatornán is: Amellett, hogy podcastedet kifejezetten ilyen adásokkal foglalkozó platformokon népszerűsíted, természetesen híresztelheted azt webhelyeden, blogodon, és közösségi fiókjaidon is.

 

Optimalizáld podcastjeid címét: Egy hangzatos, egyedi és beszédes név sokat segíthet az emberek figyelmének felkeltésében.

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!