Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
Mi az a 404-es hibakód?
A 404-es hibakód egy szabványos HTTP állapotjelző válaszkód. A 404-es állapot akkor fordul elő, amikor a kliens (általában a böngészőszoftver) képes felvenni a kapcsolatot a szerverrel, azonban a szerver nem képes megtalálni a kliens által kért dokumentumot (pl. egy weboldalt), így egy 404-es hibakódot ad vissza helyette, ezzel jelezve a kliensnek, hogy nem találja, amit az kért tőle.
Mi az a 404-es hibakód?
A 404-es hibakód egy szabványos HTTP állapotjelző válaszkód. A 404-es állapot akkor fordul elő, amikor a kliens (általában a böngészőszoftver) képes felvenni a kapcsolatot a szerverrel, azonban a szerver nem képes megtalálni a kliens által kért dokumentumot (pl. egy weboldalt), így egy 404-es hibakódot ad vissza helyette, ezzel jelezve a kliensnek, hogy nem találja, amit az kért tőle.
Mi okozhat 404-es hibát?
A 404-es hibát általában sehová nem vezető („halott”) hivatkozások okozzák - ezek több okból is előfordulhatnak:
- Az URL vagy annak tartalma törölve lett, vagy áthelyezésre került (átirányítás nélkül).
- Az URL-t rosszul írták meg (amikor elkészítették vagy átalakították a webhelyet), esetleg rosszul lett hivatkozva rá, vagy rosszul írta be a felhasználó a böngészőjébe
- A DNS nem tudja IP címmé alakítani a kért domain nevet.
- A beírt domain név már nem létezik.
A halott linkek sokáig a webhelyeken maradhatnak, mert a webmesterek és szerkesztők nem mindig veszik észre, ha egy hivatkozott tartalom elköltözött, vagy törölve lett, és a link már nem működik (bizonyos böngésző kiegészítők és SEO segédeszközök segíthetnek megtalálni ezeket egy weboldalon vagy webhelyen belül).
Sok 404-es hibakódot visszaadó weboldal a keresőmotorok találati oldalain is megjelenik, még akkor is, ha már törölték vagy átköltöztették őket egy másik URL-re (ez azért van, mert a keresőtalálati oldalak a keresőmotorok adatbázisából dolgoznak, és nem feltétlenül az aktuális formájukban jelenítik meg az oldalakat.
Miért veszélyesek a 404-es hibák?
Amikor egy keresőmotor feltérképez egy webhelyet, és azon túl sok 404-es hibát talál, akkor az negatívan befolyásolhatja a webhely tekintélyét az adott motor szemében. Az ok egyszerű: ha egy webhelyen sok olyan hivatkozás szerepel, amelyek 404-es hibát adnak vissza, akkor logikus, hogy a webhelyet nem igazán tartják karban a szerkesztők vagy webmesterek. Ezt a keresőmotorok általában a rangsorolás csökkentésével „büntetik”, ami rontja a webhely tartalmainak láthatóságát, és ezzel a forgalmát is.
Egy másik fontos szempont, hogy ha egy felhasználó túl sok (értsd: néhány) 404-es hibával találkozik egy webhelyen, akkor könnyedén meginoghat az abba vetett bizalma, nem is beszélve arról, hogy senki sem szeret egy félig-meddig működő webhelyet böngészgetni. Ez rossz felhasználói élményt eredményez, és a látogatók többsége elhagyja majd a webhelyet, mielőtt bármi lényegeset csinálna rajta.
A 404-es hibák felkutatása a webhelyen
A 404-es hibák tehát gyengíthetik egy webhely rangsorolását és hírnevét a felhasználók szemében, és habár felhasználói hiba is okozhatja őket (például ha valaki rosszul hivatkozik egy egyébként létező dokumentumra, vagy rosszul írja be az URL-t), a webmesterek felelőssége, hogy a lehető legtöbb belső és külső 404-es hibát megelőzzék, vagy orvosolják.
Számos ingyenesen használható eszköz kínál ilyen funkciót – íme néhány népszerűbb ezek közül:
- Google Search Console: Az első és legkézenfekvőbb opció a Google Search Console-t használni, ami a Google ingyenes, webmestereknek készített webhelyállapot-elemző eszköze. A 404-es hibákat az Index > Lefedettség nézetben találod. Ez segít meghatározni, hogy a Google mely oldalakat érzékelte 404-es hibával webhelyeden. Miután kijavítottad a felsorolt hibákat, megjelölheted őket készként, és ha a Google a következő feltérképezéskor úgy véli, hogy valóban megoldódtak a problémák, törli őket a listából.
- Dead Link Checker: Ez az eszköz gyors és megbízható, ráadásul használata is egyszerű, és nincs szükség hozzá regisztrációra (bármelyik webhelyet ellenőrizheted vele, nem csak sajátodat). Egyszerűen írd be az adott webhely vagy oldal URL-jét, válaszd ki, hogy az egész webhelyet, vagy csak a beírt lapot szeretnéd vizsgálni, és írd be az ellenőrző kódot a vizsgálat indításához. A webhely méretétől és a hivatkozások számától függően a vizsgálat eltarthat néhány percig, de a végeredmény egy összegzett lista, amelyen minden működő és nem működő hivatkozás szerepel illetve azok a kódok (pl. 404), amiket visszaadnak.
- W3C Link Checker: Ez az eszköz a World Wide Web Consortium (W3C) fejlesztése, és egy nagyon részletes jelentést készít webhelyed hivatkozásainak állapotáról. Meglehetősen mély felmérést végez, ezért nagyobb webhelyek esetén percekig is dolgozhat. Ez az eszköz sokban hasonlít a Dead Link Checkerhez, és ha igazán alapos képet szeretnél kapni webhelyed hivatkozásairól, akkor érdemes mindkettővel átnézetni.
Miért készíts egyedi 404-es hibaoldalt webhelyedre?
Amikor egy felhasználó 404-es hibával találkozik, és nem tudja, hogy ez mit jelent, akkor előfordulhat, hogy összezavarodik, vagy megijed, és elhagyja a webhelyet ahelyett, hogy megpróbálna megoldást találni a problémára (hiszen lehet, hogy csak rosszul írta be a kért oldal URL-jét, vagy rosszul hivatkozott rá valaki).
Ilyen esetekben egy egyedi 404-es hibaoldal sokkal barátságosabb lehet, mint egy általános hibaüzenet a böngészőtől. Egy ilyen egyedi hibaoldalon elmagyarázhatod a felhasználónak, hogy mi történt, és hogy mit tehet a probléma megoldása érdekében, például „Hoppá, itt nincs semmi, de nézzük csak, hogy mi lehet a hiba…” Egy kreatív 404-es oldal láttán a felhasználók kevésbé valószínű, hogy elhagyják a webhelyet.
Az egyedi 404-es oldalon számos elemet elhelyezhetsz – mintha csak egy sima oldal lenne webhelyeden. Például kerülhet rá egy keresősáv, a leggyakrabban látogatott oldalak listája, és akár még felsorolhatsz néhány olyan tartalmat is, amik kapcsolódnak ahhoz, amire a felhasználó eredetileg keresett, de már törlésre került a webhelyről (ezért jutott a 404-es oldalra).
Nem árt továbbá, ha hiányzó tartalom esetén a szerver megfelelő HTTP válaszkódot küld vissza. Például ha egy tartalom nem áthelyezve lett, hanem konkrétan törlődött, akkor 404 helyett a 410-es („Megszűnt”) üzenet helytállóbb lehet.
Hogyan lehet egyedi 404-es oldalt készíteni?
Néhány CMS rendelkezik egy automatikus üzenettel azokra az esetekre, amikor a szerver 404-es hibakódot küld a kliensnek. Amennyiben választott CMS-ed nem rendelkezik ilyen oldallal, vagy nem tudod megváltoztatni a „gyári” hibaoldalt, esetleg nem használsz CMS-t, és webhelyed csak HTML/PHP alapú, akkor a következőt kell tenned:
- Készíts egy hibaoldalt (404.html vagy 404.php néven) a webhely gyökérkönyvtárába (root)
- Nyisd meg a .htaccess fájlt (vagy készíts egyet, ha még nincs) a gyökérkönyvtárban, és írd bele a következőt: ErrorDocument 404 /404.html – ez után mentsd el a fájlt
Ha ellenőrizni szeretnéd, hogy működik-e, csak üss be egy nem létező URL-t webhelyeden, és nézd meg, hogy megjelenik-e az egyedi hibaoldal