A kulcsszó kannibalizáció azonosítása és javítása 4 lépésben
A kulcsszó kannibalizáció azonosítása és javítása 4 lépésben
Eheti lapszemlénkben Joost de Valk történetét olvashatod arról, hogy hogyan orvosolta a kulcsszó kannibalizáció problémáját saját webhelyén, a Yoast.com-on.
Ahogy webhelyed egyre növekszik, úgy egyre több és több bejegyzés szerepel majd rajta. Néhány bejegyzés ezek közül hasonló témákról szól majd. Azonban még ha jól is kategorizáltad őket, tartalmaid meglehet, hogy saját magukkal versengenek: ilyenkor kulcsszó kannibalizációval van dolgod. Ugyanakkor, néhány cikked elavulhat. Hogy mindezt megelőzd, a kulcsszó kannibalizáció okozta problémák felkutatása és kijavítása is tartalomkarbantartási munkálataid részei kell, hogy legyenek.
Mi az a kulcsszó kannibalizáció?
Akkor beszélünk kulcsszó kannibalizációról – vagy „tartalomkannibalizmusról” –, amikor webhelyeden több cikknek is hasonló tartalmai vannak, amelyek ugyanazt a keresőszándékot célozzák meg. Ez a probléma főleg az éppen növekedő webhelyeket érinti: ahogy egyre több tartalom kerül fel rájuk, egyre nagyobb az esélye annak, hogy egymáshoz hasonló bejegyzések és oldalak jönnek létre. A keresőmotorok nehezen tesznek különbséget az ilyen hasonló cikkek között, aminek az lehet az eredménye, hogy mindegyik cikket alacsonyabban rangsorolják majd.
Hogyan azonosítsd és javítsd a kulcsszó kannibalizációt
A kulcsszó kannibalizáció megoldása sok esetben tartalmak törlését vagy összevonását jelenti majd. Most megmutatom, hogy milyen karbantartási munkálatokat végeztünk a Yoast-on, hogy megmutassam, hogyan is zajlik ez. Egész pontosan azt fogom megmutatni, hogy milyen gondolatmenet alapján kezeltem a „kulcsszókutatáshoz” (keyword research) kapcsolódó kulcsszavak csoportját.
1. Lépés: Auditáld tartalmaidat
A folyamat első lépéseként meg kellett találnom az összes olyan tartalmunkat, ami a kulcsszókutatásról szólt. Ez szerencsére egyszerű volt: van egy kulcsszókutatás címkénk, és a tartalmak nagy része fel is volt címkézve. Ami kissé sokkoló volt, az az, hogy meglehetősen sok bejegyzésünk volt erről a témáról.
Egy site: keresés a Google-ban megmutatta azokat a további cikkeket, amik a kulcsszókutatásról szóltak. Egyszerűen csak beütöttem a Google-ba, hogy site:yoast.com „keyword research” („kulcsszókutatás”), és máris megkaptam azokat a bejegyzéseket és oldalakat, amik ezt a témát emlegették.
Összesen 18 olyan cikket találtam, amik vagy konkrétan a kulcsszókutatásról szóltak, vagy voltak bennük nagyobb részek, amik emlegették. További nagyjából 20 csak elvétve említette, és más cikkekre hivatkozott.
Egyszerű oka van annak, hogy ennek a bizonyos kulcsszó-csoportnak a tartalmait kezdtem el vizsgálni: szerettem volna javítani a rangsorolásunkat a kulcsszótervezéssel kapcsolatos kulcszavakra. Szóval meg kellett néznem, hogy ezen oldalak közül melyek rangsoroltak és melyek nem. Mint kiderült, erre a kis tartalomkarbantartásra óriási szükség volt. Kétségtelenül itt volt az ideje, hogy megkeressük és kijavítsuk a tartalom kannibalizációs problémákat!
2. Lépés: Ellenőrizd tartalmaid teljesítményét
Megnyitottam a Google Search Console-t, és rámentem a Teljesítmény jelentésre. Azon belül rákattintottam a szűrősávra:
Rákattintottam a Lekérdezésre, majd beírtam, hogy „keyword research” (kulcsszókutatás):
A Google ezzel megkeresi az összes lekérdezést, ami tartalmazza a „keyword” (kulcsszó) és „research” (kutatás) szavakat. Ezzel két nagyon fontos listát kapunk:
- Egy listát azokról a kulcsszavakról, amelyekre webhelyed megjelent már a keresőtalálatok között, illetve ezen kulcsszavak kattintásait és átkattintási arányát (CTR).
- Egy listát azokról az oldalakról, amelyekre ez a forgalom irányult, és hogy mekkora forgalmat kaptak az egyes oldalak.
Először is megnéztem az összes kattintást, amelyet ezekre a lekérdezésekre kaptunk, majd külön-külön is megvizsgáltam az oldalakat. Valami azonnal egyértelművé vált: a forgalom 99%-a három oldal között oszlott meg. Azonban tudtam, hogy összesen 18 cikk volt, amik ezzel a témával foglalkoztak. Egyértelmű volt, hogy eljött a nagytakarítás ideje. Természetesen nem akartam törölni azokat a bejegyzéseket, amik ezen a forgalomhalmazon kívül is forgalmat vonzottak be. Szóval minden bejegyzést egyenként kellett ellenőriznem.
Kikapcsoltam a Lekérdezés szűrőt, és bekapcsoltam helyette egy másikat: az Oldal szűrőt. Ez lehetővé teszi, hogy egy URL csoport, vagy egy konkrét URL szerint szűrj. Nagyobb webhelyeken valószínűleg URL csoportok alapján fogsz majd szűrni. Az én esetemben minden érintett bejegyzés adatait külön vizsgáltam, ami a legjobb megoldás, ha igazán szeretnéd felkutatni és kijavítani a kulcsszó kannibalizációból adódó problémákat webhelyeden.
3. Lépés: Döntések
Ahogy a bejegyzéseket nézegettem a tartalomkarbantartás során, mindegyikről döntenem kellett, hogy töröljük-e őket vagy megtartsuk. Ha úgy döntöttem, hogy valamelyiket törölni kell (a legtöbb bejegyzésnek végül ez lett a sorsa), akkor döntenem kellett arról is, hogy hová irányítsam át őket. Az alapvetőbb bejegyzéseket a „SEO kezdőknek” bejegyzésünkre irányítottam át. A kulcsszókutató eszközökről szóló bejegyzést arra a cikkünkre, amelyik segít kiválasztani a megfelelő kulcsszókutató eszközt (és megmagyarázza, hogy miért olyan értékesek ezek). A többi nagy részét a kulcsszókutatásról szóló meghatározó útmutatónkra irányítottam át.
Minden ilyen bejegyzésnél felmértem, hogy vannak-e olyan részeik, amiket érdemes lenne esetleg átvinni egy másik cikkbe. Néhány bejegyzésnek voltak olyan bekezdései, vagy akár egész szakaszai, amiket össze lehetett vonni egy másik bejegyzéssel.
Találtam egy bejegyzést, ami ugyan nem rangsorolt a kulcsszókutatásra, mégis meg kellett, hogy maradjon: ez konkrétan a long-tail kulcsszavakról szólt. Olyan jól teljesített ezekre a kifejezésekre, hogy kár lett volna törölni, szóval végül átirányítottam erre az erről a témáról szóló többi cikket.
4. Lépés: Ideje cselekedni
Ekkorra jutottam el odáig, hogy ideje volt cselekedni! Volt egy listám a különböző műveletekről: hogy milyen tartalmakat kell majd hozzáadnom más konkrét cikkekhez, hogy ez után minden olyan cikket, amikből ezek a tartalomrészletek származtak, törölni lehessen. A Yoast SEO Premiummal egyszerű volt 301-es átirányításokat beállítani, amikor törölsz egy bejegyzést vagy oldalt, szóval ez a folyamat igazán könnyű volt.
Összességében elintéztem 18 cikket az adott témáról, és végül csak 4-et hagytam meg. Volt még egy listánk nagyjából 20 cikkről, amik említették ezt a témát és más cikkekre hivatkoztak. Végignéztük mindet, és beállítottuk, hogy a megmaradó 4 cikk valamelyikére hivatkozzanak (vagy többre ezek közül).
A kulcsszó kannibalizáció kijavítása kemény munka
Ha ezeket olvasva azt gondolod, hogy „ez rengeteg munka”, akkor nem tévedsz. Valóban, a kulcsszókannibalizáció felkutatása és kijavítása komoly erőfeszítést követel meg. És mi nem csak a kulcsszókutatásról írunk, szóval ezt a folyamatot számos más kifejezésre is el kell végeznünk, évente többször is. Ez azonban egy nagyon is megismételhető tartalomkarbantartási stratégia:
- Auditálj, hogy tudd, milyen tartalmaid vannak;
- Elemezz, hogy tudd, hogy teljesítenek tartalmaid;
- Döntsd el, hogy melyik tartalmakat hagyd meg, és melyikeket töröld;
- Cselekedj.
Most már „csak” annyi dolgod van, hogy végigmész ezen a folyamaton évente legalább egyszer minden fontosabb kulcsszócsoportra, amire szeretnéd rangsoroltatni webhelyedet.
Írta: Mocsonoky Csaba | A cikk forrása eredetileg angol nyelven jelent meg a Yoast.com-on: https://yoast.com/find-fix-keyword-cannibalization-issues/
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.