Mennyibe kerül a SEO, megéri a keresőoptimalizálás?
Mennyibe kerül a SEO, megéri a keresőoptimalizálás?
Esettanulmány, mely megmutatja, mennyibe kerül a keresőoptimalizálás és azt is, megéri-e, mikor térül meg. Számokkal, gyakorlati páldán keresztül mutatjuk!
Sokan kérdezik tőlem, mennyibe kerül igazából a keresőoptimalizálás, és megtérül-e valaha a SEO-ba fektetett összeg. Öntsünk most tiszta vizet a pohárba!
A SEO ára
Ha valaki keresőoptimalizálást szeretne weboldalára, szeretné összehasonlítani a SEO árakat. Először is azt kell eldöntenie, kiszervezi-e a SEO munkákat egy tanácsadó cégnek, vagy belső embert alkalmaz erre a feladatra. Nézzük meg ezen verziók előnyeit és hátrányait.
Keresőoptimalizálás saját munkatárs segítségével
Mikor éri meg egy vagy akár több saját embert alkalmazni a SEO munkákra? Cégmérettől függ. Ha van saját, főállású alkalmazott könyvelőd, aki másnak nem dolgozik, csak neked, és a vállalkozásod bevétele 90%-ban online megkötött üzletekből áll, akkor a Te céged az a méretű és habitusú vállalkozás, akinek már érdemes elgondolkoznia saját SEO szakértő foglalkoztatásán. Az online marketing kiszervezés nagyon hasonlít ugyanis a könyveléshez ilyen szempontból: folyamatos ismeret frissítést és tapasztalatszerzést igényel. Van egy bizonyos cégméret, amely alatt az alkalmazott annyira kevés tapasztalatot tud csak gyűjteni az őt érő viszonylag kevés impulzus révén, hogy nem válik belőle tapasztalt szakember.
Csendes vizek ugyanis nem nevelnek jó tengerészeket. Egy könyvelő cég munkatársa, vagy egy marketing ügynökség tanácsadója sok ügyféllel dolgozik együtt, így sok problémát ismer meg, és sok megoldást kell találnia. Képzéseken vesz részt, egy csapatban dolgozik, ahol mások problémáját és az arra adott válaszokat is megbeszélik. Összehasonlíthatatlan tehát a tapasztalat mennyisége egy ügynökség SEO szakemberének egy alkalmazotthoz képest.
A SEO alkalmazott előnye, hogy mindig rendelkezésre áll. Addig, amíg a cégnél dolgozik. Van egy ügyfelünk, 20 éve visszatér hozzánk, majd egy ideig nem látjuk. Együttműködik ugyanis egyetemekkel, ahonnan gyakornokai vannak, akik ideig-óráig átveszik a SEO feladatkört a cégnél. majd elmennek, jóban-rosszban válnak el, egy biztos, hogy nem állnak többé a cég rendelkezésére full time. Ilyenkor kopogtatnak nálunk, általában azzal, hogy rakjuk rendbe a SEO alkalmazott után a weboldalak keresőoptimalizáltságát. Sok weboldal van, sok feladat, egy idő után megint jelentkezik egy alkalmazott, az ő fizetése olcsóbbnak tűnik, mint az ügynökségi díj. Eltelik egy idő, és ismét nálunk vannak, nem tudják, hogyan tovább, elment a SEO-s, saját céget csinált…
Egy ügynökség SEO árai lehetnek magasabbak, mint egy alkalmazott bérköltsége, de egy ügynökség sok emberből áll, nem csak a tapasztalat oszlik meg, a tudás is. Több ember dolgozik egy projekten. Valaki mindig lesz, aki tudja, hol tartott az ügyfélnél a munka, még ha ki is esik egy láncszem a gépezetből.
A hybrid megoldás ára: ügynökség és saját alkalmazott is egyszerre
Ez a megoldás nyilvánvalóan nagyobb projektek, cégek esetében értelmezhető csak. A 2000-es években szinte csak nagyvállalatoknak, multiknak dolgoztunk SEO projekteken. Amikor egy komplett, sok fős marketing osztály dolgozik egy cégnél, érdemes a SEO munkákra saját alkalmazottat felvenni, aki a tartalmakat gyártja, kapcsolatokat épít linkmarketing téren is. A külsős, új ismereteket, kutatási eredményeket igénylő munkákat azonban érdemes az ezekben a kérdésekben tapasztaltabb ügynökségekre ruházni. Egy multinacionális cég esetében az ATL kommunikációhoz képest a SEO költségei csekélyek, még ha tízmilliókról is van szó. A 2000-es években a SEO fontossága még nem tudatosult a brand managerek, marketingesek fejében, manapság azonban már rengeteg óriáscég van, aki a SEO révén lett multinacionális. A SEO ára ebben a konstrukcióban is megtérül.
Keresőoptimalizálás árak ügynökség alkalmazása esetén
Mennyibe kerül tehát a SEO, ha ügynökséget bízunk meg vele? Először is tisztáznunk kell, mire kérünk árajánlatot? Amikor bennünket valaki megkeres keresőoptimalizálás árajánlattal, természetesen megkérdezem, mit is szeretne? Az esetek többségében az ajánlatkérő szavakat kezd el sorolni, amire szeretne az első lenni. De valóban ezt szeretnéd? Mennyi kenyeret lehet venni abból, hogy ha első vagy egy szóra? Sokat, mondod Te, hiszen egy releváns szóra elsőnek lenni a Google találati listáján nagyon sok ajánlatkérést, megrendelést hoz majd. És ez így is van. De vajon az a szó a legfontosabb, amire Te most gondolsz? Van esetleg egy sokkal könnyebben keresőoptimalizálható kifejezés, ami gyorsabban és kevesebb pénzért esetleg több ügyfelet vonz be? Az esetek többségében van!
Hogyan kérj árajánlatot keresőoptimalizálásra egy ügynökségtől?
A fentiek alapján semmiképpen nem javaslom, hogy pécézz ki egy vagy pár szót, és kérj ajánlatot ezeknek a szavaknak az első helyre juttatására. Ez egy drága keresőoptimalizálás lesz. Drága és többnyire nem hatékony. Lépj egy kicsit vissza, és hagyd, hogy az ügynökség végezze a munkáját! Hagyd, hogy tapasztalatukkal, szaktudásukkal maximálisan kiszolgáljanak. Lehet, hogy beléd égett, hogy a tőled kilépő munkatárs által alapított konkurencia első erre vagy arra, és úgy érzed, ez nem jogos. De ezek nem objektív szempontok, csak érzelmi döntések. Persze, ha nem üzletről van szó, ha bosszúból vagy hobbiból akarsz egy bizonyos szóra elsőnek lenni a Google-ben, akkor nem szóltam. Vezérelhetnek esetleg PR célok is. Mondjuk ha a McDonald’s első akarna lenni a környezetvédelem szóra, azt megérteném, PR-ból okos döntés lenne. De ha a sales támogatására használod a marketinget, akkor ne így kezdj neki!
Az olcsó SEO
Milyen az olcsó keresőoptimalizálás? Gondolom, abban egyetértünk, hogy nem az, aminek a legalacsonyabb az ára, ugye? Az olcsó vagy inkább nevezzük nevén, a költséghatékony SEO az, amiből a legkevesebb ráfordítással a legtöbb ügyfelet szerzed. Miért mondtam tehát azt, hogy ne bizonyos szavakra koncentrálj, a SEO árajánlat esetén? Hogyan kérj akkor keresőoptimalizálásra árajánlatot? Konkrét szavak helyett kérd azt a SEO ügynökségedtől, növeljék az organikus konverziók számát, azaz a SEO révén született árajánlatkéréseket vagy szobafoglalásokat, megrendeléseket, bármi is legyen a konverzió a Te cégednél. Nyilván itt nem arra gondolok, hogy jutalékos rendszerben fizesd ki a SEO tanácsadódat, mert azt senki nem fogja vállani. Kérj tőle egy olyan SEO startégiát, ami ezt célozza meg. A SEO stratégia része a kulcsszókutatás is, mely megmutatja, melyek azok a szavak, melyekre érdemes keresőoptimalizálni. Melyek az olcsó, vagy inkább költséghatékony SEO stratégia elemei. Persze, ha nem tisztán SEO ügynökséggel van dolgod, hanem komplex online marketing ügynökségtől kérsz árajánlatot, akkor nem csak SEO stratégiát, hanem online marketing stratégiát is fogsz kapni, ami a komplex megoldást nyújtja ezen a téren.
A SEO megtérülése, a keresőoptimalizálás ROI számítása
Most már tudjuk, mi az olcsó SEO, és azt is, mi kell hozzá. De mégis, mennyi időn belül térül meg a keresőoptimalizálásra fordított összeg. Nyilvánvalóan általános érvényű szabály erre nincs, hiszen iparáganként, földrajzi helyenként de akár időpontonként is más feltételekkel kerülünk szembe. De mutatok pár példát, melynek segítségével mindenki következtetéseket vonhat le a saját üzletére nézve.
Hogyan lehet a keresőoptimalizálás megtérülését kiszámolni?
A SEO megtérülésének számítása nagyban függ az online értékesítés módjától. Nézzük meg, milyen adatok állnak rendelkezésünkre. Egy webáruház esetén szinte tűpontosan meg lehet határozni, hiszen a megrendelések és az esetleges visszaküldések/lemondások értékét is tudhatjuk. Tudjuk azt is a konverziómérésből, mennyivel növekedett az értékesítés a keresőoptimalizálásnak köszönhetően. Amennyiben nem ennyire egzaktok az adatok, mert nem közvetlen értékesítés, hanem árajánlatkérés történik az online felületen, szofisztikáltabb számításokra lesz szükségünk. Ilyenek lehetnek az éttermek, ahol asztalfoglalás vagy rendezvényhelyszín ajánlatkérés érkezik. Itt az átlagos megrendelési árat és a megvalósulási százalékot is figyelembe kell venni. Nézzünk tehát egy ilyen példát.
A SEO megtérülése egy klímaszervíz esetén. Keresőptimalizálási esettanulmány
Az alábbi két ábrát a Budaklíma Google Analyticséből vágtuk ki. Mindkettő a tavalyi év hasonló időszakát és az elmúlt 30 napot hasonlítja össze. Az elsőn a látogatószám keresőoptimalizálásnak köszönhető növekedését, míg a második az ajánlatkérések számát mutatja.
Látszik, hogy a keresőkből érkető látogatók száma majdnem megduplázódott. Nézzük meg, ez mennyi ajánlatkérést eredményezett:
A tavalyi 361, a Googleből érkező ajánlatkérés helyett idén már 671 ügyfele lett a Budaklímának a SEO révén. Az 310, a keresőoptimalizálásnak köszönhető új ajánlatkérést jelent. 500.000 forintos átlagos klímaszerelési vállalási árral számolva az HAVONTA 186 millió forintnyi plusz ajánlatkérést jelent. Nyilvánvalóan nem lesz minden ajánlatkérésből megrendelés, így ezt a számot a megvalósulási rátával szorozni kell, ez a SEO ROI számítás egy fontos eleme. Így 159 millió forintnyi plusz árbevételhez juttatta a céget a keresőoptimalizálás. Már csak a SEO-ra költött összeget, a havi 500.000 forintot kell mindehhez hozzátenni, és kész is a ROI. A ROI tehát: 159.000.000/500.000= 318
Nyereség a keresőoptimalizálásból
Mi, marketingesek csak azért vagyunk felelősek, hogy az ügyfelet betessékeljük az ajtón. A sales feladata ebből üzletet csinálni. Az ügyvezetés feladata nyereséget. Mégis, nézzük meg, milyen is lehet a keresőoptimalizálás a nyereségre kifejtett hatása. Az előbbi klímás példát vigyük végig. Üzleti titkokat, nyereség százalékokat ügyfeleinkről nem árulhatunk el, de a példa kedvéért számoljunk egy általános, 15%-os haszonkulccsal. A keresőoptimalizálásnak köszönhető plusz NYERESÉG, HAVONTA 23.994.000. Mindez 500.000 forint havi befektetéssel.
Tegyük hozzá, a SEO egy hosszútávú folyamat, ami a számítás szempontjából torzít, de minkét irányba. Először is, a keresőoptimalizálás nem egy hónap és a Budaklíma esetében sem most kezdődött. Az első év közepétől azonban folyamatosan pozitív eredményeket produkált, azaz már akkor megtérült a befektetés. Így, a harmadik évben is tudott növekedni a keresőoptimalizálásnak köszönhetően (IS) a bevétel. Nyilván, az online marketing a Budaklíma esetében sem csak a keresőoptimalizálásból áll, hiszen párhuzamosan futnak Google Ads és Social kampányok is. Azok megtérülésére most nem térünk ki.
A keresőoptimalizálás hatásának időtartama
Természesen gyakoriak a Google algoritmus frissítések is, melyek teljesen megváltoztathatnak egy találati sorrendet, így teljesen nem dőlhetünk hátra, azonban elmondható, hogy a SEO eredménye hosszú éveken keresztül érezhető. Az előző bekezdésben taglalt hátrányt, mely szerint a keresőoptimalizált állapot eléréséhez idő kell, előnyre fordítja a SEO a hosszú tartamhatással. A fent említett havi 500.000 forint nem csupán a 24 millió forintnyi havi nyereséget hozza, hanem még sok százmilliót éveken keresztül. Ennek kiszámításához a teljes élettartamot nyomon kell követni, de ez már doktori dolgozatom témája, nem egy egyszerű blogbejegyzésé.
Gyakori kérdések
Mennyibe kerül a SEO?
A SEO ára függ a projekt méretétől és a várt megtérülési időtől. Az árnál azonban fontosabb kérdés a megtérülés, azaz a ROI. Tegyük fel tehát úgy a kérdést, mikor térül meg a keresőoptimalizálásra fordított összeg?
Hogyan számítjuk a SEO ROI-ját?
A keresőoptimalizálás ROI számítása egyszerű, gyakorlati példánkban a fenti cikkben bemutattuk. A ROI ugyanakkor nem mutat teljes képet a SEO eredményességéről, hiszen bevétellel és nem nyereséggel számol.
A SEO ára
Gyakran felmerül a kérdés, mennyi a SEO ára? Ezt a kérdést részletesen elemzi a fenti cikk, kitérve arra is, mitől függ az ár keresőoptimalizálás esetén.
Mikor térül meg a SEO?
A keresőoptimalizálás megtérülésére a fenti cikk egy gyakorlati, számokkal alátámasztott példát ad. Bizonyos esetekben a SEO ROI számítása nagyon egyszerű (pl. webáruházak), de még olyan esetekben sem lehetetlen, ahol a konverzió csak egy ajánlatkérés, asztalfoglalás, szobafoglalás.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.