A Google algoritmus frissítései az elmúlt 18 évben

EN

Google algoritmus frissítések



A Google már két évtizede működik, ez idő alatt pedig elképesztően sok változáson ment keresztül. A világ legnagyobb keresőmotorja már rég óta diktálja az internet bizonyos szabályait, amihez a webmestereknek (és online marketingeseknek) muszáj igazodniuk, ha nem szeretnék magukra haragítani a színes G-betűt.

 

Az alábbiakban egy digitális történelemórára invitálunk, amelyben röviden megismerkedhetsz az elmúlt 18 év legfontosabb frissítéseivel, amelyekkel a Google gyökeresen megváltoztatta az internet kultúráját.

 

Megjegyzés: A frissítésekkel kapcsolatban gyakran megjelenik majd Matt Cutts neve. Matt sokáig a Google web spam csapatának vezetője volt, és Twitter fiókján keresztül rendszeresen osztott meg információkat a Google frissítéseivel kapcsolatban, illetve válaszolt meg felhasználói kérdéseket. 2017-ben, 15 évnyi munkássága után távozott a Google-tól, azóta pedig az US Digital Service (USDS) csapatát erősíti.

 

2000 Google algortimus frissítés

 

[Elnevezett] Google Toolbar PageRank (TBPR) – 2000.12.15

Ekkor jelent meg a Google böngésző keresősáv, illetve a hozzá tartozó Toolbar PageRank rangsorolást is ekkor vezették be. Ez számos vitát lobbantott lángra a SEO közösségben, és rövidesen kezdetét vette a „Google Dance”.

 

2002 Google algoritmus frissítés

 

[Elnevezett] Az első dokumentált Google frissítés – 2002.09.15

Az első valódi elnevezett Google frissítés (Boston) bevezetése előtt 2002 őszén egy újabb nagy felfordulást keltő update látta meg a napvilágot. Habár valódi természetét homály fedi, egyértelmű, hogy nagyobb hatással volt az online közösségre, mint a rendszeres havi PageRank és Google Dance frissítések.

 

2003 évi Google Algoritmus frissítések

 

[Elnevezett] Boston – 2003.02.15

Az első valódi névvel ellátott frissítést az SES Boston fórumon jelentették be. A Google eredetileg havi rendszerességgel szeretett volna frissítéseket kiadni. Az első néhány frissítés egy adag algoritmusváltoztatás és nagyobb indexfrissítés volt (a Google Dance). Ahogy a frissítések egyre gyakrabban kezdtek megjelenni, a havi rendszerességű ütemterv szép lassan el is tűnt.

 

[Elnevezett] Cassandra – 2003.04.15

A Google itt a hivatkozások minőségének biztosítása érdekében tett bizonyos lépéseket. A Cassandra továbbá szigorú büntetést szabott ki azokra a weboldalakra, amelyek rejtett szöveget és hivatkozásokat tartalmaztak.

 

[Elnevezett] Dominic – 2003.05.15

Habár 2003 májusában több frissítés is érkezett, a Dominic jellege nem volt kifejezetten tiszta a webmesterek számára. A Freshbot és a Deepcrawler Google robotok az interneten keresgéltek és számos webhely jelentett visszafordulásokat. Továbbá úgy tűnik, hogy a visszahivatkozások számlálásának vagy jelentésének módja is jelentősen megváltozott.

 

[Elnevezett] Esmeralda – 2003.06.15

Az Esmeralda volt az utolsó havi rendszerességben kiadott frissítés a Google-tól, amit egy sokkal folyamatosabb frissítési módszer váltott fel. A Google Dance helyére az Everflux került, és az Esmeralda volt az a frissítés, ami komoly infrastrukturális változások kezdetét jelentette a Google számára.

 

[Elnevezett] Fritz – 2003.07.15

A Friz jelentette a havi rendszerességű Google Dance végét. Ahelyett, hogy havonta az egész indexet frissítette volna, a Google egy adalékos módszert kezdett alkalmazni, aminek következtében az index innentől kezdve már napi szinten változott.

 

[Elnevezett] Kiegészítő index – 2003.09.15

Hogy a dokumentumokat a teljesítmény feláldozása nélkül indexelhesse, a Google bevezette az úgynevezett kiegészítő indexet (supplemental index). Ez a lépés igen heves vitát váltott ki a közösségből, ezért a különálló indexet később visszahelyezték a fő indexbe.

 

[Elnevezett] Florida – 2003.11.15

Sokak szerint a Florida volt az első igazán jelentős Google frissítés, és ennek köszönhető a SEO, mint iparág elterjedése is. Több webhely is elveszítette rangját a frissítést követően, az üzlettulajdonosok pedig ezt nem nézték jó szemmel. A Florida lényegében hatástalanította a 90-es években létrejött SEO stratégiákat (mint például a kulcsszóhalmozást) és sokkal változatosabbá tette a SEO világát.

 

2004 évi Google algoritmus frissítések

 

[Elnevezett] Austin – 2004.01.15

Az Austin afféle hibajavító frissítésként érkezett, és megoldotta azokat a problémákat, amiket a Floridának nem sikerült. A Google igyekezett még hatékonyabban fellépni a megtévesztő on-site technikák ellen (metacímke-halmozás, láthatatlan szöveg, stb.) Többen gyanították, hogy a Google használni kezdte a Hilltop algoritmust, ami sokkal fontosabbá tette volna az oldalak relevanciáját.

 

[Elnevezett] Brandy – 2004.02.15

A Google többek között lényegesen kibővítette az indexét. A rejtett szemantikai indexelés (LSI) célja az volt, hogy a horgonyszöveg relevanciáját vizsgálja, és megjelent a linkszomszédság fogalma is. Az LSI segített a Google-nak megérteni a kapcsolódó kulcsszavakat és kifejezéseket (szinonimákat) és lehetővé tette, hogy a kulcsszóanalízis új szintre léphessen.

 

2005 évi Google algoritmus frissítések

 

[Funkció] Nofollow – 2005.01.15

A spam feloszlatása és a kimenő hivatkozások minőségének szabályozása reményében a Google, a Yahoo és a Bing együttes erővel mutatták be az úgynevezett nofollow tulajdonságot. Ez segít „eltakarítani” a rossz minőségű hivatkozásokat (például a spam jellegű blog hozzászólásokat). Habár nem egy hagyományos algoritmus frissítésről, mindinkább egy új funkció bevezetéséről van szó, a nofollow komoly hatással volt a helyezésekre.

 

[Elnevezett] Allegra – 2005.02.15

A webmesterek itt több rangsorolásbeli változtatást is észleltek, ami ahhoz a feltételezéshez vezetett, hogy az Allegra kihatott a Sandboxra, míg mások szerint az LSI-ben történtek változások. Egy elmélet szerint a gyanús hivatkozások voltak azok, amik büntetést kaptak.

 

[Elnevezett] Bourbon – 2005.05.15

Ez a frissítés több változtatást is hozott a keresésekben, első sorban a minőséget illetően. Habár senki sem tudta pontosan, hogy miről is szólt a Bourbon, a Webmaster World tagjai azt feltételezték, hogy a frissítés megváltoztatta, hogy a Google miként kezelte a nem kanonikus www-s és nem www-s URL-eket és a duplikált tartalmat.

 

[Funkció] XML oldaltérképek – 2005.06.15

Ez a frissítés lehetővé tette, hogy a webhelytulajdonosok XML oldaltérképeket tölthessenek fel a Webmaster Tools eszközön keresztül. Ez a módszer hatékonyabbnak bizonyult a HTML térképeknél és adott némi kontrolt a webmesterek kezébe azt illetően, hogy a Google miként vizsgálja át és indexelje webhelyeiket.

 

[Elnevezett] Személyre szabott keresés – 2005.06.15

2005-ben megjelent a személyre szabott keresés, ami a felhasználók keresési előzményei alapján próbált egyéni találatokat megjeleníteni a keresők számára. Ez volt az első ilyen jellegű lépés személyre szabás érdekében, és habár eleinte minimális hatása volt, a Google több más területen is felhasználta azóta a keresési előzményeket.

 

[Elnevezett] Gillian – 2005.09.15

A Gilliant afféle „hamis” frissítésként is emlegették, mert a webmesterek folyamatos változtatásokat tapasztaltak hirtelen bekövetkezők helyett. A Google azt állította, hogy nem történt semmilyen komolyabb algoritmusfrissítés. Egy blogbejegyzésében aztán Matt Cutts, a Google egyik munkatársa elárulta, hogy a Google frissítette ugyan a napi adatindexet, de a keresősáv PageRank és más statisztikák csak háromhavonta frissültek.

 

[Elnevezett] Jagger – 2005.10.15

Több frissítés is életbe lépett az rossz minőségű linkek, például a reciprokális hivatkozások, fizetett hivatkozások és linkfarmok ellen. A Jaggert három fázisban vezették be 2005 szeptembere és novembere között, leglátványosabb hatását pedig októberben fejtette ki.

 

[Helyi] Google Local / Térkép – 2005.10.20

A Local Business Centre (helyi üzleti központ) márciusi beindulását követően a Google igyekezett minél több céget arra ösztönözni, hogy tartsák naprakészen az online megjelenített információikat. Ennek érdekében a Google összevonta a Térkép szolgáltatását a Local Business Centre-rel. Ez a lépés több komolyabb változás kezdetét jelentette a helyi SEO világában.

 

[Elnevezett] Big Daddy – 2005.12.15

A Big Daddy valójában egy infrastrukturális frissítés volt, ami egészen 2006 márciusának végéig tartott. A frissítés teljesen megváltoztatta a 301/302-es átirányítások és az URL kanonizáció kezelését a Google részéről, és több technikai problémát is igyekezett orvosolni.

 

2006 évi Google algoritmus frissítések

 

[Elnevezett] Kiegészítő frissítés – 2006.11.15

Úgy tűnt, hogy a Google 2006 során többször is változtatott változtatott a szűrt weblapok és a kiegészítő index kezelésén. Habár sokan ezt büntetésként élték meg, később a Google bejelentette, hogy nem az volt.

 

[Névtelen] Téves riasztás – Nem megerősített frissítés – 2006.12.15

2006 decemberében néhány jel arra utalt, hogy a Google frissített valamit, mert November óta több rangsorolás is megváltozott. Ennek ellenére a Google nem jelentett be semmilyen nagyobb frissítést ebben az időszakban.

 

2007 évi Google algoritmus frissítések

 

[Funkció] Univerzális keresés – 2007.05.15

Habár ez a frissítés nem konkrétan az algoritmust érintette, lényegesen kibővítette a keresési lehetőségeket a Google-on. A keresőmotorban innentől kezdve lehetett videókra, helyi találatokra és egyéb szempontok alapján is keresni. Megváltozott a keresőtalálati oldalak felépítése is – a korábbi 10 találatot megjelenítő oldalak teljesen eltűntek.

 

[Elnevezett] Buffy – 2007.07.15

Ez a frissítés a Buffy nevet kapta, ami egyfajta tisztelgés volt a Google részéről Vanessa Fox felé, aki ekkor távozott a cégtől. A Google csak annyit árult el, hogy több kisebb frissítés összességéről van szó.

 

2008 évi Google algoritmus frissítések

 

[Elnevezett] Dewey – 2008.04.25

Március végétől kezdve április elejéig komoly változás történt de pontos részletek nem kerültek nyilvánosságra a frissítést illetően. Egyesek szerint a Google igyekezett nagyobb hangsúlyt fektetni a saját termékeire (többek között a Google Könyvekre), de ezt az elméletet nem sikerült bizonyítékokkal alátámasztani.

 

[Funkció] Google Suggest – 2008.08.15

A Google Suggest funkció az a keresősáv alatt megjelenő kis doboz, amiben a Google a beírt kulcsszóhoz javasol kapcsolódó kereséseket.

 

2009

 

[Elnevezett] Vince – 2009.02.15

Több SEO szakember is jelentette, hogy ez a frissítés a népszerűbb, magasabb pozíciójú márkákat érintette. Habár a Google szerint kis méretű frissítésről van szó, sok keresőoptimálással foglalkozó szakember megérezte a hatását.

 

[Funkció] rel=canonical címke – 2009.02.15

A kanonikus címke a Google, a Microsoft és a Yahoo közreműködésével jött létre. A címke lehetővé tette, hogy kanonizálják az URL-eket a keresőrobotok számára anélkül, hogy ezzel megzavarnák a felhasználói élményeket.

 

[Szerkezeti] Caffeine (Előnézet) – 2009.08.15

Ez a frissítés egy szerkezeti változtatás előnézete. A Google célja az volt, hogy bővítse az index méretét és fokozza az indexelés sebességét, hogy az valós időben történjen. A frissítés bevezetése több hónapig tartott, az egész folyamat befejezése pedig 2010 elején vette kezdetét az Egyesült Államokban és egészen azon év nyaráig tartott.

 

[Elnevezett] Valós idejű keresés – 2009.12.15

Több valós idejű hírfolyam is a keresőtalálati oldalak része lett az olyan webhelyekről, mint a Twitter vagy a Google Hírek. A funkcióhoz egyre több forrást csatoltak hozzá, többek között „való idejű” közösségi médiás hírfolyamokat is.

 

2010

 

[Helyi] Google Helyek – 2010.04.15

A „Helyek” funkció eredetileg 2009-ben jelent meg, azonban akkoriban még csak a Google Térkép részeként működött. Amikor a Helyek külön szolgáltatásként is beindult, a Local Business Centre re-brandelésre került és a Helyekhez tartozó oldalak hatékonyabban lettek integrálva. Megjelentek a helyi keresési találatok és a helyi hirdetések lehetősége is.

 

[Elnevezett] May Day – 2010.05.01

A webmesterek egy jelentős esést tapasztaltak a long tail forgalmukban április végén és május elején. Mint azt később Matt Cutts is megerősítette a Google-tól, a May Day egy long taillel kapcsolatos algoritmusfrissítés volt. Különösen azok a webhelyek érezték meg a hatását, amelyek nem túl sokatmondó tartalmakat kínáltak, a Panda frissítés pedig még komolyabban kihatott ezekre (habár ez csak később jelent meg).

 

[Szerkezeti] Caffeine – 2010.06.08

Hosszú teszteléseket követően a Google befejezte a Caffeine infrastruktúra bevezetését. Ez a frissítés nem csupán a Google sebességét fokozta, de egy frissebb indexet is eredményezett.

 

[SERP csoportosítás] Brand frissítés (SERP Clustering #1) – 2010.08.31

A Google ezzel a frissítésével lehetővé tette, hogy egy domain többször is megjelenjen a keresőtalálati oldalakon. Korábban legfeljebb 1, legfeljebb 2 találat szerepelhetett a találati oldalakon egy-egy domaintől, vagy bizonyos esetekben több is, de akkor is csak a fő találat alatt, jelezvén ezzel, hogy mind egy domainről származik.

 

[Funkció] Google Instant – 2010.09.30

A Google Suggest funkcióra épülő Google Instant azonnal megjelenítette a releváns találatokat, ahogy a felhasználók elkezdték begépelni a kulcsszavakat a keresősávba.

 

 [Funkció] Azonnali előnézetek – 2010.09.11

A Google találati oldalain egy kis nagyító ikon jelent meg a találatok mellett, amivel a felhasználók egy előnézetet tekinthettek meg az adott landing oldalakról. Ezzel a Google sokkal hangsúlyosabbá tette a webhelyek megjelenését és használhatóságát is. Sokkal fontosabbá vált az oldalak designja és minősége.

 

[Elnevezett] Közösségi jelzések – 2010.12.01

A Google és a Bing is megerősítették, hogy a rangsorolásban a közösségi jelzéseket is figyelembe veszik, beleértve a Facebookról és Twitterről gyűjtött adatokat is. Ez egy viszonylag újszerű módszernek számított, habár a SEO szakértők már egy ideje gyanították, hogy előbb-utóbb bevezetik majd.

 

[Elnevezett] Negatív vélemények – 2010.12.03

A New York Times magazinban megjelent iromány arról számolt be, hogy a DecorMyEyes, egy e-kereskedelmi webhely hogyan került rangsorolásra negatív vélemények alapján. A Google erre válaszul módosította az algoritmusát, hogy a későbbiekben megakadályozza, hogy a webhelyek ilyen módszerrel érhessenek el jó rangsorolást a találatok között.

 

2011

 

[Elnevezett] Attribúciós frissítés – 2011.01.28

Egy sorozatnyi komolyabb spam esetet követően a Google egy frissítéssel állt elő, a tartalomattribúcióval kapcsolatos problémák megoldására és a tartalomlopás megakadályozására. Matt Cutts, a Google munkatársa szerint a változtatás nagyjából a lekérdezések 2%-át érintette.

 

[Panda] Panda / Farmer – 2011.02.23

A keresési találatok nagyjából 12%-át érintette ez a jelentős algoritmusfrissítés. A Panda feladata az volt, hogy lecsapjon a tartalomfarmokra, az értéktelen tartalmakra, a nagy hirdetés/tartalom arányú webhelyekre és más minőséggel kapcsolatos problémára is megoldást kínált. A Pandát a következő néhány hónapban tervezték bevezetni, Európába pedig 2011 áprilisában jutott el.

 

[Funkció] A +1 gomb – 2011.03.30

A közösségi platformok közötti heves versengésből a Google sem szeretett volna kimaradni, ezért bevezették a +1 gombot, ami közvetlenül a keresőben felsorolt találatok között jelent meg. Amikor a felhasználók rányomtak a +1 gombra, az kihatott az eredményekre a közösségi köreikben az organikus és a fizetett találatokkal kapcsolatban is.

 

 [Panda] Panda 2.0 – 2011.04.11

A Panda frissítés innentől kezdve minden angol nyelvű lekérdezésre kihatott, de ez a változtatás nem csak az angol nyelvű országokat érintette. Néhány új jelzés is megjelent, például hogy mely webhelyeket blokkolták (zárták ki a találataik közül) a felhasználók a Chrome böngészőn keresztül vagy közvetlenül.

 

[Panda] Panda 2.1 – 2011.05.09

Egy újabb változtatáscsomag, ami eredetileg a Panda 3.0 nevet viselte. A változtatásokat a Google nem részletezte, és nem is voltak igazán jelentősek.

 

[Funkció] Schema.org – 2011.06.02

A Google, a Yahoo és a Microsoft is bejelentették, hogy együttes erővel szeretnék egységesebbé tenni a strukturált adatkezelést. Több „schema” is megjelent, amelyek célja a találatok kibővítésé és pontosítása volt az azokat használó webhelyekről.

 

[Panda] Panda 2.2 – 2011.06.21

A Panda 2.2 megjelenését a Google hivatalosan is megerősítette. Tovább nőtt azon webhelyek listája, amelyekre a Panda hatással volt. A Panda frissítései külön történtek a központi indextől, nem valós pedig időben.

 

[Funkció] Google+ - 2011.06.28

A Google megtette eddigi legnagyobb lépését a közösségi média világában, ugyanis közvetlenül a Facebook versenytársává szeretett volna válni. Ez a Google+ közösségi platform beindításával kezdődött, amely egy sajátos körökből álló rendszerre épül, és szerves kapcsolatban áll a Google kapcsolódó termékeivel (például a Gmaillel).

 

[Panda] Panda 2.3 – 2011.07.23

A webmesterek ismét gyanakodni kezdtek, hogy új frissítés történt-e. Végül nem sikerült tisztázni, hogy milyen változtatásokkal járt a frissítés, vagy csupán a Panda adatrangsorolási algoritmusa változott-e.

 

[Panda] Panda 2.4 – 2011.08.12

A Panda végre nemzetközi vizekre is eljutott, és már nem csak az angol lekérdezésekre hatott ki. Egyedül a kínai, a japán és a koreai nyelvű találatok voltak azok, amelyeknek csupán 6-9%-ára terjedt ki a Panda befolyása.

 

 [Funkció] Bővített webhelyhivatkozások – 2011.08.16

Némi tesztelgetést követően a Google hivatalosan is bevezette a bővített webhelyhivatkozásokat, elsődlegesen a márkákkal kapcsolatos lekérdezésekhez. Eleinte ezek 12-es adagokban kerültek megjelenítésre, de a Google nem sokkal később 6-ra korlátozta őket.

 

[Funkció] Lapszámozási elemek – 2011.09.15

A Google bevezette a rel=next és rel=prev linkattribútumokat, a tartalmak lapokra osztásából származó átvizsgálási és duplikációs problémákat. A frissítést egy bejelentés is követte, amelyben a Google azt állította, hogy javult a kanonizálás és automatikus összevonás az „Összes megtekintése” jellegű oldalakon.

 

[Panda] Panda 2.5 – 2011.09.28

A frissítés részleteire nem derült fény, de néhány webhely jelentős változásokról számolt be.

 

[Panda] Panda Flux – 2011.05.10

Matt Cutts egy tweetjében bejelentette, hogy az elkövetkezendő hetekben egy fluxus várható a Panda változtatásai miatt, azonban ez mindössze nagyjából 2%-nyi mozgást jelent majd. Október 3-án, 13-án és november 18-án több Panda frissítés is életbe lépett.

 

[Funkció] Lekérdezés-titkosítás („not provided”) – 2011.10.18

A Google bejelentette, hogy a keresőlekérdezések innentől kezdve titkosítottak lesznek, első sorban adatvédelmi okokból. Ez negatív hatással volt az organikus kulcsszó-adatokra, és egyre több keresés kulcsszavai is a „not provided”, azaz „nincs megadva” csoportba kerültek.

 

[Elnevezett] Frissességi frissítés – 2011.03.11

A Google szerint egy új frissítés lépett hatályba, ami a tartalmak frissességét helyezte előtérbe, és ami a lekérdezések 35%-át érintette. Ez háromszor akkora hatást jelentett, mint a Panda 1.0-ás verziója. A frissítés első sorban a naprakész tartalmakra helyezte a hangsúlyt a találatok között.

 

[Egyéb] 10 darabos frissítés – 2011.11.14

A Google valaha kiadott egyik legkülönösebb frissítése. Matt Cutts közzétett egy bejegyzést, amelyben a Google legutóbbi 10 algoritmusfrissítését magyarázta el, hogy ezzel javíthassa a keresőmotor átlátszóságát. A pontos idővonal nem volt egészen tiszta, a változtatások pedig meglehetősen minimálisak voltak. A bejelentés azonban fontos mérföldkőnek számított a Google algoritmuskommunikációs stratégiájában.

 

[Panda] Panda 3.1 – 2011.11.18

A Panda 2.5 bevezetése után kezdetét vette a „Panda fluxus”. Erre az időszakra gyakoribb, ámbár kisebb frissítések voltak jellemzők. A november 18-án kiadott frissítés nem hivatalosan kapta meg a 3.1 nevet, mert a hivatalos Panda 3.0 névvel nem adott ki frissítést a Google.

 

[Egyéb] A decemberi 10-es csomag – 2011.12.01

A második 10-es csomag frissítés magyarázatai is megérkeztek a Google-tól és a szervezet kijelentette, hogy innentől kezdve havi szinten jelennek majd meg ilyen jellegű bejegyzések. A frissítések többféle változtatást hoztak magukkal, de pontos dátumaik ismeretlenek maradtak.

 

2012

 

[Egyéb] A januári 30-as csomag – 2012.01.05

A korábbi hónapokban a Google összesen 30 frissítést jelentett be amelyek többek között a landing oldalak minőségére összpontosultak (a képkereséssel kapcsolatban), a relevánsabb webhelylinkekre, további bővített kivonatok jelentek meg és a kapcsolódó lekérdezések is javításokon mentek keresztül.

 

[Elnevezett] Search Plus Your World – 2012.01.10

A Google új szintre emelte a találatok személyre szabottságát. A frissítés hatására a Google+ közösségi információk és felhasználói profilok is megjelentek a találatok között. A keresőtalálati oldalon egy új kapcsoló is megjelent, ami lehetővé tette az átváltást az általános és a személyes találatok között.

 

[Panda] Panda 3.2 – 2012.01.18

Habár a Google megerősítette, hogy a Panda új frissítést kapott, arra is utalást tettek, hogy az algoritmus nem változott.

 

[Top Heavy] Top Heavy #1 – 2012.01.19

Ez a frissítés kevesebb, mint az összes keresés 1%-át érintette. A Google lépéseket tett a keresési eredmények javítása érdekében és bevezetett egy olyan változtatást az algoritmusban, ami a weboldalak felépítését vizsgálta, illetve azokat a tartalmakat, amelyeket a felhasználó először megpillant, amikor az oldalra érkezik a találatra kattintás után.

 

Ez a változtatás nem érintette azokat a webhelyeket, ahol a hajtás felett hirdetések jelentek meg (legalább is nem teljesen), de kihatott azokra az webhelyekre ahol olyan sok hirdetés jelenik meg az oldal tetején, hogy nehéz eldönteni, mi a tartalom része és mi nem.

 

A változtatás főleg azokra a webhelyekre hatott ki, amelyeken csak a tartalom egy kis része látható a hajtás felett, vagy ahol a releváns tartalom csak lejjebb görgetve látható.

 

[Egyéb] Februári 40-es csomag – 2012.02.26

A hónap végén egy második jelentés is érkezett a Google-tól, ez úttal 40 frissítésről, amelyek februárban történtek. A legfontosabb változtatások a képkeresésekre és többképes keresésekre vonatkoztak, illetve több frissességi frissítés is történt, amik a korábbi algoritmust váltották le.

 

[Panda] Panda 3.3 – 2012.02.27

Egy viszonylag kis frissítés, ami csupán 3 nappal a Panda megjelenésének első évfordulója után jött ki.

 

[Helyi] Venice (helyi keresés) – 2012.02.28

A Venice névre hallgató helyi kategóriájú frissítés feladata az organikus találatok agresszív lokalizálása és a helyi keresési adatok integrálásának megkönnyítése volt. A bevezetés pontos dátuma ismeretlen.

 

[Egyéb] BuildMyRank kiindexelés – 2012.03.19

Több linkhálózat is kikerült az indexből, a spamproblémák csökkentése céljából. A BuildMyRank is ezek között volt.

 

[Panda] Panda 3.4 – 2012.03.23

A Google a Twitteren jelentette be az új Panda frissítést. A nyilvános közlemény szerint a frissítés nagyjából az eredmények 1,6%-át érintette.

 

[Egyéb] Márciusi 50-es csomag – 2012.04.03

Google 50 márciusi frissítést mutatott be április 3-án. A jelentésben szerepelt a Panda 3.4 hivatalos beindítása, a horgonyszöveg-pontozást érintő változtatások, a képkeresés frissítése, és a lekérdezések értelmezésének új módszere.

 

[Elnevezett] Parked Domain Bug – 2012.04.16

A webmesterek több rangsorolásban bekövetkezett változásra is felfigyeltek, a Google pedig megerősítette, hogy ezt egy adathiba okozta. A hiba hatására néhány domaint „parkolt” domainként kezelt a rendszer és automatikus leértékelésben részesítette őket. Ez nem szándékos változtatás volt az algoritmusban.

 

 [Panda] Panda 3.5 – 2012.04.19

A frissítés több változtatást is magába foglalt, így hatása meglehetősen nehezen volt mérhető, de javarészt egy rutinfrissítésnek tűnt, minimális kihatással a rangsorolásra.

 

[Penguin] Penguin (1.0) – 2012.04.24

Többhetes spekulációt követően a Google végre hivatalosan is elindította túloptimalizálásra vadászó algoritmusát. Az algoritmus eredetileg a ’Webspam’ nevet kapta, azonban rövidesen hivatalosan is Penguin lett belőle. A ’Pingvin’ több spamtényezőt is büntetett, például a hírhedt kulcsszóhalmozást. A becslések szerint a frissítés az angol nyelvű lekérdezések 3,1%-át érintette.

 

[Panda] Panda 3.6 – 2012.04.27

Nem sokkal az előző (3.5) Panda frissítés után a Google egy újabb változtatást eszközölt, azonban ezek hatása alig volt mérhető.

 

[Egyéb] Áprilisi 52-es csomag – 2012.04.05

52 frissítés és azok részletei kerültek összefoglalásra a Google áprilisi jelentésében. Ezek között több is a Penguin algoritmusával volt kapcsolatos. Növekedett az index is (15%-kal), illetve javult a lapszámozott tartalmak kezelése is.

 

[Funkció] Tudásháló – 2012.05.16

A szemantikus keresés fejlesztésének egyik lépéseként a Google elkezdte a Tudásháló (Knowledge Graph) bevezetését. Ez egy külön kijelölt rész volt a keresőtalálati oldalak jobb felén, ahol alapvető információk jelentek meg a keresett személyekről, helyekről és egyéb dolgokról. Idővel egyre több dolgokról jelent meg információ ezen a jobb oldali panelen.

 

[Penguin] Penguin 1.1 – 2012.05.25

A Penguin első nagyobb verziófrissítése bebizonyította, hogy a Penguin adatok feldolgozása a fő indexen kívül történik, hasonlóképpen a Pandához.

 

[Egyéb] Májusi 39-es csomag – 2012.06.07

A Google jelentése szerint májusban 39 frissítés történt. Ezek nagy része a Penguinre összpontosult, míg mások a linkcsalás, illetve a címek és bővítmények módosulásának felismerését segítették elő. Frissítéseket kapott továbbá a Google Hírek.

 

 [Panda] Panda 3.7 – 2012.06.08

Sok korábbi frissítéshez hasonlóan a Panda 3.7 is csupán csak néhány eredményre (kevesebb, mint 1%) volt hatással, azonban lényegesen észrevehetőbb rangsorolási változások történtek voltak, mint az előző két verzió esetén.

 

[Panda] Panda 3.8 – 2012.06.25

Ez a frissítés elsődlegesen az adatokra vonatkozott, nem pedig az algoritmusra, és jóval kisebb észlelhető hatása volt, mint a 3.7-nek.

 

[Panda] Panda 3.9 – 2012.07.24

Egy hónappal a legutóbbi Panda frissítés után érkezett a 3.9-es verzió, ami 5-6 napig tartó rangsorolás-ingadozást okozott, de komolyabb változások nem történtek. Ismét csupán az eredmények kevesebb mint 1%-a érezte meg a frissítést.

 

[Egyéb] Júniusi/júliusi 86-os csomag – 2012.08.10

A jelentésben két hónap frissítési előzményeit foglalta össze a Google. A nagyobb frissítések a panda adataira és az algoritmusra vonatkoztak. Javult a rangsor szerinti sorba rendezés, illetve előnybe kerültek azok a webhelyek, amelyek „megbízható forrásokként” voltak megjelölve.

 

[Kalóz] DMCA „kalóz” büntetés – 2012.08.11

A következő héttől (augusztus 13. kezdetével) a Google bejelentette, hogy azok a webhelyek, amelyek több szerzői jogsértést is elkövettek (elsődlegesen a DMCA által benyújtott levételi kérelmek formájában), büntetésben részesülnek majd.

 

[Funkció] 7 találatos találati oldalak – 2012.08.14

A Top 10 komoly változáson esett keresztül, ugyanis a legtöbb lekérdezés ezek után 7 találatra korlátozódott. A Moz által nyomon követett kulcsszavak nagyjából 18%-át érintette a frissítés.

 

[Panda] Panda 3.9.1 – 2012.08.20

Egy újabb (meglehetősen kicsi) Panda frissítés, ami azért kapta a 3.9.1 verziószámot, mert a 3.X verziók kifogytak a számokból, és ez még nem a 4.0 akart lenni.

 

 [SERP csoportosítás] SERP változatosság (SERP Clustering #2) – 2012.09.14

Észrevették, hogy a Google találati oldalakon néha több oldal is megjelenik egy domináns domainről. Matt Cutts a Twitteren elmagyarázta, hogy a frissítés célja a találati oldalak változatosabbá tétele volt. Ez a frissítés részben visszavonta azokat a változtatásokat, amelyeket a 2010 augusztus 30-án bevezetett Brand frissítés okozott.

 

[Panda] Panda 3.9.2 – 2012.09.18

Ismét egy kisebb (a lekérdezések kevesebb, mint 0,7%-át érintő) frissítés.

 

[Panda] Panda #20 – 2012.09.07

Szeptember 27-n a Google megkezdte egy új Panda frissítés bevezetését. Ez az adatok helyett az algoritmusra összpontosult. Ezen a napon több komolyabb különbség is észlelhető volt, a frissítés befejezését pedig további 3-4 napra tervezték. A becslések szerint az angol nyelvű lekérdezések nagyjából 2,4%-át érintette a változás, más nyelvek azonban nem éreztek sokat belőle.

 

[Elnevezett] Pontos egyezésű domain (EMD) frissítés – 2012.09.28

A Google bejelentette, hogy innentől kezdve másképpen kezelik majd az Exact Match (pontos egyezésű) domaineket. Ez komoly lepontozást eredményezett és több mint 10%-kal csökkentette a pontos egyezésű domainek számát. A hivatalos jelentés szerint nagyjából a lekérdezések 0,6%-át érintette változás.

 

[Egyéb] Augusztusi/szeptemberi 65-ös csomag – 2012.10.04

Említés esett a 7 találatos találati oldalakról, a Tudásháló kibővítéséről az oldalminőség-értékelésről és a helyi eredmények kiválasztásáról is.

 

[Penguin] Penguin 1.2 – 2012.10.05

Matt Cutts szokásához híven a Twitteren számolt be az új Penguin frissítésről. A frissítés a becslések szerint az angol nyelvű lekérdezések 0,3%-át, a spanyol lekérdezések 0,4%-át és az olasz keresések 0,3%-át érintette.

 

 

[Top Heavy] Top Heavy #2 – 2012.10.09

A Google bejelentette a Page Layout Filter (oldalfelépítés-szűrő) második frissítését a januári bejelentés óta. A Top Heavy néven is ismert algoritmus azokat a webhelyeket célozta meg, amelyek túl sok reklámot helyeztek el a hajtás felett. Ez volt a második ilyen jellegű frissítés a Google-tól – az első az angol nyelvű lekérdezések kevesebb, mint 1%-át érintette, ez pedig csupán 0,7%-ukat (szintén csak angol nyelven).

 

[Panda] Panda #21 – 2012.11.05

A Google szerint ez a frissítés világszinten a lekérdezések nagyjából 0,4%-át befolyásolja majd. Az Egyesült Államban, angol nyelven keresőknél ezt a számot valamivel nagyobbra becsülték (1,1%). Ez volt a 21. Panda frissítés.

 

[Egyéb] MetaFilter – 2012.11.17

A frissítés első sorban a fórum jellegű webhelyeket érintette.

 

[Panda] Panda #22 – 2012.11.21

A Panda #22 (adatfrissítés) az angol nyelvű lekérdezések 0,8%-át frissítette.

 

[Funkció] Tudásháló-kibővítés – 2012.12.04

A Tudáshálóba nem angol nyelvű találatok is bekerültek, ideértve az olasz, spanyol, orosz, német, francia és portugál nyelveket.

 

[Panda] Panda #23 – 2012.12.21

A Google megerősítette a feltételezéseket, miszerint egy új Panda frissítést terveztek erre a napra. Az angol nyelvű lekérdezések 1,3%-át érintették a változások.

 

2013

 

[Panda] Panda #24 – 2013.01.22

2013 első hivatalos frissítése a Pandáé lett és a lekérdezések 1,2%-ára hatott ki.

 

[Panda] Panda #25 – 2013.03.14

Az SMX Westen Matt Cutts elő-bejelentést tett egy új frissítésről, és utalt rá, hogy ez lesz az utolsó Panda frissítés, mielőtt a Pandát a központi algoritmusba olvasztanák.

 

[Névtelen] Phantom #1 – 2013.05.09

Május 9. körül többen is jelentették, hogy nagy valószínűséggel algoritmusfrissítés történt. Habár a részletekre nem derült fény, több webhely is jelentős visszaesést tapasztalt forgalom terén.

 

 [SERP csoportosítás] Domain kiszorítás (SERP csoportosítás #3) – 2013.05.21

A domain kiszorításra és változatosságra vonatkozó frissítés a 2. találati oldalak utáni oldalakon. A pontos bevezetés dátuma ismeretlen, de feltehetőleg nem sokkal a Penguin 2.0 előtt jelent meg az Egyesült Államokban (vagy nemzetközileg). Matt Cutts elmagyarázta, hogy miután a felhasználó egy 4-es találatcsoportot látott egy bizonyos domainről, a következő találati oldalakon ez a domain kisebb eséllyel jelenik majd meg.

 

[Penguin] Penguin 2.0 – 2013.05.22

Több hónapnyi találgatást követően megérkezett a várva várt Penguin 2.0 (a negyedik Penguin frissítés), azonban a hatása csupán mérsékelt volt. A pontos változtatások részletei nem kerültek nyilvánosságra, de néhány eredmény arra engedett következtetni, hogy az új Penguin oldalszinten célozta meg a webhelyeket.

 

[Payday Loan] Payday Loan #1 – 2013.06.11

Egy frissítés a Google-tól, ami a spam jellegű lekérdezéseket célozta meg. Ilyen lekérdezéseknek számítottak a szűkebb résterületekre korlátozódó keresések, mint például a „payday loan” (fizetési kölcsön), a pornográf tartalmak és más erősen spamelt lekérdezések.

 

Az SMX Advanceden Matt Cutts elmagyarázta, hogy a frissítés az egyedi linkcsalásokra összpontosított, amelyek sértik a Google szabályzatát. Hozzátette, hogy a frissítés világszintű, és nem csak az amerikai lekérdezéseket érinti.

 

[Elnevezett] Többhetes frissítés – 2013.06.27

Matt Cutts egy tweetje arra engedett következtetni, hogy június 12 és a július 4. utáni hét között egy többhetes frissítés zajlik. Habár a részletek nem derültek ki, látható változások történtek a rangsorolásban.

 

[Panda] Panda enyhítés – 2013.07.18

A Google megerősítette, hogy Panda frissítés történt, de az már nem derült ki, hogy egy megszokott 10 naponta megjelenő frissítésről van-e szó, vagy valami teljesen másról. Az utalások arra engedtek következtetni, hogy az algoritmusban történt változás, aminek a célja a Panda által korábban kiosztott büntetések enyhítése volt.

 

[Funkció] Tudásháló bővítése – 2013.07.19

A MozCast adatbázisában több mint 50%-kal nőtt a Tudáshálóval kapcsolatos lekérdezések száma. Ezen kívül nagyjából minden negyedik lekérdezés mellett megjelent valamilyen tartalom Tudáspanelen.

 

[Névtelen] Névtelen frissítés – 2013.07.26

Átmeneti forgalomugrás történt 26-án, pénteken, amit a MozCast és más források is megfigyeltek, de a Google nem jelentett be semmilyen frissítést ebben az időszakban.

 

[Funkció] Mélyreható cikkek – 2013.08.06

A Google egy új találattípust vezetett be, ami mélyebb, tartalmasabb cikkekre összpontosít. Eleinte összesen csak három hivatkozást jelenített meg a keresésekkor.

 

[Hummingbird] Hummingbird – 2013.08.20

A Google 2013 szeptember 26-án jelentette be a Hummingbird (kolibri) frissítést, de utaltak rá, hogy már a korábbi hónapban életbe lépett. A Hummingbird frissítést a Caffeine-hez hasonlították és a központi algoritmus részeként jelent meg és szemantikai szempontból változtatta meg a kereséseket.

 

[Elnevezett] Mugshot frissítés – 2013.10.03

Létrejött több „mughsot” (rendőrségi fotó) jellegű webhely, amelyek információkat és fényképeket vettek át az Egyesült Államok kormányzati webhelyeiről. Ezeket az adatokat aztán landing oldalak elkészítéséhez használták fel, amik jó rangsorolást értek el a keresőmotorokban.

 

A cél az volt, hogy amikor az emberek rákeresnek a nevükre és meglátják magukat egy ilyen találatban, akkor minden bizonnyal felkeresik majd a webhelyet, hogy távolítsa el a bejegyzést az internetről – a webhelyek ezért általában 30-40 dollárt kértek el. A Google Mugshot frissítése azt igyekezett elérni, hogy az ilyen jellegű webhelyek ne érhessenek el magas rangsorolást.

 

[Penguin] Penguin 2.1 – 2013.10.04

Egy 4 és fél hónapos szünetet követően a Penguin újabb frissítést kapott. Mivel ezt a Google csupán 2.1 verzióval jelölte, így valószínűleg csupán egy adatfrissítésről volt szó, nem pedig működésbeli változtatásról. Általánosságban nem történt nagy változás, bár néhány webmester komoly visszaesésről számolt be.

 

 

[Névtelen] Névtelen frissítés – 2013.11.14

Több Google figyelő is különös tevékenységeket mutatott, amelyek egy időben történtek a Google Webmaster Tools-nál fellépő DNS problémákkal. A Google nem számolt be frissítésről, a kilengés oka pedig ismeretlen maradt.

 

 [Névtelen] Névtelen frissítés – 2013.12.17

A globális kilengésfigyelők rendkívül nagymértékű tevékenységről számoltak be. A Google nem ejtett szót új frissítésről, ami arra engedett következtetni, hogy az ünnepekhez közeli időpontokban inkább kerülik a frissítéseket.

 

[Funkció] Szerzői kavarodás – 2013.12.19

Durván egy hónap leforgása alatt, a szerzői jelölések (authorship markup – a tartalomszerzők nevei) teljesen eltűntek a lekérdezések nagyjából 15%-ából, ahogy azt Matt Cutts is megjósolta A Las Vegasi Pubconon. A visszaesés december 19-én „tetőzött”, és az érintett lekérdezések később sem tértek vissza korábbi állapotukba.

 

2014

 

[Top Heavy] Top Heavy – 2014.02.06

Matt Cutts bejelentette, hogy a Google frissítette a Page Layout Algoritmusát. A Top Heavy algoritmus néven ismert szűrő továbbra is azokra a webhelyekre volt hatással, amelyek túl sok hirdetést jelenítettek meg a weboldal tetején, vagy ahol a hirdetések túl zavaróak voltak a felhasználók számára.

 

[Névtelen] Névtelen frissítés – 2014.03.24

Az algoritmuskövetők által érzékelt kilengés március 24 és 25 között arra engedett következtetni, hogy egy új, enyhébb Panda frissítés látta meg a napvilágot. Több webhely is rangsorolásbeli változásokról számolt be, de a Google nem jelentett hivatalos frissítésről.

 

[Payday Loan] Payday Loan #2 – 2014.05.16

Nem sokkal a Panda 4.0 előtt a Google befejezte a Payday Loan algoritmus frissítését, ami a spam jellegű lekérdezéseket célozta meg. Nem tiszta, hogy a pontos bevezetés mikor történt (a Google csupán a május 20. előtti hétvégét emlegette). Ez a frissítés főleg a webhelyekre összpontosult.

 

 

[Panda] Panda 4.0 – 2014.05.19

A Google hivatalosan is megerősítette, hogy a Panda egy komolyabb frissítést kapott, ami nagy valószínűséggel egy adat- és egy algoritmusfrissítést is jelentett. Az angol nyelvű lekérdezések nagyjából 7,5%-a érezte meg a változtatásokat.

 

[Payday Loan] Payday Loan #3 – 2014.06.12

Egy nagyobb frissítés a Payday Loannak – míg a korábbi, 2.0-ás verzió specifikus webhelyeket célzott meg, a 3.0 a spam jellegű lekérdezésekkel foglalkozott.

 

[Funkció] A szerzői fényképek eltávolítása – 2014.06.28

John Mueller június 25-én egy meglepő bejelentést tett, miszerint a szerzői fényképek hamarosan eltűnnek majd a Google találati oldalairól. A „frissítés” június 28-án történt meg.

 

[Helyi] Pigeon (csak USA) – 2014.07.24

Az új frissítés csak az Egyesült Államokra vonatkozó helyi kereséseket érintette, de azokat jelentősen. Változott továbbá a helyi jelzések feldolgozásának módja is. A Google szerint a Pigeon (galamb) hatékonyabb kapcsolatokat tett lehetővé a helyi és a központi algoritmus között.

 

[Elnevezett] HTTPS/SSL frissítés – 2014.08.06

A Google bejelentette, hogy innentől kezdve előnyben részesítik majd a biztonságos (SSL tanúsítvánnyal rendelkező) webhelyeket, tehát hogy a titkosítás előnyösebb rangsoroláshoz vezethet majd.

 

[Funkció] A szerzői jelölések vége – 2014.08.28

Két hónappal a szerzői fényképek kiiktatása után a Google bejelentette, a szerzői jelölések (authorship markup) teljes megszüntetését. Hozzáadták továbbá, hogy ezeket a továbbiakban nem dolgozzák majd fel. A legtöbb jelölés már másnapra eltűnt a találat oldalakról.

 

[Egyéb] A nagy PBN kiindexelés – 2014.09.23

A Black Hat és Grey Hat közösségekben már egy ideje folyt a spekuláció arról, hogy a Google miként célozza meg a PBN-eket (Private Blog Network – privát bloghálózatok). A korábbi napokban a Google már több PBN-re is lecsapott, amelyek manipulálták a rangsorolást és több száz (de lehet, hogy több ezer) kézi figyelmeztetést küldött ki azoknak a webhelyeknek, amelyek ezt a módszert alkalmazták.

 

 

[Panda] Panda 4.1 – 2014.09.26

Megérkezett a legújabb Panda. Az új frissítés bevezetése a Google szerint viszonylag lassúnak ígérkezett. A becslések szerint a lekérdezések 3-5%-át érintette az új verzió, ami igyekezett több jó minőségű, kicsi és közepes webhelynek is esélyt adni arra, hogy magas rangsorolást érjen el.

 

[Funkció] „In The News” doboz – 2014.10.10

A Google szemmel láthatólag megváltoztatta a Hírek dobozt – végül kiderült, hogy csupán kibővítették az olyan webhelyek számát, amelyek hírei megjelenhettek a dobozban. Nőtt a hír jellegű találatok számra a találati oldalakon és több nagyobb hírportál is jelentős forgalombéli változtatásokat jelentett.

 

[Penguin] Penguin 3.0 – Everflux – 2014.10.17

Az új Penguin verzió több mint egy évvel az előző (2.1) után) érkezett. Ez a frissítés jóval kisebb lett, mint amekkorára a legtöbben számítottak, és csak az Egyesült Államokban indított illetve az angol nyelvű lekérdezések kevesebb, mint 1%-át érintette. Ez arra engedett következtetni, hogy nem új algoritmus volt, hanem csupán egy adatfrissítés.

 

A Google egyik szóvivője 2014 december 10-én bejelentette, hogy a Penguin a nagyobb, ritkább frissítésekről áttért a folyamatos, kisebb változtatásokra.

 

[Kalóz] Kalóz #2 – 2014.10.21

Több mint két évvel az első DMCA/kalóz frissítés után a Google egy újabb frissítést adott ki, ami a digitális médiával és szoftverekkel kapcsolatos kalóztevékenységeket célozta meg. Ez a frissítés nagyon specifikus volt és csupán nagyon kevés webhely észlelt jelentős rangsorolási visszaesést.

 

[Penguin] Penguin 3.1 – 2014.11.27

A 3.0 bevezetésének részeként ez a frissítés a spam jellegű webhelyeket célozta meg, első sorban azokat, amelyek (a Google szerint) nem szabályos linkstratégiákat alkalmaztak.

 

Szintén a 3.0 bevezetéséhez kapcsolódó, hasonló célú frissítések:

  • Penguin 3.2 – 2014.12.02
  • Penguin 3.3 – 2014.12.05
  • Penguin 3.4 – 2014.12.06

 

[Helyi] Pigeon (a maradék angol nyelvű területek) – 2014.12.22

A Pigeon (galamb) frissítés a többi angol nyelvű területet is elérte világszinten (India kivételével). Az Egyesült Államok után a galamb szárnyai alá került az Egyesült Királyság, Ausztrália és Kanada is.

 

2015

 

[Névtelen] Névtelen frissítés – 2015.02.04

Több SERP (találati oldal) figyelő és webmester is jelentős kilengésről számolt be a Google találati oldalakon. Több elmélet is felmerült, például hogy az e-kereskedelmi webhelyekre fókuszáló frissítés történt, vagy, hogy a mobilos használhatósággal lehetett kapcsolatos a változás. Szóba jött a Panda is, de a Google megerősítette, hogy sem a Panda sem a Penguin nem került frissítésre. Mindössze néhány gyakran ismételt kérdést válaszoltak meg, amelyekben azt állították, hogy apró változtatásokat eszközöltek. Konkrét frissítésről nem esett szó.

 

[Mobil] Mobilbarát #1 („Mobilegeddon”) – 2015.04.21

2015 április 21-én a Google egy új, mobilbarát rangsorolási algoritmust vezetett be. Az algoritmus feladata a mobilbarát webhelyek rangsorolásának fokozása volt.

 

[Elnevezett] Rankbrain – 2015.04.30

A Google 2015 október 26-n jelentette be, hogy a gépi tanulás már néhány hónapja az algoritmus részeként működött, ráadásul a harmadik legfontosabb rangsorolási faktorként. Az elméletek szerint a valódi bevezetés valamikor 2015 tavasza során történt.

 

[Minőségi] Phantom #2 – 2015.05.03

A Google hivatalosan is bejelentette azt, amelyet néhányan a változások láttán sejtettek. A központi algoritmus komoly változásokon esett át, az újfrissítés a „minőségi jelzéseket” célozta meg. Habár a frissítés mellékhatása jelentős volt, a Google nem részletezte, hogy pontosan mely jelzések voltak érintettek.

 

[Panda] Panda 4.2 – 2015.07.17

A Google bejelentette, hogy az elmúlt hétvégén megkezdődött a Panda frissítése, és hogy a teljes folyamat hónapokig is eltart majd.

 

[Elnevezett] Hackelt spam – 2015.10.05

A Google blogjáról:

A Google az utóbbi időben több algoritmusmódosítást is eszközölt a találatok között feltűnő hackelt spam problémák megoldására. A spammerek több szabályosan működő webhelyet is megcéloztak és rosszindulatú tevékenységekre használták őket. A cél általában rossz minőségű webhelyek forgalmának növelése, rosszindulatú szoftverek és pornográf tartalmak letöltése, illetve hamisított termékek vagy illegális gyógyszerek marketingje volt, csak hogy néhányat említsünk.

 

Azok a webhelyek, amelyek nem teszik meg az ajánlott lépéseket a biztonság érdekében, sebezhetőek maradhatnak a hackerek támadásai ellen. Ezek lehetnek kormányzati webhelyek, egyetemek, kisebb céges és vállalati webhelyek, éttermek, konferenciák és hobbi szervezetek. A digitális bűnözők és spammerek céltudatosan ilyen jellegű webhelyeket keresnek és beépítik azokba rosszindulatú weboldalaikat, hogy jobb helyezéshez jussanak a keresőmotorokban.

 

A Google ezért agresszíven lépett fel a hackelt spam tartalmak ellen a webmesterek és felhasználók védelme érdekében. A becslések szerint az algoritmusváltozások nagyjából a lekérdezések 5%-át érintik majd, nyelvtől függően.

 

A Google továbbá hozzátette, hogy amennyiben egy webhely bármilyen hackelt spam kulcsszóra megjelenik, de szabályosan működik, akkor ez a változás akár jobb pozícióba is emelheti azt a spam tartalmak kiiktatása után.

 

[Minőségi] Phantom #3 – 2015.11.19

A Google minőségi ellenőrzői naponta számtalan webhelyet vizsgálnak át a keresőtalálatok minőségének javítása érdekében. A Google november 12-én jelentette be a minőségi irányelveiket módosító frissítést. Nem sokkal ez után a Searchmetrics jelentős változásról számolt be láthatósági és rangsorolási kimutatásaikban. Ez nagy valószínűséggel szoros kapcsolatban állt a Phantom #3 bevezetésével.

 

2016

 

[Minőségi] Névtelen frissítés – 2016.01.08

Az év első hétvégéjén a Google frissítette a központi rangsoroló algoritmusát. Mivel a frissítéseket a központi algoritmus kapta, ezért nem lehet pontosan tudni, hogy milyen változások is történtek. Annyi biztos, hogy több webmester is jelentős rangsorolási kilengésről számolt be.

 

Amikor a Google megerősítette, hogy frissítés történt, bejelentették azt is, hogy a Panda a központi algoritmus részévé vált. Nem volt azonban biztos, hogy a Panda frissítések másképpen érződnek majd a továbbiakban, vagy sem.

 

[Minőségi] Névtelen frissítés – 2016.01.16

Egy másik frissítés, nem sokkal az előző után, ami a központi algoritmusra vonatkozott.

 

[Funkció] Egy nagyobb AdWords frissítés – 2016.02.23

Jelentős változtatások történtek az AdWords rendszerében miután a Google úgy döntött, hogy teljesen megszünteti a jobb oldali oszlopban megjelenő frissítéseket. Ezek helyett 4 részes hirdetésblokkok kerültek a kereskedelmi jellegű keresések találatlistái fölé. Habár ez a változtatás első sorban a fizetett találatokra összpontosult, várható volt, hogy mind a fizetett, mind pedig az organikus találatok átkattintási arányaira kihat majd.

 

[Névtelen] Egy nagyobb névtelen frissítés – 2016.05.10

A MozCast és más Google figyelők egy nagyon ritka, egyhetes tevékenységet érzékeltek az algoritmusok terén, beleértve egy komoly átmeneti ugrást. A Google nem számolt be frissítésről és egyéb magyarázattal sem szolgált a tevékenységet illetően.

 

[Mobil] Mobilbarát #2 – 2016.05.12

A Google a Webmaster blogon jelentette be hogy tovább készülnek fejleszteni a 2015-ben beindított mobilbarát algoritmust. A bejelentés szerint a frissítés megkezdése májusban volt várható, a cél pedig további mobilbarát jelzések bevezetése volt. Hozzátették, hogy akik már korábban is mobilbarát webhelyet üzemeltettek, azok nem fogják megérezni a frissítést. A frissítést lassan vezették be, hogy a webmesterek ne vegyenek észre jelentős változásokat a nem mobilbarát webhelyekkel szemben.

 

[Névtelen] Névtelen frissítés – 2016.07.27

A napokban több webmester is forgalmi illetve rangsorolási változásokról számolt be.

 

[Névtelen] Névtelen frissítés – 2016.08.02

Újabb változások a keresési találatokban. Egyesek szerint az előző héten eszközölt változtatások visszavonása miatt.

 

[Helyi] Possum 1 – 2016.09.01

Habár a Google nem erősítette meg, a MozCast komoly tevékenységről számolt be. Emellett esés történt a helyi csomag előfordulásában és a helyi SEO közösség szerint a helyi csomag eredmények is változáson estek át. Az adatok szerint ez a frissítés (vagy egy ezzel párhuzamos frissítés) az organikus találatokra is hatással volt.

 

 

[Minőségi] Névtelen frissítés – 2016.09.02

Szeptember 2-án többen is változásokat tapasztaltak a keresési találatok terén. A SEO közösség arra a következtetésre jutott, hogy frissítés történhetett. Az elmúlt 24 órában két frissítésre is gyanakodtak: az egyik egy jelentős frissítés volt, ami a központi webes keresésre összpontosult, a másik pedig a (helyi) Possum volt.

 

[Funkció] Képes / univerzális esés – 2016.09.13

A MozCast jelentős változásokról számolt be a rangsorolásokban és 50%-os esést jelentettek a képes találatok terén. Az univerzális eredmények változásai miatt megnyílt egy organikus pozíció az első találati oldalon, ami jelentős rangsorolási változásokat eredményezett. Az elméletek szerint ez egy nagyobb frissítés része volt.

 

[Penguin] Penguin 4.0 (bejelentés) – 2016.09.23

Majdnem két évnyi várakozás után a Google végül bejelentett egy nagyobb Penguin frissítést. Utalás esett arra, hogy a Penguin innentől kezdve valós időben futott és a központi algoritmus részévé vált. A változtatások eleinte igen minimálisaknak tűntek, de később kiderült, hogy a Penguin 4.0 beiktatását szokatlanul hosszúra tervezte a Google, és két fázisban szándékozta megvalósítani azt.

 

[Penguin] Penguin 4.0 (1/2) – 2016.09.27

Az új Penguin első fázisának megvalósítása valamikor szeptember 22 és 23 között történt. Ez egy új, gyengédebb Penguin algoritmust jelentett, ami a rossz hivatkozások erejét csökkentette ahelyett, hogy a webhelyeket büntette volna. Habár a pontos időintervallumról nem érkezett hivatalos megerősítés, az elméletek szerint a bevezetés több napot is igénybe vett és köze lehetett Moz által észlelt jelentős rangsorolási kilengéshez szeptember 27-n.

 

[Penguin] Penguin 4.0 (2/2) – 2016.10.06

A korábbi Penguin büntetések visszavonásával megkezdődött a Penguin 4.0 bevezetésének második, és egyben utolsó fázisa. A változások nagyjából 2 hetet vettek igénybe. Az algoritmus-aktivitás október 6-án tetőzött, majd lassan enyhülni kezdett, bár nem volt biztos, hogy ez a Penguin vagy egy másik frissítés volt-e.

 

[Névtelen] Egy nagyobb névtelen frissítés – 2016.11.10

A MozCast nagyobb mozgást észlelt November 10-én és 18-án. Mindkét eseményt heves elmélkedés követte – sokak szerint a második kilengés az első változtatás visszavonása volt. A Google egyik esethez sem szólt hozzá.

 

 

[Minőségi] Egy nagyobb névtelen frissítés – 2016.12.14

Több Google figyelő is komoly kilengést mutatott december 14 és 15 között. A közösség is komoly aktivitásról számolt be, de a Google nem jelentett be semmilyen frissítést.

 

2017

 

[Minőségi] Névtelen frissítés – 2017.01.05

Glenn Gabe a G-Squaredtől Interactive-tól bejelentette, hogy 2016 ősze óta több frissítés is bevezetésre került rövid időn belül. Azóta néhány jel arra utalt, hogy a Google egyre gyakrabban adott ki minőségi frissítéseket. 2017 elején ez a minta tovább folytatódott, és a következő dátumú minőségi frissítések tartoztak hozzá:

  • január 5.
  • február 7.
  • március 7. (Fred)
  • Április 26.
  • Május 4.
  • Május 17.

 

[Mobil] Mobil tolakodó interstitiális büntetés – 2017.01.10

Ez a büntetés csak azokat a tolakodó interstitiális (helyek közötti) elemeket érintette, amelyek közvetlenül akkor bukkannak fel, miután a felhasználó egy hivatkozásra kattint a keresőtalálatok között. A frissítés a későbbiekben nem büntette vagy érintette az oldalakat, tehát csak egyszeri büntetésről volt szó.

 

[Névtelen] Egy nagyobb névtelen frissítés (Groundhog) – 2017.02.01

A Google nem számolt be új frissítésről, de több követő eszköz is aktivitást jelzett, amelyekért egy frissítés lehetett a felelős. A webmesterek ennek ellenére nem kapták fel túlzottan a témát, a black hat fórumokat azonban sokkal érdekelte a frissítés természete – a BlackHatWorld fórumán például arra gyanakodtak, hogy a frissítés a PBN-eket (Private Blog Network – privát bloghálózat) célozta meg.

 

[Egyéb] PBN frissítés vagy tömeges kiindexelés – 2017.02.01

A BlackHatWorld jelentése szerint ez a frissítés a PBN-eket (Private Blog Network – privát bloghálózat) célozta meg. Néhány ezt a módszert alkalmazó webmester aggodalmát fejezte ki a frissítéssel kapcsolatban február elsején.

 

[Elnevezett] Japán tartalomminőségi frissítés – 2017.02.03

Japánt egy komoly algoritmusváltozás érte, ami a gyengébb minőségű webhelyeket célozta meg. A változások több webhelynél is rangsoresést eredményeztek.

 

[Minőségi] Egy nagyobb névtelen frissítés – 2017.02.07

Habár ez a frissítés látszólag semmi konkrétra nem összpontosult, az eredményei kétségtelenül érzékelhetők voltak a rangsorolás tekintetében. A Google ennek ellenére nem tett bejelentést semmilyen változtatásról.

 

[Minőségi] Fred – 2017.03.07

A Google bejelentette, hogy március elején egy új frissítés történt, ami a Fred nevet kapta. A Fred komoly kavarodást okozott a webmester közösségben, ugyanis voltak, akik 90%-os visszaesést tapasztaltak forgalmukban.

 

A Fred egy központi minőségi frissítésnek tűnt, ami első sorban partnerwebhelyeket célzott meg, amelyek vagy nem kínáltak elég „tartalmas” tartalmakat, illetve amelyek tartalmai nem egy bizonyos téma köré épültek fel. A gyenge visszahivatkozással rendelkező webhelyek szintén kaptak a Fredből.

 

A Fred pusztítását helyreállító legjobb taktikáknak a gyenge tartalmak eltávolítása, frissítése, átirányítása vagy legalább megritkítása tűnt.

 

[Minőségi] Névtelen frissítés (tartalommal kapcsolatos) – 2017.03.07

A frissítésnek látszólag nem volt köze ahhoz, amelyet február elején vezettek (ámde nem jelentettek) be és a linkalgoritmust változtatta meg. Sokkal inkább úgy tűnt, hogy a frissítés a Pandához készült, mert inkább a tartalom minőségéhez volt köze, mint a linkszempontokhoz.

 

[Funkció] Google Posts – 2017.03.22

A Google lehetővé tette a hitelesített szervezetek számára, hogy tartalmakat osszanak meg közvetlenül a Google szervereire, amelyek aztán megjelenhettek a Google Tudáspaneljükben (a felett vagy alatt). A Google Posts próbája a Trump X Clinton verseny volt, de azóta már múzeumok, filmek, zenészek és sportcsapatok is használhatják.

 

[Névtelen] Névtelen frissítés – 2017.04.17

Habár ez a frissítés nem tűnt olyan nagy méretűnek, mint a Penguin, a Panda, vagy a Fred, meglehetősen komoly változásokat eredményezett és sok elmélkedést váltott ki a közösségből.

 

[Elnevezett] Project Owl – 2017.04.25

A Project Owl („Bagolyprojekt”) egy háromirányú támadás volt, ami a problémás tartalmakat és az álhíreket célozta meg. A projekt a találatokat szerette volna javítani azzal, hogy hitelesebb tartalmakra összpontosított és visszajelzéseket gyűjtött a kiemelt részletekkel és bővített kivonatokkal kapcsolatban.

 

A keresőóriás felismerte, hogy motorjuk minőségi problémákkal küszködik. Már 2016 novembere óta több sértő keresési javaslat is megjelent a keresősávjukban, de nem voltak ritkák a találati oldalak tetején megjelenő nyugtalanító válaszok és álhírek sem. A Projekt Owl célja ezen problémák megoldása volt. A Google bejelentése szerint a frissítés mindössze a lekérdezések 0,25%-át érintette, de tisztában vannak vele, hogy lehetetlenség teljesen megelőzni az ilyen eseteket.

 

[Helyi] „Legfőbb” helyi frissítés (csak USA) – 2017.04.27

A Google nagyon jól tudta, hogy a helyi cégek számára milyen fontos, hogy jó véleményeket és pozitív értékeléseket gyűjthessenek össze, illetve hogy ez egyre relevánsabbá válik mind a cégek mind pedig az ügyfelek számára. A keresőóriás tehát a minőségi elemet is a „snack pack” részévé tette azoknál a kereséseknél, ahol az emberek a „best” (legjobb), „great” (nagyszerű) és hasonló kifejezéseket használtak. A frissítés csak az Egyesült Államokra vonatkozott.

 

[Minőségi] Névtelen frissítés – 2017.05.17

Több webmester és SEO szakértő is jelentette, hogy az automata figyelő eszközök olyan jeleket észleltek, amelyek egy új Google algoritmusfrissítésre utalhattak. Ennek ellenére nem sokan foglalkoztak vele sem a white hat, sem pedig a black hat fórumokon.

 

[Helyi] Helyi panel frissítés – 2017.06.07

Egy hónapnyi tesztelést követően a Google bejelentette, hogy új felhasználói élménnyel kapcsolatos változtatásokat vezettek be a helyi panelen és a mobil eredményekben. A felhasználók innentől kezdve gyorsan váltogathattak a helyi cégek alapvető információs és a visszajelzés fülek között.

 

[Funkció] Google Posts minden Google Cégem felhasználónak – 2017.06.22

A Google minden Google Cégem felhasználó számára elérhetővé tette a Google Posts funkciót (lásd: [Funkció] Google Posts – 2017.03.22).

 

[Minőségi] Névtelen frissítés – 2017.06.25

Június 25-én úgy tűnt, hogy a Google megkezdte egy nagyobb keresőalgoritmus-frissítés bevezetését. Habár a frissítéseket nem erősítették meg, a közösség szerint valóban megváltozott az algoritmus.

 

[Minőségi] Névtelen frissítés – 2017.08.19

Ekkorra már úgy tűnt, hogy a Google havi rendszerességgel adott ki minőségi frissítéseket az algoritmushoz – ez is egy ilyen frissítés lehetett.

 

[Helyi] Possum 2 – 2017.08.22

Joy Hawking, a helyi keresés egyik szakértője felfedezte, hogy a Possum névre hallgató helyi csomag algoritmusfrissítés – amelyet a Google egy évvel korábban adott ki – aktivitása augusztus 22-én lényegesen csökkenni kezdett.

 

[Névtelen] Névtelen frissítés – 2017.09.08

Több beszélgetés is beindult egy szeptember 6-án várható frissítésről, amelyet később egy újabb elmélkedés követett egy másik változtatásról. Nem derült ki azonban, hogy ennek a két eseménynek közük volt-e valamilyen frissítéshez.

 

[Névtelen] Névtelen frissítés – 2017.09.16

A 16-i hétvégén többen is aggodalmukat fejezték ki a Google keresőtalálataival kapcsolatban, különösen a WebmasterWorld fórumon és a BlackHatWorldön. Az aggodalmak először szombaton törtek fel, de hamar vissza is apadtak. Az elméletek szerint a szombati változtatásokat másnapra vissza is vonták. Nem sokkal később (09.19, kedd) további kilengésekről lehetett hallani, ami egyéb változtatásokra engedett következtetni.

 

[Névtelen] Névtelen frissítés – 2017.09.27

Szeptember 26-án kisebb módosítások voltak észlelhetők a Google algoritmusában, és a rangsorolások is változásokat mutatta, amikre a SEO közösség nagy része felfigyelt. Intenzív beszélgetések indultak be a közösségben, az algoritmusfigyelő eszközök pedig jelentős változásokról jelentettek. Ezek a beszélgetések és a rangsorolások váltakozása 29-ig folytatódott.

 

[Mobil] Mobil-első index – 2017.07.10

Gary Illyes, a Google Webmmaster Trends analitikusa bejelentette, hogy a Google megkezdte az első mobil-első (mobile-first) index bevezetését „néhány webhelyen”. A Google index méretét elnézve azonban a „néhány” jelentős mennyiségű webhelyet is jelenthet. A bejelentés szerint aggodalomra nem volt semmi ok, ugyanis a Google még csak a tesztelési fázisban járt és a változtatásokat csak lassan tervezték bevezetni.

 

[Névtelen] Névtelen frissítés – 2017.12.05

Ez a frissítés a december 12-i események előhírnökének tűnt.

 

[Elnevezett] Maccabees frissítés(ek) – 2017.12.12

A Google bejelentette, hogy több frissítés is megjelent e dátum környékén. Ezek a frissítések a Maccabees gyűjtőnevet kapták.

 

A frissítés első (és igen komoly) tünetét először az úgynevezett előszobaoldalakat (doorway page) használó webhelyek érezték meg. Ezek azok a webhelyek voltak, amelyek sok landing oldalt működtettek és többféle kulcsszó-variációt is megcéloztak azokkal. A Google elbánt például az olyan webhelyekkel, amelyek szolgáltatásaikat többféle helyen is kínálták, és minden helynek saját, de egymáshoz nagyon hasonló landing oldalakat készítettek.

 

A második tünet hasonló volt a Fredhez és azokhoz a központi minőségi frissítésekhez, amelyek a rossz minőségű, kevés értéket kínáló, telereklámozott, vagy partnerlinkekkel teli webhelyeket célozták meg. Mindezek ellenére az elismert, minőségi webhelyek is visszaeséseket tapasztaltak, így meglehet, hogy a Google nem pontosította eléggé algoritmusa számára a „rossz minőségű” webhelyek fogalmát.

 

[Elnevezett] Híresség frissítés – 2017.12.15

A Celebrity (híresség) frissítés onnan kapta a nevét, hogy első sorban a hírességek webhelyeire volt hatással, méghozzá negatívval. Az esést az magyarázhatja, hogy december 15. előtt a hírességek webhelyeit másképpen kezelte a Google algoritmusa. Azonban ezek a webhelyek általában nem rendelkeznek kifejezetten jó keresőoptimalizálással és tartalmakkal (legalább is a Google elvei szerint).

 

[Névtelen] Névtelen frissítés – 2017.12.26

A black hat közösségben megfigyelhető beszélgetések és panaszkodások alapján úgy tűnt, hogy a Google új frissítést adott ki, amely a PBN-eket (Private Blog Network – privát bloghálózatok), a link spamet és más nem természetes linkszerzési módszereket célozta meg.

 

2018

 

[Névtelen] Névtelen frissítés – 2018.01.08

Vélhetően folytatódott a Google decemberi frissítés-hadjárata, amit többek között a webmesterek és SEO szakemberek által jelentett kilengések is alátámasztottak.

 

[Névtelen] Névtelen frissítés – 2018.02.15

A január 8-i frissítés után tovább folytatódott a névtelen, de észrevehető változtatások sorozata. Február 15-én látszólag a decemberi frissítések visszavonása zajlott, ami rangsorolási kilengésekhez és további webmesteri eszmefuttatáshoz vezetett.

 

[Névtelen] Névtelen frissítés – 2018.02.20

Február 20. környékén egy újabb frissítést lehetett érzékelni, és habár nem volt kifejezetten látványos, a közösséget kissé megmozgatta.

 

[Funkció] Több válaszdoboz – 2018.02.28

Február végétől néhány lekérdezésre már nem csak egy (mint korábban), hanem több válaszdoboz is megjelent a Google keresőtalálati oldalain.

 

A „nulladik organikus pozícióként” is ismert válaszdobozok célja, hogy megválaszoljanak egy, a keresősávba beírt kérdést anélkül, hogy a felhasználónak bármelyik hivatkozásra rá kelljen kattintania a találati oldalon. A szöveges válaszon kívül a dobozok egy hivatkozást is tartalmaznak arra az oldalra, ahonnan a szövegrészletet a keresőmotor kiemelte (a szerencsés oldalak tehát bizonyos kérdésekre az első helyen, a többi találat feletti kiemelt pozícióban jelennek meg).

 

Az új frissítésnek köszönhetően a Google az eredetileg feltett kérdés automatikusan átfogalmazott verzióira is válaszokat keres, és (lehetőség szerint) többet is megjelenít azok közül (illetve megmutatja a felhasználónak azt is, hogy melyik válasz melyik kérdésverzióhoz tartozik).

 

Ez jó hír azoknak a webhelyeknek, akik már korábban is kérdésekre optimalizálták tartalmaikat (például hangalapú keresésekre), de értelemszerűen kellemetlen lehet az olyan webhelyek számára, amelyek továbbra is hagyományos organikus SEO taktikával igyekeznek felhívni magukra a figyelmet.

 

[Minőségi] Központi minőségi frissítés (Brackets 1. rész) – 2018.03.07

A Google bejelentette, hogy kiadták az egyik („évente számos alkalommal jelentkező”) központi minőségi algoritmusfrissítésüket.

 

A Google Twitteréről:

“A Google minden nap kiad egy vagy több frissítést, amelyek a [kereső] eredményeinket hivatottak javítani. Ezek közül néhány konkrét javítás. Múlt héten egy széleskörű algoritmusfrissítést vezettünk be. Ezeket [a frissítéseket] rutinosan, évente több alkalommal is elvégezzük. Mint bármely más frissítésnél, néhány webhely ugrásokat vagy visszaeséseket tapasztalhat. Semmi baj nincs azokkal az oldalakkal, amelyek most valamivel gyengébben teljesítenek. Valójában arról van szó, hogy a rendszerünkben végzett változtatásoknak köszönhetően most azok az oldalak is jobban teljesítenek, amelyek korábban nem kaptak elegendő elismerést. Nincs „javítás” az olyan oldalak számára, amelyek most gyengébben teljesítenek, egyszerűen csak továbbra is érdemes nagyszerű tartalmak publikálására összpontosítani. Idővel meglehet, hogy éppen a te tartalmaid emelkednek majd más oldalak fölé.”

 

[Funkció] Google Posts zenészeknek – 2018.03.08

A Google tovább bővítette a Posts funkciót, amelyet innentől kezdve azok a zenészek is igénybe vehettek, akik megjelennek a Tudáspanelben a találati oldalakon. Lásd még: [Funkció] Google Posts – 2017.03.22

 

[Funkció] Keresőtalálatok nélküli válaszok – 2018.03.13

A Google egy mindenki által megtekinthető teszt kereti között bevezetett egy új funkciót, amelyben bizonyos kereső lekérdezésekre csak egy választ dob vissza a rendszer, további keresőtalálatok (hivatkozások) nélkül.

 

Danny Sullivan a következőt tweetelte a funkcióról:

A számológép, a mértékegység-átváltó & a helyi idő funkcióknál egy tömörebb nézettel kísérletezünk, hogy tovább gyorsítsuk a betöltési időt. Azok az emberek, akik ezekre az eszközökre keresnek rá ritkán használják a többi keresési találatot, de ezek a találatok továbbra is elérhetők a „Minden találat megjelenítése” gombbal.

 

[Minőségi] Központi minőségi frissítés (Brackets 2. rész) – 2018.03.14

Folytatódott az egy héttel korábbi minőségi frissítés bevezetése a Google részéről, ami inkább a korábban hanyagolt webhelyeket díjazta, minthogy a jól teljesítőket büntette volna. Lásd: [Minőségi] Központi minőségi frissítés (Brackets 1. rész) – 2018.03.07

 

Ugyan ez a frissítés lehetett felelős a március 23-án és 28-án tapasztalt rangsorolás-változásokért is.

 

[Minőségi] Központi minőségi frissítés – 2018.04.16

Egy rangsorolásokat tekintve meglehetősen képlékeny márciust követően az áprilisi viszonyok is mozgalmasnak bizonyultak. A Google egy új központi minőségi frissítésről is beszámolt, ami megmagyarázta a hét során tapasztalt kilengéseket a rangsorolásba (habár látszólag nem egy, hanem két frissítés is történt ebben az időszakban).

 

[Névtelen] Névtelen frissítés – 2018.05.14

A fórumokon itt-ott a rangsorolások váltakozásáról esett szó, illetve számos SERP figyelő eszköz is a normálisnál magasabb mértékű rangsorváltozást mutatott. Talán egy frissítés okozta ezeket, de a Google nem erősítette meg.

 

[Névtelen] Névtelen frissítés – 2018.06.08

Lényegében ugyan az történhetett, mint az előző, május 14-i „frissítésnél”.

 

[Funkció] Videógalériák – 2018.06.15

A Google lecserélte a régi stílusú videó-bélyegképeket a találati oldalakon, és helyükre egy jobbra-balra görgethető videógalériát helyezett, ami átlagosan legalább 8 videót jelenít meg. A változás június 6-án indult, de 15-én teljesedett ki igazán.

 

[Névtelen] Névtelen frissítés – 2018.06.18

Ismét némi fórumbeszélgetés és SERP figyelő eszköz jelezte, hogy valami történhetett, de hogy mi, arról a Google nem számolt be.

 

[Elnevezett] Sebesség frissítés – 2018.07.09

6 hónapnyi készülődést követően a Google végre bevezette a „Sebesség frissítést” (Speed Update). Egészen eddig a pontig a keresőmotor csak az asztali kereséseknél vette figyelembe a sebességet, mint rangsorolási szempontot, a mobilos kereséseknél azonban nem. A frissítés ezen változtatott: júliustól kezdve a webhelysebesség a mobilról indított kereséseknél is rangsorolási szempont lett. A Google szerint a frissítés valójában csak a leglassabb webhelyek rangsorolásában mutatkozott meg, és csak néhány keresésre.

 

[Minőségi] Központi minőségi „Medic” frissítés – 2018.08.01

A Google megerősítette, hogy valóban bevezetett egy új nagyvonalú központi minőségi frissítést. A frissítés valamikor augusztus 8. tájékán léphetett érvénybe. A Google javaslata továbbra is az volt, hogy nincs semmi új, amire optimalizálni, vagy újraoptimalizálni kellene. Ha valaki visszaesést tapasztalt a frissítés idején, de úgy, hogy előtte nem változtatott semmit webhelyén, akkor elképzelhető, hogy egy versenytárs újított valamit, vagy több figyelmet kap valamiért a Google-tól, amit eddig is csinált.

 

[Névtelen] Névtelen frissítések 2018.08.22 – 2018.09.19

Ismét némi fórumbeszélgetés és SERP figyelő eszköz jelezte, hogy valami történhetett, de hogy mi, arról a Google nem számolt be. Elképzelhető, hogy augusztus 22-én a Medic frissítést igazítgatták.

 

[Funkció] Google Képek frissítés – 2018.09.24

A Google bejelentette, hogy képkereső szolgáltatását szeretné jobban hozzáigazítani általános találatrangsoroló algoritmusához. Ezt úgy kell érteni, hogy a frissítés óta a képek rangsorolásához a webhely tekintélyét is figyelembe veszi a rendszer. A tartalom frissessége szintén fontos tényező lett a képek rangsorolásában.

 

[Elnevezett] Google Birthday frissítés – 2018.09.26

Danny Sullivan, a Google munkatársa megerősítette, hogy történt egy kisebb frissítés, aminek a hatását szeptember 26-tól lehetett elkezdeni érezni. azonban a „kisebb” szó itt inkább az érintett webhelyek számára utalt, mint a frissítés hatásfokára, amit nagyon is megéreztek azok, akikre hatással volt.

 

[Névtelen] Névtelen frissítés – 2018.10.04 – 2018.10.16

Esélyes, hogy a 4-i eset a fent említett Birthday frissítés állítgatása volt, de a fórumokon egy lehetséges új frissítést emlegettek, illetve a SERP figyelő eszközök is az átlagnál nagyobb váltakozást mutattak. A Google semmit nem árult el.

 

[Elnevezett] Halloween frissítés – 2018.10.25

Sok névtelen frissítéshez hasonlóan a fórumok valamivel aktívabbá váltak, és a SERP figyelő eszközök is átlagfeletti mozgást mutattak, de a Google nem erősített meg semmit. Elképzelhető, hogy csak bizonyos réseket célzott meg a frissítés.

 

[Névtelen] Meg nem erősített frissítés – 2018.12.14

Elképzelhető, hogy egy karácsony előtt algoritmusfrissítés történt. A fórumok nem voltak olyan beszédesek, de néhányan komoly forgalmi kilengésekről számoltak be az elmúlt napokat illetően.

 

2019

 

[Névtelen] Névtelen frissítés – 2019.01.05

A fórumokon hallani lehetett egy nagyobb lehetséges 2019-es Google Keresés algoritmusfrissítésről. Ez a január 5-ei és 6-ai hétvégén kezdődhetett, és egészen 7-éig tartott. Az elsődleges jelek arra utaltak, hogy a frissítés a long tail kifejezéseket helyezte előnybe, míg néhány jelentés jobb forgalomról és magasabb rangsorolási pozíciókról számolt be. A következő napokban érkező jelentések szerint többen is észrevehető változásokra figyeltek fel a SERP-eken.

 

[Névtelen] Névtelen frissítés – 2019.02.07

A keresőtalálati oldalak nagyon heves váltakozást mutattak február 7-én, ami egyértelműen egy Google keresőrangsorolási-algoritmusfrissítésre utalt. Több webhely is pozícióváltozásról számolt be, és a fórumok is aktívabbak lettek.

 

[Minőségi] Széleskörű Központi minőségi frissítés – 2019.03.12

Március 12-én a Google megerősítette, hogy frissítették a központi keresőalgoritmust, de nem derült ki, hogy pontosan mi is frissült.

 

[Minőségi] Széleskörű központi minőségi frissítés – 2019.06.03

A Google bejelentette, hogy június 3-án széleskörű frissítést kapott a központi algoritmus. Néhány híroldal az Egyesült Királyságból komoly forgalomváltozást tapasztalt, de a jelentések szerint a korábban érintett oldalakra ez a frissítés nem hatott ki.

 

[SERP csoportosítás] Sokszínűség frissítés – 2019.06.06

A központi frissítéstől külön jelentette be a Google, hogy bevezettek egy frissítést, ami változatosabbá hivatott tenni a keresőtalálatokat. A frissítés konkrétan megszabta, hogy kettőnél több találat nem jelenhessen meg egy domainről, kivéve, ha az indokolt.

 

[Névtelen] Google Maverick – 2019.07.18

A Google Maverick becenevet viselő frissítésre akkor figyeltek fel, amikor több helyről is kilengésekről szóló jelentések érkeztek július 11-én. A SERP változások végül július 18-án tetőztek. Habár a Google nem jelentette be, hivatalosan, az aktivitás mértéke arra enged következtetni, hogy legalább egy kisebb méretű frissítés történt.

 

Google frissítések idővonala 2019 szeptember

 

[Minőségi] Széleskörű központi minőségi frissítés – 2019.09.24 

A Google bejelentette, hogy szeptember 24-én vezetik be az új havi frissítést. Az előző frissítésekkel ellentétben ez valamivel tovább tartott a megszokottnál. A frissítés látszólag a YMYL webhelyek rangsorolását érintette, és lényegesen nagyobb volt, mint a júniusi. 

 

[Elnevezett] Google BERT frissítés – 2019.10.23 

A Google bejelentette az elmúlt évek legfontosabb frissítését. A BERT frissítés a lekérdezések 10%-át (egy óriási mennyiség) érintette, jellegében pedig sokban hasonlított a RankBrainre. Ez a deep learning technológiát használó algoritmus természetes nyelvfeldolgozást használ, és segít a Google-nak a beírt keresések pontosabb értelmezésében. 

 

2020-as Google algoritmus frissítések

 

[Minőségi] Széleskörű központi minőségi frissítés – 2020.01.13 

A Google egy elő-bejelentést tett egy új központi frissítésről, amelyet 2020 január 13-án terveztek bevezetni. A frissítés élesítése néhány napig tartott. 

 

[SERP csoportosítás] Kiemelt kivonatok frissítése – 2020.01.22 

A Google megerősítette, hogy ha egy oldal megjelenik a kiemelt kivonat pozícióban, akkor nem jelenik meg az adott keresés keresőtalálatai között is – tehát nem ismétlődik a találatok között. A cél az volt, hogy a találatok ne legyenek feleslegesen zsúfoltak. A kiemelt kivonat tehát innentől kezdve a 10 találat egyikének számított. 

 

[Minőségi] Széleskörű központi minőségi frissítés – 2020.05.04 

A Google egy újabb központi frissítést jelentett be 2020 májusában, aminek a bevezetése egy-két hétig tartott. 

 

[Minőségi] Júliusi központi frissítés – 2020.05.04 

Ez a frissítés 2020 júliusában történt, és szintén 1-2 hetet vett igénybe. 

 

[Egyéb] Indexelési hiba – 2020.08.10 

2020 augusztus 10-én és 11-én a Google egy indexelési hibáról számolt be, ami ezeken a napokon érintette a keresőtalálatokat. A hiba minden országban, nyelven és témakörben jelen volt, habár a beszámolók szerint az e-kereskedelmi webhelyek tapasztalták a leglátványosabb változásokat rangsorolásaikban. 

 

[Egyéb] „Altémák” frissítés – 2020.11.16 

A Google 2020 novemberének közepén vezette be az „altémákkal” foglalkozó frissítését. Az újítás célja az volt, hogy a rendszer jobban megértse egy adott érdeklődési kör altémáit, hogy változatosabb tartalmakat jeleníthessen meg a találatok között, amikor a felhasználók szélesebb körű, általános kereséseket végeznek.  

Sokan úgy vélték, hogy egyes kulcsszavakra ennek köszönhetően nagyobb verseny lesz majd jellemző. 

 

[Minőségi] Széleskörű Központi minőségi frissítés – 2020.12.03 

A Google december 3-án bejelentette az év harmadik központi frissítését. A következő 24 órában egyes webhelyek több, mint 30%-os pozitív vagy negatív változásokról számoltak be rangsorolásaikat illetően. 

 

2021 évi Google Algoritmus frissítések

 

[Szerkezeti] A tartalomrészletek rangsorolása – 2021.02.10 

A Google 2021 elején vezette be a tartalomrészletek rangsorolását, először az Egyesült Államokban indított, angol nyelvű lekérdezésekhez. A Google ekkor kezdte el az oldalak tartalmainak bizonyos részleteit külön tartalmakként rangsorolni. Ez azt jelentette, hogy a Google nem csak egész weboldalakat indexelt, hanem azok részleteit is. A keresőóriás szerint ez a frissítés az lekérdezések 7%-át érinti majd, amint az összes nyelven globálisan is bevezetik. 

 

[Egyéb] Termékvélemények frissítés – 2021.04.08 

A Google egy teljesen új rangsorolási algoritmust vezetett be, hogy előtérbe helyezze a termékekről írt jobb minőségű termékvéleményeket. Ez nem egy központi frissítés volt, és büntetéseket sem okozott. Eredetileg csak az angol nyelvű véleményekre volt érvényes. 

 

[Minőségi] 2021 júniusi központi frissítés – 2021.06.02 

2021 júniusában kezdetét vette az első központi frissítés bevezetése, amelyet júliusban egy második is követett. A Google nem készült el mindennel júniusra, ezért lett ebből egy páros frissítés, két egymáshoz viszonylag közeli időpontban. A részletekről nem árultak el semmit. 

 

[Elnevezett] Oldalélmény frissítés – 2021.06.15 

Az oldalélmény frissítés bevezetése június közepétől augusztus végéig tartott. A Google továbbá bejelentette, hogy a Hírek „Top Stories” funkciója a továbbiakban nem használja majd az AMP technológiát. Szintén elhangzott, hogy az új oldalélmény-jelzés 2021 június 17-től lép érvénybe. 

A legtöbb webhely nem tapasztalt óriási változásokat. Ez részben annak volt köszönhető, hogy a frissítés bevezetése hosszabb ideig zajlott, részben pedig azért, mert a felhasználói élménnyel kapcsolatos szempontokkal foglalkozott. 

2021 augusztusának vége óta a Google élesben is használja az alapvető webes vitals-mutatókat. 

 

[Egyéb] 2021 júniusi spam frissítés (első rész) – 2021.06.23 

A Google megerősítette, hogy június 23-án kezdetét vette egy „spam frissítés”, és még aznap be is fejezték. 

 

[Minőségi] 2021 júliusi központi frissítés – 2021.07.01 

Elsejétől kezdve július 12-ig lezajlott a júniusban elkezdett központi frissítések bevezetésének második szakasza. Az akkoriban összegyűjtött adatok szerint ez a frissítés kisebb mértékű volt, mint a júniusi párja. 




Gyakori kérdések


Mik azok a Google algoritmusfrissítések?


Milyen gyakran frissül a Google algoritmusa?


SEO, keresőoptimalizálás

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.03.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!