Online vendéglátás és turizmus marketing – Amit egy igazgatónak tudnia kell
Online vendéglátás és turizmus marketing – Amit egy igazgatónak tudnia kell
Komplett online marketing útmutató szállodáknak. Nem kérdés, a hotel marketing területén az online marketing a legtöbb foglalást hozó ág. Sokan azonban azt hiszik, ha fent vannak a Bookking.comon vagy a Szallas.hu-na és van egy honlapjuk, már mindent megtettek, amit kell. Pedig még el sem kezdték.
Online marketing a vendéglátás és turizmus területén
Manapság minden cégvezető tudja, hogy marketing nélkül nem igazán lehet labdába rúgni – a verseny nagy, az elvárások magasak, a trendek pedig egyre csak változnak. Ennek ellenére mégis sokan hanyagolják a marketing manapság legrelevánsabbnak számító, online részét, ami az utóbbi években elkezdte kiszorítani a képből a hagyományosnak számító marketingformákat (televízió, újságok, stb.)
Néhányan egyáltalán nem ismerik az online marketing által nyújtott lehetőségeket, mások pedig nem is gondolnak bele, hogy mi mindent tartogathatnak számukra a hirdetések, a márkaépítés, a közösségi hálók és más lehetőségek digitális világa.
Amennyiben egy szálloda, egy turisztikai vállalat, vagy más, elszállásolással foglalkozó szervezet vezetőjeként, esetleg marketing menedzsereként úgy érzed, hogy márkád nevének ideje meghódítania az internetet, akkor jó helyen jársz. A következőkben olyan alapvető pontokat sorolunk fel, amelyek ebben a szektorban elengedhetetlenek a sikeres online marketinghez!
Miből áll egy jó webhely?
2018-ban egy versenyképes webhelynek modern kinézetre és működésre van szüksége. Elengedhetetlen, hogy a webhelyre érkező látogatók pozitív első benyomásban részesüljenek. Ha szállodádban arra törekszel, hogy az embereket minőség vegye körül, amint belépnek a bejáraton, akkor webhelyeden is erre kell törekedned.
A modern kinézetet sokan összetévesztik a komplikálttal. Épp ellenkezőleg, a modern manapság letisztult, akadálymentesített, szellős designt jelent, ami nem tartalmaz olyan felesleges elemeket, amik elvonhatnák a felhasználók figyelmét.
De mi a helyzet azzal a bizonyos tartalomkezelővel? A tartalomkezelő (CMS) lényegében lehetővé teszi, hogy webhelyedet bármikor saját magad, külső segítség nélkül szerkeszthesd. Léteznek ugyan ingyenes megoldások erre (Wordpress, Yoomla stb), de ezeket mi messzire elkerülnénk. Miért? Itt leírtuk: Wordpress honlapkészítés.
Amire sokan nem figyelnek: Az online foglalások
Az emberek már jó néhány éve az interneten végzik a különböző utak foglalásait a repülőjegyektől kezdve a szállodai szobákig és egyéb programokig. Ez azt jelenti, hogy ha céged valamilyen formában foglalást kínál ügyfeleinek, de ezeket nem teszi lehetővé az interneten, akkor temérdek ügyféltől esik el. A legjobb esetben saját, céges foglalási rendszered üzemeltesd a webhelyen belül, hogy ne legyen szükség harmadik féltől származó beépülő modulokra. Ezeken a konverziók, azaz a foglalások forrásának mérése is jobban megoldott, mint a beépülő modulok esetében.
Ha mindez megvalósult, nincs más dolgod, mint a foglalásokat a weboldaladra küldeni. Az online foglalási rendszerek, mint pl. a Booking.com vagy a Szállás.hu hatalmas összegektől szabadítanak meg, jutalék címén. Nem kerülhetted el azt, hogy fent legyél ezeken az oldalakon, de azt igen, hogy sokat fizess nekik!
Az online foglalásokhoz szorosan kapcsolódik a hitelkártyák kérdése is. Sokan nem is tudják, hogy a PayPal hitelkártyás fizetést is elfogad, és nincs szükség komoly banki procedúrára sem egy fiók elkészítéséhez.
Csúcsminőségű fényképek
Tény, hogy ma már bárki készíthet fényképeket a telefonjával, azonban ezek nagyon messze vannak attól a minőségtől, amivel egy szállodának vagy turisztikai vállalatnak reklámoznia kellene magát, illetve termékeit. Ráadásul csak attól, hogy valakinek telefonja van, még nem lesz fényképész – egy igazán minőségi képhez szükség lesz a fények, a beállítások, a kompozíció és az utólagos feldolgozás, illetve retusálás ismeretéhez.
A webhelyre feltöltött képek közvetlenül befolyásolják annak minőségét és hatását, ráadásul a foglalások számára is kihatnak.
Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a Facebook oldalad pillanatképeihez mindig ki kell hívnod egy fotóst, sőt. A közösségi média esetében az aktualitás sokkal fontosabb. A rossz minőségű képek azonban itt is kerülendők. Vásárolj a szállodai marketingesednek egy csúcsminőségű Samsung vagy Huawei telefont, ezek csodaszép képeket fognak készíteni, pont olyanokat, melyek elegendőek a közösségi média marketinghez.
Egy 360-as körút szállodádban
Biztosan láttad már azokat a látványos, 360 fokban forgatható képeket, amiket nézegetve az ember körbenézhet egy parkban, egy hajó fedélzetén, vagy akár egy szálloda folyosóin, szobáiban is. Sok vendéglátós nem is gondol arra, hogy létesítményét ilyen módon mutassa be, pedig ezek a képek nagyon népszerűek, különösen a közösségi médián.
Külön plusz, hogy a megfelelő sorrendben elkészített képekből akár egy Google Street View-hoz (Utcakép) hasonló, 360-as körutazásra is invitálhatók a webhely látogatói, akik a különböző gömbpanorámák között kattintgatva „lépkedhetnek” végig a létesítményben, betekintést nyerve a legérdekesebb helyekre is.
Gondolj csak bele, hogy ez mekkora ösztönző azok számára, akik még nem tudták eldönteni, hogy nálad foglaljanak-e!
Saját blog? Igen!
Igen, a webhelyen érdemes egy külön blogot is indítani szállodádnak. Hogy miért? Mert az ide feltöltött tartalmak egyszerre több célt is szolgálnak. Ha például hasznos információkat osztasz meg rajta, akkor több látogató tér majd vissza rá, és értesülni a legújabb utazási trendekről, hírekről, érdekességekről, stb.
Egy blog tartalmait továbbá megoszthatod a közösségi médián (erről később), illetve rengeteget segíthet a keresőoptimalizálásban is. Hogy mi az a keresőoptimalizálás? Nézzük…
Megtalálnak az interneten? I. – Keresőoptimalizálás
Ha szeretnél rákeresni valamire az interneten, akkor nagy valószínűséggel a Google-hoz fordulsz majd segítségért. Éppen így tesz a szinte minden más felhasználó is, aki az interneten tervezgeti nyaralását, vagy bármilyen más utazását. Nem kérdés tehát, hogy webhelyednek a Google keresések találatai között is jól látható helyen kell megjelennie, hogy nagyobb forgalomra tehess szert.
A találatok közötti előnyös megjelenésre két lehetséges módszer létezik – az ingyenes technika, vagyis a keresőoptimalizálás - SEO, illetve a fizetős módszer, azaz a keresőmarketing – SEM . Mindkettőre szükséged lesz, ha érvényesülni szeretnél a felhasználókért folyó versenyben.
A keresőmarketingről lejjebb lesz szó, de előbb beszéljünk a SEO-ról! Ha azt szeretnéd, hogy az emberek rátaláljanak cégedre a Google-ban, akkor muszáj leszel webhelyedet optimalizálni. Nézzük meg, hogy mi mindent vethet be egy vendéglátással vagy turizmussal foglalkozó vállalat.
Alapvető SEO taktikák
On-Page SEO
Az On-Page, vagy On-Site SEO a webhelyen belül történő keresőoptimalizálásra utal. A keresőmotorok a webhelyek oldalainak különleges mezői alapján döntik el, hogy miről is szól egy-egy oldal, és hogy mely kulcsszavakra jelenhet majd meg a keresésekkor.
Habár egy oldalon több dolgot is figyelembe vesznek a keresőmotorok, a két legfontosabb ilyen mező az oldal címe (title) és a meta leírása (meta description). Fontos, hogy ezekben a mezőkben olyan szövegek szerepeljenek, amik pontosan és tisztán érthetően összefoglalják az oldal teljes tartalmát (a címben rövidebben, a meta leírásban pedig valamivel hosszabban).
Ez a két mező (és az URL cím) jelenik meg a Google keresési találatai között a felhasználóknak, valahányszor olyasmikre keresnek rá, amire a Google a te webhelyedet is kilistázza. Ezért kulcsfontosságú, hogy a cím és a leírás felkeltsék a kereső felhasználók érdeklődését.
Linképítés
A linképítés, vagy linkmarketing a keresőoptimalizálás egyik legfontosabb része. Leegyszerűsítve arról van szó, hogy minél népszerűbb, „tekintélyesebb” webhely linkel saját webhelyedre, annál nagyobb lesz annak tekintélye is. Ez a „tekintély” az egyik legkritikusabb szempont a webhelyek rangsorolásában, vagyis hogy hányadik helyen jelennek meg a keresési találatok között.
De hogyan érheted el, hogy más webhelyek hivatkozzanak a tiédre? Itt mindent megtudhatsz erről.
Különösen fontos SEO taktikák a vendéglátásban és az utazási szektorban
Egy igényes Google Cégem profil
Biztosan észrevetted már, hogy sok Google keresés találatai között bukkannak fel térképen megjelölt cégek, üzletek, szolgáltatások, stb. A Google Cégem a Google ingyenes cégnyilvántartó szolgáltatása, ami lehetővé teszi, hogy egy vállalat (legyen szó egyszemélyes vállalkozásról, vagy nemzetközi cégóriásról) megjeleníthesse magát a Google Térképen.
A Cégem profil egy nagyon kényelmes, gyors áttekintést mutat a kereső felhasználók számára cégedről, mint például a nyitvatartási napokat és órákat, a cég jellegét, címét, elérhetőségeit, illetve képeket is.
Ha tehát szeretnél láthatóvá válni a Google Térképen is – akkor mindenképpen megéri Cégem profilt készítened vállalatodnak. Nem mellesleg a térképes találatok mindig a többi találat felett jelennek meg a keresésekkor.
A Google Cégem profil megfelelő beállítása és kezelése persze sokkal nagyobb téma ennél – a cégre érkező értékelésekre és azok szerepére nem is tértünk ki. Részletesebb magyarázatot a témáról az alábbi cikkekben találsz:
Az utazók a TripAdvisoron vannak – Na és te?
A TripAdvisor a világ vezető szállásokkal és foglalásokkal foglalkozó webhelye. Minden utazással és szabadidővel foglalkozó cégnek érdemes jelen lennie rajta. Az alapvető funkciók ingyenesek, bizonyos különleges kiemelésekért pedig fizetni is lehet.
Ha még sosem hallottál a TripAdvisorról, akkor sincs gond ebből a korábbi cikkünkből mindent megtudhatsz róla, amire szükséged lesz egy eredmények TripAdvisor profil működtetéséhez!
Megjegyzések a keresőoptimalizálással kapcsolatban
A SEO-ról tudni kell, hogy nem egy egyszer elvégzendő munkát jelent. Mivel az online keresőtrendek, a keresőmotorok algoritmusai és a technológia folyamatosan fejlődik, így elengedhetetlen, hogy egy cég keresőoptimalizálása mindig naprakész és friss legyen. Mit jelent az, hogy változnak? Ha ide kattintasz, megtekintheted, mennyi Google algiritmus frissítést tartunk nyilván eddig, és mit jelentettek ezek!
A SEO továbbá egy lassan érő gyümölcs – bizonyos esetekben akár hónapokig is eltarthat, míg láthatóvá válnak az eredmények. Azonban minden esetben megéri türelmesnek lenni vele!
Megtalálnak az interneten? II. – Keresőmarketing
A keresőmarketing (SEM) célja a keresőoptimalizáláséhoz hasonló – láthatóbbá válni a kereső felhasználók számára a keresőmotorok találatai között. A SEM azonban ehhez fizetett módszereket használ.
Erre a legmegfelelőbb platform a Google saját keresőhirdetési rendszere, a Google AdWords. A következőkben dióhéjban összefoglaljuk, hogy lényegében mihez is van szükséged egy jó AdWords kampány futtatásához, de ha igazán bele szeretnél merülni a platformba, akkor itt megteheted!
Az AdWordsért tehát fizetni kell – de pontosan mire megy el a pénz?
Ha AdWords kampányt szeretnél indítani egy AdWords tanácsadó segítségével, akkor költségeid két nagyobb kategóriára osztódnak szét. Egyrészt fizetni kell a tanácsadó szolgáltatásaiért, másrészt pedig persze magukért a hirdetésekért is.
Fix összeget nem lehet meghatározni, mivel a kampányok költségei attól függnek, hogy milyen eredményeket szeretnél elérni, illetve hogy mennyire nagy a verseny a szektorodban.
A hirdetések várható költségeinek meghatározása
A Google Kulcsszótervezője segíthet kideríteni, hogy nagyjából mekkora a verseny egy-egy piacon, illetve hogy mekkora összegekkel kell számolni havi szinten a különböző kulcsszavakkal.
A közösségi média szerepe
A közösségi média, különösen a Facebook kiváló lehetőségeket és eszközöket biztosít az turisztikai szektor számára az ügyfelek eléréséhez. Bármilyen ilyen jellegű vállalatnak megéri aktívan jelen lennie a Facebookon, és rendszeresen bejegyzéseket, híreket, képeket és egyéb tartalmakat megosztania, hogy fenntartsa ügyfelei érdeklődését.
A Facebook viszonylag újnak számító, kifejezetten szállodák számára készült dinamikus célzási opciói páratlan rugalmasságot tesznek lehetővé, ezért megéri megismerkedni velük. Ezt meg is teheted, ha IDE kattintasz.
Ha pedig szeretnéd fellendíteni szállodád Facebook oldalának teljesítményét, akkor kezdd itt!
Email marketing
Az email az egyik leghatékonyabb marketingcsatorna, ám sajnos nagyon sok szálloda rosszul csinálja, vagy egyáltalán nem foglalkozik vele.
Mi a leggyakoribb probléma az email marketingben? Az, hogy a vállalatok gépiesen, tömeges megszólítással és hangvétellel fogalmazzák meg üzeneteiket, holott a felhasználók olyan üzeneteket várnak, amiket olvasva úgy érezhetik, mintha az közvetlenül nekik lett volna megcímezve. Ehhez egy fejlett email marketing eszközre lesz szükséged, mert több száz, vagy több ezer email megcímzése cseppet sem reális feladat.
És hogy milyen egy jó hírlevél? Itt megtudhatod!
Egyéb marketing technikák a turisztikai szektorban
Eddig viszonylag egyszerűen kivitelezhető technikákról volt szó. Az alábbiakban említést teszünk néhány körülményesebb módszerről is, amelyeket szintén érdemes kihasználnod, amennyiben céged a turisztikai szektorban működik.
Airbnb
Az Airbnb kiváló minden olyan vállalat számára, amely akár kisebb, akár nagyobb méretű szálláshelyet kínál rövidebb vagy hosszabb időre.. Egyre több felhasználó keres átmeneti szállást az Airbnb rendszerében, ami lényegében egy „szálláshely webshopként” írható le. Az Airbnb durván 200 országban van jelen.
Mindenképpen érdemes utána nézni, amennyiben vállalatod a kisebb méretűek táborát erősíti, és csupán néhány kiadó szobával rendelkezik.
Videó
Állítják, hogy egy kép többet mond ezer szónál – egy videóban legalább 24 kép jelenik meg másodpercenként. Egyértelmű, hogy mit szeretnénk mondani ezzel, ugye?
A videómarketing az utóbbi évek egyik legfelkapottabb digitális marketing trendje, ami nem meglepő, hiszen a Facebookon is a videós tartalmak a legnépszerűbbek a felhasználók között. Egy jól összerakott videóval minden képnél és szöveges elbeszélésnél egyszerűbben és átfogóbban mutathatod be ügyfeleidnek kínálatodat.
Viszont a videómarketing akkora téma, hogy egy teljesen külön cikket is megérdemel magának – mi még ennél is többet kínálunk:
Komplex hotel online marketing
Az online marketinget statégia keretében érdemes végezni. Meg kell határozni célokat, és meg kell tudni mondani, azok eléréséhez milyen költségek fogadhatóak el. Azaz a Te esetedben, mennyit tudsz költeni marketingre egy szobafoglalás eléréséhez. Ha a stratégiádat jól beállítottuk, akkor már nincs más hátra, mint a költségek alatt maradva, addig növelni a foglalások számát, ameddig hoteled befogadóképessége bírja. Egy ilyen stratégia megalkotásához olvasd el EZT az oldalt.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.