A nagy 2020-as online marketing útmutató kezdőknek 7/4
A nagy 2020-as online marketing útmutató kezdőknek 7/4
Részletes és érthető útmutatónk negyedik része, ez a rész a közösségi média marketing használatáról szól gyakorlati példákon és valódi tapasztalatokon keresztül az alapoktól kezdve.
Kezdő, az online marketingben nem jártas, marketingesek és cégvezetők számára szóló részletes útmutatónk negyedik részét olvasod. Az előző rész elolvasásához kattints IDE!
2. Online marketing taktika: Organikus közösségi média
Térjünk át most a közösségi média marketingre. Közösségi média marketingnek tartunk minden olyan marketingtevékenységet, amit egy cég valamilyen közösségi platformon végez.
A közösségi média marketinggel kapcsolatban az első, és egyik legfontosabb tudnivaló, hogy minden platform, hálózat más és más demográfiai csoportok köreiben népszerű, így teljesen eltérő stratégiákat követelnek meg. Mindemellett nehéz két olyan platformot találni, amelyek ugyanolyan eszközöket és funkciókat kínálnak a marketingeseknek, ami szintén egyedi stratégiák kialakítására kényszeríti a cégeket. Közösségi média marketinged nem lesz sikeres, ha nem veszed figyelembe ezt a tényt!
A közösségi média marketing működési elve a következő:
- Építsd ki céged jelenlétét azokon a közösségi platformokon, amelyeken célközönséged legaktívabb. Az emberi erőforrásoktól függően érdemes először egyszerre csak egy, legfeljebb két platformra koncentrálni.
- Gyűjts cégednek egy követőtábort azzal, hogy hasznos, értékes, érdekes, vagy szórakoztató bejegyzéseket osztasz meg ezen a profilon. Ezzel egyszerre márkád tekintélyét is növelheted.
- Kommunikáld marketingüzeneteidet közönséged irányába, szerezd meg email címűket (az email marketinghez), és termelj bevételt közvetve a márkaépítésen keresztül.
A legtöbb közösségi platform egyik nagy hátránya, hogy nem igazán lehet keresőmotorokként használni őket (a Pinterest talán kivétel ez alól, de annyira nem számít közösségi platfomrnak sem). Persze általában lehet keresni rajtuk, de nem feltétlenül úgy, és olyan hatékonysággal, mint egy hagyományos keresőmotorban (pl. Google).
Ennek köszönhetően a közösségi platformokra publikált tartalmaknak viszonylag rövid élettartama van, legalább is láthatóság szempontjából, ugyanis a legtöbb platform nem törli a bejegyzéseket, csak éppen az újabbak/érdekesebbek leszorítják a régebbieket a hírfolyamokban.
A Facebookon például, ha szerencsés vagy, nagyjából 72 órányi aktivitásra számíthatsz egy bejegyzés körül, mielőtt az feledésbe merülne valahol oldalad idővonalán. Ezzel szemben egy blogbejegyzés, legyen akármilyen régi is, bármikor megjelenhet az első találatok között, ha a Google algoritmusa elég relevánsnak tartja annak tartalmát a felhasználó kereséséhez.
A közösségi média marketing egy másik lehetséges hátránya, hogy nem birtoklod azokat a platformokat, amiken publikálod tartalmaidat (mint például egy blogot, vagy webhelyet, ami 100%-ban a tiéd, vagyis a cégé). Ez súlyos probléma lehet, hiszen az adott hálózat bármikor úgy dönthet, hogy nem játszol az ő szabályai szerint, és emiatt drasztikusan korlátozhatja mozgásteredet, és eléréseidet, semlegesítve ezzel mindazt az erőfeszítést, amit céged jelenlétének megerősítésébe fektettél.
Továbbá számos platform egyre korlátozza az ingyenes, más néven „organikus” lehetőségeket a márkák számára, hogy azok kénytelenek legyenek fizetett hirdetésekből megőrizni láthatóságukat a követőik előtt – erre a Facebook kínál egy nagyon extrém, és sokakat érintő példát.
Vessünk egy pillantást a legnépszerűbb közösségi média platformokra:
A Facebook felhasználóinak 53%-át férfiak, a maradék 47%-át pedig nők teszik ki, teljes felhasználóbázisának pedig 87%-át alkotja a 18-29 közötti korosztály. Valószínűleg ez a legsokoldalúbb közösségi platform, amire számos különféle tartalomtípust lehet posztolni, és amely többféle eszközt is kínál a közösséggel való kommunikációra. Kétségtelenül minden idők legsikeresebb és egyben legnépesebb közösségi platformja is egyben.
Ugyan az elmúlt években az organikus elérések aránya súlyosan visszaesett, a személyes profilok és a Facebook csoportok további lehetőségeket kínálnak a márkáknak.
A Facebook tulajdonát képező Instagram a közösségi média egy másik szupersztárja. Az összes 18-29 közötti internetező 59%-a, illetve a 30-49 közöttiek 33%-a használja a platformot rendszeresen. Habár egy első sorban képmegosztó felületről van szó, az Instagramra rövidebb és hosszabb (IGTV) videókat, illetve történeteket is fel lehet tölteni, illetve privát üzenetek küldésére is használható.
A Twitter felhasználók 37%-a tartozik a 18-29-es korosztályba, és 25%-uk a 30-49-esek közé. Az összes internetező férfi 28%-a illetve a nők 21%-a rendelkezik Twitter fiókkal. Sajnos a Twitteren elérhető aktivitás egy ideje fokozatosan csökkenni látszik, és sok marketingesnek nehezére esik jól teljesítenie ilyen téren. Ettől függetlenül a Twitter remek hálózatépítési eszköz lehet, és a szermélyes márkaépítésre is ideális, de leginkább akkor, ha célcsoportod angol nyelvű.
Habár egy jó ideig nem sokan foglalkoztak vele, a LinkedIn az elmúlt években nagyon jelentős változásokon esett át, és mára a világ szakembereinek vezető „közösségi”, vagyis pontosabban hálózatépítési platformja lett. Amennyiben B2B (tehát cégek közötti) marketinget szeretnél folytatni, akkor a LinkedInen mindenképpen érdemes jelen lenned, de még a B2C szakemberek közül is sokan bukkannak új lehetőségekre (például lehetséges üzleti partnerekre) rajta. Az internetező férfiak 28%-a, a nőknek pedig 27%-a használja a LinkedInt.
A platformon nem csak bejegyzéseket készíthetsz, hanem például különféle csoportokba is beléphetsz hogy még több releváns érdeklődésű szakembert és lehetséges partnert érhess el.
TikTok
A TikTok a fekete ló, amelyre mostanság az USA hírszerzése is nagy figyelmet fordít. Ez a platform ugyanis nem amerikai hanem kínai tulajdonú, azonban rengeteg amerikai felhasználó adatait birtokolja. A TikTokot kínában Douyingnak hívják, de megvette az amerikai musical.ly alkalmazást, megszerezve ennek összes felhasználóját.
A TikTok a fiatalok közösségi médiája, ami az Instagramról egyre kevésbé mondható el. Ha a legfiatalabb internetező korosztály a célcsoportod, a TikTok kiváló platform lesz az elérésükre.
A következő részekben részletesen végigvesszük azokat a további online marketing technikákat, melyeket alkalamznod kell a hatékony online marketing kommunikáció érdekében. Iratkozz fel hírlevelünkre ITT, és push értesítéseinkre ITT, kövesd Facebook oldalunkat ITT, hogy ne maradj le a következő részekről.
Ha szeretnéd, hogy áttekintsük marketing kommunikációdat, és ez alapján egy hosszú és rövidtávú online marketing stratégiát hozzunk létre cégednek, olvasd el ITT, mit is tehetünk céged sikerességéért!
Gyere el induló tanfolyamunkra, ahol személyesen, kiscsoportos, gyakorlati foglalkozás keretein belül mondjuk el Neked, hogyan is használd az online marketinget hatékonyan! Kattints IDE a tanfolyam részleteiért!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.