Az egészségügyi szolgáltatások digitalizációja évek óta zajlik, de az elmúlt néhány évben a mesterséges intelligencia (AI) megjelenése új szintre emelte ezt a folyamatot. A fogászat különösen érzékeny terület, hiszen itt a technológia nem csupán a szakmai...
A nagy 2020-as online marketing útmutató kezdőknek 7/4
Részletes és érthető útmutatónk negyedik része, ez a rész a közösségi média marketing használatáról szól gyakorlati példákon és valódi tapasztalatokon keresztül az alapoktól kezdve.
Kezdő, az online marketingben nem jártas, marketingesek és cégvezetők számára szóló részletes útmutatónk negyedik részét olvasod. Az előző rész elolvasásához kattints IDE!
2. Online marketing taktika: Organikus közösségi média
Térjünk át most a közösségi média marketingre. közösségi média marketingnek tartunk minden olyan marketingtevékenységet, amit egy cég valamilyen közösségi platformon végez.
A közösségi média marketinggel kapcsolatban az első, és egyik legfontosabb tudnivaló, hogy minden platform, hálózat más és más demográfiai csoportok köreiben népszerű, így teljesen eltérő stratégiákat követelnek meg. Mindemellett nehéz két olyan platformot találni, amelyek ugyanolyan eszközöket és funkciókat kínálnak a marketingeseknek, ami szintén egyedi stratégiák kialakítására kényszeríti a cégeket. Közösségi média marketinged nem lesz sikeres, ha nem veszed figyelembe ezt a tényt!
A közösségi média marketing működési elve a következő:
- Építsd ki céged jelenlétét azokon a közösségi platformokon, amelyeken célközönséged legaktívabb. Az emberi erőforrásoktól függően érdemes először egyszerre csak egy, legfeljebb két platformra koncentrálni.
- Gyűjts cégednek egy követőtábort azzal, hogy hasznos, értékes, érdekes, vagy szórakoztató bejegyzéseket osztasz meg ezen a profilon. Ezzel egyszerre márkád tekintélyét is növelheted.
- Kommunikáld marketingüzeneteidet közönséged irányába, szerezd meg email címűket (az email marketinghez), és termelj bevételt közvetve a márkaépítésen keresztül.
A legtöbb közösségi platform egyik nagy hátránya, hogy nem igazán lehet keresőmotorokként használni őket (a Pinterest talán kivétel ez alól, de annyira nem számít közösségi platfomrnak sem). Persze általában lehet keresni rajtuk, de nem feltétlenül úgy, és olyan hatékonysággal, mint egy hagyományos keresőmotorban (pl. google).
Ennek köszönhetően a közösségi platformokra publikált tartalmaknak viszonylag rövid élettartama van, legalább is láthatóság szempontjából, ugyanis a legtöbb platform nem törli a bejegyzéseket, csak éppen az újabbak/érdekesebbek leszorítják a régebbieket a hírfolyamokban.
A Facebookon például, ha szerencsés vagy, nagyjából 72 órányi aktivitásra számíthatsz egy bejegyzés körül, mielőtt az feledésbe merülne valahol oldalad idővonalán. Ezzel szemben egy blogbejegyzés, legyen akármilyen régi is, bármikor megjelenhet az első találatok között, ha a google algoritmusa elég relevánsnak tartja annak tartalmát a felhasználó kereséséhez.
A közösségi média marketing egy másik lehetséges hátránya, hogy nem birtoklod azokat a platformokat, amiken publikálod tartalmaidat (mint például egy blogot, vagy webhelyet, ami 100%-ban a tiéd, vagyis a cégé). Ez súlyos probléma lehet, hiszen az adott hálózat bármikor úgy dönthet, hogy nem játszol az ő szabályai szerint, és emiatt drasztikusan korlátozhatja mozgásteredet, és eléréseidet, semlegesítve ezzel mindazt az erőfeszítést, amit céged jelenlétének megerősítésébe fektettél.
Továbbá számos platform egyre korlátozza az ingyenes, más néven „organikus” lehetőségeket a márkák számára, hogy azok kénytelenek legyenek fizetett hirdetésekből megőrizni láthatóságukat a követőik előtt – erre a facebook kínál egy nagyon extrém, és sokakat érintő példát.
Vessünk egy pillantást a legnépszerűbb közösségi média platformokra:
A facebook felhasználóinak 53%-át férfiak, a maradék 47%-át pedig nők teszik ki, teljes felhasználóbázisának pedig 87%-át alkotja a 18-29 közötti korosztály. Valószínűleg ez a legsokoldalúbb közösségi platform, amire számos különféle tartalomtípust lehet posztolni, és amely többféle eszközt is kínál a közösséggel való kommunikációra. Kétségtelenül minden idők legsikeresebb és egyben legnépesebb közösségi platformja is egyben.
Ugyan az elmúlt években az organikus elérések aránya súlyosan visszaesett, a személyes profilok és a Facebook csoportok további lehetőségeket kínálnak a márkáknak.
A Facebook tulajdonát képező instagram a közösségi média egy másik szupersztárja. Az összes 18-29 közötti internetező 59%-a, illetve a 30-49 közöttiek 33%-a használja a platformot rendszeresen. Habár egy első sorban képmegosztó felületről van szó, az Instagramra rövidebb és hosszabb (IGTV) videókat, illetve történeteket is fel lehet tölteni, illetve privát üzenetek küldésére is használható.
A Twitter felhasználók 37%-a tartozik a 18-29-es korosztályba, és 25%-uk a 30-49-esek közé. Az összes internetező férfi 28%-a illetve a nők 21%-a rendelkezik Twitter fiókkal. Sajnos a Twitteren elérhető aktivitás egy ideje fokozatosan csökkenni látszik, és sok marketingesnek nehezére esik jól teljesítenie ilyen téren. Ettől függetlenül a Twitter remek hálózatépítési eszköz lehet, és a szermélyes márkaépítésre is ideális, de leginkább akkor, ha célcsoportod angol nyelvű.
Habár egy jó ideig nem sokan foglalkoztak vele, a linkedin az elmúlt években nagyon jelentős változásokon esett át, és mára a világ szakembereinek vezető „közösségi”, vagyis pontosabban hálózatépítési platformja lett. Amennyiben B2B (tehát cégek közötti) marketinget szeretnél folytatni, akkor a LinkedInen mindenképpen érdemes jelen lenned, de még a B2C szakemberek közül is sokan bukkannak új lehetőségekre (például lehetséges üzleti partnerekre) rajta. Az internetező férfiak 28%-a, a nőknek pedig 27%-a használja a LinkedInt.
A platformon nem csak bejegyzéseket készíthetsz, hanem például különféle csoportokba is beléphetsz hogy még több releváns érdeklődésű szakembert és lehetséges partnert érhess el.
TikTok
A TikTok a fekete ló, amelyre mostanság az USA hírszerzése is nagy figyelmet fordít. Ez a platform ugyanis nem amerikai hanem kínai tulajdonú, azonban rengeteg amerikai felhasználó adatait birtokolja. A TikTokot kínában Douyingnak hívják, de megvette az amerikai musical.ly alkalmazást, megszerezve ennek összes felhasználóját.
A TikTok a fiatalok közösségi médiája, ami az Instagramról egyre kevésbé mondható el. Ha a legfiatalabb internetező korosztály a célcsoportod, a TikTok kiváló platform lesz az elérésükre.
A következő részekben részletesen végigvesszük azokat a további online marketing technikákat, melyeket alkalamznod kell a hatékony online marketing kommunikáció érdekében. Iratkozz fel hírlevelünkre ITT, és push értesítéseinkre ITT, kövesd Facebook oldalunkat ITT, hogy ne maradj le a következő részekről.
Ha szeretnéd, hogy áttekintsük marketing kommunikációdat, és ez alapján egy hosszú és rövidtávú online marketing stratégiát hozzunk létre cégednek, olvasd el ITT, mit is tehetünk céged sikerességéért!
Gyere el induló tanfolyamunkra, ahol személyesen, kiscsoportos, gyakorlati foglalkozás keretein belül mondjuk el Neked, hogyan is használd az online marketinget hatékonyan! Kattints IDE a tanfolyam részleteiért!