Bár a digitális marketing napjainkban elengedhetetlen, a hagyományos, offline marketing eszközök továbbra is jelentős szerepet játszanak egy sikeres üzleti stratégiában. A keresési hirdetések és közösségi média mellett érdemes megismerned azokat az offlin...
Melyek a leghatékonyabb online marketing eszközök?
Kutattunk, és most megosztjuk veletek, melyik online marketing eszköz a leginkább költséghatékony. Mutatjuk, hogyan járj el, ha a legnagyobb megtérülést szeretnéd a marketingbe befektetett összegekből!
Ma már nem kérdés, az online marketing eszközök költséghatékonysága nagyságrendekkel jobb minden hagyományos marketing stratégiánál. Sokan ezért egy egységként tekintenek minden online marketing eszközre, gondolva, ez úgyis jó, tuti megtérül, EZ TETSZIK, ezzel akarok foglalkozni. Pedig hatalmas különbségek vannak az eszközök ROI-ja között, sőt, akár egy eszköz megtérülésé is sokkal rosszabb lehet, ha önmagában használjuk (pl. a Google hirdetések seo nélkül).
Rengeteg marketing csatorna és eszköz közül válogathatsz, és nem mindig egyértelmű, hogy márkádnak mivel lenne érdemes foglalkoznia, és mivel nem, elvégre nincs két egyforma cég.
Hogy megkönnyítsük a döntést, összegyűjtöttük és sorba rendeztük azokat az online marketing eszközöket, amiket bárki vagy bármilyen cég sikeresen integrálhat marketing stratégiájába. A következőkben erről lesz szó.
Miért van szükség online marketing stratégiára?
Vitorlázóként egyetemi óráimat mindig a következő mondással kezdem: Semmilyen szél nem jó annak, akinek nincs célul kiszemelt kikötője. Valahogy így van ez az online marketinggel is. Célok nélkül soha nem tudjuk, hova jutottunk. A célok megvalósítására való a stratégia. Minden marketingesnek tisztában kell lennie egy stabil online marketing stratégia előnyeivel. Ezek többek között a következők…
Fokozott márkatudatosság
Nincs még egy olyan csatorna, amelyen keresztül annyi emberhez juthatsz el, mint az interneten. Függetlenül attól, hogy milyen marketing csatornákat alkalmazol, elkerülhetetlen, hogy egyre többen halljanak márkádról, még akkor is, ha ez nem elsődleges célja kampányaidnak.
A márkatudatosságot növelheti egy egyszerű közösségi megosztás, egy hozzászólás, vagy akár egy internetes hirdetés is.
Több érdeklődő (és bevétel)
Az online marketing egyik nagy előnye, hogy a kampányok és egyéb marketingkommunikációk pontosan célozhatók, azaz lehetőséged van csak azoknak „üzenni”, akik jó eséllyel érdeklődnének kínálatod iránt.
Az érdeklődők persze valószínűbb, hogy ügyfelekké, vagy akár visszatérő ügyfelekké válnak majd, ami több értékesítéshez és bevételhez is vezet.
Melyek a leghatékonyabb online marketing eszközök?
Keresőoptimalizálás (SEO)
A keresőoptimalizálás (angolul „search engine optimization”, rövidítve seo) lehetővé teszi, hogy online tartalmaid minél magasabb pozícióban jelenjenek meg a keresőmotorok (pl. google) találatai között. Ez fontos, hiszen a google első három találati pozíciója több figyelmet (és kattintást) kap, mint az összes többi az első találati oldalon.
A SEO valójában nem egyetlen technika, hanem inkább egy eljárás, ami több összetevőből áll – mindegyik célja az, hogy előkelőbb pozícióba kerülj a találatok között.
A keresőoptimalizálás általában kulcsszókutatással kezdődik, amely során megállapíthatod, hogy célközönséged milyen kulcsszavakra keres rá leggyakrabban, és így eldöntheted, hogy melyeket érdemes megcélozni ezek közül tartalommarketinged és hirdetéskampányaid során (ezekről is mindjárt szót ejtünk).
A felkutatott kulcsszavakat aztán weboldalaid tartalmában és meta mezőiben kell elhelyezned úgy, hogy természetesen szerepeljenek szövegkörnyezetükben.
A keresőoptimalizálásnak ezen felül fontos része a linképítés is, ami szintén kéz a kézben jár a tartalommarketinggel.
Tartalommarketing
„A tartalom a király” – szól a mondás a marketingesek között. Ez a megállapítás nem alaptalan, hiszen tartalmakra van szükséged, amikért az emberek rendszeresen visszatérhetnek webhelyedre, és ha azt akarod, hogy a keresőmotorok (pl. a Google) fel tudják térképezni és indexelni webhelyed oldalait – ezért elválaszthatatlan egymástól a SEO és a tartalommarketing.
A feltérképezés az a folyamat, amely során a keresőmotorok átvizsgálják egy oldal tartalmát, az indexelés pedig a tartalmak tárolását jelenti. Amikor egy felhasználó rákeres valamire a Google-ban, akkor a kereső a találatokat nem az internetről szedi össze, hanem saját adatbázisából, más néven indexéből.
Ha nincs mit feltérképezni és indexelni, nem jelenhetsz meg a Google találatai között. Ezért is van szükséged tartalmakra – ezek lehetnek szöveges cikkek, videók, képek, és egyéb tartalomtípusok is.
Habár bizonyos tartalomtípusok népszerűbbek, mint a többi (ezekről lejjebb bővebben), első sorban nem ez számít, hanem hogy milyen a tartalmak minősége, és hogy milyen rendszerességgel tudsz friss tartalmakat szolgáltatni. Egy hetente több alkalommal frissülő bloggal például eleget tehetsz e két frontos kritériumnak.
A tartalommarketing továbbá segít hitelesebbé tenni webhelyedet (és téged) olvasóid és a Google szemében. Hogyan? Nos, minél több jó minőségű tartalmat teszel közzé, annál többen néznek majd fel rád megbízható, tekintélyes forrásként abban az adott témában (ez lehet marketing, kozmetika, főzés, stb.)
Ennek köszönhetően (remélhetőleg) sokan fognak hivatkozni tartalmaidra, amire a Google is odafigyel – minél több hiteles webhely hivatkozik saját webhelyedre, annál jobban növekszik annak hitelessége a Google szemében, és annál jobb rangsorolást érhet majd el a keresőtalálatok között. Ez egy másik ok, amiért a linképítés fontos része a keresőoptimalizálásnak.
Habár egyre több tartalomtípus hódít teret magának, a szöveges tartalmak továbbra is a leggyakoribb információforrások az interneten. Ezek célja informálni valamiről a felhasználókat, de lehetnek akár szórakoztató jellegűek is. Itt első sorban cikkekről és blogbejegyzésekről van szó.
Egyre népszerűbbek az úgynevezett infografikák is, amik egyébként száraz számadatokat és egyéb statisztikákat szemléltetnek egy látványos, emészthetőbb vizuális stílusban. Az infografikák elkészítése időigényes feladat, ráadásul nem kevés tehetség is kell hozzá, de ha jól sikerülnek, akkor futótűzként terjedhetnek az interneten, és ilyenkor a márka hírét is magukkal viszik.
Említést érdemelnek még a videók is, amelyek az elmúlt évek során az internet legnépszerűbb tartalomtípusaivá váltak. A videómarketing a tartalommarketing egyik (talán a leggyümölcsözőbb) ágazatának tekinthető.
Fizetett hirdetések (PPC)
A ppc („pay per click”, vagyis kattintásonként fizetett) hirdetések segítenek olyan felhasználókat elérni, akik konkréten a te céged kínálata iránt érdeklődnek.
A PPC kampányok a fizetős marketingeszközök közé tartoznak, és a google ads platformja is kínál ilyeneket. A PPC hirdetések árazása egy licitrendszer alapján működik, ahol minden hirdető ajánlatot tesz (licitál), hogy mekkora összeget lenne hajlandó kifizetni a hirdetése elhelyezéséért. Aki többet fizet, az jobb eséllyel indul, azonban fontos a hirdetés minősége is, ezért nem feltétlenül az kerül majd a legkiemeltebb helyre, aki a legmélyebbre tud nyúlni a zsebében.
Email marketing
Az email marketingnek több szerepe is lehet, de első sorban azokat a felhasználókat segít elérni, akik korábban már egyértelmű érdeklődésüket fejezték ki márkád iránt azzal, hogy feliratkoztak hírlevedre. Ez a feliratkozási rendszer a GDPR érvénybe lépése óta sokkal szigorúbbá vált, de ha a szabályok szerint végzed, akkor egy hatékony eszköze lehet marketingarzenálodnak.
A feliratkozásért cserébe érdemes valamit felkínálni a felhasználónak, hogy az azonnali értéket kapjon, miután önkéntesen megadja email címét. Ez után az email marketing történhet hírlevelek, személyre szabott ajánlatok, emlékeztetők, értesítők, és egyéb fontos, hasznos üzenetek kiküldésével.
Közösségi média marketing
A facebook durván kétmilliárd, míg az instagram egymilliárd felhasználóval rendelkezik, és habár a közösségi médiához sokkal több platform is hozzátartozik, ezek a számok már önmagában elég meggyőzőek.
A különböző közösségi hálózatok az évek során pótolhatatlan marketingcsatornákká nőtték ki magukat, amelyeken akár milliókat is el lehet érni egy jó stratégiával.
A Facebook a világ legnagyobb közösségi hálózata, és mivel felhasználóbázisa végtelenül változatos összetételű, így minden kisebb és nagyobb cégnek esélye van rá, hogy egy megfelelő célcsoportot találjon magának rajta. A Facebook marketing összetett téma, hiszen organikus és fizetett stratégiákból is állhat, de a platform rengeteg olyan eszközt kínál (analitika, hirdetéskezelő, stb.) amik megkönnyítik a folyamatot.
Az Instagram a Facebook önálló szolgáltatása. A különösen (de messze nem kizárólag) a fiatalok köreiben népszerű képmegosztó alkalmazás sokat változott megjelenése óta, és miután a Facebook felvásárolta, egy nagyon sikeres marketingplatformot hoztak létre belőle.
A képeken kívül rövid videók vagy akár történetek is elhelyezhetők egy instagram profilon, nemrégiben pedig az IGTV is beindult, ami egy igazi videós marketingplatformnak ígérkezik, kifejezetten mobilfelhasználók részére.
A Twitter a közösségi média régi motorosai közé tartozik. A platform kiváló rövid üzenetek publikálására, de képeket és videókat is fel lehet tölteni rá. A sokáig 140 karakteres limitet egy ideje 280-ra növelték, így még kényelmesebbé és rugalmasabbá vált használata. A Twitter kiváló többek között online ügyfélszolgálat lebonyolítására is. Sokan nem gondolnák róla, de valójában fontos és hatékony marketingeszköz is lehet, persze csak ha tudod, hogyan használd. ITT megtanítunk rá.
A LinkedIn talán a legfontosabb közösségi platform a B2B cégek és marketingesek számára, hiszen eredetileg is arra a célra született, hogy összekösse egymással a szakembereket az interneten. Megjelenése óta rengeteget változott a hálózat, új eszközökkel bővült, és egy összetett algoritmust is kapott. Ha bármilyen B2B tevékenységet is folytatsz, akkor jelen kell lenned a LinkedInen!
YouTube
A YouTube minden idő legsikeresebb videómarketinges platformja, ami valószínűleg sokáig így is marad. A videós tartalmak nagyon népszerűek, és a megosztásoktól a vásárlásig rengeteg aktivitásra lehet rávenni velük a nézőket. Egy YouTube csatorna felfuttatása nem feltétlenül egyszerű feladat, de ha komolyan szeretnél foglalkozni a videómarketinggel, és csak egy platformot használnál erre, akkor a YouTube legyen az.