Kulcsszóstratégia orvosoknak: Hogyan kezdj bele?
Kulcsszóstratégia orvosoknak: Hogyan kezdj bele?
A kulcsszavak az egészségügyi SEO alappillérei. Ezek azok a kifejezések, amik összekötik egymással az ellátást kereső pácienseket, és az azt kínáló egészségügyi szolgáltatókat. Ott a helyük a webhelyeken, a blogbejegyzésekben, és még a közösségi médián is.
Nem kérdés tehát, hogy minden valamirevaló orvosi webhelynek szüksége van egy naprakész kulcsszóstratégiára. Na persze, ez nem olyasmi, amire egy egészségügyi szakember napokat szánna, ezért állítottunk most össze egy tömörebb útmutatót hozzá!
1. Tűzd ki kulcsszóstratégiád céljait
Mivel kulcsszóstratégiád SEO stratégiád részét képezi, így fő célja is keresőoptimalizálásod céljához kell, hogy igazodjon.
Egy sebész például lehet, hogy egy új szolgáltatását szeretné népszerűsíteni. Egy fogorvos talán épp egy új helyen próbál kialakítani egy rendelőt, amire szeretné felhívni a környékbéliek figyelmét. Ezeket a célokat kell szolgálja kulcsszóstratégiád is.
Na persze, az is lehet, hogy szimplán csak egy versenytársadat szeretnéd leelőzni a keresőtalálatok között, amire szintén SEO-ra, és egy stabil egészségügyi kulcsszóstratégiára lesz szükséged.
Érdemes ezeket a célokat a kollégákkal és egyéb érintettel is megvitatni, hogy közös megegyezés alapján kezdhessetek el dolgozni értük!
2. Derítsd ki, hogy pácienseid hogyan keresnek az interneten
Minden marketingtevékenységhez elengedhetetlen, hogy ismerd azt a közönséget, amit szeretnél megszólítani. Ha például egy plasztikai sebészekből álló csoportot képviselsz, akkor gondolkodj el rajta, hogy kiknek szólnak a férfi ajakplasztikai szolgáltatásaid. Mik egy átlagos páciensed tulajdonságai, és mit szeretnének elérni ezek a lehetséges ügyfelek? Milyen kérdéseik lehetnek a beavatkozásról? Miért van egyáltalán szükségük rá?
Tedd fel ezeket a kérdéseket kollégáidnak is, és garantáltan rengeteg ötletet tudsz majd összegyűjteni a segítségükkel.
Mindez remek első lépésnek, de ez még csak a kezdet, hiszen ki kell derítened, hogy konkrétan hogyan fogalmazzák meg aggályaikat és kérdéseiket ideális pácienseid, amikor a Google-hoz fordulnak. Ehhez többféle eszközt és csatornát is használhatsz:
- Google Kulcsszótervező: Ez az eszköz Google Ads része, és teljesen ingyenesen használható anélkül, hogy bármilyen hirdetést kellene létrehoznod hozzá. A Kulcsszótervező nem csak kulcsszavakat javasol, hanem megmutatja azok keresettségét is. Mindez persze nem csak Google Ads kampányaidhoz, hanem SEO projektedhez hasznos lehet.
- Google Trends: Ez a szintén ingyenes eszköz megmutatja, hogy az emberek mennyire érdeklődnek egy-egy adott kulcsszó iránt (egyszerre akár össze is hasonlíthatsz néhányat). Érdemes megnézni a kapcsolódó keresések és témák részeket is, amelyekből további kulcsszóötleteket meríthetsz.
- Keresőtalálati oldalak: A Google már akkor javasol néhány kulcsszóötletet, mikor elkezdesz begépelni valamit a keresősávjába – ezeket is érdemes fontolóra venni! Amikor aztán megjelennek a találatok a keresésre, görgess le a lap aljára, és nézd meg a kapcsolódó keresések listáját.
- Online fórumok és csoportok: Érdemes olvasgatni a különböző (nem szakmai) egészségügyi fórumokba és csoportokba írt hozzászólásokat is, hiszen itt láthatod igazán, hogy az emberek milyen szavakat használnak, és hogyan fogalmaznak, miközben egy fogászati beavatkozásról, vagy egy plasztikai műtétről beszélgetnek.
- Pácienseid: Valahányszor beszédbe elegyedsz pácienseiddel rendelődben, vagy a telefonon, jegyezd fel, hogy mik azok a szavak, kifejezések, amiket gyakran hallasz tőlük. Ugyan erre kérd meg csapatod többi tagját is, különös tekintettel a recepciósokra, és az ügyfélszolgálatosokra.
3. Igazítsd kulcsszóstratégiádat pácienseid utazásához
Nincs két egyforma páciensutazás (minden páciens máshogy értesül praxisodról, és jut el végül rendelődbe), de összességében mindegyiket három fő szakaszra, vagy fázisra oszthatjuk fel:
- Kutatás
- Megfontolás
- Döntés
Miközben ezeken a fázisokon haladnak végig, az alábbi szándékok állhatnak kereséseik mögött:
- Információs
- Navigációs
- Tranzakciós
Ha szeretnéd tovább szűkíteni a potenciális kulcsszavak listáját, akkor vedd figyelembe, hogy a különböző fázisokban milyen szándékkal kereshetnek pácienseid.
Például, ha valaki egyelőre csak érdeklődik a férfi ajakplasztika iránt, akkor egyelőre a kutatási fázisban van, és egy olyan információs keresést indít, mint a „mi az a férfi ajakplasztika”, vagy „férfi ajakplasztika előtte utána”.
Miután eldöntötték, hogy szeretnének ajakplasztikáztatni, átlépnek a megfontolási fázisba, ahol olyan információs kereséseket indíthatnak, mint az „ajakplasztika árak”, és így tovább.
Figyelembe kell tehát venned, hogy az ajakplasztika (vagy bármilyen más orvosi beavatkozás) iránt érdeklődők nem mind ugyan úgy gondolkodnak, és kereséseiket nagyban befolyásolja, hogy épp melyik fázisban járnak. Ezekhez az állapotokhoz, érintkezési pontokhoz kell igazítanod kulcsszóstratégiádat.
Az egészségügyi kulcsszavak típusai
Ahogyan felvázolod magad előtt a páciensek utazását, és összekötöd egymással a különböző kulcsszavakat és szándékokat, többféle kategóriába sorolhatod ezeket a kifejezéseket.
Általános egészségügyi kulcsszavak
Ezek az egy-két szavas kifejezések többnyire általánosak, így többen is keresnek rájuk havi szinte. Ez elsőre remekül hangzik, de népszerűségük miatt több versenytársaddal meg is kell küzdened értük a keresőoptimalizálásban, hogy előkelően rangsorolhass rájuk (és megvédd magas pozícióidat). Ilyen általános kulcsszavak például:
- fogorvos
- gyermekorvos
- foghúzás
- asztma tünetei
- szemvizsgálat
Az ilyen általános kifejezésekre nehéz jól rangsorolni a legnagyobb egészségügyi webhelyek árnyékában. Azonban vannak olyan kulcsszókombinációk, amelyekkel ezekre is jó helyezéseket érhetsz el, még ha kevesebben felhasználó is keres rájuk. Itt lépnek színre a long-tail, és helyi kulcsszavak.
Long-tail kulcsszavak
A long-tail kulcsszavak olyan kulcsszavak, amelyek három, vagy több szóból állnak. Gyakran tartalmaznak általánosabb kulcsszavakat, de ezek mellé további szavak társulnak, amelyek konkrétabban utalnak a kereső szándékára.
Például long-tail információs keresésnek számít a „gyökérkezelés utáni felépülés ideje”, vagy az „arcplasztikai időpontfoglalás Budapesten”. Íme néhány további példa:
- legjobb ortopéd sebész térdműtétre
- egyéni terápiás kezelés depressziós tizenéveseknek
- gyógytorna gyakorlatok derékfájás ellen
A long-tail kulcsszavak segítségével sokkal jobb helyezéseket érhetsz el az olyan felhasználók kereséseire, akik konkrétabban fogalmaznak. A „fogorvos” szóra általánosssága miatt rettenetesen nehéz jól rangsorolni, de a „fájdalommentes foghúzás gyerekfogászat” kifejezést már lényegesen kevesebb fogorvos fogja megcélozni a közeledben.
Helyi célzású kulcsszavak
Ezek általában olyan long-tail (tehát hosszabb) kulcsszavak, amikben helyjelölő kifejezések (településnév, városrész neve, kerület neve, stb.) is szerepelnek, például:
- 24/7 sürgősségi ellátás Gyöngyös
- gyógytornász 3300 (Eger)
- fogászati klinika Kelenföld
Az ilyen helyi kulcsszavak megcélzásával kifejezetten az olyan páciensekre összpontosíthatsz, akik a közeledben keresnek maguknak orvosi ellátást – a legtöbb ember pedig így tesz, hiszen nem szívesen utazzák át a fél országot egy fogtömésért.
Fontos, hogy ha több helyszínt is működtetsz, akkor mindegyiknek legyen egy helyileg optimalizált landing oldala webhelyeden, illetve mindegyiknek készíts egy különálló, megfelelő adatokkal kitöltött Google Cégem adatlapot.
Panaszokat megcélzó kulcsszavak
Manapság sokan fordulnak rögtön egy keresőmotorhoz, ha valamilyen panaszuk van, mert az internettől várnak válaszokat kérdéseikre. A probléma csak az, hogy sokan nem tudják, hogy pontosan mit is keresnek – nem ismerik a legjobb megoldást problémáikra. Például előfordulhat, hogy valakinek rendszeresen fájnak a lábai, és már a legrosszabbra gondol, holott jó eséllyel csak egy egyszerű gyógytorna-kezelésre van szüksége, hogy rendbe jöjjön.
Az ilyen emberek a panaszaikat is belefogalmazzák kereséseikbe, úgymint:
- „Miért fájnak rendszeresen a térdeim?”
- „Miért fáj a torkom reggelente?”
- „Miért fáj a hátam, ha sokat ülök?”
Ezeket a kifejezéseket általában azok a lehetséges páciensek használják kereséseikben, akik még utazásuk első szakaszában járnak. A tájékoztató jellegű tartalmak (blogbejegyzések, útmutatók, stb.) remek lehetőséget kínálnak arra, hogy ezeket a kulcsszavakat is megcélozhasd velük, és bemutasd szaktudásodat a kereső felhasználóknak.
Megoldásokat megcélzó kulcsszavak
A páciensek másik véglete pontosan tudja, hogy milyen megoldást szeretne kapni problémájára, azonban nem feltétlenül van tisztában vele, hogy melyik termék vagy szolgáltató segíthet neki ebben. Erre utalnak az olyan keresések, mint:
- „száraz szem kezelése Budapest”
- „ráncfelvarrás Heves megye”
- „fogpótlás Miskolc”
Mint látod, ezek a keresések gyakran tartalmaznak helyi kulcsszavakat is, hiszen a felhasználók a közelükben keresik a megoldásokat problémáikra.
Ha szeretnél megjelenni ezekre a keresésekre is, akkor webhelyed, blogod tartalmát is optimalizálnod kell rájuk. Meglehet, hogy pont fogpótlást kínálsz Miskolcon, vagy annak közvetlen közelében, vagy éppen ráncfelvarrással foglalkozol egri magánrendelődben. Egy, a szolgáltatásaidat bemutató részletes weboldalon elhelyezheted az ezekkel kapcsolatos kulcsszavakat, természetesen helyi kifejezéssekkel kiegészítve.
A kulcsszavak megcélzása keresési arány szerint
Kulcsszóstratégiád kialakítása során oda kell figyelned a kulcsszavak keresési aránya (más szóval a keresettségük), illetve a rájuk jellemző verseny közötti egyensúlyra.
A magas keresési arányú, erős versenyű kulcsszavak ugyan sok forgalmat hozhatnak, de általában nehezebb is rangsorolni rájuk, hiszen sok versenytárs is igényt tart ezekre a pozíciókra.
Az alacsony keresési arányú, gyenge versenyű kulcszavakra könnyebb rangsorolni, de persze ezekre kevesebben is keresnek rá. Ezek között érdemes keresni azokat a kulcsszavakat, amelyek:
- elősegítik az új páciensek megszerzését,
- határozott vásárlási szándékra utalnak,
- segíthetnek új időpontokat foglaltatni.
Vannak persze magas keresési arányú, gyenge versenyű kulcsszavak is, de persze ezek a ritkábbak, és amint valaki rájuk talál, rövid időn belül többen is megcélozzák majd őket, hiszen manapság már nem nehéz kielemezni a versenytársak kulcsszóstratégiáját.
4. Készíts tartalmakat kulcsszavaidhoz
Ha megvannak megcélzandó kulcsszavaid, és kulcsszóstratégiádat is rendezetten összeírtad, akkor ideje elkészíteni tartalmaidat, amikkel megszerezheted az áhított top pozíciókat. Ehhez három fő területre összpontosíts:
Készíts pazar minőségű weboldalakat
Fent már több fontos oldalt is említettünk (például a szolgáltatások vagy a helyszínek bemutatására, stb.), de leássunk néhány további tippet ezek és más, kulcsszavakat megcélzó oldalak kialakításához:
- Helyezz el minél több releváns, értékes tartalmat oldalaidra.
- Fogalmazz természetesen, és használd kulcsszavaidat ott, ahol indokoltak – egy kulcsszónak nem muszáj minden esetben karakterről-karakterre pontosan ugyan úgy szerepelnie mindenhol.
- Készíts átfogó „oszlopoldalakat” a különböző témaköröknek, és hivatkozz ezekre minden olyan tartalmadból, ami megemlíti ezeket a témaköröket.
Figyelj az on-page kulcsszóhasználatra
Megcélzandó kulcsszavaidat több olyan helyen is elhelyezheted tartalmaidban, amelyek javíthatják SEO teljesítményedet a keresőtalálati oldalakon, vagy legalább az átkattintási arányaidat:
- Oldal címe
- URL
- Meta leírások (a Google részéről nem segít a rangsorolásban)
- A képek alt szövegei és feliratai
- Belső hivatkozások horgonyszövegei
- Címsorok (H1-H6)
Legyen egy átfogó tartalomstratégiád
A tartalmak és a SEO elválaszthatatlan koncepciók az online egészségügyi marketingben. Amellett, hogy webhelyedre megfelelő oldalakat alakítasz ki, ezeket olyan tartalmakkal kell feltöltened, amelyek passzolnak választott kulcsszóstratégiádhoz.
Ehhez például készíthetsz egy blogbejegyzés-sorozatot, amely kifejezetten a még tájékozódó pácienseket célozza meg, vagy egy videósorozatot lehetséges, de döntésképtelen pácienseidnek, amikben korábbi, elégedett ügyfeleid szólalnak meg.
A lényeg, hogy olyan tartalmakat készíts, amelyek passzolnak pácienseid utazásának valamelyik szakaszához, és, hogy minden szakaszt lefedj valamilyen tartalommal. Ezek a tartalmak értékesek, hitelesek és könnyedén elérhetők kell legyenek, illetve persze komoly szakmai tudás kell álljon mögöttük. Ez különösen fontos a Google és más keresőmotorok „szemében” is – ne felejtsd el feltüntetni a tartalmat író/ellenőrző szakorvos nevét a szerzői részben!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.