A meghatározó Instagram Live útmutató cégeknek és influencereknek
A meghatározó Instagram Live útmutató cégeknek és influencereknek
Az élő videó napjaink egyik legnépszerűbb digitális jelensége és online marketing trendje. Egyre több platform kínál ilyen funkciót a YouTube-tól kezdve a Twitchen, és Facebookon át egészen a TikTokig.
Az egyik legnagyobb játékos ebben a mezőnyben az Instagram, ahol az élő videók népszerűsége folyamatosan nő, elképesztő marketinglehetőségeket kínálva ezzel a marketingesek és az influencerek számára. Egyre több cég igyekszik beiktatni az Instagram élő közvetítéseit online marketing stratégiájába, és az influencerek is előszeretettel használják ezt a funkciót, hogy személyesebben kommunikálhassanak ügyfeleikkel.
Az Instagram Live közvetítések a történetek legelején jelennek meg a felhasználók alkalmazásában, ezért szerencsére nem kell attól tartanod, hogy az algoritmus elrejtené azokat valahol a hírfolyamban.
Az Instagram élő közvetítései tehát kiemelt láthatóságot biztosítanak márkádnak, és személyesebb kommunikációt tesznek lehetővé követőiddel.
Jól hangzik? Akkor a meghatározó Instagram Live útmutató influencerknek és marketingeseknek!
1. Határozd meg Instagram Live közvetítéseid célját
Kevés kínosabb dolog létezik egy olyan improvizált élő videónál, ahol a „műsorvezető” hebeg-habog, és azt sem tudja, hogy miről mit szeretne mondani. Instagram Live közvetítéseid megtervezésekor a legelső lépés eldönteni, hogy konkrétan mit is szeretnél elérni élő videóddal.
Fontos, hogy minden videódnak legyen saját célja, ha pedig egy sorozatot tervezel, akkor az egésznek egy átfogó célja is, ami összeköti az epizódokat, és párhuzamban áll céged online marketing stratégiájával (vagy azzal a kampánnyal, amin egy céggel dolgozol együtt influencerként).
Ha mindez megvan, fel kell vázolnod magadnak, hogy hogyan bontsd epizódokra mondanivalódat. Ez segít, hogy a közvetítések összeszedettek legyenek, mint egy televíziós sorozat részei, amik mind rendelkeznek saját cselekménnyel, de közben egy nagyobb történet alkotóelemei is egyben.
Fontos, hogy minden Instagram Live közvetítésed során elhangozzon egy felhívás, ami egy kívánt lépésre szólítja fel a nézőket – ezzel teljesül majd az epizód célja. Érdemes olyan célokat választani a közvetítésekhez, amelyeket valamilyen módon nyomon követhetsz és mérhetsz majd.
Továbbá tudd, hogy egy-egy közvetítés mennyi ideig tart majd. Ez segíthet minden epizódot részletesen megtervezni, de készülj fel azokra az esetekre is, ha nem minden zajlik úgy, ahogy eltervezted!
2. Határozd meg a közvetítések menetrendjét
Fontos, hogy előre meghatározd, hogy milyen sűrűséggel jelentkezel majd Instagram Live közvetítéseiddel. Közönséged rendszeresen új epizódokra számít majd tőled azzal a sűrűséggel, amilyennel először közvetítesz nekik, ezért jól gondold meg, hogy milyen gyakran tudod majd vállalni az új élő videókat.
A hagyományos televíziót talán egyre kevesebben nézik, de van valami, amit még mindig jól csinálnak a csatornák: adott rendszerességgel jelentkeznek élő műsorokkal, amikkel idővel egy érdeklődő nézőkört szereznek maguknak. A műsorokban időnként termékelhelyezés is előfordul, de ennek ellenére a nézők rendszeresen odakapcsolnak az adott csatornára a következő epizódért.
Ha tehát elhatározod, hogy milyen időpontokban közvetítesz majd közönségednek (és persze tartod is magad ehhez), akkor sokkal egyszerűbben reklámozhatod Instagram Live adásaidat egy folyamatosan futó műsorként.
3. Döntsd el, hogy milyen tartalmú videókat szeretnél közvetíteni
Természetesen nem szabad csak azért élőzni, hogy élőzz. Mint minden más online tartalmadnak, Instagram Live közvetítéseidnek is valamilyen értéket kell kínálniuk közönségednek információk, szórakoztatás, vagy ezek kombinációjának formájában.
A közönség – akárcsak egy rendszeresen jelentkező TV műsornál – egy fix formátumra számít egy adott sorozat minden közvetítésétől. Nem csak azt kell tehát előre eldöntened, hogy milyen időpontokban fogsz közvetíteni, hanem azt is, hogy milyen jellegű közvetítések lesznek ezek. Íme néhány a legnépszerűbbek közül:
Interjúk
A releváns személyekkel készített interjúk megkönnyítik a műsorvezető dolgát, mert ilyenkor a figyelem nagy része másra hárul, ráadásul sokkal könnyebb egy jelen lévő személlyel beszélgetni, mint egy kamerának.
Fontos persze, hogy ki ez a másik személy. Olyasvalakit kell választanod, akinek a mondandója érdekelné közönségedet és jól ki tudja fejezni magát szóban. Ha az adott személynek saját online közönsége van, az külön előny számodra, hiszen valószínűleg velük is megosztja majd az adott epizódot.
Kulisszák mögötti események
Ezek a közvetítések bepillantást nyújtanak közönségednek szervezeted működésébe. Ha influencer vagy, akkor különféle hétköznapi eseményeket mutathatsz be nekik, vlog típusú videókban. Még ha azt hiszed, hogy monoton munkád nem sokakat izgatna, meglepően nagy közönség érdeklődhet az iránt, hogy mik zajlanak az iroda, vagy a gyártási terület falai között. Mutasd meg nekik, hogy milyen a hangulat munka közben, hogy hogyan készül egy termék, vagy hogyan tesztelik azt munkatársaid (sőt, akár őket is bemutathatod egy villáminterjú keretei között).
Termékeid legfontosabb előnyei és funkciói
Ez attól függ, hogy milyen termékeket vagy szolgáltatásokat kínálsz. Fontos, hogy rendszeresen jelentkezz új élő közvetítésekkel, és bizonyos cégek kínálata túl kicsi ahhoz, hogy hosszútávon elegendő tartalmat lehessen kihozni belőlük (ez természetesen nem a kínálatodat minősíti). Azonban sok cég használhatja arra élő közvetítéseit, hogy bemutassa közönségének, miként használhatók termékei különféle célokra, és hogyan tehetik egyszerűbbé ezzel a vásárlók hétköznapjait.
Kérdezz-felelek
Biztos lehetsz benne, hogy meglévő és leendő ügyfeleidnek ezernyi kérdése lesz cégeddel, kínálatoddal, és egyéb releváns dolgokkal kapcsolatban. Az élő közvetítések kétirányú kommunikációt tesznek lehetővé, és csak azzal garantáltan ki tudnál tölteni több órányi adást, hogy ezekre a kérdésekre adsz választ. Nem árt persze néhány alapvető gyakran ismételt kérdést is összeírnod magadnak a közvetítés előtt, hogy legyen miről beszélned, ha a nézők éppen nem túl aktívak aznap.
Termékbejelentések
Ezek azok a közvetítések, amikkel nem igazán lehet fix rendszerességgel jelentkezni, hiszen ahhoz kötöttek, hogy mikor állsz elő új termékekkel, amelyeket bejelentenél közönségednek. Ettől függetlenül készíthetsz „mini sorozatokat” a termékek bejelentése előtt, amikben csalogató ízelítőt adsz arról, hogy mire számíthatnak követőid. Ha néhány epizód után elárulod, hogy melyik nap és hány órakor rántod le a leplet végre az új termékről, biztos lehetsz benne, hogy rengetegen nézik majd akkori közvetítésedet.
4. Népszerűsítsd Instagram Live közvetítéseidet
Nem feltételezheted, hogy minden lehetséges érdeklődő automatikusan értesül majd élő Instagram közvetítéseidről (vagy, hogy egyből megjegyzik, amikor először hallanak róla). Értesítened kell tehát az embereket közvetítéseidről, és rendszeresen emlékeztetni őket azokról, hogy visszatérő nézőkké váljanak. Nem véletlen, hogy az évek óta tartó televíziós műsorok reklámjait is többször láthatod napi szinten.
Közvetítéseidet természetesen minden közösségi platformodon és más csatornáidon (email, blog, stb.) is népszerűsítheted, nem csak az Instagramon.
5. Készülj elő Instagram Live közvetítéseidhez
Minden Instagram Live közvetítés előtt fel el kell intézned a szükséges előkészületeket, hogy lehetőleg minden úgy történjen videóidban, ahogy azt eltervezted.
Ha például mindig egy fix „stúdióból” közvetítesz, akkor ügyelj rá, hogy a „díszlet” mindig a helyén legyen, és ne maradjanak olyan tárgyak látható helyen, amelyek nem illenek egy élő közvetítésbe (például stratégiai ábrák az irodában, személyes tárgyak otthon stb.)
Bárhol is élőzöl, fontos, hogy elegendő fény álljon rendelkezésedre. Meglepően sokan feledkeznek meg a hangról is, pedig ez kritikus része minden élő vagy előre felvett videónak. Ideális esetben egy ruhára felcsíptethető mikrofont érdemes használni a közvetítések során, amiket kamerádba, vagy akár telefonodba is csatlakoztathatsz a lényegesen jobb hangminőség érdekében.
Lehetőség szerint járd végig azt a területet, amit be szeretnél mutatni élő közvetítésed során, és ellenőrizd, hogy minden ideális-e a felvételhez.
Készítsd elő az összes kelléket és jegyzetet is, amire szükséged lehet az élőzés alatt. Ellenőrizd, hogy minden felszerelés megfelelően működik-e.
6. Indítsd el Instagram Live videódat
Az Instagram Live videók a Történetek funkcióval készíthetők el. Ez azt jelenti, hogy élő közvetítéseidhez kénytelen leszel az Instagram beépített kameraszoftverét használni.
Szerencsére, mivel a történetek az Instagram legnépszerűbb, legtöbbet használt funkciói közé tartoznak, a platform komoly figyelmet fordított a bővítésükre. Ennek köszönhetően sokféle tartalmat megoszthatsz történetekként. Válaszd az új történet hozzáadása opciót az alkalmazás bal felső sarkában, majd a lenti formátumok között keresd meg az Élőt.
7. Add meg a megfelelő beállításokat
Fontos, hogy minden egyes Instagram Live közvetítés előtt ellenőrizd a beállításaidat, és elvégezd a szükséges változtatásokat. Ezeket a beállításokat a történet hozzáadása felületen (amikor már látod a kameraképet, és kiválaszthatod lent a különböző formátumokat) egy kis fogaskerék ikon jelzi a bal felső sarokban.
Ellenőrizd a beállításokat, különös tekintettel a láthatóságra és a felvétel archiválására. Érdemes mindenki számára láthatóvá tenni a történetet, és elmenteni azt az archívumba. Itt állíthatod be továbbá, hogy a történet automatikusan kikerüljön az Instagramhoz kapcsolt Facebook fiók történetei közé.
8. Indítsd el a közvetítést
Eljött az ideje, hogy megkezd élő közvetítésedet. Ideális esetben mindent előkészítettél, tudod, hogy miről szeretnél beszélni, jók a fényviszonyok, ellenőrizted a hangot, és persze az internetkapcsolatod is stabil és gyors.
Figyelj oda rá, hogy a kép bal felső sarkában látható legyen az Élő kifejezés, mert előfordulhat, hogy véletlenül még egyszer megnyomod a felvétel gombot anélkül, hogy észrevennéd, azonnal leállítva ezzel a közvetítést. Ezt érdemes az élőzés során gyakran ellenőrizni.
9. Mutass többféle dolgot kameráddal
Túl sok amatőr élő műsorvezető követi el azt a hibát, hogy végig csak a saját arcát mutatja a kamerának, miközben beszél hozzá (vagy, ami még rosszabb, akkor is, ha éppen nem beszél valami miatt). Persze néha érdemes a szelfikamerára váltani, de fontos, hogy több mindent is mutass a hátulsó kameráddal, hogy ne untasd közönségedet. Erre egyébként is sűrűn lesz szükség, ha egy terméket, egy helyszínt, vagy bármi mást szeretnél bemutatni.
10. Társulj egy másik fiókkal az élő közvetítés idejére
Az Instagramnak van egy nagyon hasznos funkciója, ami lehetővé teszi, hogy egyszerre két fiók is részt vegyen az élő közvetítésekben. Ez rendkívül hasznos lehet például az interjúk során, hiszen nem feltétlenül muszáj személyesen találkoznod az alanyoddal. A funkció használható arra is, hogy egy második műsorvezetőt adj hozzá a közvetítéshez, ami még érdekesebbé teheti azt nézőid számára.
Amikor hozzáadsz valakit Instagram Live közvetítésedhez, az egy értesítést kap erről a felkérésről, és eldöntheti, hogy szeretne-e csatlakozni, vagy sem.
11. Kommunikálj nézőiddel
Ne feledd, hogy élő videót készítesz, ami azt jelenti, hogy nézőiddel is illene foglalkoznod. Még ha nem is kérdezz-felelek stílusú közvetítést tartasz, akkor is ajánlott néha felolvasnod egy érdekes kérdést, és megválaszolni azt, vagy legalább megköszönni a pozitív visszajelzéseket és a kedves hozzászólásokat időről időre. Fontos továbbá, hogy név szerint említsd azokat, akiknek az üzenetére reagálsz – az embereknek jól esik érezni, hogy odafigyelnek rájuk, és ez sokat segíthet a márkád iránti bizalom megerősítésében is.
12. Kérd meg nézőidet, hogy osszák meg közvetítésedet másokkal is
Érdemes időnként arra kérni nézőidet, hogy ha tetszik nekik az élő közvetítés, akkor osszák meg azt másokkal is. Továbbá említsd meg, hogy a közvetítés további 24 óráig visszanézhető lesz fiókodon, ha esetleg most nem érnek rá végignézni azt.
Továbbá ne felejtsd el néha fő felhívásodat is hangoztatni, hogy nézőid elvégezzék a kívánt lépést, ami közvetítésed fő célja.
13. Zárd közvetítésedet pozitív hangnemben
A tervezési fázisban kijelöltél egy várható időtartamot élő közvetítéseidnek. Ha kezdesz kifutni az időből, akkor lassan le kell zárnod az adást, hogy összegezd azt, és jó hangulatban köszönhess el nézőidtől. Ne felejtsd el még egyszer utoljára emlékeztetni őket felhívásodról!
A közvetítést a jobb felső sarokban található gombbal fejezheted be.
14. Mentsd el és oszd meg videódat
Attól függően, hogy miket állítottál be a közvetítés előtt a történetopciók között, felvételedet el kell majd mentened telefonod galériájába, miután az adás végére értél. Ezt a jobb felső sarokban található gombbal teheted meg.
Végezetül koppints a Megosztás gombra a képernyő alján. Ez videódat egy Instagram történetté alakítja át, hogy a következő 24 órában bárki megtekinthesse profilodon.
Ha bármilyen okból nem szeretnéd megosztani a közvetítést, akkor mentés nélkül elvetheted a felvételt.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.