8 tipp egy szállodai étterem helyi marketingjéhez

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

8 tipp egy szállodai étterem helyi marketingjéhez

Máté Balázs, hotel marketing tanácsadó

Szállodát üzemeltetsz, ahol étterem is van? Rengeteg ilyen egységben dolgoztunk marketing ügynökségként, mutatom, példákkal, mit, hogyan csinálj.

Szállodát üzemeltetsz, ahol étterem is van? Rengeteg ilyen egységben dolgoztunk marketing ügynökségként, mutatom, példákkal, mit, hogyan csinálj tulajdonosként

Több olyan megbízónk is volt marketing ügynökségként, ahol a hotel és az étterem egy egységet alkotott. Mondhatnám úgy is, hogy a hotelnek volt egy étterme. De sok helyen csak a szállodában volt egy étterem. Nagy a különbség. Ilyen volt pl. a New York Cafe, a New York Palace-ban, a Pest-Buda étterem a Pest-Buda hotelben, a Callas Cafe és hotel, vagy a Baltazár, de említhetném a balatonfüredi 5 csillag superior Viniferát is. Ha jól csinálod, nagyon nagy szinergiákat lehet kihozni az étterem-hotel marketingből. Ehhez azonban mindkettővel foglalkozni kell. 


Ha szállodád éttermének már eddig is sikerült annyi utazót bevonzania, mint más közeli éttermeknek, akkor valamit jól csinálsz. Ha azonban étel- és italmarketingedben főleg a szobafoglalásokra koncentrálsz, akkor számos lehetséges ügyfélről maradhatsz le – a helyiekről.


Ha szállodád étel- és italmarketingje az utazókat és a helyieket is megcélozza, akkor ezzel nem csak vendégköröd márkahűségét erősíted meg, hanem egészéves forgalmat is biztosíthatsz magadnak, a szájhagyományról nem is beszélve.

 

Az alábbiakban egy helyi szállodamarketing stratégia összeállításához szükséges legfontosabb koncepciókról lesz szó. Nézzük meg, hogy hogyan azonosíthatod helyi közönségedet és hozhatsz létre olyan élményeket és marketingkampányokat, amelyekkel visszatérő vendégekké konvertálhatod őket.

 

1. Legyen egy olyan programterved, ami a helyieknek szól

 

Ha jól csinálod, az étel- és italmarketing szállodád egyik leghatékonyabb kampánya lehet. Mozgasd meg kreatív izmaidat a vendégélmény és a marketing területein, hogy a környékhez igazíthasd egyes programterveidet.

 

Az SH Hotels & Resorts például oylan innovatív étel- és italkoncepciókkal áll elő a világ körül, amik nem csak az utazókat érdeklik, hanem amiknek köszönhetően helyiek is kihagyhatatlan élményhelyszínekként tartják számon a lánchoz tartozó tulajdonokat.

 

Amikor ezen élményeken tanakodnak, Lena Sornick, az SH Hotels & Resorts vezető étel- és italmarketing-igazgatója szerint figyelembe veszik a környéken élők kultúráját, demográfiai jellemzőit és buyer personáit is.

 

„Olyan egyedi élményeket hozunk létre,  amelyek hűek hozzánk, mint márkához, és egyszerre a helyi egységek is szabad kezet kapnak, hogy kiderítsék, ki mit csinál a közösségeikben és hogy miként hasznosíthatnák ezeket a dolgokat hiteles, helyi élmények megteremtéséhez.”

 

Az ételekre és italokra épülő rendezvények megrendezése továbbá az egyik leghatékonyabb stratégia a sajtóvisszhang folyamatos fenntartására. A Crown Sydney szálloda például nemrégiben kapott az alkalmon, hogy Taylor Swift a városban járt az Eras turné során, és bemutatta éttermeiben az Eras Tour High Teát, amit nem csak többszáz vendég próbált ki, hanem a sajtó is beszámolt róla.

 

Íme néhány további ötlet arra, hogy miként vonzhatsz be több helyi vendéget közösségi témájú rendezvényekkel:

  • Állíts össze egy szezonális kóstolómenüt helyileg beszerzett ízekkel. Kérj segítséget helyi partnereidtől és beszállítóidtól, és persze ne felejtsd el beharangozni ezeket a különleges kínálatokat közösségi platformjaidon és más marketingfelületeiden.
  • Készíts egy „titkos” helyi menüt, ami csak bizonyos napokon érhető el és kizárólag azoknak, akik helyi lakcímkártyával rendelkeznek.
  • Működj együtt egy népszerű helyi szakáccsal és rendezzetek egy „séf asztala” eseményt, vagy kérd meg a borszakértődet, hogy állítson össze egy menüt néhány fogásból és a hozzájuk legjobban passzoló borokból. Hívd meg ezekre az eseményekre a helyi sajtót is.
  • Használd ki az ünnepeket és tarts különleges családi rendezvényeket. Például tízórai a télapóval, farsangi jelmezverseny stb.
  • Rendezz főzőtanfolyamot helyi cégeknek csapatépítő program gyanánt, vagy szülőknek és gyerekeknek a hétvégéken.
  • Működj együtt egy helyi könyvesbolttal és hívjatok meg egy-egy szerzőt egy dedikálónapra. Az esemény előtt vagy után várd különleges menüvel az érdeklődőket.

 

Ha sikerül megnyerned a helyieket ezekkel a rendezvényekkel, akkor ők lesznek legértékesebb marketingeseid. Ha emlékezetes élményekkel gazdagodnak hoteled éttermében, akkor természetesen másoknak is szívesen ajánlják majd márkádat, akár a környéken, akár két megyével arrébb.

 

2. Építs a helyi hagyományokra, demográfiákra és preferenciákra

A környék esszenciájának átvételével nem csupán új távoli vendégeket vonzhatsz be, hanem a helyiek köreiben is pozitívabb fényben tüntetheted fel márkádat. Hagyd, hogy a helyi közösség ihlesse étlapodat és marketingötleteidet, hogy mind a közelről, mind pedig a távolról érkező vendégek otthon érezhessék magukat.

 

Lena az SH-tól a következőt nyilatkozta ezzel kapcsolatban:

„Ha megnézzük az itallapjainkat, akkor mindig rajta vannak a jellegzetes fenntartható koktéljaink, de a menü többi részét a helyi közösség, a környéken beszerezhető hozzávalók és az italokkal dolgozó csapat által helyiekből merített ihlet határozzák meg.”

 

A helyi piaccal való integráció nem csupán az étlap összeállításában segít, hanem olyan személyre szabott hotel marketing tervekében is, amelyek kifejezetten célközönségednek szólnak.

 

Célközönséged azonosításához tanulmányozd a helyi konkurenciát és vendégadataidat, hogy rátalálj az esetleges trendekre. Tartsd számon az évente ismétlődő rendezvényeket és a környékbéli hagyományokat, a helyi ételkülönlegességeket és a versenytársak által megcélzott buyer personákat.

 

3. Működj együtt helyi influencerekkel

Ha sikerül rátalálnod a megfelelő véleményvezérre, az influencer marketing jelentősen megszilárdíthatja márkád online jelenlétét. Nem csoda, hogy egy egész marketingágazat épült ki erre a koncepcióra.


Egy influencer jól időzített és megfogalmazott közösségi médiás bejegyzése, ami a „legjobb szállodaként” vagy „a város legjobb éttermeként” tünteti fel tulajdonodat több vendéget csábíthat be az ajtón, mint bármilyen online reklám vagy vendégvélemény.

 

Az influencer marketing kampányok persze meglehetősen költségesek lehetnek, ha az ember egy népszerűbb véleményvezérrel próbál együttműködni. Ugyan ezt az összeget azonban több kisebb, úgynevezett mikroinfluencer között is szét lehet osztani, akik együttesen több közönséget is lefedhetnek a környéken, és általában szorosabb kapcsolatot is ápolnak követőikkel, mint a nagyobb nevek.

 

4. Hozz létre helyi közösségi kampányokat

A közösségi médiás hotel kampányok is hatékonyabbak lehetnek, ha a környék sajátosságai alapján állítod össze őket. Íme néhány tipp egy sikeres helyi közösségi médiás kampányhoz:

  • Keresd meg azokat a helyi hashtageket, amiknek nagyobb forgalmuk lehet, és használd őket bejegyzéseidben.
  • Szedd össze a legjobb helyi és környékbéli lapokat és gondolkodj el rajta, hogy hogyan működhetnél együtt velük egy PR stratégia részeként. Ne feledd, hogy a nálad rendezett események és egyéb programok mind sajtólehetőségeket kínálnak márkád számára. Hívj meg helyi újságírókat éttermedbe, és kínálj nekik olyan élményeket, amikről szívesen írnak majd olvasóiknak.
  • Használj helyi célzást, hogy különleges fogásaidat és ajánlataidat kizárólag a helyieknek mutathasd be az erre alkalmas platformokon (pl. Facebook, Instagram). A Google fizetett hirdetéseit szintén szűkítheted a környékbéliekre.

 

5. Optimalizáld szállodád éttermének adatlapjait

A vendégek egyharmada a Google-on keresztül talál és foglal asztalt magának éttermekben, és nagyjából hasonló arányban teszik ezt a közösségi médián. Nagyon fontos tehát, hogy szállodád webhelye és az étteremről szóló oldalai megfelelően optimalizáltak legyenek.

 

Ha a helyi keresőtalálatok között is szeretnél megjelenni, akkor mindenképpen szükséged lesz egy Google Cégprofil adatlapra. Add hozzá foglalási linkedet, töltsd fel célzott kulcsszókkal, naprakész elérhetőségekkel és egyéb információkkal. Mindemellett ügyelj rá, hogy webhelyed oldalain is friss adatok szerepeljenek, és hogy ezek az oldalak mobilkészülékeken is hibátlanul működjenek.

 

6. Ösztönözd és jutalmazd a közvetlen foglalásokat

Szállodád webhelyének SEO-ja, azaz keresőoptimalizálása során előbb-utóbb észreveheted majd, hogy egyes oldalak egyre magasabb pozíciókban jelennek meg a Google és más keresőmotorok találatai között. Ahhoz azonban, hogy kihasználhasd ezt a fokozott láthatóságot, jól működő foglalási felületekre is szükséged lesz webhelyeden.
Az ilyen közvetlen foglalások legnagyobb előnye, hogy nem kell komissziós díjat fizetned a hozzád irányított ügyfelekért.


Jutalmazd meg a közvetlenül foglaló vendégeket különleges kedvezményekkel, ösztönzőkkel és extrákkal. A közvetlen foglalások másik nagy előnye, hogy a vendégek összes adata hozzád kerül majd, amit később remarketing célokra, illetve az ügyfélélmény személyre szabására és tökéletesítésére használhatsz fel. Készíthetsz például egy külön ügyfélcsoportot a leggyakrabban visszatérő vendégekből, akiknek további különleges kedvezményeket kínálhatsz.

 

7. Vess be helyi email marketinget

Az email marketing továbbra is az egyik leggazdaságosabb és egyben leghatékonyabb eszköz egy hotel marketinges arzenáljában. Na persze csak akkor, ha jól is csinálod.

 

Felejtsd el a mindenkinek kiküldött tucatüzeneteket és készíts helyettük rövid, célozd meg feliratkozóidat érdeklődési köreik szerint. Például küldhetsz egy, a hűségprogramodat bemutató emailt egy olyan vendégnek, aki az elmúlt hónapban legalább kétszer járt nálad, vagy heti különlegességeidet is beharangozhatod azoknak, akik rendszeresen rendelnek tőled online.

 

A helyi feliratkozók kaphatnak például havi hírleveleket, amikben beszámolsz az új fogásokról, a közelgő rendezvényekről, illetve megoszthatsz néhány érdekes pillanatot is a konyhából.

 

A célzott, releváns tartalmú email kampányok sokkal sikeresebbek, mint a közönséges emailek. Ha a legtöbbet szeretnéd kihozni feliratkozóidból, akkor egy olyan email szolgáltatót válassz, ami kifejezetten éttermekre specializálódott, és olyan funkciókat kínál, amik segítenek majd a fontosabb adatok összegyűjtésében és hasznosításában.

 

Feliratkozókat többféleképpen is szerezhetsz. Helyezz el egy QR-kódot az étlapodon, a szórólapokon és minden olyan marketingfelületen, amin keresztül kommunikálsz vendégeiddel.

8. Légy a közösség aktív tagja

Az ügyfelek szívesebben foglalkoznak azokkal a márkákkal, amelyek előszeretettel adnak vissza az vásárlóiknak. Egy étterem például közösségi és jótékonysági szervezetek támogatásával lophatja be magát a társadalmi tudatosságú ügyfelek szívébe.

 

Ha olyan közösségi együttműködéseket keresel, amelyek megerősítenék az ügyfélhűséget, akkor fontos, hogy márkahű módon tedd ezt. Íme néhány ötlet, ami segíthet:

  • Szponzorálj egy helyi zenei, sport- vagy egyéb eseményt. Ha az esemény várhatóan nagy tömegeket mozgathat meg, akkor érdemes lehet egy büfékocsit is bérelni rá.
  • Kínálj mentorálást a helyi oktatási intézményeknek a vendéglátás szakterületén, vagy tarts előadásokat a szállodák, éttermek működéséről. Ezen kívül a helyi iskolákban készült gyermekrajzokkal is feldíszítheted tulajdonod egyes helységeit.
  • Lepd meg a helyi dolgozókat egy ebéddel. Egyeztess egy helyi iskolával, kórházzal vagy nonprofit szervezettel, és beszéljetek meg egy dátumot, időpontot és menüt.
  • Települj ki egy eseményre egy büfékocsival (még akkor is, ha nem te szervezted vagy szponzorálod azt). Ha például rendszeresen működik piac a környéken, akkor bizonyos napokon étkezési lehetőséget kínálhatsz az ott vásárlóknak.
  • Támogass helyi jótékonysági szervezeteket kreatív havi projektekkel. Például adományozd nekik egy adott fogás vagy népszerű ital árából befolyó összegek egy részét.
  • Amikor éttermed zárva tart, kínáld fel a helyet rendezvényhelyszínként a helyi közösségi események számára.
     

Gyakori kérdések

Mi az az étterem marketing?

Az étterem marketing az éttermek számára kialakított stratégiai és kommunikációs, amelynek célja a vendégek vonzása, megtartása és az étterem hírnevének növelése. Ez a marketing tevékenységek széles körét magában foglalja, az online jelenlét növelésétől kezdve a különféle promóciókig és rendezvényekig.
 

Mi az a hotel marketing?

A hotel marketing olyan stratégiai tervezési és kommunikációs tevékenységek összessége, melynek célja a szálloda népszerűsítése, a vendégek vonzása, valamint az elégedettség és lojalitásuk növelése. Mivel a szállodaipar erősen versengő piac, a hatékony marketing kulcsfontosságú a vendégkör kialakításában és megtartásában. A szállodamarketing során figyelembe kell venni az online jelenlét megerősítését, a közvetlen foglalások ösztönzését, valamint az élmények népszerűsítését. 
 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Kérje ajánlatunkat!