Honlapkészítés 2023 – a legfontosabb webfejlesztési trendek
Honlapkészítés 2023 – a legfontosabb webfejlesztési trendek
Ha már egy ideje meg van a honlapod, érdemes elgondolkozni a cseréjén, frissítésén. Az emberek 3-4 évente cserélnek autót, 2 évente telefont, de egy cégvezetőnek sokszor egy öt éves honlap lecserélése is fáj. Pedig nincs különbség, ugyan úgy elévül, korosodik egy honlap, mint egy telefon. Változnak az Internet szabványai, a Google algoritmusa, a látogatók igényei. Egy öreg honlap olyan, mint egy öreg kocsi, csak viszi a pénzt, ha máshogyan nem, az elszalasztott új vevők révén. Ha a Te honlapod is elmúlt már 3 éves, itt az ideje, hogy elgondolkodj egy új honlap készítésén! De milyen honlapkészítő céget válassz 2023-ban? Melyek a honlapkészítés trendjei?
Honlapkészítés 2023
Bizony laikusként nehéz eligazodni a webdesigner cégek ajánlataiban, ez is egy szakma, mindenki azt állítja magáról, az ő terméke e tökéletes. A szomszéd kissráctól kezdve, aki gimis tanulmányai alapján WordPressben összekattingat egy sablont, az Avonban dolgozó, szabadidejében honlapokat összepakoló menedzseren keresztül a professzionális PHP programozóig mindenki ezt állítja magáról. Pedig az áraik is nagyon különbözők. Hogy dönts közülük? Válaszd a legolcsóbbat? Biztosan tudod, a legolcsóbb valahogy soha nem a legjobb... Olcsó húsnak híg a leve, ismered Te is ezt a mondást? Bizony, ha nem vagy naprakész szakember, nehezen fogsz jól dönteni. Éppen ezért jó online marketing tanácsadóhoz fordulnod, hiszen ő minden nap ezzel foglalkozik, tudja, mi kell neked, és mennyiért.
Ha meggyőztelek, kérlek, kattints IDE, töltsd ki a kapcsolatfelvételi formot, visszahívlak, átbeszéljük.
Ha mégis magad szeretnél tisztába kerülni a 2023-as honlapkészítési trendekkel, akkor csak olvass tovább. Összeszedtem Neked nemzetközi irodalmak és saját tapasztalataink alapján, milyen is a jó honlapkészítés 2023-ban.
Honlapkészítés 2023
Az első kérdés mindig azt eldönteni, milyen platformon készüljön a honlap. WordPress! Szajkózzák sokan. Bizony a marketing nagy hatalom, a legtöbb pénz a WordPress honlapkészítők kezében van, sokan vannak, nagyon meggyőzően és hangosan tudják bizonygatni, hogy a WordPressnél nincsen jobb. Tényleg jó a WordPress, egy egyéni vállalkozó körmös részére tökéletes. Mi is készítünk WordPress honlapokat, ha az olcsóság a fő szempont. Azoknak azonban akik hosszú távon szeretnének az online marketing segítségével ügyfeleket szerezni, érdemesebb egyedi forráskódú weboldallal kiszolgálni a látogatókat, a potenciális vevőket. Miért jobb az egyedi forráskód, mint a WordPress, hiszen annyi minden sablon van benne? Nézzük meg hát, melyiknek mi az előnye és hátránya.
A WordPress honlapkészítés előnyei
- Kezdő honlapkészítők is össze tudnak kattingatni honlapokat WordPress alapon, így olcsón IS lehet WordPress honlaphoz hozzájutni. Ezek csak kezdő mikrovállalkozások számára alkalmas WordPress honlapok lesznek.
- Rengeteg kész sablon van olcsón vagy akár ingyen is hozzá
A Word Press honlapkészítés hátrányai
- Az igazán jó WordPress honlapkészítő is sokba fog kerülni. Vannak a világban nagy cégek is, akik WordPress alapon készítenek honlapokat. Ők nem a szomszéd fiával készítettek WordPress honlapot, hanem minőségi programozókkal. Ők gyakran drágábbak, mint az egyedi forráskódú programozó, hiszen nagy az igény a minőségi WordPress programozóra.
- Sok mindenben beszabályoz a keret, igazán egyedi dolgokat nem lehet megvalósítani benne.
Az egyedi forráskódú honlapkészítés hátrányai
- Az egyedi forráskód önmagában nem biztosíték a jó honlapra. Ahogy a WordPress honlapkészítők között is sok az amatőr, az egyedi forráskódú honlapkészítők között is van gyengébb minőségű. Érdemes a referenciákat és azok eredményeit megnézni választás előtt.
- Minden, ami egyedi, ami Rád van szabva, több munkát igényel. Olyan ez, mint egy öltöny: ha rád szabják, soha nem fog szorítani, másnak nem lesz ilyen, vagányabb lehet, mint a bolti. De a szabót meg kell fizetni.
Az egyedi honlapkészítés előnyei
- Ha egy SEO központú egyedi honlapot vásárolsz, az erősebb lehet bárminél. Gondolj bele, a WordPress honlapokat bárki használhatja, az abban lévő funkciókat a konkurensek is ki tudják használni. Az egyediben lévő fejlesztések nem jutnak át a konkurenciához. A jó egyedi honlapkészítő megtanul mindent a WordPressből, és hozzá teszi a saját fejlesztéseit. Ez nagyon erős kombó.
- Bármi megvalósítható, nincs korált, nincs határ.
- A szabós példához visszatérve, ez az öltöny nem jön szembe az utcán. Ki tudsz tűnni a konkurenciák közül!
Ezek alapján választunk mi is webmotort ügyfeleinknek. Ha szeretnéd, hogy közösen átgondoljuk, milyen honlapot készíttess, kattints IDE, visszahívunk, segítünk!
De nézzük, melyek még 2023-ban az egyéb honlapkészítés trendek.
2. Sötét mód mindenhová
Az alkalmazások és webhelyek felhasználói közül sokan preferálják a sötét módot eszközeiken, hiszen a sötétített felhasználói felületek sokkal kíméletesebbek az ember szemével az éjszakai órák során. Az Android és iOS telefonok már évek óta támogatják a rendszerszintű sötét módot, amit a felhasználók egyetlen koppintással aktiválhatnak eszközeiken, vagy akár időzíthetik is a váltást a két mód között az adott napszak alapján.
Egyre több webhely és alkalmazás is kínál ilyen módot a felhasználóknak (pl. a Facebook, az Instagram és a Twitter is támogatja a sötét felhasználói felületet mind webes a felületen, mind pedig az alkalmazásokban).
A sötét mód továbbá az akkumulátorhasználatot is csökkenti, tehát sokan a nap 24 órájában bekapcsolva hagyják.
3. Egyre népszerűbbé válik a mobil-első fejlesztés
Egyre többen érik el és használják az internetet mobileszközeikről. 2022 augusztusában például az online forgalom 59,4%-át tették ki az okostelefonok. Nem meglepő tehát, hogy sok fejlesztő első sorban mobileszközökre készíti webhelyeket, amelyeket sokkal könnyebb utólag hozzáigazítani az asztali környezethez, mint fordítva.
A reszponzív designnal kapcsolatos legfontosabb trendek többek között a függőlegesen elhelyezett elemek, nem pedig a vízszintes elrendezések. Az asztali képernyőkre speciális meta viewport tagek segítségével lehet optimalizálni ezeket a mobil-első elrendezéseket. Érdemes továbbá CSS lekérdezéseket használni, hogy a webhelyek designja a mobileszközök teljesítményéhez is igazodhasson. A flexbox szintén egy rendkívül hasznos CSS eszköz a dinamikus elrendezések kialakításához, amit minden webfejlesztőnek ismernie kell.
4. Továbbra is fontos a webhelyek sebességének optimalizálása
Minél fejlettebbekké válnak a webhelyek, és minél gyorsabb mobilinternet-csomagok érhetők el, annál kevesebbet hajlandók várakozni a felhasználók az online tartalmak betöltésére. Az emberek 2023-ban gyors élményeket követelnek, és egyre hamarabb hajlamosabb otthagyni azokat a webhelyeket, amelyek nem töltenek be 2-3 másodpercen belül.
A Google már évekkel ezelőtt rájött erre, és el is kezdte magasabbra rangsorolni a gyorsabban működő webhelyeket a keresőtalálatok között. Mindez tehát nem feltétlenül újdonság, annyi azonban kétségtelen, hogy a webhelyek sebessége az egyik legfontosabb 2023-as webfejlesztési trendnek számít.
A HTML, CSS, JavaScript kódok, és képek tömörítése, illetve a gyorsabb webtárhelyek és jó teljesítményű CDN-ek továbbra is sokat segítenek a webhelyek felgyorsításában.
5. Parallax görgetés
A parallax görgetés egyre népszerűbb. Ez az a honlapkészítés technika, amikor egy tartalom háttere (általában egy kép) lassabban mozog görgetés közben, mint az előtte lévő tartalom. Ezek az oldalak látszólag több rétegből épülnek fel, amelyek különböző sebességekben mozognak, miközben a felhasználó az a tartalmakat görgeti.
Ez a hatás nem feltétlenül működik olyan jól mobileszközökön, habár léteznek olyan technikák, amelyekkel a webfejlesztők kikapcsolhatják a parallax görgetést a mobilhasználók számára.
6. A hangalapú keresés egyre több helyen jelenik meg
A Z generáció előszeretettel használja a hangos asszisztenseket azokban a régiókban, ahol elérhetők ezek a kényelmi eszközök. A Siri, az Alexa és a Google Asszisztense pillanatok alatt képesek releváns információkat találni a felhasználók bediktált kérdéseire, majd felolvasni azokat hangos válasz formájában.
A 16-64 éves internetezők 22,5%-a használ hangalapú keresést legalább hetente egyszer. Ezekben a statisztikákban nem szerepelnek az Alfa generáció képviselői, akik minden bizonnyal még többet használják ezeket az eszközöket, mint idősebb testvéreik és szüleik. Külön érdekesség, hogy az 55-64 éves korosztályban a férfiak 17%-a, illetve a nők 16,3%-a is előszeretettel él a hangalapú keresés kínálta kényelemmel, így ez a 2023-as webfejlesztési trend nem csak a fiatalabb generációkat foglalja magába.
Habár ezek a technológiák már most remekül működnek a legtöbb támogatott nyelvű webhelyen, a webfejlesztők igyekeznek tovább optimalizálni tartalmaikat és infrastruktúrájukat a hangalapú keresésre. Ezzel egyszerre akadálymentesebbé is teszik ezeket a webhelyeket a hallás- és látássérültek számára.
7. Kreatív színátmenetek
A színek és minták trendjei az interneten is épp olyan rendszeresen váltják egymást, mint a fizikai világban. Jelenleg a színátmeneteké a főszerep, és kevesebben használnak egyszerű, egyszínű designokat.
A webdesignerek különféle stílusokat hoznak létre az átmenetek segítségével, amelyek szinte korlátlan lehetőséget kínálnak számukra. A színek személyiséget adnak designjaidnak, és szórakoztatóbbá, emlékezetesebbé teszik azokat.
8. Az üveges textúrák magukra vonják a felhasználók figyelmét
Az üveges textúrák mélységet kölcsönöznek a webhelyeknek. Ez lényegében egy homályosító effektus, amit félig átlátszó pixelekkel kombinálnak a designerek, az eredmény pedig egy ízléses „privát üveges” hatás. Nem az a cél, hogy a felület valóban üvegezettnek tűnjön, csupán segít egy mutatós módon eltakarni a felület kevésbé fontos részeit, hogy a felhasználók figyelmét a fontosabb részekre terelhesse.
A Google már 2020 óta használ ilyen üveges textúrákat designjában, amelyek később a Windows 11 felületén is feltűntek. Népszerűsége többek között annak köszönhető, hogy segítségével a gombok, navigációs menük, sliderek és egyéb interaktív elemek sokkal jobban elkülöníthetők a háttértől.
9. Folytatódik a progresszív webalkalmazások térhódítása
A platformfüggő alkalmazásokat senkinek nem kell bemutatni. Ezeket a kezdőképernyődön, a dokkokban és a feladatsávban találod, és többségüket internetkapcsolat nélkül is használhatod. Ezek az kisebb-nagyobb programok önálló alkalmazásokként működnek, tehát nem egy böngészőben futnak, és más alkalmazásokra sincs szükség a futtatásukhoz. Az ilyen applikációk segítségével zenét játszhatsz le, képeket rögzíthetsz, és így tovább, még akkor is, ha közben más alkalmazásokat is használsz a készüléken. Határozottan érezhető tehát rajtuk, hogy közvetlenül az adott platformhoz készültek.
A hagyományos webalkalmazásokra nem jellemző mindez. Ez azért van, mert egy böngészőhöz és interneteléréshez van szükséged, hogy használhasd őket, ráadásul sebességük nem csak telefonod teljesítményétől, hanem a kapcsolat minőségétől is függ.
A progresszív webes alkalmazások (PWA) az egyik legérdekesebb webfejlesztési trend 2023-ban. A PWA-k a natív és webes alkalmazások hibridjeinek tekinthetők. A webfejlesztők modern API-kkal tervezik meg őket, így korszerű stabilitást és funkciókat biztosítanak, mégis platformtól függetlenül elérhetők a felhasználók számára.
Egyesek szerint a progresszív webes alkalmazások idővel egyre több hagyományos webes alkalmazást cserélnek majd le.
10. A chatbotok egyre okosabbakká válnak
A chatbotok az elmúlt évek során egyre több üzleti webhelyen jelentek meg, és ez a webfejlesztési trend 2023-ban sem lassít majd le. A chatbotok legnagyobb előnye senkinek sem újdonság: 24/7, azonnali ügyfélszolgálat az év 365 napján.
Egyes cégek arra (is) alkalmazzák a chatbotokat webhelyükön, hogy aktivitásra ösztönözzék velük felhasználóikat. A gépi tanulás és természetes nyelvfeldolgozás területein történt fejlesztéseknek köszönhetően a modern chatbotok manapság összetett beszélgetéseket is képesek folytatni a felhasználókkal a nélkül, hogy egy igazi ügyfélszolgálatos munkatársra lenne szükség az ügyintézéshez. Ez rengeteg fontos időt szabadít fel az olyan feladatokra, amelyekhez valódi emberi gondolkodásra és problémamegoldásra van szükség.
Egy chatbot például gond nélkül végig vezethet egy felhasználót egy webhely rendelési folyamatán, ha pedig olyan problémával találkozik, amit nem képes értelmezni és feldolgozni, akkor továbbíthatja azt egy igazi ügyfélszolgálatoshoz.
11. A WebAssembly új lehetőségeket biztosít
A WebAssembly lényegében lehetővé teszi a webfejlesztők számára, hogy más programozási nyelvekkel bővíthessék webhelyeik funkcionalitását. A JavaScript mellett például C, C++, C# vagy Rust is „bevethető” a modern böngészőkben, amelyek közel natív sebességgel képesek futtatni az ilyen nyelveken megírt programkódokat. A WebAssembly fejlesztését az internetes szabványok kidolgozásáért felelős W3C végzi, így a legtöbb modern böngésző már támogatja is ezt a technológiát.
A WebAssembly különösen a teljesítményigényes alkalmazások létrehozásához lesz igazán hasznos – ilyenek például a játékok, a videószerkesztés, a CAD és így tovább. A Google Earth alkalmazás például már most kihasználja a technológia nyújtotta lehetőségeket.
12. A WordPress továbbra is népszerű lesz a webfejlesztők köreiben
A CMS választással kezdtük. Fordítsunk még pár szót a WordPressre. A WordPress használata bizonyos értelemben nem is számít webfejlesztésnek. Ez annak köszönhető, hogy a WordPress a munka nagy részét magára vállalja. Azonban mivel a WordPress a CMS-eket használó webhelyek 64,3%-át teszi ki, és az összes webhely 43,1%-ának üzemeltetéséért felel, tagadhatatlan, hogy egy nagyon népszerű opció. A WordPress webhelyek 20,1%-a használja a WooCommerce platformot is, egyértelműen szemléltetve az e-kereskedelem fontosságát a 2023-as webfejlesztési trendek között.
A WordPress egy nyílt forráskódú projekt, amelynek közössége folyamatosan új funkciókkal áll elő – a webfejlesztőknek pedig érdemes odafigyelniük ezekre.
Na persze, nem mindig a legnépszerűbb a legjobb választás is egyben. Csak azért, mert sokan használják, még nem feltétlenül a WordPress a legjobb megoldás a modern webhelyek elkészítéséhez.
13. A felhasználók elvárják, hogy a webes alkalmazásaik más alkalmazásokkal is kommunikáljanak
Sok felhasználó szereti, hogy webes és egyéb alkalmazásaik képesek kommunikálni egymással, és nem kell többször is megadniuk az adataikat egy szolgáltatónak. Erre persze a webfejlesztők is felfigyeltek, ezért foglalkoznak egyre többet az „API-első” megoldásokkal.
Az API-k (alkalmazásprogramozási felületek) lehetővé teszik két vagy több alkalmazás számára, hogy kommunikálni tudjanak egymással. Az API-első fejlesztés kifejezetten az ilyen API-kra támaszkodik, és ezekre alapozza meg a fejlesztés menetét. Ez biztosítja, hogy egy platformon belüli összes funkcionalitás elérhető legyen egy API-n keresztül, így több alkalmazás is képes lesz együttműködni egymással, méghozzá a platformoktól függetlenül.
+ 1. A fejlesztőknek bővíteniük kell tudásukat
A kezdetekben egy átlagos webhely elkészítéséhez elég volt csak a HTML nyelvet ismerni. Később (1995) aztán a JavaScript is létrejött, ami sokkal több eszközt kínált a fejlesztők számára a funkcionális webhelyek kialakításához. Ezt a szkriptnyelvet először a 90-es években népszerű Netscape Navigator böngésző támogatta először.
A JavaScript után nem kellett sokat várni (1996) a ma mindenütt fellelhető CSS-re sem, ami lényegesen egyszerűbbé tette a webfejlesztés design részét, hiszen megkönnyítette az elrendezések, színek és egyéb designelemek kezelését. A webfejlesztők végre különválaszthatták egymástól a webhely szerkezetéért és tartalmáért felelős HTML-t, illetve a stílust kezelő CSS kódot.
2007-ben megjelent az első iPhone, és onnantól kezdve egyre fontosabbá vált, hogy a webhelyek mobileszközökön is könnyedén használhatók legyenek. 2010-re már minden webfejlesztőnek ismernie kellett a reszponzív design elveit, hogy webhelyeiket valamennyi készüléken használhatóvá tehessék a látogatók számára.
A technológia fejlődésével a webfejlesztők és designerek egyre több eszközt és technikát kellett, hogy elsajátítsanak. Ilyenek például az egész hátteret lefedő videók, az animált UI elemek, az interaktív navigáció és így tovább. Manapság egyre többen kísérleteznek a virtuális és kiterjesztett valósággal webhelyeiken, hiszen az egyre jobb teljesítményű okostelefonoknak köszönhetően manapság már ezek is hétköznapi technológiáknak számítanak.
A webfejlesztőknek tehát készen kell állniuk a szakma változásaira, annyi azonban biztos, hogy a webfejlesztés frontend oldalát még sokáig a HTML, a CSS és a JavaScript uralják majd.
Gyakori kérdések
Mennyibe kerül a honlapkészítés 2023-ban?
A honlapkészítés ára nagyban függ attól, milyen minőségű termékeket ad a honlapkészítő cég. Nem mindig a kevésbe kerülő honlap az, ami a a legolcsóbb!
Mit jelent az olcsó honlapkészítés?
Olcsó húsnak híg a leve, szokták mondani. Legyen az WordPress vagy egyedi honlap, ha valami olcsó, abból valami hiányzik...
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.