Hogyan függ össze a Google Ads és a SEO?

EN
77 Elektronika Kft

Hogyan függ össze a Google Ads és a SEO?

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Miért kell egy kézben kezelni a Google Ads hirdetéseket és a SEO stratégiát? Hogyan lesz olcsóbb egy közös PPC és SEO stratégia, mintha külön vennénk?

Hogyan függ össze a Google Ads és a SEO?

SEO és PPC stratégia egy kézben

A PPC, vagyis a pay-per-click és a SEO az online marketing két olyan területe, amiket sokan teljesen elkülönítve kezelnek egymástól. Ez gyakran okoz feszültséget a marketingcsapatok között, megnehezíti az attribúciót (az eredmények marketingtaktikákhoz való hozzárendelését) és gyakran olyan stratégiákat eredményez, amik egyszerűen megnehezítik az üzleti célok elérését a cégek számára.

 

Mindennek azonban nem kell így történnie. Ha valaki ért a keresőoptimalizáláshoz, az tudása meglepően nagy részét hasznosíthatja a PPC stratégiák megtervezésekor és kivitelezésekor is. Az alábbiakban ehhez olvashatsz néhány hasznos tanácsot.

 

Aktív és passzív célpontok, azaz a kulcsszóelmélet alkalmazás


A kulcsszavak felkutatása, kiválogatása és használata mind a SEO és a PPC nélkülözhetetlen részei. Ennek ellenére a konkrét feladatok, illetve a kulcsszavak kiválasztásának kritériumai némileg eltérnek egymástól.

 

Az egyik legnagyobb különbség az, hogy a PPC során számolni kell a különböző kulcsszóvariációkkal, és nem a tökéletes szintaxison van a hangsúly. Nem muszáj egy szó minden egyes variációjára ajánlatot tenni, mert a PPC platformok képesek felismerni a szavak és kifejezések közötti enyhe eltéréseket, illetve a feltételezett jelentéseiket is.

 

Függetlenül attól tehát, hogy milyen kulcsszóegyezési típust használsz, a PPC platformok többféle kifejezésre is hasonló, vagy azonos találatokat jelenítenek majd meg a felhasználóknak.

 

A PPC-ben a hirdetők főképp az alábbi tényezőkre kell, hogy odafigyeljenek:

 

  • A kifejezések ára: Megfelelő ár/érték arányt kínál-e az adott kifejezés? Megéri ajánlatot tenni rá?
  • Verseny: Mennyire felkapott az adott kifejezés a hirdetők köreiben? Sok más hirdető is megpróbálja megcélozni?
  • Inkluzivitás: Milyen keresésekhez párosítja vajon a PPC platform az adott kifejezést?
  • Szerkezet: Passzol ez a kulcsszó a hirdetési fiók szerkezetébe, vagy módosításokra lesz szükségem?

 

Ha e szempontok alapján vizsgálod a SEO-hoz összegyűjtött kulcsszavaidat, akkor könnyedén kiválogathatod majd közülük azokat, amikkel fizetett hirdetéseidet is sikerre viheted.

 

Azt, hogy mit célzol meg aktívan és miket passzívan (a kulcsszavak közeli variációin keresztül) már a költségek, a verseny és a keresési arány fogja diktálni.

 

Egy optimalizált webhely nagyban hozzájárul a dinamikus keresőhirdetések teljesítményéhez

A dinamikus keresőhirdetések (DSA-k) a PPC egyik leggyakoribb eszközei. Ezekhez a hirdetések az adott hirdetési szolgáltató (a Google vagy a Microsoft) feltérképezi webhelyedet, és annak tartalma alapján választja ki a legjobbnak vélt címsort és landing oldalt az adott keresőkifejezéshez.

 

Ha az algoritmus képes hatékonyan értelmezni a tartalmakat, akkor sikeresnek könyvelheted el SEO-dat. Ha azonban a hirdetési platform nem találja a megfelelő kategóriákat, akkor jó eséllyel javítanod kell majd webhelyed szerkezetén.

 

A dinamikus keresőhirdetések kifejezetten hasznosak lehetnek azok számára, akik csak most kezdenek el ismerkedni a PPC-vel, mert:

 

  • A DSA kampányok és hirdetéscsoportok segítenek megismerni célközönséged keresési szokásait.
  • Költségkereteddel üzleted egyszerre több területét is lefedheted.
  • A SEO befektetések tovább javíthatják a DSA kampányok teljesítményét.

 

A dinamikus keresőhirdetéseket beállíthatod önálló kampányokként, vagy meglévő kampányokhoz is hozzáadhatod őket. Fontos azonban észben tartani, hogy egyedül a Google Ads enged vegyes típusú kampányokat létrehozni, viszont a Microsoft nem. Ügyelj erre, ha szeretnéd Google hirdetéseidet a Microsoft platformjára is átköltöztetni.

 

A konverziók követése egyetlen forrásból

A konverziók követése segít megállapítani, hogy kampányod miben erős, és hol igényel több odafigyelést. A Google Analytics például egy nagyszerű ingyenes eszköz erre. SEO munkálataid során biztosan te is használtad már a célteljesülések és különböző események nyomon követésére.

Hirdetőként választhatsz, hogy egy külön hirdetési platformon követed nyomon hirdetéseid teljesítményét (ehhez külön követőkódra lesz szükséged), vagy importálod azokat az Analytics felületéről. 

 

Az esetek többségében erősen ajánlott inkább az Analyticset választani, méghozzá több okból is:

 

  • Mindenhol azonos adatok jelennek meg a forrásokról.
  • Nem kell egyszerre több követőkódot kezelni a webhelyen.
  • Az Analytics az összetettebb konverziós eseményeket is képes nyomon követni.

 

Az Analytics továbbá az attribúcióban is segít, vagyis könnyebben eldöntheted, hogy mely marketingcsatornák járultak hozzá egy-egy konverzió létrejöttéhez. Ez azt jelenti, hogy minden jelentésedben azonos attribúciós modellt használhatsz majd.

 

A felhasználók konvertálása a landing oldalakkal (a SEO feláldozása nélkül)

A landing oldalak jelentik talán a legnagyobb kihívást, ha PPC-s szemszögből szeretnéd vizsgálni őket. A SEO érdekében fontos, hogy a tartalom gazdag legyen, ráadásul a navigációs linkek a technikai optimalizálásban is segítenek. Ezzel szemben a jó PPC-s landing tartalmak nagyon szűk célzásúak, és a lehető legkevesebb lehetőséget (értsd: linket) kínálják a felhasználónak, amik elvonhatnák a figyelmét a konverzióról.

 

Ezt a dilemmát úgy oldhatod meg az egyik leghatékonyabb módon, ha a PPC forgalmat egy aldomainre irányítod. Ez lehetővé teszi, hogy a landing oldalak megfeleljenek a PPC elveknek, de nem veszélyeztetik majd a fő domain SEO értékét.
Az elrendezés összmozgása (röviden „CLS” az egyik alapvető webes vitals-mutató) a PPC-re is rossz hatással lehet (árthat a minőségi mutatónak) szóval az oldalon lévő konverziósarány-optimalizálásért felelős scriptek jó, ha 5-8 másodperccel az oldal betöltése után futnak csak le.
 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!