A Google hirdetés (Ads/AdWords) nem online marketing!

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

A Google hirdetés (Ads/AdWords) nem online marketing!

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Megdöbbentő hibával találkoztam a mai nap folyamán: mutatom, hogyan húzzák le a laikus cégtulajdonost kontár online marketingesek. Magyar, élő gyakorlati példa.

A Google hirdetés (Ads/AdWords) nem online marketing!

Az online marketing egy komplex rendszer

Aki olvassa a blogomat, részt vett konferenciákon előadásaimon, vagy nálam tanult az egyetemi óráimon, tudhatja, hogy itt, immáron 2007 óta azt szajkózom, az online marketing egy komplex rendszer, sikereket úgy érhetsz el leghatékonyabban, ha nem csak egy-egy eszközt (Facebook, SEO stb.) használsz, hanem mindent egészében, egymással együttműködve. Ezt sokan megfogadták már, maga az online marketing tanácsadói világ is átalakult. Ha van egy SEO cég, ma már azt mondja: SEO központú online marketing tanácsadó vagyok. A Facebook szakértői közösségi média alapú online marketing tanácsadónak hívják magukat. Én ennek nagyon örülök, sikerült rávezetnem a piacot egy sokkal hatékonyabb útra, ennek az ügyfelek és a marketing tanácsadó cégek is hasznát látják. De sajnos még nem ért el ez a tézisem mindenkihez. 


Megdöbbentő esettel találkoztam a héten az egyik online marketing auditunk során. Igazi pénzszórással, mely egyszerűen a hozzá nem értésnek köszönhető. Az még ugyan nem ritka, hogy ha egy cégnél olyan belsős online marketinges van, aki csak egy bizonyos részéhez ért a marketingnek, a többivel nem foglalkozik. Úgy gondolja például, hogy a Google hirdetésekkel érdemes foglalkozni, de egy csepp figyelmet sem fordít a keresőoptimalizálásra, mert nem érti annak folyamatait. Persze ezáltal jelentős mennyiségű konverziótól esik el a cég, és kerül nekik többe a Google Ads hirdetés, de legalább nem költenek egy olyan tanácsadóra, aki nem csinál mást, csak két kézzel szórja a húszezreseket. 

 

400 000 forint Google hirdetésre – mintha a Dunába szórnám

Amit láttam, az pedig ez volt. Amikor egy hirdetésnek az ég egy adta világon semmi értelme, és arra egy kezdő vállalkozás havi szinten 400 000 forintot szór el, na az már szarvashiba. Nem azért, mert a Google Ads alapbeállításokkal nem mehetne jól egy kampány és nem hozhatna konverziókat. A Facebook és a Google hirdetésekből vevőket, megrendeléseket szerezni a lehető legegyszerűbb az online marketing eszközök közül. Az már más kérdés, hogy ezt költséghatékonyan tenni már sokkal nehezebb. De az általam látott példában az adott cégnek 3300 forintos termékéből 11 darabot sikerült eladnia a fent említett 400 000 forintos Google Ads büdzséből. És ez nem a Google Ads hibája. Egyébként még a terméké sem, mert egy kiváló és egyébként jól árazott termékről van szó. Hol van akkor a hiba? 

 

Nyilván mindenki tudja, hogy minden marketing eszköznek kell egy kis tanulási idő. Minden befektetésnek be kell érnie. Költeni kell a marketingre, amíg annak folyamatai be nem állnak. Igen, ez így van. De itt azért más arányokról beszélünk. A költésen felül jött még a tanácsadói díj is, amit a „marketing tanácsadó” kolléga ezért a kampányért elkért. Mégis, hogyan lehet ennyi pénzből ennyire nulla eredményt elérni? Úgy, hogy ha valaki nem marketinges, akkor nincs tisztában azzal, mi a marketing folyamata. Még 2014-ben írtam egy cikket arról, hogyan is változott meg a marketing 7P-je az online marketing előretörésével (Itt találod meg).

 

Ennek a 7P-nek minden egyes eleme elengedhetetlen ahhoz, hogy sikeresek legyünk online marketing kommunikációnkban. Ne tudományoskodj itt nekünk, nem az egyetemen vagyunk – mondod most talán kedves olvasó. A marketing azonban tudomány, bármennyire furcsa is, kutatók dolgoznak azon, hogy megértsék folyamatait. Ha felcsapok egy Google Ads fiókot, érhetek el sikereket, de nem lesz belőlem marketing szakértő. Na jó, most már mondd el, mit jelent ez az egész magyarul! Lássuk!

 

A marketing a terméknél kezdődik!

Ha nincs termék, nincs mit eladni. Példánkban ez a helyzet. Nem, nem pénzmosási üzlet online marketing auditjában vettem részt. A terméket a kezemben fogtam, szép volt, sőt, hasznos is. Vittem belőle családom minden tagjának. Akkor mi az, hogy nincs termék? Amikor a családom tagjai megkérdezték, hogy “Tök jó, de mire való?”, akkor nem tudtam megmondani. Ugyanis a termékről nem volt egyetlen részletes leírás sem a weboldalon. Sem a hirdetésekben. Most már elárulhatom, egy krémről van szó. Kb. ennyit tudtam meg róla az első találkozáskor, és ennyit tudott meg róla a hirdetést olvasó, a weboldal látogatója is. Megvennél valamit, amiről csak annyit tudsz, hogy EZ EGY KRÉM?


400 000 forintot költöttek el arra, hogy hirdessenek egy krémet. Ha bárki rá is kattintott a hirdetésre, és a weboldalra talált, csodálkozott, hogy mi is ez a krém. Nem jött rá, mert nem volt leírva neki. Így nyilván nem is vásárolt. Rengeteget írtam már az USP fogalmáról. USP nélkül nincs hatékony online marketing. Sőt, marketing sem. Megdöbbentő volt látni, hogy szerencsétlen cégtulajdonos, egy egyébként PHD végzettségű patikus, saját maga próbálta meg megfogalmazni azt, mit is akar eladni. Annyira sikerült jól, mint amennyire én jól kikevernék egy altatót neked a patikámban. Elköltött a weboldalra, hirdetésekre, a tanácsadóra 1,5 millió forintot, és még mindig csak áll a Duna partján, és szórja bele a húszezreseket a vízbe, miközben nincsenek meg a marketing alapjai. Nincs mit eladni. Pedig nagyon is lenne. A KRÉM-ből raktáron áll több millió forintnyi termék. Aminek a szavatossága egyszer csak lejár….

 

A marketing alapja: határozd meg, miért vegyék meg tőled, amit el szeretnél adni

Biztosan emlékszel a Wall Street Farkasa film ikonikus jelentére, amit azóta marketingesek hada ismételget: Add el nekem ezt a tollat! Nos, ez a jelenet jól leírja, hogy miről is beszélünk. Nem akarok KRÉMET venni, ahogy jelenleg egy tollat sem. De ha éppen alá kell írnom egy fontos szerződést, és nincs tollam, sokat adnék egyért. 

 

Krémünk storyja pedig csodálatos. PHD patikusunk nem találta a megfelelő krémet, amikor feleségével gyerekük születése után annak bőrét próbálták ápolni. Hazavitte a patikából az összes krémet, minden kipróbálták, egyik sem volt tökéletes. Mindegyikkel volt valami baj. De mindegyikben volt valami jó. Patikusunk tudta, mi az, amitől jó, mi az, amitől nem. Megalkotta a saját krémjét, majd tökéletesítette a gyakorlatban. Létrejött A KRÉM, amiben a szíve-lelke, tudása és tapasztalata benne van. Egy krém, ami úgy ápolja a bőröd, hogy csak természetes összetevőket tartalmaz. A KRÉM, ami valóban magyar termék, magyar kutatások alapján, de nemzetközi tapasztalatokra épülve jött létre. Ugye, ezt A KRÉMET megvennéd, ha egy hirdetésre kattintva megtalálnád? Ugye, ha ezt írná a hirdetés, rákattintanál? Ugye, így lenne eredménye 400 000 forint Google Ads hirdetésnek? 

 

Mit mondott minderre a Google Ads „tanácsadó”?

Ismertem a srácot, aki A KRÉMnek ezt a kampányt összehozta, mivel teljesen más területen dolgozik (van egy saját gazdasági portálja, ott újságíró), felhívtam, hogy mit gondol a dologról. Azt mondta, van ötlete, hogy hogyan tovább! Célzott kampányokat tervez indítani olyan földrajzi helyekre, ahol a KRÉM kapható. És mit fogsz hirdetni? VEGYÉL KRÉMET, MERT A KRÉM JÓ? Nem, a Google Ads kampánynak addig nincs értelme, amíg nem egy megalapozott marketing rendszert, egy jól körülhatárolt, erős USP-vel rendelkező terméket hirdet. Az, hogy ehhez már társuljon egy keresőoptimalizált honlap (az adott cég esetében még a meta title részek sem voltak kitöltve), már csak fokozza az online marketing hatékonyságát. A marketing stratégiát meg kell tervezni (kattints ide most, olvasd el, mit is jelent ez), teljeskörűen minden eszköznek megtalálni a helyét, és hatékonyan elkölteni a marketingre rendelkezésre álló büdzsét. 

 

Aki nem tud arabusul, ne beszéljen arabusul

Ismered ezt a régi mondást? Nekünk sokszor mondogatta az egyetemen az egyik tanárunk. Ma már mindenki tudja, hogy az online marketing egy nagyon hatékony rendszer (is lehet), ezért iszonyat nagy igény van online marketing tanácsadókra. A szükség felszippant a piacra olyan embereket is, akik ismerve az online világ egy-egy elemét úgy gondolják, online marketing tanácsadók. De nem. Mit tudok tanácsolni? Nézz utána annak a cégnek, a múltjának akivel együtt szeretnél dolgozni. Nagyon sokat veszíthetsz, nem csak az elszálló, értelmetlen költségeken, hanem az elveszett hasznon is!
 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Kérje ajánlatunkat!