A GDPR layer és a SEO kapcsolata

EN
Referencia #1 Referencia #2 Referencia #3 Referencia #4 Referencia #5 Referencia #6 Referencia #7 Referencia #8 Referencia #9 Referencia #10 Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 77 Elektronika Kft Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 Referencia #44 Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60

A GDPR layer és a SEO kapcsolata

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Elronthatja a GDPR layer a keresőoptimalizálást? Veszthetünk konverziókat, ha nem jól csináljuk? Igen! Mutatjuk, mi a gyakorlati tapasztalatunk és mi a jó megoldás! 

A GDPR layer és a SEO kapcsolata

Nemrégiben az egyik kedves ügyfelem, aki meglehetősen jártas az online marketing területén, arra kérte a honlapkészítő céget, aki a weboldalát programozta, hogy készítsen egy olyan GDPR layert, ami teljes egészében kitakarja az oldalt, és nem engedi a felhasználót továbbmenni, amíg a sütik elhelyezését el nem fogadta. Szerinte ugyanis ez így szabályos. 

 

Én először nem is tulajdonítottam a dolognak nagy jelentőséget, ha valaki ennyire extrém módon szabálykövető akar lenni, azt csak tisztelni tudom. Utána kérdeztem a honlapkészítőnél, hogy ugye azért ez a layer nem takarja ki a kódot, tehát a Google belát „alá”, és a válasz persze,, hogy nem takarja, lát mindent, nézd meg Google robotként. Megnéztem, és tényleg. Hadd tegyem hozzá, hogy megnéztünk pár nagy multi oldalát, és azt tapasztaltuk, hogy mikor megnyitot a weboldalt, gyakorlatilag már minden sütit, vagy majdnem mindent lerak. A Microsoft, az Apple, a Média Markt, de a magyar Index.hu is televeri a gépedet sütikkel, akár mit nyomkodsz is utána. Mutatom:

 

https://www.microsoft.com/hu-hu/

 

Microsoft és a sütik a SEO szempontjából

 

4 db. sütit rak le, nincs benne Analytics.

 

Az oldal tetején fixen ott van egy sávban ez a szöveg:

 

„Ez a weboldal cookie-kat használ az elemzésekhez, valamint a testreszabott tartalmak és hirdetések megjelenítéséhez. Az oldal használatának folytatásával elfogadja ezek alkalmazását.”
Nem lehet eltűntetni.


https://www.mediamarkt.hu/

Médiamarkt GDPR süti kezelés. Vajon árt a keresőoptimalizálásnak?

 

 

25 db. sütit rak le, van benne Analytics is.

 

Az oldal alján van egy sáv ezzel a szöveggel: 


Oldalunk, a mediamarkt.hu többféle sütit (cookie-t) és szolgáltatást használ, hogy biztosítsuk a weboldal teljes funkcionalitását, informatívvá és felhasználóbaráttá tegyük az oldalt. Számunkra fontos, hogy könnyen tudd böngészni a weboldalunkat és ezért nagy hangsúlyt fektetünk a folyamatos továbbfejlesztésre. Ide tartozik a beállításaid elmentése és az előre kitöltött rubrikák, hogy ne kelljen mindig beírnod ugyanazokat az adatokat. Szintén fontos számunkra, hogy csak olyan tartalmat láss, amely tényleg érdekel, és amely megkönnyíti az online tevékenységeid. Ha az "Elfogad" gombra kattintasz, akkor beleegyezel a cookie-k használatába. Ha nem akarod elfogadni az összes sütit (cookie-t), látogasd meg a süti (cookie) beállításokat. További információért olvasd el adatvédelmi és cookie-nyilatkozatunkat.

 

Ha az elfogad gombra kattintunk, akkor +1 sütit kapunk, ami után már többet nem jelenik meg a sáv az oldal alján.

 

https://index.hu/

 

Az Index.hu és a cookie kezelés. Ez biztos nem rontja le a keresőoptimalizálást...

14 db. sütit rak le.


Az oldal alján van egy sáv, amiben ez szerepel:

 

Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. 

 

A rendben gomb megnyomására kapunk +1 sütit, innentől kezdve többet nem jelenik meg a sáv.


Negatív SEO eredmények a GDPR layer hatására

Aggódni kezdtem azonban, miután az új weboldal szinte azonnal rosszabbul teljesített, mint a korábbi. Látogatók és a konverziók számát tekintve is. Ügyfelem, még jobban aggódott, hiszen nem a konverziók számának csökkenését várta volna az új weboldaltól. Nem volt annyira sima a kapcsolata a weblapkészítővel. így rögtön az új honlap motorra és a weboldalra fogta a helyzetet. Vizsgálgatták a weboldal sebességét, a eltűnt tartalmakat, lánc átirányításokat találtak, és ezzel estek neki a webdesignernek. 

 

Három ok miatt nem lehettek ezek azonban a hiba okai. Az egyik az, hogy az új weboldal sokkal gyorsabb lett, mint a régi, és az átirányítások nagy része is megvolt az előzőn, folyamatosan kerültek itt is megszüntetésre, de a tendenciák javultak. A másik pedig a változás sebessége: szinte azonnal megtörtént, ahogy az új weboldalt megkapták. Ilyen gyorsan nem büntet a Google. A harmadik pedig az, hogy nem csak az organikus Google, de az összes csatorna eredménye romlott, azonos erőforrások mellett is. Mutatom az Analyticset:

 

Google Analytics - romlottak az adatok, de nem csak a SEO!


Vannak azonban itt pozitív eredmények is, ha megnézed az Analytics adatokat. Brutális mértékben javult a visszafordulási idő, az oldalletöltés/látogató, és szépen alakul az oldalon töltött idő is. De mindez hiába, ha esik a konverzió. De mi lehet akkor az oka a visszaesésnek? 


A visszafordulási arány javult, vagy mégsem? 

A layer sok látogatót zavarhat, ami több visszafordulást is eredményezhet. A Google ugye nem szereti a visszafordulásokat, ami ugye lehet, nem tesz jót a SEO-nak, de ehhez is idő kellhet, mire beérik. De hát azt látjuk, javult a visszafordulási arány. Szuper, az új honlapnak sokkal jobb a felépítése, user friendly, UX-es frankó is az oldal, akkor nincs baj, nem? De. A sütik kitiltása miatt az Analytics nem méri a nulladik, üres oldat. Így nem tudjuk, hány ember dob egy hatalmas hátast egy ilyen fenyegető, nagy layer hatására. Megvizsgálhatnánk, ha beengednénk az Analyticset (ahogy a világ 99.99%-a is teszi) az első oldalra is. Jelenleg nincs adatunk.  

 

Az, hogy minden forrásból csökkent a látogatottság azonban ezt támasztja alá, hiszen a hirdetésből, socialből jövők is megijednek egy ilyen CIA layer hatására. De nézzük meg egyébként, mint mondd a Google a SEO és a GDPR layerek kapcsolatáról:

 

2. Sütikezelési felugró ablak – árt a keresőoptimalizálásnak?

John Muellertől egy Google Webmaster Hangout során megkérdezték, hogy:

 

„Egy kérdés a GDPR felugró ablakokról. Hogyan hatnak majd a SEO-ra és a használhatóságra?”

 

Válasz:

„Háát, igen… nem igazán tudom… Néha nagyon idegesítőek tudnak lenni ezek a felugró ablakok, de hát olyanok, amilyenek.

 

Szóval általánosságban, ha a felugró ablak magán a tartalmon helyezkedik el, tehát a tartalom betöltődik a HTML-be, és csak Javascripttel oldod meg a felugró ablak megjelenítését, akkor a felugró ablak mögötti normál tartalmat ugyan úgy tudjuk indexelni. Szóval ez a rész általában egész jól megoldható.

 

Ami nem oké a mi (Google) részünkről, hogy ha ezt az egész tartalmat egy közbeiktatott oldalra cseréled ki, vagy átirányítasz egy közbeiktatott oldalra, és a Googlebotnak rá kell kattintania egy gombra, hogy ténylegesen hozzájuthasson magához a tartalomhoz, akkor ez nem fog megtörténni. Ilyenkor az történik, hogy a közbeiktatott oldalt indexeljük, mert az az egyetlen dolog ezen az oldalon, és nem tudjuk, hogy van egy gomb, amire rá lehet kattintani, hogy valamivel több információt kapjunk. 

 

A Googlebot továbbá nem tartogat sütiket. Szóval nem tudja azt mondani, hogy „Oké, rákattintok az Elfogadásra most, és amikor legközelebb feltérképezem a webhelyedet, csak mutasd a tartalmat normálisan”. A Googlebot nem tudná visszanézni ebből a sütiből, hogy elfogadta a felhasználási feltételeidet.

 

Szóval ez a két extrém véglet, amiket láttam.

 

A legtöbb webhely ezt egész jól megoldja. És le is tesztelheted persze, elég gyorsan látható a keresésben, ha webhelyed egyáltalán nem jelenik meg a keresőtalálatok között a normális tartalmakkal, és valószínűleg nem is tudjuk megszerezni azokat többé. Szóval többnyire úgy gondolom, hogy ez jól működik.

 

Ezt technikailag is letesztelheted olyan eszközökkel, mint a Google mobilbarát tesztje. Itt meg tudod jeleníteni úgy az oldalt, ahogy a Googlebot látja, és ránézhetsz arra, hogy milyen HTML kód jelenik meg. A mobilbarát tesztben tehát láthatod a HTML-t a megjelenítés után, és ellenőrizheted, a HTML-ben, hogy a normális tartalmaidat találjuk-e meg, vagy csak a közbeiktatott oldalét.

 

Nos, kattintás, gomb az van a layeren, de az oldal forrását a teszt alapján látja a Google botja, szóval ez nem lehet hiba. Láttuk, hogy a világ nagy része leteszi a sütiket a gépedre, mielőtt bármit mukkanthatnál, de mit is mond erről a Google? 

 

A GDPR és a Google

Azt olvasom több helyen is, hogy bizonyos esetekben NINCS szükség beleegyezésre a felhasználótól, de csak nagyon bizonyos esetekben, és ezek sem tiszták. Ahogy szerintem az egész GDPR helyzet nem az. Meg annak a feje sem, aki kitalálta. Ez az egész mizéria abból következik, hogy eltérő emberek eltérően értelmezik a GDPR-t:

 

Hivatalos magyar forrás van persze, itt találod. 

 

Mit mond ez? 

 

„Kivételes helyzetben a személyes adatok hosszabb ideig megőrizhetők közérdekű archiválás céljából, tudományos és történelmi kutatási célból vagy statisztikai célból, feltéve, hogy megfelelő technikai és szervezési intézkedéseket vezetnek be (pl. anonimizálás, titkosítás stb.).”

 

Valaki ezt úgy értelmezi, hogy ha NEM küldöd tovább harmadik félnek a begyűjtött adatokat, és csak saját, célokra használod („tudományos és történelmi kutatási célból vagy statisztikai célból”) őket, akkor NEM kell beleegyezést kérni.

 

Van, aki azt mondja, hogy ha hirdetési célú adatokat gyűjtesz az Analyticsszel, akkor muszáj beleegyezést kérni, ezek a következők (a Google hivatalos súgójából):

 

A hirdetési funkciók a következő szolgáltatásokat foglalják magukba:

 

  • Remarketing a Google Analytics használatával
  • Google Display hálózati megjelenítési jelentések készítése
  • Demográfiai és érdeklődési körökkel kapcsolatos Google Analytics-jelentések készítése

 

Integrált szolgáltatások, amelyek esetén a Google Analytics szolgáltatásnak hirdetési célokból adatokat kell gyűjtenie; ilyen többek között a hirdetési cookie-k és azonosítók révén történő adatgyűjtés

 

A hirdetési funkciók aktiválásával engedélyezi, hogy a Google Analytics – a normál Google Analytics-megvalósítások által gyűjtött adatokon kívül – a Google hirdetési cookie-jai és azonosítók használatával is gyűjtsön forgalmi adatokat. A Google Analytics hirdetési funkcióinak használata esetén attól függetlenül be kell tartani ezeket az irányelveket, hogy miképpen küldi el az adatokat a Google Analytics számára (például a Google Analytics követőkódja, a Google Analytics SDK vagy a Measurement Protocol használatával).

 

Itt  azt olvasom, hogy 

 

„A Google Analytics alapértelmezettként engedélyezve lehet a webhelyeden, anélkül, hogy beleegyezést kérnél, HA:

 

  • Egyértelmű információkat biztosítasz az Analytics használatáról a felhasználási feltételekben
  • Lehetőséget biztosítasz a felhasználóknak, hogy visszavonják a beleegyezés
  • Anonimizálod* a Google-nak küldött adatokat (Többen is ajánlják az IP-anonimizálás bekapcsolását az Analyticsben (https://support.google.com/analytics/answer/2763052?hl=hu)
  • Elfogadod, hogy a Google egy adatkezelő

 

Mellesleg ez az oldal is lerak 5 sütit, ahogy megnyitod. Ahogy a https://wolterskluwer.hu/ is, ami pedig egy jogi kiadó. Csak tudják, hogyan kell GDPR barátnak lenni….

 

A GDPR layer hatása a konverziókra

Szerinted ha az Index.hu-t nem büntetik meg a süti kezelésért, egy KKV-t megfognak? KKV-k esetében egyébként is inkább figyelmeztetnek először, másrészt lenne dolguk, ha mindenkit, aki nem jár el helyesen, megbüntetnének, harmadrészt jóhiszeműen jársz el, hiszen kirakod a layert, visszavonhatják a sütiket, azért nem érdemelsz fajvételt. A konverziókat viszont elveszted. Melyik a fontosabb? 

 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!