notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Így optimalizálhatod webhelyed feltérképezési keretét

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
Főoldal > Mi az a feltérképezési keret (és hogyan optimalizáld webhelyeden)?

Mi az a feltérképezési keret (és hogyan optimalizáld webhelyeden)?


2020/05/30
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

A Google nem mindig térképezi fel az összes oldalt egy webhelyen. Ez a folyamat néha akár hetekbe is beletelhet, ami problémás lehet SEO szempontjából. Talán éppen most fejeztél be egy kiválóan optimalizált landing oldalt, de mégsem jelenik meg a találatok között, mert napokig nem kerül bele a Google indexébe. Ha ez a helyzet, akkor ideje optimalizálnod feltérképezési keretedet.

Így optimalizálhatod webhelyed feltérképezési keretét
Instagram logo

KÖVESS MINKET

ISTAGRAMMON

A következőkben megismerkedhetsz a „feltérképezési keret” fogalmával, és megtudhatod, hogy hogyan optimalizálhatod azt webhelyeden!

 

Mi az a feltérképezési keret?

A feltérképezési keret szabja meg, hogy a Google robotja egy nap alatt hány oldalt térképez fel webhelyeden. Ez a mennyiség minden nap változik egy keveset, de összességében stabilnak mondható. Talán minden nap 10 oldalt térképez fel webhelyeden a Google, vagy éppen 250-et, esetleg 1500-at, és így tovább.

 

A feltérképezési keretet általában webhelyed mérete, „egészsége” (hogy hány hibát talál rajta a Google), és a webhelyedre mutató hivatkozások száma határozza meg. Ezen tényezők egy részét te magad is befolyásolhatod, amire lejjebb ki is térünk majd.

 

Hogyan működnek a feltérképezők robotok?

Cikk inline

A feltérképezést végző robotok, mint például a Googlebot először is kap egy listát egy webhely URL-jeiről, amiket fel kell térképeznie. A feltérképezés előtt a robots.txt fájlt is megnyitja, hogy ellenőrizze, mely URL-eket térképezheti fel webhelyeden.

 

Miután a robot feltérképezett egy URL-elt és átnézte a tartalmait, hozzáadja a feladatlistájához azokat az URL-eket, amiket azon az oldalon talált.

 

A Google több okból is dönthet úgy, hogy fel kell térképeznie egy URL-t. Lehet, hogy valaki hivatkozott az adott URL-re, vagy megemlítette egy Tweetben, esetleg frissítésre került egy webhely XML webhelytérképében, és így tovább… Senki sem tudja pontosan, hogy mi alapján dönt erről a Google, de amikor így tesz, akkor az URL felkerül a feltérképezési listájára.

 

Mikor okozhat problémát a feltérképezési keret?

Ha a Google-nak sok URL-t kell feltérképeznie webhelyeden, és ez belefér a feltérképezési keretébe, akkor nincs probléma. De tegyük fel, hogy webhelyed 250 ezer oldalból áll, és a Google naponta csak 2 500 oldalt térképez fel ezekből. Lesznek olyan oldalak (például a főoldal), amiket többször térképez vizsgál majd át, mint másokat. Ha nem lépsz közbe, akkor akár 200 napba is beletelhet, mire a Google felfedezi, hogy egy oldaladon változás történt. Ha azonban naponta 50 ezer oldalt térképezhet fel, akkor gyorsan végez majd 250 ezres webhelyeddel.

 

Ha ki szeretnéd deríteni, hogy webhelyednek problémái vannak-e a feltérképezési kerettel, akkor a kövesd az alábbi lépéseket. Ne feledd, hogy ez a módszer azt feltételezi, hogy webhelyed viszonylag kevés URL-ből áll, amiket a Google feltérképez ugyan, de nem indexeli őket (mert például megtiltottad neki az indexelést).

  1. Állapítsd meg, hogy hány oldalból áll webhelyed. XML webhelytérképed sokat segíthet ebben.
  2. Lépj be a Google Search Consolbe-ba.
  3. Nyisd meg a Régi eszközök és jelentések menüt a bal oldalon, és válaszd a Feltérképezési statisztika jelentést.
  4. Oszd el webhelyed oldalainak számát a „Naponta feltérképezett oldalak” átlagos mennyiségével.
  5. Ha az érték nagyobb, mint kb. 10 (tehát legalább 10-szer annyi oldalad van, mint amennyit a Google egy nap alatt feltérképez webhelyeden), akkor valószínűleg érdemes lenne optimalizálnod feltérképezési keretedet. Ha ez az érték 3-nál kevesebb, akkor minden rendben!

 

Mely URL-eket térképezi fel a Google webhelyeden?

Mielőtt optimalizálásba kezdenél, érdemes kideríteni, hogy a Google robotja mely URL-eket térképezi fel webhelyeden. Ezt legpontosabban a szervered naplófájljából derítheted ki, amihez érdemes valamilyen naplófájl-elemző programot használni.

 

Vess egy pillantást szervered naplófájljaira

Attól függően, hogy milyen webtárhelyet használsz, nehezebb lehet hozzáférned ezekhez a naplófájlokhoz. Azonban már ha csak úgy érzed, hogy feltérképezési kereted optimalizálásra szorul, mindenképpen meg kell szerezned őket valahogyan. Ha webtárhelyed nem kínál hozzáférést ezekhez a fájlokhoz, akkor jobb lenne másik szolgáltatóra váltani.

 

A feltérképezési keret kijavítása olyan, mint az autószerelés. Nem elég csak kívülről ránézni – fel kell nyitnod a motorháztetőt. A naplófájlok első ránézésre kissé ijesztők lehetnek. Hamar látni fogod majd, hogy a naplók rengeteg adatot tartalmaznak. Ott vannak például a gyakori 404-es hibák, amik felett talán átfut a szemed, pedig nagyon fontos, hogy kijavítsd őket.

 

Hogyan bővítsd ki feltérképezési keretedet

Nézzük meg, hogy mit tehetsz annak érdekében, hogy a Google több oldalt térképezhessen fel webhelyeden.

 

Webhely-karbantartás: csökkentsd a hibákat

Az első lépés a keret kibővítésében biztosítani, hogy a feltérképezendő oldalak a következő két válaszkód valamelyikét adják vissza: 200 (azaz „OK”) vagy 301 (végleges átirányítás). Bármilyen más válaszkód nem megfelelő a feltérképezési keret szempontjából. A Google Analytics és más analitikai eszközök csak azokat az oldalakat tudják elemezni, amik 200-as válaszkóddal reagálnak. Tehát ne ezekben keresd a hibás oldalakat.

 

Nézz bele szervered naplófájljaiba, keresd meg a leggyakoribb problémákat és javítsd ki őket. A legegyszerűbb módszer kiválasztani az összes olyan URL-t, amelyek nem 200-as vagy 301-es válaszkóddal rendelkeznek, és sorba rendezni őket az alapján, hogy milyen gyakran próbálták elérni őket.

 

A hibajavításhoz lehet, hogy a forráskódot kell kijavítanod. Vagy egy másik címre kell átirányítanod egy URL-t. Ha tudod, hogy mi okozta a problémát, próbáld kijavítani annak okát is, hogy a későbbiekben kevesebb ilyen hiba fordulhasson elő.

 

A Google Search Console is felsorol néhány ilyen hibát webhelyedről, amiket érdemes gyakran ellenőrizni és kijavítani.

 

Zárd ki a robotokat webhelyed bizonyos részeiről

Ha webhelyednek vannak olyan részei, amik felesleges, hogy megjelenjenek a Google találatai között, akkor kizárhatod őket az indexelésből a robots.txt fájl segítségével. Ezzel a fájlal csak óvatosan bánj, mert ha nem megfelelően fogalmazod meg benne az utasításokat, akkor komoly feltérképezési és indexelési problémákat okozhatsz webhelyeden.

 

A nagyobb webáruházakban gyakori például, hogy a termékeket többféleképpen is lehet szűrni, és minden szűrő egy egyedi URL-t hoz létre a webhelyen, amit a Google felvehet a feltérképezendő URL-ek közé. Ilyen esetekben nagyon fontos tudatni a Google robotjával, hogy ezeknek az oldalaknak csak egy-két verzióját szeretnéd feltérképeztetni, de a többit nem.

 

Rövidítsd le átirányítási láncaidat

Amikor 301-es átirányítást állítasz be egy URL-re, akkor valami nagyon fura dolog történik. A Google meglátja ezt az új URL-t, és hozzáadja a feladatlistájához. Nem minden esetben követi azonnal, csak hozzáadja a listájához, és megy tovább a dolgára.

 

Amikor átirányítási láncokat hozol létre, például amikor átirányítasz egy nem WWW oldalt egy WWW-re, aztán HTTP-ről HTTPS-rehtt, akkor mindenütt rögtön két átirányításod lesz, amit tovább tart feltérképezni.

 

Szerezz több hivatkozást

Ezt persze mondani könnyebb, mint kivitelezni. A link buildinghez nem elég szuper tartalmakat készíteni, hiszen másoknak is tudniuk kell róla, hogy szuper tartalmaid vannak. Ehhez jó PR-ra és aktív közösségi jelenlétre lesz szükséged.

 

Ha akut indexelési problémákat észlelsz webhelyeden, akkor első körben mindenképpen érdemes ellenőrizned feltérképezési hibáidat, lezárnod webhelyed néhány részét és lerövidíteni az átirányítási láncaidat. A link building egy nagyon lassú folyamat, amivel nem érdemes csak a feltérképezési keret kibővítése miatt foglalkozni. Persze ha egy nagy webhelyet szeretnél kiépíteni, akkor mindenképpen sok visszahivatkozásra lesz szükséged.

 

Röviden: a feltérképezési keret optimalizálása kemény munka

A feltérképezési keret optimalizálása nem a gyenge idegzetűeknek való feladat. Ha webhelyedet megfelelően karbantartod, vagy viszonylag kis méretű, akkor valószínűleg nem is lesz szükséged rá. Ha webhelyed közepes méretű és karban tartod, akkor a fenti tippekkel könnyedén bővítheted keretedet.

 

Írta: Mocsonoky Csaba | A cikk forrása eredetileg angol nyelven jelent meg a Yoast.com-on: https://yoast.com/crawl-budget-optimization/

Hatékony honlapüzemeltetés

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2020.07.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
0
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Email kampány

Mi az az email kampány? Az email kampány egy marketingüzenetekből...

Állítás

Az állítás egy értékesítési email azon...

usp

Mi az az USP, mit jelent a Unique Selling Proposition?   Az USP az angol „unique...

Hype

A hype-olás, azaz a szándékos felhajtáskeltés azt jelenti, hogy...

Közkincs

Közkincsnek nevezzük azokat a szerzői tartalmakat vagy szoftvereket, amelyeket nem...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.