Email marketing? Így csináld törvényesen!
Email marketing? Így csináld törvényesen!
Hogyan küldhetsz törvényesen hírlevelet 2018-ban? Melyek az email marketing szabályai, melyet be kell tartanod? Megmutatjuk, mit kerülj el, mi az amit csinálhatsz, és mi az amit mindenképpen csinálnod kell, azért, hogy törvényes és eredménye legyél!
Az email marketing már évek óta az egyik leghatékonyabb marketing forma. Igen, jól olvastad – annak ellenére, hogy a kommunikáció első sorban chat alkalmazásokban történik, az emailek még mindig messze ezek előtt járnak, ha az ügyfelek eléréséről és konverziójáról van szó.
Ez annak köszönhető, hogy az email egyrészt régebb óta van jelen, másrészt pedig sokkal nagyobb valószínűséggel találhatsz rá olyan ügyfelekre, akik érdeklődnének kínálatod iránt.
Szép és jó – azonban kevesen veszik figyelembe (még a tapasztaltabb marketingesek közül is), hogy az emailekre szigorú szabályok vonatkoznak. A jó hír az, hogy ezen szabályok betartásával a címzettek számára is sokkal barátságosabbá teheted emailjeidet.
Szeretnél Te is időben felkészülni a legnagyobb trendekre, vagy úgy érzed, a jelenleginél jobban is kiaknázhatnád az online marketing lehetőségeit? Tanfolyamaink pontosan ebben segítenek, tudj meg többet róluk ITT!
Az email marketing, a hírlevél küldés 6 legfontosabb szabálya.
1. Kérj előzetes engedélyt az emailek kiküldésére
Kezdjük mindjárt a legelején. Ne küldj marketing emaileket olyan személyeknek, akik nem önkéntesen iratkoztak fel hírleveleidre. Ez különösen akkor fontos, ha céged nem csak Magyarországon, hanem a határokon túl is tevékenykedik, illetve külföldi ügyfelekkel is foglalkozik.
Ez számodra több szempontból is előnyös. Ha valaki szándékosan iratkozik fel emailjeidre, az azt jelenti, hogy érdeklődik a tartalmaid iránt, így jó eséllyel akár ügyféllé is konvertálhat majd ezeken keresztül. Elkerülöd azt is, hogy az emberek azonnal spamként kezeljék üzenetedet. Végezetül az engedélykéréssel egyértelműen szemlélteted a lehetséges ügyfelek számára, hogy tiszteletben tartod döntésüket.
2. Biztosíts lehetőséget a leiratkozásra
Bármelyik nemzetközi email törvényről is legyen szó, mindenhol megtalálod ezt a pontot. Minden olyan kiküldött emailedben, amelyben valamilyen terméket vagy szolgáltatást reklámozol, szerepelnie kell egy jól látható leiratkozó opciónak, ami megjelenhet gomb vagy hivatkozás formájában is.
Ennek az előírásnak nagyon egyszerű megfelelni, hiszen nincs más dolgod, mint feltüntetni minden emailed végén, hogy az olvasóknak lehetőségük van leiratkozni a további ilyen üzenetekről.
A legtöbb email automatizáló program automatikusan megoldja ezt neked, azonban ha nem használsz ilyet, akkor a Google Forms segítségével is összeszedheted azokat az email címeket, akik nem kérnek további marketing emaileket.
3. Email listát vásároltál? Akkor is engedélyt kell kérned!
A nemzetközi törvények szerint (és a közhiedelemmel ellentétben) az email listák vásárlása nem illegális. A buktató csupán annyi, hogy minden listán szereplő személytől engedélyt kell kérned, mielőtt emailezni kezdenél nekik.
Az, hogy az email lista eredeti tulajdonosa előzetes engedélyt kapott mindenkitől az üzenetek küldésére még nem jelenti, hogy te is szabadon küldhetsz nekik marketing anyagokat.
Kezded már látni a problémát, ugye? Az email listák nagy előnye, hogy az embernek nem kell hónapokig, vagy évekig gyűjtögetnie az érdeklődők címeit és engedélyét, azonban ez az előny így semmissé válik.
Ha mindez nem lenne elég, az email listáknak számos hátulütője van, amit lehetetlen ellenőrizni, így veszélyessé válik a lista használata. A listákból nem derül ki például, hogy a címek engedéllyel kerültek-e összegyűjtésre, vagy hogy a listán szereplő címek azóta leiratkoztak-e már a hírlevelekről. Veszélyes továbbá, hogy ezek a címek akár több országból is származhatnak, amelyekre általában különböző email törvények vonatkoznak.
A megoldás végtelenül egyszerű – ne vásárolj email listákat! Egy saját lista összeállítása olcsóbb és biztonságosabb is, hiszen a feliratkozók egyértelműen jelzik, hogy szeretnének marketing tartalmú emaileket kapni tőled.
4. Tüntesd fel emailedben, hogy ki is vagy te
Szintén egy egyszerű előírás. Emailjeidnek tartalmazniuk kell a feladó, illetve a cég nevét, hogy a címzettek könnyedén be tudják azonosítani, hogy kitől és milyen szándékkal érkezett az üzenet.
Ha ránk hallgatsz, akkor nem egyszerűen csak betartod a szabályokat, hanem ki is használod őket, hogy emailjeidet meggyőzőbbé tedd. Ajánlott készíteni egy személyes avatart, amiben szerepel egy rólad készült fotó, a neved, az email címed, illetve egy rövid leírás arról, hogy ki is vagy és mit csinálsz (például cégednél). Ezen kívül javasolt egy hivatkozást elhelyezni céged webhelyére is.
Ez egyrészt megfelel az előírásoknak, másrészt biztosítja a címzettekben, hogy egy valódi személy áll az üzenetek mögött, nem pedig egy robot.
5. Ne játssz a „Tárgy” mezővel
Nem egyszerű manapság kitűnni a „kreatívan” megfogalmazott marketing email-tárgyak közül. Az ember mindenféle módszert, stílust és tartalmat kipróbál, csak hogy többen nyissák meg emailjeit.
Ezzel azonban vigyázni kell, mert a spamtörvények szerint a tárgy mező tartalmának egyértelműen kell utalnia az email tartalmára. Nem szabad tehát olyasmit beígérni, amit aztán az email nem teljesít. Persze ez nem jelenti azt, hogy nem szabad kreatív dolgokat kipróbálni, de vigyázz, mert könnyű átesni a ló túloldalára.
Talán mondanunk sem kell, de ezt még akkor is érdemes lenne betartani, ha nem szólna róla törvény. Hogy miért? Mert az emberek nem szeretik, ha átverik őket. Sokan már egy félrevezető email tárgy láttán azonnal spamnek minősítik az üzenetet, és soha többé nem kerülnek a szemük elé később kiküldött emailjeid.
6. Felelősséggel tartozol azért, amit mások a nevedben csinálnak
Sajnos nagyon sokan feledkeznek meg erről, vagy rosszabb esetben nem is tudják, hogy létezik ilyen szabály.
Ha egy külső cég vagy egy szabadúszó marketinges végzi email marketingedet, akkor nem ruházhatod át rájuk az ezzel kapcsolatos felelősségvállalást. Ez azt jelenti, hogy ha valaki más a te nevedben küld ki olyan marketing emaileket, amik nem felelnek meg az előírásoknak, akkor téged vesznek majd elő és nem azt a céget, akiknek kiszervezted ezt a feladatot. Mindenképpen olyan embereket bízz meg hírleveled kiküldésével, akik tisztában vannak a jogi feltételekkel is!
Ha több részletet szeretnél megtudni az emailekre vonatkozó törvényekről, akkor azt javasoljuk, hogy kérd egy erre a területre szakosodott ügyvéd segítségét.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.