Így tervezd meg egészségügyi marketingedet 2023-ra
Így tervezd meg egészségügyi marketingedet 2023-ra
Ha az előző években mindig ugyan azt a stratégiád használtad újra és újra, akkor itt az ideje, hogy a legújabb marketingtechnológiák és innovációk vezényeljék egészségügyi marketingtevékenységeidet.
Az alábbi cikk segít felkészülni a 2023-as esztendőre – íme a leghasznosabb hirdetéstervezési és marketingstratégiák, amelyekkel jelentős előnyt szerezhetsz versenytársaiddal szemben.
Hirdetéstervezési stratégiák 2023-ra
1. Érd el közönségedet okostévéken keresztül
Egyre többen mondják le hagyományos televíziós csomagjukat és fizetnek elő inkább online streaming szolgáltatókra – többek között a Netflixre, az HBO GO-ra, a Disney Plusra és egyebekre.
Az Egyesült Államokban például 25 millió előfizetőt veszítettek el a hagyományos szolgáltatók, és mindössze 3 éven belül további 25 millióra számítanak. Ez a jelenség, még ha kisebb mértékben is, de országunkban is megfigyelhető.
A helyzet az, hogy a B2B és B2C ügyfelek is használnak streaming szolgáltatásokat, ezért arra kell törekedned, hogy reklámjaiddal ezeken a digitális csatornákon is elérd őket. Az okostelevíziós technológia azért olyan hasznos az egészségügyi szervezetek marketingjében, mert lehetővé teszi:
- a páciensek és egészségügyi szolgáltatók precíz, programszerű célzását
- a kampányok valós idejű optimalizálását
- a pontos, hasznos, friss adatok összegyűjtését és feldolgozását
A hagyományos televíziós reklámokat nehéz összekötni a konkrét pácienskimenetelekkel. Ezzel szemben a programszerű okostelevíziós reklámok sokkal könnyebben nyomon követhetők, és segítségükkel az egészségügyi marketingesek is határozottabb szándékú közönségeket érhetnek el.
A gyógyszermarketingesek például megfigyelhetik, hogy mely kampányok eredményeztek több értékesítést bizonyos gyógyszerkészítményekből.
2. Használd ki a videós hirdetések erejét
Ha szeretnéd megerősíteni a márkád körüli bizalmat, aktivitást és hitelességet, akkor 2023-ban a közösségi médiás videókkal is foglalkoznod kell. A YouTube-on és TikTokon futtatott videós kampányok akár 66%-kal több minősített érdeklődőt is szerezhetnek éves szinten.
Szóval mit jelent mindez az egészségügyi marketingesek számára?
- Az emberek könnyebben tudnak azonosulni márkáddal: Derítsd ki, hogy mi az, amin keresztül közönséged könnyedén tudna azonosulni márkáddal. A Google Trends segíthet részletesebben is megismerni az emberek online viselkedését, illetve új SEO lehetőségekre lelni.
- Oktatási forrássá válhatsz: A világ nézőinek 46%-a videós tartalmakon keresztül tanulnak meg új dolgokat. Fokozott aktivitásra tehetsz tehát szert az olyan videós stratégiákkal, amelyek nem feltétlenül márkádat fényezik, hanem szaktudásodat bizonyítják.
- Bizonyítja az egészségügyi fogyasztók számára, hogy az ő jólétük márkád célja: Az emberek sokkal szívesebben cselekednek egy olyan videó megtekintése utána, amely az ő értékeiket és szenvedélyüket tükrözi.
3. Igazítsd videós tartalmaidat az adott közösségi platformhoz
Nem minden videós tartalmat tölthetsz fel ugyan úgy az összes közönségi platformra. A videók ideális hossza és az üzenet helyes megfogalmazása mindenütt máshogy néz ki, ráadásul a platformok irányelveit is figyelembe kell venned, hogy megfelelj az elvárásoknak.
A fokozott aktivitás érdekében a Facebook javaslata szerint egy percnél rövidebb videókat érdemes feltölteni. A történetekként publikált videók ideális hossza legfeljebb 20 másodperc.
A Facebook felhasználók különösen szeretik a felhasználói tartalmak hitelességét, ezért igyekezz sűrűn megosztani ilyeneket is márkád oldalán. A Facebook továbbá egy remek platform az átlátszóság kiépítésére. Mutasd be a termékeiddel és szolgáltatásaiddal kapcsolatos kulisszák mögötti eseményeket és válaszold meg közönséged leggyakoribb kérdéseit.
A Facebookra továbbá érdemes közvetlenül feltölteni a videókat, nem pedig hivatkozásokként megosztani őket a YouTube-ról vagy más videós platformokról.
Az egészségügyi marketingesek számára a történetek (Stories) kínálják a legjobb lehetőségeket ezen a platformon. Az Instagram történetek az alkalmazás hirdetési előréseinek több, mint 72%-ért felelősek, tehát az aktivitás érdekében fontos, hogy érdekes tartalmakat ossz meg ezen a felületen. A legjobb eredmények érdekében legfeljebb 45 másodperces történeteket (vagy 3x15 másodperces képeket) tölts fel, és mindegyiken helyezz el egy-egy egyértelmű felhívást.
Az alábbiak mind segítenek aktivitásra ösztönözni Instagram közönségedet:
- storytelling, azaz történetek elmesélése
- felkapott témák
- egészséges életmóddal kapcsolatos tippek
- humor
- popkultúra
- mémek
YouTube
Mind a B2C, mind a B2B márkák 6 és 8 perc közötti videókkal érik el a legjobb eredményeket a YouTube-on. Ez bőven elegendő időt biztosít olyan hasznos, illetve aktivitásra buzdító tartalmak számára, mint:
- páciensek beszámolói
- termékbemutatók
- útmutatók és más oktatóanyagok
- szakértőkkel készített interjúk
- rendezvényeken készített videók
TikTok
Tetszik vagy sem, pácienseid egy része a TikTokon is jelen van. Nem csoda, hogy mára több szakember is stabil jelenlétet alakított ki ezen a népszerű platformon, hogy egészségügyi tippeket oszthasson meg közönségével, felvegye a küzdelmet a téves információkkal és szorosabb kapcsolatot építsen ki pácienseivel.
A TikTok, ahol a videók ideális hossza 21 és 34 másodperc között van egy könnyed, szórakoztató hangulatú platform, ezért tartalmaidnak is ehhez kell igazodniuk. Maradj őszinte és tarts meg egy egyenletes színvonalat, de ne félj néha csatlakozni a legújabb TikTok trendekhez sem, ha úgy érzed, hogy közönséged tagjai pozitívan reagálnának rá.
Ha szeretnél még erősebb jelenlétet kialakítani a platformon és a „Neked” (For you) hírfolyamban is többször megjelenni, akkor alakíts ki egy konkrét témát profilod és tartalmaid számára. Ez nem csak a márkaismertséget segíti megerősíteni, hanem egy sokkal barátságosabb gondolatvezetőként is pozícionálhatod vele márkádat közönséged szemében.
4. Szerezd meg a nyugdíjas korosztály figyelmét is
Az idősebb korosztály valójában a közösségi médiát használók leggyorsabban növekedő demográfiai csoportja. Ezek a felhasználók általában rendelkeznek legalább egy Facebook fiókkal, és előszeretettel néznek videós tartalmakat a YouTube-on és más platformokon is.
A YouTube valójában a világ második legnagyobb keresőmotorja. Használd ki ezt a lehetőséget és kínálj értékes tartalmakat az idősebb generációk számára is. Ezek a felhasználók ugyan úgy jelen vannak az interneten, és kíváncsiak rá, hogy milyen megoldásokat kínálsz problémáikra. Készíts egy csatornát, és tölts fel rá termékbemutatókat, útmutatókat, illetve korábbi pácienseid beszámolóit.
Ezeknek a videóknak nem kell olyan intenzíveknek lenniük, mint amilyeneket a fiatalabb korosztálynak kínálsz. Az idősebb közönség a tömör, tisztán érthető és egyenes üzeneteket preferálja.
Egészségügyi marketingstratégiák 2023-ra
Versenytársaid egyre több lendületre tesznek szert, de vajon saját márkád is készenáll az egészségügy jövőjére? Felkészült a vezetőség azokra a változtatásokra, amelyek nélkülözhetetlenek a legtehetségesebb munkaerő toborzásához? Rajta vagy az olyan innovatív, digitális stratégiák kiépítésén, amelyek segítenek felvenni a versenyt a konkurenciával?
Ideje alaposan átvilágítanod egészségügyi marketingedet, és egy olyan stratégiádat kialakítanod, amellyel szert tehetsz a legelőkelőbb keresőtalálati pozíciókra. Íme néhány hasznos tipp ehhez:
1. Hozz létre egy jól definiált márkát
Ne vessz el a versenytársak között. Építs ki egy olyan emlékezetes márkát, amely kiemeli küldetésedet, víziódat és értékeidet is. Egy erős márka:
- Felismerhetőbbé tesz
- Megszilárdítja az ügyfelek hűségét
- Pozitív szájhagyományt teremt
- Fokozza a hirdetések iránti érdeklődést és ezzel a hirdetések hatékonyságát
- Csökkenti az árérzékenységet
- Elősegíti mind a toborzást, mind pedig az új érdeklődők bevonzását
Az egészségügyi branding a páciensbizalom megerősítésének, a páciens-szolgáltató kapcsolatok megszilárdításának és a pácienshűség megalapozásának nélkülözhetetlen eszköze. Azok az egészségügyi szervezetek, amelyek márkaértékeiket is ötvözik tartalommarketingjükkel hosszantartó, hatásos benyomást tesznek majd.
Akár új márkaként szeretnél hangzavart kelteni magad körül a közösségi médián és a keresőtalálati oldalakon, akár egy kiépült márkaként szeretnél még több ügyfelet szerezni magadnak, íme néhány hasznos jó tanács:
- Hasznosítsd pácienseid visszajelzéseit (vélemények, beszámolók stb.) – oszd meg őket online felületeiden és bizonyítsd velük, hogy mennyire fontos számodra pácienseid ellátása.
- Készíts megnyerő vizuális elemeket, amelyek segítenek a márkatörténet előadásában és aktivizálják közönségedet. Az infografikákat háromszor gyakrabban hajlamosak megosztani az emberek a közösségi médián, mint bármilyen más tartalmat.
- Építs ki egy olyan közösséget márkád körül, amely eleget tesz pácienseid és családjaik igényeinek. A rehabilitációval szervezetek például közösségi rendezvényeket tarthatnak, amelyeken a házastársak, szülők és családtagok összeülhetnek és támogatást nyújthatnak egymás számára, miközben szeretteik részt vesznek a szervezet rehabilitációs programjában.
- Buzdítsd cselekvésre közönségedet egyedi és aktivitásra ösztönző kampányokkal, amelyek a megelőzésre hívják fel az emberek figyelmét vagy megválaszolják a közönség leggyakoribb kérdéseit.
2. A személyzet toborzását is számold bele a marketing-költségvetésbe
A kórházak éppen olyan sok energiát fektetnek a személyzet toborzásába, mint az érdeklődők megszerzésébe. Ugyanakkor, számos kórház számít veszteségekre a beutazó ápolók, a személyzet felmondási aránya és a munkavégzés költségeinek emelkedése miatt.
Éppen ezért számos kórház döntött úgy, hogy pont a marketingjén spórol majd, és így talán képes lesz átvészelni ezt az időszakot. Többségük inkább jobban megtérülő stratégiákba próbál fektetni.
Ahhoz, hogy versenyképesek maradjanak, nagyon fontos, hogy ezek a kórházak és más egészségügyi intézmények prioritásként kezeljék a tehetséges szakemberek bevonzását. Íme néhány hasznos tipp ehhez:
- Működj együtt helyi tréningprogramokkal, közeli iskolákkal és állásbörzékkel, hogy a megfelelő emberek figyelmét keltsd fel
- Építs ki egy ajánlási programot, és jutalmazd meg meglévő alkalmazottjaidat
- Rendszeresen ellenőrizd a juttatásokat, hogy versenyképes maradj velük
- Kínálj egyedi előnyöket, például tandíjtérítést, vagy gyermeknevelési támogatást, hogy megkülönböztesd magad a versenytársaktól
3. Alkalmazz integrált marketinget
Az egészségügyi fogyasztókat nagy mértékben befolyásolják a legnagyobb fogyasztói márkák, amelyek könnyedén hozzáférhető, megbízható és egységes kommunikációt nyújtanak nekik több online és offline platformon is.
Az integrált marketing lényege az online és offline taktikák ötvözése, hogy a célközönség minél több felületen találkozhasson a márkával, és az az utazás minden szakaszában hatni tudjon rájuk.
4. Vedd figyelembe az online marketing legfontosabb változásait
Ha 2023-ban sikereket szeretnél elérni egészségügyi marketingeddel, akkor ismerned kell az elmúlt időszak legfontosabb frissítéseit és újításait, illetve fel kell készülnöd a közelgő változásokra is.
Íme csupán néhány a Google jelentősebb frissítései közül:
- „Hasznos tartalmak” frissítés: A Google igyekszik minél több láthatóságot biztosítani a hasznos, embereknek készült tartalmakra, és lejjebb rangsorolni azokat, amelyek kizárólag a SEO céljából jöttek létre.
- Google Analytics 4 (GA4): A Google 2023 július 1-én megszünteti az Analytics jelenleg verzióját (Universal Analytics), és onnantól kezdve csak az új Google Anayltics 4-et kínálja majd a webmesterek számára. Minél előbb váltasz az új verzióra, annál előbb szokhatod meg az új felületet, és nem fog kellemetlenségként érni, amikor jövő nyáron mindenkinek váltania kell majd.
- Reszponzív keresési hirdetések: A Google június óta több hangsúlyt fektet a reszponzív keresési hirdetésekre, mint a bővített szöveges hirdetésekre. Ezek a mesterséges intelligenciával működő és tanulásra képes hirdetések remek konverziós arányokat nyújthatnak számodra, ezért mindenképpen érdemes kipróbálni őket.
- Google Cégprofil: A Google 2021 végén átnevezte a Cégem platformot Cégprofillá, de nem ez az egyetlen változás, ami történt a szolgáltatásban. A megújult eszköz sokkal jobban támogatja a nagyobb, több helyszínen is jelenlévő cégeket, és továbbra is nélkülözhetetlen a helyi SEO-hoz.
5. Készülj fel a piacot felkavaró tényezőkre
A kórházaknak és egészségügyi rendszereknek sokkal nagyobb versennyel kell szembenézniük, mint a COVID-19 járvány elején. A telemedicina és más, a piacot felkavaró tényezők egyszerűbbé, akadálymentessé tették az egészségügyhöz való közvetlen hozzáférést, szükségtelenné téve ezzel számos hagyományos orvosi interakciót.
Az egészségügyi márkáknak újra kell tervezniük mind orvoselérési stratégiáikat, mind pedig kommunikációs eszközeiket, hogy színvonalasabb páciensélményt biztosítsanak, megőrizhessék pácienseiket, és megkülönböztethessék magukat a versenytársaktól.
Mindehhez olyan digitális eszközöket és alkalmazásokat kell szolgálnod, amelyek segítenek:
- az időpontok lefoglalásában
- a személyes egészségügyi adatok elérésében
- a kezelést végző csapatokkal való kommunikációban
- a virtuális ellátásban
6. Szállj versenybe a fogyasztói márkákkal
A mellett, hogy igyekszel lépést tartani a piacot felforgató tényezőkkel, versenybe kell szállnod a különböző fogyasztói egészségügyi márkákkal is, amelyek megfizethetőbb, gyorsabb és az átlagos nyitvatartási órák után is igénybe vehető szolgáltatásokat nyújtanak ügyfeleiknek.
Ehhez innovációkra lesz szükséged, és az alábbiakra fókuszálnod:
- Versenyelőny: Kínálj olyan luxus páciensélményeket, amelyeket más márkák nem (pl. parkolóinas, portás, hosszabb páciensfogadási órák stb.)
- Kényelem: Kezdj el telemedicina szolgáltatásokat kínálni, ha eddig még nem foglalkoztál ezzel. Az emberek nagyra értékelik a kényelmet, és sokan élnek majd a lehetőséggel, hogy egy videóhívásban értekezzenek orvosukkal a személyes látogatás helyett.
- Minőség: Büszkén tüntesd fel reklámanyagaidban, hogy milyen jól képzett szakemberek dolgoznak kórházadban vagy klinikádon, és mutasd meg az embereknek, hogy minden eshetőségre felkészültetek csapatoddal.
Gyakori kérdések
Hogyan készítsd el 2023-as marketing stratégiádat?
Ebben szívesen segít tapasztalt egészségügyi marketing ügynökségünk! Számos magánrendelővel, egészségügyi szervezettel dolgozunk együtt, ahol folyamatosan eredményességre törekszünk. Ha Te is szeretnéd sikerre vinni egészségügyi vállalkozásod, akkor keresd fel ügynökségünk!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.